Komiteen har merket
seg at daværende justisminister Knut Storberget i den muntlige redegjørelsen
til Stortinget oppfordret Stortinget til en bred debatt om forebygging
av radikalisering og voldelig ekstremisme.
Komiteen mener at det må legges
særskilt vekt på samarbeid og samordning gjennom lokale samarbeidsstrukturer
for å styrke det bredere kriminalitetsforebyggende arbeidet. To
ordninger står sentralt i samordningen og samarbeidet lokalt: politiråd
og samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak (SLT).
Politirådenes mandat favner hele befolkningen, inkludert barn og
unge, mens SLT primært har barn og unge som målgruppe. Politiråd
bør også være et godt verktøy for å forebygge radikalisering og
utvikle et strategisk samarbeid om forebygging med det lokale selvstyret
også i dette spørsmålet. Komiteen forutsetter at
regjeringen evaluerer effekten av politirådene med sikte på å legge
«best practice» til grunn og sikre nødvendig erfaringsutveksling.
Komiteen vil på denne bakgrunn
fremme følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen evaluere etableringen
av politiråd i kommunene og deres betydning for forebyggende arbeid,
herunder betydningen for den lokale terrorberedskapen.»
«Stortinget ber regjeringen utrede bedre måter
å belønne velfungerende SLT-samarbeid på, med sikte på å styrke
det lokale kriminalitetsforebyggende arbeidet og samfunnsberedskapen.»
Komiteen mener at det er nødvendig
å mobilisere de samlede ressursene i politiet slik at voldelig ekstremisme
kan forebygges på en tilstrekkelig god måte. I drøftingen av strategier for
å forebygge radikalisering og voldelig ekstremisme viser komiteen til
modellen for forebygging av terrorisme utarbeidet av professor Tore
Bjørgo ved Politihøgskolen. Modellen skisserer følgende ni hovedstrategier:
normdannelse mot aksept av vold og terror, avskrekking gjennom trussel
om gjengjeldelse eller straff, avverging av planlagt terroranslag,
inkapasitering ved å frata (potensielle) terrorister evnen til å gjennomføre
terrorhandlinger, beskyttelse av sårbare mål gjennom å gjøre anslag
vanskeligere og mer risikabelt, redusere skadevirkninger fra terrorhandlinger,
redusere gevinstene fra terrorhandlinger, redusere voldelig radikalisering og
rekruttering til terrorisme ved å redusere årsaker og frustrasjoner
og få terrorister til å slutte med terrorisme som enkeltpersoner
eller gruppe.
Komiteen er kjent med at Norge
har et anerkjent forskningsmiljø på radikalisering og ekstremisme.
Det er viktig å styrke dette miljøet. Videre mener komiteen at
det kan være grunn til å styrke arbeidet med å støtte personer som ønsker
å forlate ekstreme og radikaliserte miljøer. Komiteen viser
også til regjeringens handlingsplan for å forebygge radikalisering
og voldelig ekstremisme, «Felles trygghet – felles ansvar», fra
desember 2010. Planen bygger på fire innsatsområder; kunnskap og
informasjon, styrking av myndighetenes samhandling, styrket dialog
og økt involvering og støtte til sårbare og utsatte personer. Forebygging
av voldelig ekstremisme er en sektorovergripende oppgave som krever
et bredt samarbeid mellom politi, kommune, skoleverket, helsesektoren
og borgerne.
Komiteen mener den
første strategien, normdannelse mot aksept av vold og terror, er
viktig som et demokratisk og ukontroversielt virkemiddel med lave
kostnader. Tore Bjørgo sier følgende om dette i sin bok «Forebygging
av terrorisme og annen kriminalitet»:
«Den forebyggende mekanismen består her i å forsterke
motforestillinger og normative barrierer mot bruk av vold og terrorisme,
og å fjerne unnskyldninger og påskudd for å bruke vold. (…) Foreldre,
skole og religiøse samfunn spiller hovedroller i å gi barn moralske
holdninger og utvikle empati for andre mennesker.»
Komiteen understreker betydningen
av å styrke familiens og de private fellesskapenes rolle for å sikre
at hvert enkelt samfunnsmedlem opplever mer trygghet og solidaritet
i hverdagen. Trygge enkeltmennesker og familier i trygge hjem skaper
livskraft som bidrar til å skape et mer solidarisk samfunn, hvor
mennesker tar ansvar for seg selv og andre. Sammen med en velfungerende
velferdsstat med balanse mellom offentlig og privat ansvar, og hvor
forandring gjennomføres for å forbedre det beste i samfunnet, bidrar
dette til å forebygge sosiale problemer, sosial utstøting og at
folk faller utenfor.
