Kommunal- og regionaldepartementet legger med
dette fram endringsforslag i statsbudsjettet for 2011.
Store deler av landet har vært rammet av flom våren
og sommeren 2011. Dette har medført store skader på kommunal og
fylkeskommunal infrastruktur. For å kunne gi en delvis kompensasjon
til kommunene og fylkeskommunene som har fått store uforutsette
utgifter som følge av flom, foreslås det å øke bevilgningen med
100 mill. kroner, til 2 302 mill. kroner.
Kommunene søker om refusjon året etter at utgiftene
har påløpt. Helsedirektoratets sammenstilling av kommunenes refusjonskrav
for 2011 viser at faktisk utbetaling i 2011 ble 4 656,6 mill. kroner,
som er om lag 155,6 mill. kroner høyere enn saldert budsjett. Årsaken
til merutgiften er at utgift per tjenestemottaker øker reelt med
om lag 3,8 pst., mens det var budsjettert med en realvekst på 0,8
pst. Veksten i antall tjenestemottakere ble om lag som budsjettert.
Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen økes
med 155,6 mill. kroner, til 4 656,6 mill. kroner.
Bevilgningen for 2011 er på 3 770 mill. kroner, jf.
Prop. 120 S (2010–2011).
Nye anslag tilsier at det vil bli gjennomsnittlig 124 000
mottakere av bostøtte hver måned i 2011, mot tidligere anslag på
130 000 mottakere. Dette har sammenheng med lavere tilvekst av nye
mottakere og noe større avgang enn ventet. I 2011 forventes gjennomsnittlig
utbetalt bostøtte å bli noe lavere som følge av høyere inntektsvekst
for mottakerne av bostøtte enn tidligere lagt til grunn. I tillegg
er anslagene for klagebehandling og kostnader knyttet til klagebehandling
og transportavtaler inngått før 1. september 2007 noe nedjustert.
Samlet innebærer dette isolert sett et redusert bevilgningsbehov
på om lag 225 mill. kroner.
Innenfor bostøtteordningen er det anledning
til å inngå transportavtaler, som innebærer at bostøtten utbetales
(transporteres) direkte til kommunene og ikke til mottaker. Departementet foreslår
å avvikle transportavtaler inngått før 1. september 2007. Etter
omlegging fra tertialvis til månedsvis utbetaling av bostøtte fra 1. september
2007, har behovet for å forskuttere bostøtteutbetalinger for inntil
tre måneder falt bort. Avvikling av de gamle transportavtalene innebærer
at 25,7 mill. kroner, tilsvarende samlet bostøtte for september,
oktober og november 2011 for de berørte sakene, utbetales i 2011
i stedet for i januar 2012. Uten avvikling av avtalene, ville dette
beløpet blitt overført til 2012. Avvikling av avtalene vil redusere
de administrative kostnadene både i kommunene og i staten.
Samlet gir dette et redusert bevilgningsbehov
på posten på 200 mill. kroner. Det foreslås derfor å nedjustere
bevilgningen fra 3 770 mill. kroner til 3 570 mill. kroner for 2011.
På bakgrunn av nye renteanslag for 2011, foreslås
det at bevilgningen på posten reduseres med 50 mill. kroner, fra
582,8 mill. kroner til 532,8 mill. kroner.
På bakgrunn av nye renteanslag for 2011, foreslås
det at bevilgningen på posten reduseres med 6 mill. kroner, fra
43,4 mill. kroner til 37,4 mill. kroner.
Innenfor rentekompensasjonsordningen for kirkebygg
er det i 2011 en samlet investeringsramme på 400 mill. kroner. Departementet anslår
at om lag 150 mill. kroner av rammen ikke vil bli benyttet. Budsjetteffekten
av mindreforbruket anslås til om lag 0,5 mill. kroner i 2011. På
grunn av usikkerhet knyttet til endelig aktivitetsnivå og rente
i Husbanken foreslås det at bevilgningen på posten ikke endres som
følge av dette. For øvrig vises det til Prop. 1 S (2011–2012) Tillegg
3 der det foreslås at det kan gis nye tilsagn om rentekompensasjon
tilsvarende en investeringsramme på 150 mill. kroner i 2012.
På bakgrunn av nye renteanslag for 2011, foreslås
det at bevilgningen på posten reduseres med 39,2 mill. kroner, fra
1 201,4 mill. kroner til 1 162,2 mill. kroner.
