Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en plan
for satsing på livshjelp med følgende innhold:
1. Investering og drift
for flere enheter for lindrende behandling i sykehusene.
2. Minst 600 nye kommunale plasser (senger)
for lindrende behandling de neste fire årene, og tilskudd til drift
av disse.
3. Vurdere å fjerne stykkprisfinansiering
for døende pasienter i sykehus, og dermed fullfinansiering over
rammebevilgningene til de regionale helseforetakene.
4. Opprettelse av ambulante team for lindrende behandling
som dekker alle kommuner.
5. Kompetanseheving av helsepersonell.
6. Opprettelse av kreftkoordinatorstillinger
i alle kommuner og bydeler.»
Forslagsstillerne viser til at mange mennesker frykter
dødsprosessen og de lidelsene den kan innebære, og de mener at det
i Norge i dag bør være mulig for den døende å få en individuell
behandling slik at unødvendig lidelse blir redusert. Det vises til
at hospicebevegelsen har vært pionerer for denne helhetlige behandlingen,
og at det de de siste årene er blitt etablert avdelinger for lindrende
behandling både på sykehusene og i kommunene. Det påpekes at det
likevel er mange som ikke får den livshjelpen de trenger, og at
enheter for lindrende behandling må avvise søkere. Det framholdes
at helsepersonell ikke alltid har den kunnskapen som er nødvendig
i møte med døende mennesker.
Forslagsstillerne mener det er behov for å utvide kapasitet
og kompetanse innen lindrende behandling, og at tilbudet om livshjelp
til døende mennesker må økes både på sykehusene og i den kommunale
helse- og omsorgstjenesten. De mener det må opprettes flere egne
enheter som har spesiell kompetanse på området, og at alle pasientgrupper
må få tilbud om livshjelp i livets sluttfase – også barn.
Det uttales at i spesialisthelsetjenesten må
en del av rammeoverføringene til de regionale helseforetakene være
forbeholdt opprettelse og drift av flere enheter for lindrende behandling/hospice,
og at fullfinansiering av lindrende behandling over rammene til
sykehusene bør vurderes.
Forslagsstillerne mener at det må legges til
rette for at flere kan dø hjemme eller nær hjemmet, og at det må
etableres 600 nye sengeplasser over fire år for lindrende behandling
og omsorg i tilknytning til lokale sykehjem.
Det understrekes at det må stimuleres til opprettelse
av ambulante team for lindrende behandling, enten i den enkelte
kommune, som interkommunalt samarbeid mellom små kommuner eller
i spesialisthelsetjenesten.
Forslagsstillerne mener det er behov for å styrke forskningsinnsatsen
for å videreutvikle lindrende behandling, og at det må satses på
en bred kompetanseheving på dette området i hele helse- og omsorgstjenesten,
herunder etisk kompetanseheving.
Det understrekes at det er behov for kreftkoordinatorer
for alvorlig syke og døende mennesker i alle kommuner/bydeler.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Thomas Breen, Are Helseth, Tove Karoline Knutsen,
Sonja Mandt og Wenche Olsen, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn,
Kari Kjønaas Kjos og Per Arne Olsen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig
Folkeparti, Laila Dåvøy, viser til den utviklingen som har
vært i samfunnet over tid, og som har ført til at stadig flere mennesker
avslutter sine liv på sykehus og sykehjem. Utviklingen hvor stadig
færre dør i sine nære omgivelser hjemme, med sine nære rundt seg,
kan også føre til at samfunnet totalt sett får et mindre bevisst
forhold til livets naturlige slutt. Det er derfor viktig å ha fokus
på hvordan samfunnet kan bidra til at den enkelte kan få en verdig
avslutning på livet. På bakgrunn av dette vil komiteen også
starte med å gi ros til forslagsstillerne for å bidra til å sette dette
på den politiske agendaen.
Komiteen registrerer at det i
løpet av de siste 10–15 år har vært en satsing på å forbedre helsetilbudet
til alvorlig syke og døende. Nasjonal kreftplan (1997), Livshjelp-utredningen (1999),
Legeforeningens standard for palliasjon (2004) og Nasjonal strategi
for kreftområdet (2006–2009) viser noe av det som har dannet grunnlag
for en trinnvis forbedring og strukturering av tilbudet. Komiteen vil
påpeke at til tross for satsingen på det palliative tilbudet er
behovet for helsehjelp i sluttfasen av alvorlig og dødelig sykdom
økende. Komiteen mener man må bygge ut tilbudet videre
for å bedre kompetanse og kvalitet.
Komiteen vil understreke at situasjonen
stiller særlige krav til medisinskfaglig personells kunnskap og
formidlingsevne i møte med alvorlig syke og døende pasienter samt
deres pårørende. Komiteen viser til at inntil de
senere år har hospice-filosofien blitt presentert i nasjonale styringsdokumenter
som en bærebjelke som skal gjennomsyre alt palliativt arbeid som
retter seg mot alvorlig syke og døende mennesker. Komiteen vil
understreke viktigheten av at den helhetlige tilnærmingen Hospice-filosofien
bygger på, med omsorg, omtanke, pleie og behandling til alvorlig
syke og døende personer med pårørende, er viktig å bygge videre
på og implementere i helsevesenet og samfunnet generelt. Komiteen vil
peke på at det er etablert enheter for lindrende behandling både på
sykehusene og i kommunene, og at det er viktig at disse vektlegger
en helhetlig tilnærming til pasient og pårørende slik at ikke hovedfokuset utelukkende
blir på diagnose og symptomlindring.
Komiteen finner også grunn til
å understreke at livstruende sykdom eller livsbegrensende tilstander
kan komme av mange ulike diagnoser, og at det kan ramme personer
i alle aldre. Komiteen vil særlig understreke viktigheten
av også å ha fokus på alvorlig syke og døende barn. Komiteen vil
peke på at medisinsk og teknologisk utvikling har redusert spedbarns-
og barnedødeligheten, men har på samme tid bedret overlevelsen for
barn med alvorlige og potensielt dødelige patologier, som trenger
kompleks palliativ omsorg. Komiteen viser til at
et barn som er døende og dør, kan være et av de vanskeligste temaene
i helsevesenet, og det kan gi en langvarig sorg også i forkant,
ventesorg.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at noen familier
som har alvorlig syke og døende barn, opplever at når barnet dør, så
forsvinner også hjelpeapparatet.