Komiteen viser til at mennesker
i dag lever i mange ulike familiekonstellasjoner. Det er viktig
å legge til grunn en politikk som fanger opp alle disse ulikhetene,
ikke minst knyttet til at mange mennesker lever alene over lengre
tid. Tilhørighet til vennefellesskap, frivillige organisasjoner
og andre sosiale arenaer vil bety enda mer fremover.
Komiteen vil i denne sammenheng
peke på den stadige økningen i bekymringsmeldinger og saker i barnevernet. Komiteen vil
understreke at for å forebygge noen av de sakene som senere blir
barnevernssaker er det viktig å se på tiltak som retter seg mot
familien som helhet. Komiteen vil særlig vektlegge
et godt helhetlig, forebyggende familiearbeid og et godt samarbeid med
barnevern og tilgrensende tjenester for å ivareta barnas og familienes
beste.
Komiteen vil understreke at å
sikre alle barn en trygg omsorgssituasjon og stabile oppvekstvilkår
er viktig for å forebygge problemer som ellers kan oppstå. Et godt
og inkluderende oppvekstmiljø er også grunnleggende for å hindre marginalisering.
En samlet innsats mot vold, mobbing, rus og rasisme er en forutsetning
for dette arbeidet.
Komiteen mener skolen har et
tosidig oppdrag: Skolen skal utdanne – og skolen skal danne. På samme
måte som faktakunnskap må også verdier og holdninger læres. Komiteen mener
samfunnet må ha arenaer for slik læring. Skolen er fortsatt fellesarenaen
der sosial, kulturell og etisk læring skal og må ha sin rettmessige
plass. Komiteen vil understreke at det har skjedd mye
positivt i norsk skole det siste tiåret. Samtidig er det grunn til
å etterspørre balansen og helheten i skolens oppdrag, ikke minst
den danningsmessige dimensjonen.
Komiteen viser til at etter 22. juli
har Mellomkirkelig råd for Den norske kirke og Islamsk Råd Norge
sammen definert et sett kjennetegn på religiøs ekstremisme og utarbeidet
en verktøykasse som menigheter og moskeer kan benytte seg av i arbeidet
med å identifisere og motarbeide religiøst motiverte trusler, vold
og annen ekstremisme. Komiteen vil understreke betydningen
av at religiøse ledere fremholder at terror og voldsbruk er etisk
uakseptabelt. Komiteen viser til Den norske kirkes
og andre tros- og livssynsorganisasjoners mangeårige arbeid med
religionsdialog som gir en særegen mulighet til å bidra til tillitsskapende
arbeid mellom trossamfunn og folkegrupper i Norge. Disse gode relasjonene
er viktige for holdningsskapende arbeid innad i kirken og i andre
tros- og livssynsorganisasjoner, samt for bygging av vennskap, solidaritet
og samhørighet med mennesker som tilhører andre tros- og livssynssamfunn.
Komiteen viser til at statsminister
Jens Stoltenberg under rosemarkeringen i Oslo sa at det beste svaret
på terroren 22. juli vil være at folk engasjerer seg i politikk
og frivillige lag og organisasjoner. Det er komiteen enig
i. Frivillighet og det sivile samfunn skaper møteplasser som bygger
kjennskap og tillit mellom mennesker med forskjellig bakgrunn. Sterke
fellesskap styrker demokratiet og hindrer radikalisering.
Komiteen mener hendelsene 22. juli
gjør det viktigere enn noen gang å styrke frivilligheten og det
sivile samfunn, slik at man motvirker ufrivillig ensomhet og oppnår
alle de store gevinstene – både for enkeltmennesket og fellesskapet
– av å være sammen og oppnå tillit til hverandre.
Komiteen understreker at erkjennelsen
av frivilligheten og det sivile samfunns betydning må følges opp
med nye og ambisiøse tiltak som legger forholdene til rette for
en faktisk styrking av denne delen av samfunnet.
Komiteen vil påpeke at det ikke
er en motsetning mellom en stor stat og en stor frivillig sektor.