Tilskuddet går til bygging av omsorgsboliger
og sykehjemsplasser. Bevilgningen på posten er i 2011 økt med 310
mill. kroner, fra 1 067,4 mill. kroner til 1 377,4 mill. kroner,
jf. Prop. 65 S (2010–2011). Tilsagnsrammen er økt med 444,4 mill.
kroner fra 1 111 mill. kroner til 1 555,4 mill. kroner. Den samlede
tilsagnsrammen gir rom for at det kan gis tilsagn om tilskudd til 2 000
heldøgns omsorgsplasser i 2011.
Per 31. august 2011 hadde Husbanken gitt tilsagn
for 675,9 mill. kroner til 568 heldøgns omsorgsplasser. Flere prosjekter
blir forsinket og etterspørselen fra kommunene har vært lavere enn
tidligere antatt. Anslag tilsier at det i 2011 vil gis tilsagn til
om lag 1 300 heldøgns omsorgsplasser, samt etterbetaling av høyere
satser til kommuner som har ferdigstilte byggeprosjekter, jf. Prop.
65 S (2010–2011). Dette innebærer en utnyttelse på om lag 85 pst.
av tilsagnsrammen. Derfor foreslås det å redusere tilsagnsrammen for
2011 med 235,4 mill. kroner. Dette medfører et redusert bevilgningsbehov
på posten med 84,5 mill. kroner, og behov for å redusere tilsagnsfullmakten
knyttet til posten med 475,7 mill. kroner fra 2 167,1 mill. kroner
til 1 691,4 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak II.
Husbanken har i år gjennomgått og justert budsjetteringsmodellen
for lån. Justeringen påvirker bevilgningsbehovet på kap. 2412 post
90 Lån fra Husbanken, kap. 5312 post 90 Avdrag, og kap. 5615 post
80 Renter. Justeringen er fulgt opp i regjeringens forslag til statsbudsjett
for 2012.
Bevilgningen på posten er i 2011 økt med 1 069,4
mill. kroner fra 14 117,6 mill. kroner til 15 187 mill. kroner.
Lånerammen er økt med 5 mrd. kroner fra 15 mrd. kroner til 20 mrd.
kroner, jf. Prop. 94 S (2010–2011).
De forskjellige låneordningene i Husbanken har forskjellige
utbetalingsprofiler. Dette skyldes at startlån i hovedsak utbetales
til kommunene i første halvår hvert år, mens grunnlån og barnehagelån
går til prosjekter som ferdigstilles over flere år. I 2011 har det
vært høyere etterspørsel etter grunnlån enn tidligere år. Per 31. august
var det i alt gitt tilsagn om grunnlån for 10,9 mrd. kroner, sammenlignet
med 7,9 mrd. kroner per 31. august 2010. Dette fører til at en større
andel av lånetilsagn utbetales senere enn budsjettert, og dermed
et redusert bevilgningsbehov for 2011 på 783 mill. kroner.
Endringen i budsjetteringsmodellen fører til
at bevilgningsbehovet på kap. 2412 post 90 øker med 4 mill. kroner.
På bakgrunn av nye anslag for utbetaling av
lån, samt justeringen i lånemodellen, foreslås det at bevilgningen
for 2011 reduseres med 787 mill. kroner fra 15 187 mill. kroner
til 14 400 mill. kroner.
Per 31. august var det regnskapsført 5,7 mill. kroner
i inntekter. Dette er fordelt på 4,8 mill. kroner i boligtilskudd
som er tilbakebetalt fordi vilkårene for tilskuddet er brutt, 0,2 mill.
kroner i husleieinntekter og 0,7 mill. kroner i andre inntekter.
Husbanken har videre solgt to leiligheter, noe som ga en innbetaling
på 2,1 mill. kroner i september. Det foreslås derfor å øke bevilgningen
for 2011 med 7,5 mill. kroner til 8,0 mill. kroner.
Posten omfatter ordinære og ekstraordinære avdrag,
tilbakebetaling av opptjente, ikke betalte renter og tap.
Endringen i budsjetteringsmodellen, jf. omtale under
kap. 2412, fører til at bevilgningsbehovet på kap. 5312 post 90
reduseres med 509 mill. kroner. Justeringen er av en beregningsteknisk karakter
og påvirker ikke de faktiske avdragsinnbetalingene fra Husbankens
kunder.