Komiteen viser til
at WHO har trukket opp retningslinjer og formål med palliativ omsorg,
hvor palliativ omsorg (care) beskrives som den totale aktive omsorg
for pasienter, hvis sykdom ikke responderer på kurativ behandling.
Formålet kan skisseres i følgende punkter:
«Palliativ omsorg
1. bekrefter livet og
betrakter døden som en naturlig prosess
2. hverken fremskynder eller utsetter døden
3. lindrer smerte og andre symptomer
4. integrerer omsorgens psykologiske og
åndelige aspekter
5. tilbyr støttefunksjon for å hjelpe pasienten
til å leve så aktivt som mulig inntil døden
6. tilbyr støttefunksjon til familien under
pasientens sykdom og i sorgen over tapet.»
Komiteen vet at respekten
for livet utfordres i spørsmål knyttet til avslutningen av livsforlengende
og symptomforebyggende behandling. Komiteen understreker
at menneskeverdet er knyttet til eksistens, ikke til funksjon eller
egenskaper. Komiteen mener at grunnsynet om menneskets
ukrenkelighet går på tvers av livssyn og moraloppfatninger, noe
som innebærer at alle har samme krav på å få bekreftet sitt verd
og bli møtt med respekt i alle livets faser. Komiteen er
av den oppfatning at det å vedlikeholde nytteløs, livsforlengende
behandling som forlenger en lidelsesfull dødsprosess, kan krenke
menneskers verdighet. Komiteen mener også at et bedre
fokus på sykehusene for å unngå overbehandling både kan gi mer verdighet
og en bedre prioritering av ressurser. Komiteen vil
understreke at respekten for livet inkluderer respekt for en verdig
død når døden forstås som en naturlig del av livet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at det fra
enkelte faglige hold har blitt påpekt at aktuelle nasjonale styringsdokumenter
i liten grad er dedikert døende. Som eksempel påpekte Hospiceforum
Norge under høringen i komiteen at i Nasjonalt handlingsprogram
for palliasjon i kreftomsorgen er døden kun nevnt to ganger.
Komiteen vil påpeke
at det fortsatt er forskjeller på hvordan de enkelte instutisjoner
bruker fastvakt hos døende. Komiteen vil understreke
at det ligger en vesentlig kvalitet for en døende i å få ha sine
nærmeste eller noen av pleiepersonalet rundt seg, for å få mer trygghet og
ro i livets siste fase.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti har merket seg at bruken av
fastvakt hos døende i institusjonstjenesten synes å ha blitt redusert
i løpet av de senere årene, og at mange i dag dør uten å ha noen
rundt seg. Disse medlemmer vil understreke at dette
er en uheldig utvikling, og at det ligger en vesentlig kvalitet
for en døende i å få ha sine nærmeste eller noen av pleiepersonalet
som en kjenner, rundt seg, for å få den nødvendige trygghet.
Disse medlemmer viser til at
en internasjonal undersøkelse utført av Economist Intelligence Unit
(EIU) presentert i 2010 viser at Norge sammenlignet med 39 andre
land skårer lavt med hensyn til tilgjengelighet til tilbud for alvorlig syke
og døende.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til forslaget om å utarbeide en plan for satsing på livshjelp
med fokus på seks områder. Flertallet er enig i mange
av intensjonene i forslagene, men vil peke på at de ikke nødvendigvis
passer sammen i en samlet plan siden det omfatter vidt forskjellige
deler av tjenestene. Det kan for eksempel være problematisk å begynne
å fjerne enkelte elementer i stykkprisfinansieringen gjennom en slik
plan uten at man ser helheten med den samlede finansieringen. Det
kan også være uhensiktsmessig å splitte opp ande planer for å innlemme
noe av det i denne planen; her kan man peke på den kommende kreftstrategien
som regjeringen vil legge fram i løpet av året som eksempel på dette.
Flertallet viser til brev av
26. mars 2012 fra helse- og omsorgsministeren til komiteen. Flertallet slutter
seg til statsrådens vurderinger av hvert av de seks forslagene og
vil ikke her kommentere disse nærmere.
Flertallet vil til slutt påpeke
at en slik plan må anses å være satsingsforslag, og at de derfor
hører hjemme i den ordinære budsjettprosessen. Flertallet foreslår
på denne bakgrunn at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at forslagsstillerne
foreslår at det skal utarbeides en plan for satsing på livshjelp
som har fokus på seks ulike punkter som hvert omtales nedenfor.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti registrerer at det er regionale
kompetansesenter for lindrende behandling i alle helseregioner,
og at det er etablert palliativt team og palliative enheter på universitetssykehus
i alle regioner. Disse medlemmer registrerer også
at det er etablert palliative team ved helseforetakene, men at det
i liten grad er etablert enheter med dedikerte senger for lindrende
behandling ved våre sykehus. Disse medlemmer har
merket seg at Legeforeningen påpeker at årsaken til det dels er
manglende kompetanse og dels manglende økonomiske insentiver som
stimulerer til satsing på lindrende behandling.
Disse medlemmer støtter på denne
bakgrunn forslagets punkt 1 om investering og drift for flere enheter
for lindrende behandling ved sykehusene.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en plan
for satsing på livshjelp som innbefatter investering og drift for
flere enheter for lindrende behandling i sykehusene.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti deler forslagsstillernes oppfatning
om at det må legges til rette for at flere døende kan få være hjemme
eller i nærheten av hjemmet.
