Komiteen viser til
at det er kommunene som i tida etter 22. juli har hatt ansvaret
for den psykoso-siale oppfølgingen av de rammede. Dette ansvaret
utøves i nært samarbeid med spesialisthelsetjenesten, og kommunene
understøttes av kompetanse fra de regionale ressurssentrene om vold,
traumatisk stress og selvmordsforebygging. Komiteen vil
peke på at kommunene har tilbudt de rammede en fast kontaktperson
som skal sørge for tett oppfølging. Komiteen mener
slik tilnærming er klok, og mener ordningen med fast kontaktperson
for mennesker som er rammet av en krise vil bidra til at behovet
for hjelp fanges bedre opp og tiltak kan iverksettes tidligere og
ha en mer forebyggende karakter. Komiteen anmoder
Helse- og omsorgsdepartementet om å gjennomgå erfaringene fra denne
ordningen og vurdere om den skal utvides til å bli en generell ordning
for kommunene. I den sammenheng viser komiteen til justisministerens
redegjørelse der det blir påpekt at vi må vurdere om de pårørendes
store behov for informasjon ble godt nok ivaretatt. Når dette er
klarlagt, vil komiteen be regjeringen iverksette
eventuelle nødvendige tiltak for å forbedre informasjonen til pårørende
i en krisesituasjon.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen iverksette eventuelle nødvendige
tiltak for å forbedre informasjonen til pårørende i en krisesituasjon.»
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå erfaringene
fra ordningen med fast kontakt for ofre og pårørende i forbindelse
med en krise og vurdere om den skal utvides til å bli en generell
ordning for kommunene.»
Komiteen vil understreke betydningen
av det arbeidet Den norske kirke gjorde i etterkant av 22. juli. Komiteen viser
til at Kirken er en del av den lokale, regionale og nasjonale kriseberedskapen.
Kirken er til stede over hele landet, og har erfaring fra daglig
håndtering av enkeltmenneskers og lokalsamfunns møter med sorg og krise.
Dette gir Kirken en handlingsberedskap ved større kriser og katastrofer. Komiteen understreker
betydningen av Kirkens og andre tros- og livssynssamfunns diakonale
arbeid som støtter mennesker i sorg og nød også i den lange tiden
etter den akutte fasen. Kirken og andre tros- og livssynssamfunn
har kunnskap om og erfaring med hva som gir trøst og hva som bringer
håp. Her tilbys livstolkning og hjelp til livsmestring for enkeltmennesker,
lokalsamfunn og nasjonsfellesskap.
Komiteen har merket seg at Justisdepartementet
i Prop. 65 L (2011–2012) 17. februar 2012 foreslo endringer i voldsoffererstatningsloven og
straffeprosessloven for å sikre en hensiktsmessig gjennomføring
av straffesaken og forsvarlig behandling av erstatnings- og oppreisningskravene
som følge av terrorhandlingene 22. juli 2011. Forslagene er generelt
utformet. Et av forslagene er å heve den øvre grensen for voldsoffererstatning
til 60 G, og at denne skal kunne fravikes i særlige tilfeller.