Hvor mye som betales inn av ekstraordinære avdrag
og innfrielser påvirkes i stor grad av forhold i markedet, og budsjetteringen
av posten er derfor forbundet med stor usikkerhet. Renteutviklingen
og tilgangen på kreditt i det alternative finansmarkedet er blant
de viktigste faktorene som påvirker dette.
Per 31. august 2011 var 5 905 mill. kroner innbetalt
i avdrag. Nye anslag tilsier at om lag 9 287 mill. kroner vil bli
innbetalt i avdrag i 2011. Dette innebærer behov for å nedjustere
bevilgningen med ytterligere 115 mill. kroner utover nedjusteringen
på 509 mill. kroner.
Det foreslås en samlet reduksjon i bevilgningen med
624 mill. kroner fra 9 911 mill. kroner til 9 287 mill. kroner.
Dette er basert på justeringen i lånemodellen, og for å tilpasse
bevilgningen etter nye anslag.
Ved beregning av bevilgningsbehovet i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett ble det lagt til grunn en gjennomsnittlig
flytende rente for 2011 på 3,0 pst. Gjennomsnittet av den faktiske flytende
renten er imidlertid i underkant av 2,8 pst. Når denne renten benyttes,
gir det et anslag på om lag 3 876 mill. kroner for 2011, en reduksjon
på om lag 39 mill. kroner fra anslaget i Prop. 94 S (2010–2011)
på 3 915 mill. kroner.
Endringen i budsjetteringsmodellen, jf. omtale under
kap. 2412, fører til at bevilgningsbehovet på kap. 5615 post 80
øker med 25 mill. kroner.
Som følge av noe usikkerhet knyttet til de samlede
renteinntektene i 2011 og at de to effektene omtalt ovenfor motvirker
hverandre, foreslås det ingen bevilgningsendring i nysalderingen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Roald Aga Haug, Håkon Haugli, Ingalill Olsen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter,
Morten Ørsal Johansen og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland
og Michael Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Heikki
Holmås, fra Senterpartiet, Heidi Greni, og fra Kristelig Folkeparti,
Geir Jørgen Bekkevold, har ingen merknader.
Komiteen viser til
proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slike
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2011 blir det gjort følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
Utgifter |
571 | | Rammetilskudd til kommuner | |
| 64 | Skjønnstilskudd, kan nyttes under
kap. 572, post 64, forhøyes med
| 100 000 000 |
| | fra kr 2 202 000 000 til kr 2 302 000 000 | |
575 | | Ressurskrevende tjenester | |
| 60 | Toppfinansieringsordning, overslagsbevilgning, forhøyes med | 155 631 000 |
| | fra kr 4 500 988 000 til kr 4 656 619 000 | |
580 | | Bostøtte | |
| 70 | Bostøtte, overslagsbevilgning, nedsettes med | 200 000 000 |
| | fra kr 3 770 000 000 til kr 3 570 000 000 | |
582 | | Rentekompensasjon for skole- og svømmeanlegg og kirkebygg | |
| 60 | Rentekompensasjon – skole- og svømmeanlegg, kan overføres,nedsettes med
| 50 000 000 |
| | fra kr 582 800 000 til kr 532 800 000 | |
| 61 | Rentekompensasjon - kirkebygg, kan
overføres,nedsettes med | 6 000 000 |
| | fra kr 43 400 000 til kr 37 400 000 | |
586 | | Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser | |
| 63 | Tilskudd til kompensasjon for utgifter til renter og avdrag, nedsettes med | 39 200 000 |
| | fra kr 1 201 400 000 til kr 1 162 200 000 | |
| 64 | Investeringstilskudd, kan overføres,nedsettes med | 84 500 000 |
| | fra kr 1 377 400 000 til kr 1 292 900 000 | |
2412 | | Husbanken | |
| 90 | Lån fra Husbanken, overslagsbevilgning,nedsettes med | 787 000 000 |
| | fra kr 15 187 000 000 til kr 14 400 000 000 | |
| | | |
Inntekter |
5312 | | Husbanken | |
| 11 | Tilfeldige inntekter, forhøyes med
| 7 500 000 |
| | fra kr 500 000 til kr 8 000 000 | |
| 90 | Avdrag, nedsettes med | 624 000 000 |
| | fra kr 9 911 000 000 til kr 9 287 000 000 | |
II
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Kommunal- og regionaldepartementet
i 2011 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men
slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger
følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | |
586 | | Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser | |
| 64 | Investeringstilskudd | 1 691,4 mill. kroner |
Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 8. desember 2011
Heikki Holmås |
leder og ordfører |