Disse medlemmer erkjenner at
de sosiale og familiære forhold kan være avgjørende for mulighetene
for å kunne avslutte livet i eget hjem. Disse medlemmer er
opptatt av at veksling mellom hjemmetid og institusjonstid kan videreutvikles
med styrket samhandling mellom helsepersonell på tvers av nivåer
og enheter. Disse medlemmer viser til at faglige
beregninger tilsier at behovet for palliative senger i kommunal
regi skal være ca. 1 seng per 6 000–7 000 innbyggere. Dette tilsvarer
om lag 800 senger i Norge. Disse medlemmer registrerer at
det i dag finnes rundt 200 palliative sykehjemssenger.
Disse medlemmer er bekymret over
signalene om at kommunene nå benytter korttidsplasser og avlastningsplasser
i stor grad til utskrivningsklare pasienter som kommer fra sykehusene.
Likeledes kommer det signaler om at senger øremerket palliasjon
i kommunene nå benyttes til å bygge opp et tilbud for øyeblikkelig hjelp. Disse
medlemmer mener at dette ikke er en akseptabel utvikling.
Disse medlemmer støtter derfor
forslagsstillernes punkt 2 om minst 600 nye kommunale plasser (senger)
for lindrende behandling de neste fire årene og tilskudd til drift
av disse.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en plan
for satsing på livshjelp som innbefatter minst 600 nye kommunale
plasser (senger) for lindrende behandling de neste fire årene, og
tilskudd til drift av disse.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at helsemyndighetene
i 2003 opprettet DRG-refusjon for palliativ behandling. Dette avløste
en fordeling av øremerkede midler etter søknad. Disse medlemmer understreker
at det å lage en ordning innenfor rammen av innsatsstyrt finansiering
skulle bidra til et mer forutsigbart system for palliativ behandling
i sykehus. For å sikre et kvalitativt godt tilbud ble det fra 2004
satt som betingelse at sykehuset hadde opprettet et eget, organisert
palliativt tilbud. I 2006 ble det opprettet en ny kode knyttet til
DRG-refusjonen, «behandling ved palliativt senter». Disse
medlemmer viser til at følgende krav ble skissert for at
koden skulle benyttes:
«Det skal foreligge et spesifikt, organisert palliativt
tilbud i form av et palliativt senter. For å kunne utløse tilleggsrefusjon
skal det palliative senteret ha et behandlingsopplegg for pasienten. Behandlingsopplegget
skal være beskrevet i pasientens journal. Det palliative senteret
skal inneholde et palliativt team, eventuelt en palliativ enhet.»
Disse medlemmer viser til at
dagens finansieringssystem virker slik at staten overfører penger
til de regionale helseforetak, som har et selvstendig ansvar for
å benytte disse midlene til å finansiere egne helseforetak og private
virksomheter i samsvar med «sørge for»-ansvaret. Disse medlemmer viser
til at innsatsstyrt finansiering (ISF) sammen med basisfinansiering skal
kunne gjenspeile virksomhetenes kostnadsnivå knyttet til de ulike
behandlingstilbud.
Disse medlemmer ser at foreløpige
tall for 2011 viser tilleggsutbetalinger på om lag 78 mill. kroner
for palliativ behandling over den innsatsstyrte finansieringen,
noe som tilsvarer om lag 15 100 opphold, mens tilsvarende tall for 2007
var om lag 49 mill. kroner for om lag 12 400 opphold.
Disse medlemmer har merket seg
at innføringen av en palliativ tilleggstakst i 2004 har gitt positive
effekter, men at taksten, sammen med basisfinansiering, ikke fullt
ut kompenserer de ekstra kostnader en palliativ enhet har med hensyn
til personell- og ressursbehov. Disse medlemmer har
videre merket seg at taksten ikke skiller mellom behandling på palliativ
enhet og oppfølging av palliativt team i ordinær sykehusavdeling,
noe som kan føre til at foretakene prioriterer å beholde palliative
pasienter i travle sykehusavdelinger der ekstra liggetid eller enerom
for å behandle kompliserte plager ikke er mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre understreker at kvaliteten på tilbudet, den tverrfaglige
tilnærmingen, kombinasjonen av spesialistbehandling på sykehus og
i hjemmet gjennom ambulante team, utrykning, telefonkonsultasjon
og rådgivning tilsier at det er behov for innsatsstyrt finansiering
på dette området som i langt større grad gir kompensasjon for den
innsatsen som ytes. Disse medlemmer vil understreke
at takstsystemet må innrettes slik at alvorlig syke og døende får
en helhetlig og verdig behandling selv om dødsfasen trekker ut i
langdrag, og selv om de skulle få sitt behandlingstilbud på en ordinær
sykehusavdeling, eventuelt i kombinasjon med hjemmetid.
Disse medlemmer ser ikke at ren
rammefinansiering vil kunne bidra til dette og støtter derfor ikke
forslagets punkt 3 om å legge finansiering av tilbud for døende
pasienter i sin helhet inn i de regionale helseforetakenes rammebevilgninger.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere å fjerne
stykkprisfinansiering for døende pasienter i sykehus og dermed fullfinansiering
over rammebevilgningene til de regionale helseforetakene.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti mener ambulante team i stor
grad kan bidra til å sikre at pasienter får en verdig død både i
sine hjem og i institusjoner med heldøgns pleie og omsorg.