De skandinaviske landene kombinerer verdens høyeste sosiale kapital
med store offentlige sektorer. Dette gjelder ikke minst i vårt eget land. Komiteen mener
at den norske modellen med relativt små forskjeller skaper tillit
mellom mennesker. Derfor er heller ikke forskernes råd for å stimulere
frivillighet og sosial kapital nødvendigvis å trekke staten mest
mulig tilbake. Staten må snarere være oppmerksom på frivillighetens
karakter og betydning, støtte opp om den og gi den gode rammevilkår.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at den nordiske velferdsmodellen har
blitt en suksess fordi den er fundert på en kombinasjon av høy grad
av sosial kapital, svært åpne økonomier, fleksible arbeidsmarked,
godt utbygde velferdsstater, aktive frivillige sektorer, tillit
mellom mennesker, balanse mellom offentlig og privat sektor og at
de økonomiske forskjellene mellom mennesker ikke blir for store.
I tillegg har vårt politiske system vært preget av en positiv konsensuskultur
knyttet til å vedta reformer for å bevare og videreføre det beste
i samfunnet. Alle partier og vekslende regjeringer har bidratt med
viktige bidrag til å utvikle det Norge vi har i dag.
Komiteen viser til
den andre strategien som innebærer avskrekking gjennom trussel om gjengjeldelse
eller straff. Som strategi for forebygging av terrorisme viser komiteen til
at avskrekking baserer seg først og fremst på virkemidler som ulike
former for maktbruk, først og fremst fengselsstraff. Komiteen viser
videre til at i den nye straffeloven er den aller strengeste strafferammen
på 30 års fengsel forbeholdt grove terrorhandlinger. Komiteen vil understreke
at hovedhensikten med å åpne for en slik streng fengselsstraff er
at den skal virke avskrekkende. Komiteen viser til
at det også kan virke avskrekkende at spesialtrente kontraterrorstyrker
kan bli satt inn mot terrorister.
Komiteen viser til at Norge ikke
har ratifisert konvensjonen om kjernefysisk terrorisme fordi de
nødvendige lovendringer ikke er satt i kraft. Komiteen viser
videre til at den amerikanske presidenten har tatt spørsmålet opp
med den norske statsministeren og bedt om at Norge ratifiserer konvensjonen. Komiteen er
kjent med at Justisdepartementet arbeider med et lovforslag om ikraftsetting
av de nødvendige lovbestemmelsene uavhengig av ikrafttredelse av
den nye straffeloven 2005/2009, og understreker at dette arbeidet
må skje så hurtig som mulig.
Komiteen viser til
den tredje strategien som gjelder avverging av planlagte terroranslag.
Her er målet å hindre terrorister i å gjennomføre anslag gjennom
å avsløre aksjoner i forkant. I den forbindelse er det relevant
å vurdere om politiets etter-forskningsmetoder er gode nok, veid opp
mot hensynet til personvern. Komiteen viser i den
sammenheng til den videre behandlingen av Metodekontrollutvalget
og til komiteens merknader under innstillingens kapittel om
PST.
Komiteen vil også understreke
at PST må ha tilstrekkelige ressurser til å overvåke ulike miljøer
i et bredt forebyggende perspektiv. I den sammenheng imøteser komiteen en
gjennomgang av ressurssituasjonen i PST.
Komiteen viser til at alle departementer
utarbeider beredskapsplaner basert på det overordnede planverket
Nasjonalt beredskapssystem (NBS). Dette systemet bygger på NATOs
planverk og består av Sivilt beredskapssystem (SBS) og Beredskapssystemet
for Forsvaret (BFF). Et nytt system, kalt Politiets beredskapssystem (PBS)
ble utarbeidet i 2007 og er senere ajourført. PBS er fundamentet
for en enhetlig og effektiv håndtering av så vel ordinære som ekstraordinære
hendelser og kriser, og systemet skal blant annet bidra til en koordinert
planlegging og innsats. PBS består av tre deler og forholder seg
til så vel Sivilt beredskapssystem som til lover og overordnede
styringsdokument i sin oppbygging.
Komiteen ser behov for ny instruks
om departementenes arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap og
Justis- og beredskapsdepartementets samordningsrolle, styrking av
Justis- og beredskapsdepartementets tilsyn med underliggende etater
og instanser, samt styrking av andre departementers arbeid med sikkerhet og
beredskap. Komiteen har merket seg at regjeringen
nedsatte en hurtigarbeidende gruppe for å gjennomgå Justis- og beredskapsdepartementets
sikkerhets- og beredskapsoppgaver. Gruppen avga sin rapport 31. januar
2012.
Komiteen fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge fram for Stortinget
en videreutviklet og forsterket overordnet plan for å forebygge
og håndtere mulige terrorangrep i Norge.»