Disse medlemmer vil understreke
at et ambulant team må ha den nødvendige kompetanse. Det er naturlig
at sykepleier og lege med nødvendig kompetanse knyttes til et ambulant
team. Disse medlemmer vil understreke at et ambulant
team ikke skal ta over behandlingsansvaret for pasienten, men at
dette fortsatt bør ligge hos fastlegen for hjemmeboende og hos tilsynslegen når
det gjelder sykehjemspasienter. Disse medlemmer vil
også vise til at det er mange praktiske spørsmål som dukker opp
for pasient og pårørende når det dreier seg om for eksempel familieforsørgere
som er døende. Det er derfor naturlig at et ambulant team kan knytte
kontakt med sosionom gjennom det offentlige tjenesteapparatet. Disse
medlemmer viser også til at ambulant team må kunne være
behjelpelig når det er behov for kontakt med blant annet fysioterapeut,
ernæringsfysiolog, ergoterapeut og psykolog. Disse medlemmer vil
også peke på de utfordringer det medisinske hjelpeapparatet står
overfor når det gjelder å ivareta sjelesorg og pasientenes og de
pårørendes åndelige behov. Etter disse medlemmers oppfatning
er det naturlig at et ambulant team kan skaffe de nødvendige kontakter
til prestetjenester/menigheter/trossamfunn ut fra pasientenes tro
og livssyn. Disse medlemmer ser det også som naturlig at
ambulant team i en viss utstrekning bør følge opp pårørende den
nærmeste tiden etter dødsfall.
Disse medlemmer mener ambulante
team bør ha en tverrfaglig sammensetning med flere av personellgruppene
nevnt ovenfor. Det bør tilpasses ut fra lokale forhold som befolkningstetthet
og tilgang på kompetanse om disse ambulante teamene bør være forankret
i den kommunale helse- og omsorgstjenesten eller i spesialisthelsetjenesten
– eller begge steder.
Disse medlemmer merket seg at
det i Samhandlingsmeldingen (St.meld. nr. 47 (2008–2009)) står:
«I det videre arbeidet skal det vurderes å bygge opp
flere ambulante tverrfaglige team i kommunene med et særskilt fokus
på diabetes, kols, rehabilitering, habilitering, demens og lindrende behandling,
psykisk hels og rus.»
Disse medlemmer mener det er
av vesentlig betydning å få forsert satsingen på opprettelsen av
ambulante team for lindrende behandling. Disse medlemmer vil
peke på at kreftomsorgen ofte opptrer som «lokomotivet» i helsevesenet.
For kreft-omsorgen er helhetlige behandlingskjeder med ambulante
team for lindrende behandling av vesentlig betydning for kvaliteten
på tilbudet. En vellykket satsing her vil gi positive effekter også
for andre pasient-grupper. Det vil også kunne danne mal for opprettelsen
av andre tverrfaglige team.
Disse medlemmer har merket seg
at ISF-regelverket ble endret i 2009 slik at det åpner for en større
fleksibilitet i bruk av personellressursene i sykehus, og at det
er åpning for å inkludere ambulant virksomhet i innsatsstyrt finansiering. Disse
medlemmer anser dette som positivt, da de ambulante tjenestene
i hovedsak utføres av annet helsepersonell enn lege. Disse
medlemmer registrerer at det nå er etablert regionale kompetansesentra
for lindrende behandling i alle helseregionene, og at disse har
en utadrettet virksomhet mot kommunene med kompetanseoppbygging
og rådgivning. Disse medlemmer har også merket seg
at nesten alle helseforetak har etablert ambulante team for palliativ
behandling.
Disse medlemmer viser til at
det gjennom 10 år har vært gitt tilskudd til ulike kommunale prosjekter
for å øke kompetansen når det gjelder lindrende behandling og omsorg
ved livets slutt. Disse medlemmer registrerer at
dette blant annet har ført til at noen kommuner har etablert egne
palliative team som tar seg av pasienter med behov for lindrende
omsorg også som en del av hjemmetjenesten. Disse medlemmer ser
at tilskuddsordningen skal evalueres senere i år. Disse medlemmer mener
det er viktig å fortsette det gode arbeidet slik at alle landets
kommuner og bydeler sikres ambulante team for lindrende behandling
og omsorg.
Disse medlemmer støtter forslagets
punkt 4 om opprettelse av ambulante team for lindrende behandling
som dekker alle kommuner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en plan
for satsing på livshjelp som innbefatter opprettelse av ambulante
team for lindrende behandling som dekker alle kommuner.»
Disse medlemmer vil rette fokus
mot Fransiscushjelpen som er et supplerende ambulant tilbud som
man har i Oslo. Fransiscushjelpen arbeider etter hospicefilosofien.
Pleietjenesten i Fransiskushjelpen er et hjemmehospice og et ressurssenter
på bydelsnivå og har lang erfaring og spesialkompetanse i palliasjon
i hjemmene i Oslo. Den samarbeider tett med hjemmesykepleien i alle
bydelene, med alle sykehus og sykehjem i Oslo, samt Hospice Lovisenberg.
Fransiskushjelpen er svært opptatt av lengst
mulig hjemmetid med best mulig livskvalitet. Pasienter som følges
tett opp hjemme med kompetanse og god omsorg hele døgnet, kan i
større grad velge å være hjemme også i medisinsk avanserte situasjoner.
Fleksibel håndtering av mer «akutte» situasjoner hjemme hindrer
reinnleggelser i institusjon og bidrar til lengre hjemmetid. Fransiskushjelpens
erfaring er at dens bakvaktsfunksjon, ved å ha sykepleier i bakvakt døgnet
rundt året gjennom, gir en fleksibel håndtering og ikke minst trygghet
for pasienter og pårørende som er hjemme. Sykepleier i bakvakt er
tilgjengelig hele tiden på telefon og kan dra ut til pasientene
når det er behov for det.
Avlastning er avgjørende. Pårørende har og tar
et stort ansvar i hjemmesituasjonen ved å ha sine hjemme. Å kunne
bidra med vakter over tid, for eksempel nattevakter av ti timer
som Fransiskushjelpen gjør, gir en avgjørende avlastning for pårørende.
Man deler ansvaret. Det at alle kan henvende seg til Fransiskushjelpen,
samt at det ikke koster noe for den enkelte pasient, er også av
stor betydning. Samlet sett vil Fransiscushjelpen medføre økt verdighet
og trygghet i dødsprosessen. Økt trygghet og bedre lindring i hjemmet
vil også redusere antall sykehusinnleggelser, noe som vil være økonomisk
gunstig. Derfor mener disse medlemmer Fransiscushjelpen
er et meget godt tilbud som bør komme flere til gode. Dette tilbudet
bør komme i tillegg til allerede eksisterende ambulante team utgående
fra spesialisthelsetjenesten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti deler forslagsstillernes syn
på at det er et stort behov for å styrke både etter- og videreutdanning
samt forskningsinnsatsen på området lindrende behandling. Disse
medlemmer mener det er behov for å styrke kunnskapen og
ikke minst klokskapen om omsorg for døende i helseutdanningen, samt
å styrke utdanningstilbudet innenfor palliativ omsorg og medisin. Disse medlemmer vil
peke på at undervisningssykehjemmene har en særlig viktig rolle
i dette kompetansebyggende arbeidet sammen med den kompetansebygging
og kompetanseoverføring som vi kan få fra palliative enheter. Disse medlemmer man
spesielt peke på behovet for å styrke den palliative kompetansen
i kommunehelsetjenesten generelt og i sykehjem spesielt. Disse
medlemmer vil fremholde behovet for godt samarbeid mellom
fastlege, palliativt team, legevaktstjeneste og hjemmesykepleie,
slik at palliativ kompetanse kan sikres i kommunene hele døgnet.
Disse medlemmer har merket seg
og ser positivt på det arbeidet som gjøres med etisk kompetanseheving
som en del av Omsorgsplan 2015. Disse medlemmer registrerer
at det er opprettet en rekke legestillinger i palliativ medisin som
i dag er besatt av leger med ulike kliniske spesialiteter. Disse
medlemmer deler departementets oppfatning av at det er hensiktmessig at
leger får mulighet til en påbygging av formell kompetanse innen
palliativ medisin, men vil understreke viktigheten av at slikt tilbud
om kompetansepåbygging må omfatte leger både i primær- og spesialisthelsetjenesten.
Disse medlemmer vil også peke
på viktigheten av at det legges til rette for klinisk forskning
på dette området, slik at pasientrelaterte forskningsprosjekter
blir ivaretatt og undervisningen i større grad blir forskningsforankret.
Disse medlemmer støtter forslagets
punkt 5 om heving av helsepersonells kompetanse.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en plan
for satsing på livshjelp som innbefatter kompetanseheving av helsepersonell.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det er en utfordring
i selve organiseringen av tjenestetilbudet at det kan oppleves uoversiktlig. Disse
medlemmer viser til at intensjonen med Samhandlingsreformen
er å få til gode pasientforløp med samhandling og tverrfaglighet
på tvers av forvaltningsnivåene og innad i organisasjonen.
Disse medlemmer har i forbindelse
med arbeidet med Samhandlingsreformen merket seg at en viktig tilbakemelding
fra brukerne er at koordineringen av tjenestene ikke fungerer godt
nok. Brukere og pårørende må ofte overta den koordineringsoppgaven
som tjenestene skal ivareta. Det er ikke bare bedre systemer de
ber om, men kontakt med ett menneske – en koordinator – som kjenner
brukerens situa-sjon, og som på en samlet måte kan koordinere tjenestene
det er behov for.
Disse medlemmer viser til at
kommunene i dag har en lovfestet plikt til å tilby koordinator til pasienter
og brukere med behov for langvarig og koordinerte tjenester. Disse
medlemmer ser at en del alvorlig syke og døende pasienter
i dag kan falle utenfor denne ordningen da det stilles krav om at
behovet skal være av en viss varighet. Disse medlemmer har
merket seg at Kreftforeningen har etablert en tilskuddsordning på 30
mill. kroner som kommunene kan søke på for å ansette en kreftkoordinator. Disse
medlemmer ser det som vesentlig at alle landets kommuner
og bydeler har tilgang til en kreftkoordinator.
Disse medlemmer støtter derfor
forslagets punkt 6 om opprettelse av kreftkoordinatorstillinger
i alle kommuner og bydeler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide en plan
for satsing på livshjelp som innbefatter opprettelse av kreftkoordinatorstillinger
i alle kommuner og bydeler.»
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen utarbeide en plan
for satsing på livshjelp som innbefatter investering og drift for
flere enheter for lindrende behandling i sykehusene.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen utarbeide en plan
for satsing på livshjelp som innbefatter minst 600 nye kommunale
plasser (senger) for lindrende behandling de neste fire årene, og
tilskudd til drift av disse.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen utarbeide en plan
for satsing på livshjelp som innbefatter opprettelse av ambulante
team for lindrende behandling som dekker alle kommuner.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen utarbeide en plan
for satsing på livshjelp som innbefatter kompetanseheving av helsepersonell.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti:
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen utarbeide en plan
for satsing på livshjelp som innbefatter opprettelse av kreftkoordinatorstillinger
i alle kommuner og bydeler.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen vurdere å fjerne
stykkprisfinansiering for døende pasienter i sykehus og dermed fullfinansiering
over rammebevilgningene til de regionale helseforetakene.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:54 S (2011–2012) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Laila Dåvøy, Hans Olav Syversen, Knut
Arild Hareide og Geir Jørgen Bekkevold om plan for å sikre retten
til livshjelp ved livets slutt – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev av 28. februar 2012 der helse- og
omsorgskomiteen ber om min uttalelse til representantforslag nr.
8:54 fra stortingsrepresentantene Laila Dåvøy, Hans Olav Syversen, Knut
Arild Hareide og Geir Jørgen Bekkevold. I dokumentet fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen
utarbeide en plan for satsing på livshjelp med følgende innhold:
1. Investering
og drift for flere enheter for lindrende behandling i sykehusene.
2. Minst 600 nye kommunale
plasser (senger) for lindrende behandling de neste fire årene, og
tilskudd til drift av disse.
3. Vurdere å fjerne
stykkprisfinansiering for døende pasienter i sykehus, og dermed
fullfinansiering over rammebevilgningene til de regionale helseforetakene.
4. Opprettelse av
ambulante team for lindrende behandling som dekker alle kommuner.
5. Kompetanseheving
av helsepersonell.