Komiteen har merket seg at EU-kommisjonen de
senere årene har utarbeidet handlingsplaner innen ulike sektorområder
– blant annet på eksplosivområdet. EU vedtok en handlingsplan for å
styrke sikkerheten med eksplosiver i 2008. Planen omfatter både
såkalte ordinære eksplosiver og stoffer og stoffblandinger som kan brukes
til å lage eksplosiver.
Komiteen har videre merket seg
at arbeidet med å forebygge og begrense tilgangen til eksplosiver
for sivilt bruk har pågått i Norge i flere år. I den forbindelse
er det blant annet gjennomført en rekke regelverksendringer, tilsyn
og veilednings- og informasjonsarbeid. Det har videre vært kontakt
mot andre myndigheter og relevante næringsaktører. Direktoratet
for samfunnssikkerhet og beredskap har også deltatt i nasjonale
og internasjonale fora på området. Blant annet har det siden 2004
blitt gjort en rekke innstramminger i forskrift 26. juni 2002 nr. 922
om håndtering av eksplosjonsfarlig stoff (eksplosivforskriften).
Komiteen viser til justisministerens
redegjørelse hvor han sa:
«slik jeg ser det er det helt avgjørende med gode arbeidsformer
og analyser (...), samt et godt nasjonalt og internasjonalt samarbeid
med alle relevante aktører.»
Komiteen viser videre til PST
sin åpne trusselvurdering for 2012 hvor det står:
«personene i de ekstreme islamistiske nettverkene
er involverte i aktiviteter av mer operativ karakter enn tidligere.
Flere av disse personene reiser til konfliktområdene for å få trening,
kamperfaring og møte internasjonale kontakter. Slike opphold kan
påvirke den enkeltes ønske og evne til å planlegge terrorhandlinger
her i landet.»
Komiteen tar PST sin bekymring
og justisministerens utfordring «til bred debatt om forebygging
av radikalisering og voldelig ekstremisme» i et «godt og nasjonalt
og internasjonalt samarbeid med alle relevante aktører» på alvor
og understreker betydningen av at arbeidet knyttet til tilsyn, informasjon,
kontakt med relevante aktører og deltakelse i nasjonale og internasjonale fora
også i tiden fremover skal ha prioritet.
Komiteen viser til
at inkapasitering av (potensielle) terrorister har som mekanisme
å hindre ondsinnede aktører fra å begå kriminelle handlinger gjennom
bruk av innesperring eller fysisk «uskadeliggjøring» som virkemiddel. Komiteen viser
videre til at å frata terrorister nødvendige innsatsmidler, for
eksempel gjennom beslag av våpen, sprengstoff eller penger som skal
finansiere terroraksjoner, også er en form for inkapasitering.
Når det gjelder beskyttelse av sårbare mål,
viser komiteen til omtale av dette temaet under eget hovedpunkt
«Beskyttelse av utsatte objekter».
For å kunne redusere skadevirkninger fra terrorhandlinger
vil komiteen understreke at det forebyggende aspektet
i denne strategien ligger i at en effektiv kriserespons må være
planlagt, samordnet og trent på forhånd, før en eventuell terrorhendelse
skjer. Komiteen vil peke på at angrepene 22. juli
viser at kriseresponsen må planlegges bedre, samordnes bedre og
det må trenes mer.
For å få best mulig utbytte av trening og øvelser er
det viktig at det er en kultur for evaluering, læring og endring
i nød- og beredskapsetatene.
Komiteen viser til at strategien
for å redusere gevinstene fra terrorhandlinger innebærer å begrense
måloppnåelsen til terroristene, enten dette dreier seg om at de
ønsker å få oppmerksomhet og formidle et budskap (kommunikasjon),
skape frykt og handlingslammelse (krisemaksimering) eller få myndigheter
eller andre til å gi etter for bestemte krav (utpressing). Den forebyggende mekanismen
består i å gjøre det mindre attraktivt for andre potensielle terrorister
å gjenta en aksjonsform som viser seg ikke å gi det ønskede utbyttet.
Komiteen vil peke på at årsakene
til framvekst av voldelig radikalisering og terrorisme i et samfunn
er sammensatte. Det er derfor avgjørende at forebyggingstiltakene
er vide og inkluderer både sosial integrering og politiske grep.
Komiteen viser til at strategien
for å få terrorister til å slutte med terrorisme handler om å få enkeltpersoner
og grupper involvert i terrorisme til å avslutte sin deltakelse
i slike aktiviteter – gjerne omtalt som exit-prosesser.