6. Opprettelse av
kreftkoordinatorstillinger i alle kommuner og bydeler.
Lindrende behandling utføres i dag ved kliniske sykehusavdelinger
og i de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Om lag 95 prosent
av pasientene i palliative enheter på sykehus er kreftpasienter.
Også i de kommunale helse- og omsorgstjenestene utgjør kreftpasientene
den største gruppen blant de palliative pasientene. Helsedirektoratet
har utarbeidet faglige retningslinjer for palliativ behandling i
kreftomsorgen. Retningslinjene inneholder en rekke faglige anbefalinger
for god og enhetlig praksis i helsetjenesten.
Helse- og omsorgsdepartementet vil i løpet av året
legge fram en ny kreftstrategi som vil sikre at vi møter fremtidens
utfordringer på kreftområdet på en helhetlig måte. I strategien
vil det blant annet bli lagt vekt på lindrende behandling og støtte
og omsorg ved livets slutt.
Finansieringen av tjenestene som de regionale helseforetakene
har ansvar for, foregår i flere trinn. Staten overfører penger til
regionale helseforetak som har et selvstendig ansvar for å benytte
midlene som stilles til disposisjon til å finansiere egne helseforetak
og private virksomheter i samsvar med sørge-for-ansvaret.
De regionale helseforetakene har et helhetlig ansvar
for både drift og investeringer. Dette innebærer at de har ansvar
for å prioritere og planlegge de ulike investeringsprosjektene i regionen,
samt igangsette enkeltprosjekter. En viktig forutsetning for beslutninger
om nye investeringer er at prosjektene er innarbeidet i de regionale
helseforetakenes overordnede planer og budsjetter. På denne måten
bekreftes og dokumenteres at prosjektene er vurdert og prioritert
innenfor helhetlige faglige og økonomiske rammer, slik at framtidige
kostnader kan håndteres når investeringene er ferdigstilt.
Regjeringen innførte i 2008 et nytt tilskudd
til bygging og modernisering av heldøgns omsorgsplasser. Tilskuddet
skal stimulere kommunene til å fornye og øke tilbudet av sykehjemsplasser og
omsorgsboliger for personer med behov for heldøgns helse- og sosialtjenester,
uavhengig av alder, diagnose eller funksjonshemming. Regjeringen
har som mål å gi tilsagn om tilskudd til 12 000 heldøgns omsorgsplasser
i perioden 2008-2015 og vil utvide rammene ytterligere dersom søknadsinngangen
fra kommunene tilsier det.
Modernisering og utbygging skal være utformet slik
at det spesielt er tilrettelagt og tilpasset beboere med demens
og kognitiv svikt, i tråd med det som er lagt til grunn i Regjeringens
Demensplan 2015. Det er i tillegg understreket i tilskuddets retningslinjer
at støtte også gis til heldøgns omsorgsplasser for palliativt tilbud
i kommunene.
Investeringstilskuddet til heldøgns omsorgsplasser
kan bare gis til kommuner.
Kommunen kan imidlertid samarbeide med andre
aktører, herunder frivillige organisasjoner og andre, om fremskaffelse
av heldøgns omsorgsplasser, dersom kommunen ønsker det. Det forutsettes
at tilskuddets regelverk oppfylles, og at kommunen inngår avtaler
på ordinære forretningsmessige vilkår.
Investeringstilskuddsordningen ble i 2011 styrket
(jf. Prop. 65 S, 2010/2011), slik at kommunene nå kan få innvilget
tilskudd tilsvarende i gjennomsnitt 35 pst. per enhet av godkjent
maksimal anleggskostnad.
Det er kommunene som har ansvaret for å finansiere
drift av eventuelle nye heldøgns omsorgsplasser. Kommunene har siden
2005 fått en betydelig vekst i frie inntekter, som har lagt grunnlaget
for vekst innenfor den kommunale helse- og omsorgstjenesten.
Palliativ behandling finansieres, på lik linje
med annen somatisk behandling, med ramme- og aktivitetsbaserte tilskudd.
Hensikten med den todelte finansieringen er å kombinere stykkprisfinansieringens
insentiver til aktivitet og effektivitet med rammefinansieringens
insentiver til kostnadskontroll og kvalitet.
For å gjøre palliativ behandling mer synlig
og målrettet i den innsatsstyrte finansieringen, ble det i 2003
opprettet en egen tilleggsrefusjon for palliativ behandling i tillegg
til DRG-refusjonen for selve grunnsykdommen (for eksempel kreftsykdommen).
Ordningen med økt stykkprisfinansiering av palliativ behandling
ble etablert under Kjell Magne Bondeviks andre regjering. Ordningen
avløste tidligere ordning med fordeling av øremerkede midler etter
søknad. For at koden kan benyttes, skal det foreligge et spesifikt,
organisert palliativt tilbud i form av et palliativt senter. Senteret
skal ha et behandlingsopplegg for pasienten, og dette skal være
beskrevet i pasientens journal. Behandlingen skal gjelde innleggelse
eller dagbehandling. Det palliative senteret skal inneholde et palliativt team,
eventuelt en palliativ enhet. I 2011 tilsier foreløpige tall tilleggsutbetalinger
på om lag 78 mill. kroner for palliativ behandling over den innsatsstyrte
finansieringen for om lag 15 100 opphold. Tilsvarende tall for 2007
var om lag 49 mill. kroner for om lag 12 400 opphold.
I den nye kommunale helse- og omsorgstjenesteloven
forankres en plikt for kommunene til å oppnevne en koordinator for
pasienter og bru-kere med behov for langvarige og koordinerte tje-nester.
Koordinator skal være kontaktperson og ha hovedansvar for å følge
opp innspill fra pasien-ter og brukere. Koordinator skal ha en viktig
rolle i samhandlingen med spesialisthelsetjenesten, og bidra til
at pasient og bruker får et ”sømløst” tilbud. I tillegg skal koordinator sikre
framdrift i arbeidet med individuell plan. Regulering av habilitering
og rehabilitering, individuell plan og koordinator er samlet i en
felles forskrift. Den nye forskriften erstatter forskrift om habilitering
og rehabilitering og forskrift om individuell plan.
Samhandlingsreformen legger opp til et større kommunalt
ansvar for helse- og omsorgstjenestene. Samtidig skal spesialisthelsetjenesten
omstille seg ved å desentralisere de tjenester som er mulige, satse
mer på ambulant virksomhet som understøtter de kommunale tilbudene,
samt sentralisere høyspesialiserte funksjoner der dette gir best
kvalitet. Samhandlingsreformen skal bidra til et bedre og mer helhetlig
forløp for pasienter som har behov for palliasjon og gode kvalitative tilbud
nærmere der folk bor Reformen dreier seg om å skape en sammenheng
i pasientforløp, ikke bare mellom kommuner og sykehus, men også innad
i kommunen og mellom fagområder i spesialisthelsetjenesten. Mange
mennesker, som lever med en kreftdiagnose, og får behandling for denne,
vil trenge ytelser fra flere instanser på begge nivåer, ikke bare
knyttet til helse, men også NAV, hjelpemidler med mer. Reformens virkemidler
legger opp til endringer som skal komme denne pasientgruppen til
gode.
Gjennom forskrift om en verdig eldreomsorg, som
regjeringen innførte i samarbeid med KrF og V, er betydningen av
et godt palliativt tilbud i kommunene ytterligere understreket.
Det fremgår av denne forskriften at kommunene skal legge til rette
for at den enkelte tilbys samtale om eksistensielle spørsmål, samt
at det skal legges til rette for lindrende behandling og en verdig død.
Rammebetingelsene for spesialisthelsetjenesten må
i størst mulig grad legge til rette for å nå pasientene også utenfor
sykehus av kvalifisert personell, for eksempel i form av ambulante team.
Fra 2009 ble ISF-regelverket endret til i større grad å omfatte
helse-hjelp utført av flere helsepersonellgrupper enn leger (i hovedsak sykepleiere).
En slik omlegging fører til større fleksibilitet i bruk av personellressursene
i sykehus, og vil blant annet komme pasienter med kroniske sykdommer
til gode. Regelverket åpner også for i større grad å inkludere ambulant
virksomhet i innsatsstyrt finansiering. Det vil si polikliniske
kontakter som gjennomføres av en virksomhet innen spesialisthelse-tjenesten,
utenfor virksomhetens fysiske lokaler, men med bruk av virksomhetens
personell. Polikliniske kontakter som gjennomføres i pasientens
hjem, eller i sykehjem, er eksempler på aktivitet som regnes som
ambulant behandling. Det er viktig å se dette i sammenheng med at
man i større grad åpner for at helsehjelp utført av ulike helse-personellgrupper
kan utløse ISF-refusjon, fordi de ambulante tjenestene i hovedsak
utføres av annet helsepersonell enn lege.
Endringene har rettet opp svakheter i systemet, og
ISF avspeiler nå i større grad etablert praksis i sykehusene. Endringene
legger til rette for et bedre tilbud til pasientene, og for at tilbudet
kan organiseres på en fleksibel og mer kostnadseffektiv måte.
Konkret innebar endringen i helsepersonellkravet
i 2009 at krav om lege som utførende helsepersonell ble fjernet
eller utvidet til å omfatte i hovedsak sykepleiekonsultasjoner for bestemte
typer helsehjelp. Utvidelsen omfatter i hovedsak oppfølging av pasienter
med kroniske sykdommer, for eksempel kols og diabetes. I 2012 er
det gjort en mindre utvidelse ved at tre nye typer polikliniske
konsultasjoner eller DRGer er inkludert i beregningsgrunnlaget for
sykepleiekonsultasjoner. Foreløpige tall for 2011 viser at det ble
utført om lag 300 000 sykepleiekonsultasjoner i ISF. Dette utgjør
mer enn 5 pst. av alle polikliniske ISF-konsultasjoner. Helsedirektoratet
vil arbeide videre med ISF-ordningen.
Det er regionale kompetansesentra for lindrende behandling
i alle helseregionene. Sentrene har en utstrakt utadrettet virksomhet,
også mot kommuner, når det gjelder kompetansebygging og rådgivning
vedrørende enkeltpasienter. Nær alle helseforetak har etablert ambulante
team for palliativ behandling. Teamene har som oppgave å koordinere
palliativ behandling til pasienter både i helseforetak og i kommuner.
I noen kommuner er det egne palliative team som særlig tar seg av
pasienter med behov for lindrende omsorg, også pasienter som ikke
er i sykehjem.
Regjeringen har i oppfølgingen av St.meld. nr. 25
(2005-2006) om fremtidens omsorgsutfordringer etablert en egen kompetanse-
og rekrutteringsplan for den kommunale omsorgssektoren, Kompetanseløftet
2015, som inngår i handlingsplanen Omsorgsplan 2015. Kompetanseløftet
2015 følger også opp forliket på Stortinget mellom regjeringspartiene,
KrF og Venstre om Omsorgsplan 2015.
Kompetanseløftet 2015 inneholder strategier
og tiltak som skal bidra til å sikre den kommunale omsorgssektoren
tilstrekkelig, kompetent og stabil bemanning. Det bevilges årlig
om lag 300 mill. kroner til kompetansetiltak. Blant tiltakene inngår
blant annet utviklingssentre for sykehjem og hjemmetjenester, og
kompetanseheving innen omsorg ved livets slutt og lindrende behandling.
Denne kompetansesatsingen ble styrket med 8 mill. kroner i 2011,
og utgjør 16 mill. kroner i 2012. Økt kompetanse bidrar til å styrke kvaliteten
i tilbudet til pasienter med behov for lindrende behandling og omsorg
ved livets slutt.
Det har i om lag 10 år vært gitt tilskudd til prosjekter
i kommunene for å øke kompetanse når det gjelder lindrende behandling
og omsorg ved livets slutt. Tilskudds-ordningen er under evaluering,
og resultatet vil foreligge senere i år. Dette må ses i sammenheng
med at det er etablert utviklingssentre for sykehjem og hjemmesykepleie
i alle fylker. Palliativ behandling i kommune eller i hjemmet vil
også være et sentralt element i samhandlingsreformen, der bruk av
ambulante team bør være nedfelt i de lokale samhandlingsavtalene
mellom kommune og helseforetak.
For å styrke den etiske kompetansen i de kommunale
helse- og omsorgstjenestene, har Regjeringen i samarbeid med KS
og yrkesorganisasjonene iverksatt prosjektet ”Samarbeid om etisk
kompetanseheving”. Satsingen er en del av Omsorgsplan 2015, og skal
stimulere kommunene til å etablere møteplasser for etisk refleksjon
og utvikle metoder og verktøy for å drive systematisk etisk refleksjon
i det daglige arbeidet. Nærmere 200 kommuner deltar i prosjektet
i dag.
For å bedre det forskningsbaserte kunnskapsgrunnlaget
for de kommunale helse- og omsorgstjenestene, har Regjeringen, som
del av Omsorgsplan 2015, styrket omsorgsforskningen. Satsingen utgjør
37 mill. kroner i 2012. Regjeringen mener det er viktig å styrke
den praksisnære forskningen, og har på denne bakgrunn etablert fem
nye sentra for omsorgsforskning som skal bidra til mer forskningsformidling og
kompetanseheving i sektoren, styrke fag- og metodeutvikling i utdanningene,
samt sikre nærhet til tjenesteutøverne i kommunene.
Som oppfølging av Omsorgsplan 2015 er det, som
nevnt over, etablert utviklingssenter for sykehjem og utviklingssenter
for hjemmetjenester i hvert fylke, med ansvar for fag- og kompetanseutvikling
i omsorgstjenesten. Dette vil bidra til ny og økt kunnskap, blant
annet om utforming av tjenestetilbudet, framtidig kompetansebehov
og hensiktsmessig og effektiv organisering og ressursfordeling.
Mange sentre jobber med kompetanseheving innen lindrende behandling
og omsorg ved livets slutt.
Legetjenesten i sykehjem er også styrket med nærmere
48 prosent i perioden 2006-2011. Dette bidrar til bedre medisinsk
oppfølging av beboere i sykehjem.
Det er etablert palliative tilbud ved de fleste helseforetak
og i en del kommuner. Derfor har det også blitt opprettet en rekke
legestillinger i palliativ medisin, uten at disse har hatt en felles utdanning
til denne type arbeid. Stillingene er i dag besatt av leger med
ulike kliniske spesialiteter, og med varierende arbeidserfaring
på området. Dette er et viktig fagfelt, og vi har sett at det kan
være hensiktsmessig at spesialistene får en felles påbygging av
formell kompetanse, som kan bidra til at pasientene får best mulig
behandling. Kompetanseområdet palliasjon skal gi en kompetanse som
kan brukes like mye i sykehus, som av leger i primærhelsetjenesten.
Det er derfor besluttet at Helsedirektoratet skal prøve ut en utdanning
som vi kaller ”kompetanseområde i palliativ medisin”. Forsøket skal
evalueres. Dersom utprøvingen viser at det er hensiktsmessig å opprette
”formelle kompetanseområder”, vil en vurdere om dette kan etableres
innenfor flere områder.
Legenes spesialistutdanning går over fire til
seks år, og et kompetanseområde vil komme ”på toppen” av relevante
spesialistutdanninger. Et ”kompetanseområde” skal karakteriseres
ved at leger med en særlig interesse og kompetanse arbeider innenfor
et område som griper inn i tre eller flere spesialiteter.
Meld. S. 13 (2011-2012) Utdanning for velferd
– samspill i praksis, har som mål at tjenestenes behov for kompetanse
skal legges til grunn for hva utdanningene skal inneholde. Hver
enkelt grunnutdanning skal gjennomgås med henblikk på både generelle
og mer spesifikke krav til kompetanse. Helse- og omsorgssektoren
blir sentrale bidragsytere i dette arbeidet.
Kommunen har en lovestet plikt til å tilby koordinator
til pasienter og brukere med behov for langvarige og koordinerte
tjenester. Denne plikten er tydeliggjort ved at den er tatt inn
i ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester som trådte i kraft
1. januar 2012. Behovet må være av en viss varighet, men det er
ikke et krav at behovet skal være varig eller strekke seg over et bestemt
antall måneder eller år. Med behov for koordinerte tjenester menes
at behovet må gjelde to eller flere helse- og/eller sosiale tjenester.
Det vil si tjenester fra forskjellige tjenesteytere, og at tjenestene
må eller bør ses i sammenheng. Koordinatoren skal sørge for nødvendig
oppfølging av den enkelte pasient eller bruker, og sikre samordning
av tjenestetilbudet. Mange kreftpasienter vil kunne dra nytte av
en som kan bistå familie og pa-sient i å koordinere forløp, herunder bistå
i forhold rundt økonomi, økonomisk bistand, hjelpemidler med mer.
Kommunen må videre sørge for rammebetingelser som gjør det mulig
å fylle en koordinatorrolle, herunder at den som oppnevnes som koordinator
har tilstrekkelig kompetanse til å ivareta oppgaven. Det er en lovfestet
plikt for kommunen å ha en koordinerende enhet som blant annet skal
sørge for opplæring og veiledning av koordinator. Jeg vil i denne
sammenheng også berømme Kreftforeningen som har vært raskt ute med
å etablere en tilskuddsordning på 30 mill. kroner, som kommunene
kan søke på for å ansette kreftkoordinator. Koordinatoren blir en
viktig samarbeidspart for fastlegen, og gir fastlegen økt mulighet
til å gi sine pasienter med en kreftdiagnose et helhetlig opplegg.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 26. april 2012
Bent Høie |
Jon Jæger Gåsvatn |
leder |
ordfører |