Samlet utgiftsbevilgning til Nærings- og handelsdepartementet
i 2011 utgjorde 92 956 mill. kroner. Inntektsbevilgningen i 2011
utgjorde 66 091 mill. kroner. Nærings- og handelsdepartementet har
ansvaret for 10 virksomheter, 23 selskaper og 1 særlovsselskap.
Riksrevisjonen har avgitt åtte avsluttende revisjonsbrev
uten merknad, og to avsluttende revisjonsbrev med merknad til henholdsvis Garantiinstituttet
for eksportkreditt og Norsk Romsenter.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at svakhetene
ved den eksisterende løsningen har medført forsinkelser i tjenesteproduksjonen,
og dermed at realisering av gevinster har blitt skjøvet framover
i tid. Riksrevisjonen anser det som svært alvorlig at det nå er
skapt usikkerhet om Altinn-løsningen kan takle de volumene som særlig
arbeids- og velferdsetaten har behov for, noe som var en viktig
forutsetning for Altinn. Riksrevisjonen ser derfor med bekymring
på om Altinn-løsningen vil oppfylle de mål og budsjettrammer som
lå til grunn for mandatet og Stortingets vedtak og forutsetninger
for Altinn.
Etter Riksrevisjonens vurdering er det samtidig behov
for å utvikle og styrke etatsstyringen i de aktuelle departementene,
og koordineringen mellom disse for å samordne pågående ikt-prosjekter.
Riksrevisjonen anser det som viktig å få flere virksomheter til
å ta i bruk Altinn på en måte som reduserer skjemabelastningen og bidrar
til størst mulig effekt for samfunnet. Riksrevisjonen anser det
videre som nødvendig at Nærings- og handelsdepartementet så raskt
som mulig sørger for at Altinn-løsningen blir robust nok til å ta
imot både nye tjenesteeiere og nye tjenester.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at det har vært
en økning i antall uønskede hendelser, slik som driftsavbrudd og
kritiske feilsituasjoner. I 2011 ble det registrert flest alvorlige
feil knyttet til utvikling og drift av Altinn mot slutten av året.
I tillegg oppsto det en ny alvorlig hendelse i forbindelse med utleggingen
av selvangivelsen våren 2012. Etter Riksrevisjonens vurdering har
departementets overordnede styring av utviklingen av Altinn-løsningen
ikke vært god nok. Spesielt etter at den kritiske hendelsen oppsto
ved utsendelse av selvangivelsen i mars 2011, burde det blitt iverksatt
tiltak for å unngå nye hendelser i 2012. Selv om det ifølge departementet
har vært en tettere oppfølging av prosjektet gjennom vinteren 2012,
burde departementet i en tidligere fase ha prioritert tettere oppfølging
av utviklingen i Altinn.
Riksrevisjonen registrerer at departementet
arbeider med å iverksette nye tiltak framover. Riksrevisjonen vil
understreke behovet for konkrete og proaktive tiltak for å møte
det risikobildet som Altinn har til enhver tid, og påpeker viktigheten
av at departementet i sin framtidige etatsstyring angir målbare
styringsparametre for å sikre at målene for Altinn blir nådd.
Riksrevisjonen ser videre alvorlig på at departementet
ikke har initiert endringer i de overordnede beredskapsplanene for
Altinn etter den kritiske hendelsen i 2011. Riksrevisjonen har merket
seg at det nå arbeides med en full gjennomgang av planverket i løpet
av 2012, men er likevel kritisk til at den planlagte beredskapsøvelsen
i 2012 kun skal gjennomføres som en skrivebordsøvelse.
Riksrevisjonen er kritisk til at Nærings- og
handelsdepartementet ikke har vært mer opptatt av å sikre kompetanseoverføring
fra innleide konsulenter til Brønnøysundregistrenes egen organisasjon.
Riksrevisjonen har merket seg at departementet nå har initiert en
gjennomgang for å synliggjøre kompetansegapet, og samtidig har gitt
Brønnøysundregistrene i oppdrag å styrke og tydeliggjøre Altinn
i organisasjonen.
Riksrevisjonen konstaterer at Nærings- og handelsdepartementet
heller ikke i 2011 har holdt løpende oversikt over totalkostnaden
for Altinn fra satsingens oppstart. Riksrevisjonen ser alvorlig
på at departementet ikke har etablert et rapporteringssystem for
Brønnøysundregistrene og andre tjenesteeiere som kan dokumentere
at totalt forbrukte ressurser på Altinn-satsingen er innenfor de
budsjettrammene som Stortinget har vedtatt. Riksrevisjonen registrerer
at det nå skal legges opp til en årlig gjennomgang av alle kostnadene
relatert til Altinn. Riksrevisjonen anser det kritikkverdig at Nærings-
og handelsdepartementet fortsatt ikke har lagt fram en oppstilling over
totalkostnaden for Altinn ved utgangen av 2011.
Riksrevisjonen anser det som kritikkverdig at Nærings-
og handelsdepartementets oppfølging og styring av GIEK framstår
som mangelfull. Revisjonen for 2011 viser at styringsdialogen og myndighetsstrukturen
for GIEK er utfordrende, likeså forståelsen av rammeverket som gjelder for
GIEKs monopolbaserte tjenesteyting og virksomhetens administrasjon.
Riksrevisjonen merker seg departementets understreking
av GIEKs delegerte myndighet, jf. statens økonomiregelverk og styrets
ansvar i henhold til GIEKs vedtekter og hovedinstruks. Departementet
har likevel et selvstendig ansvar for oppfølging og styring av forvaltningsbedriften
GIEK. Riksrevisjonen understreker at GIEK er en del av forvaltningen,
og at staten bærer et økonomisk og juridisk ansvar for virksomheten, der
statsråden i Nærings- og handelsdepartementet er parlamentarisk
og konstitusjonelt ansvarlig for alle sider ved virksomheten. Det
omfatter blant annet både økonomisk styring og virksomhetens utførelse
av tillagte oppgaver.
Riksrevisjonen merker seg at departementet framover
vil vurdere risiki knyttet til GIEK, spesielt innenfor de områdene
Riksrevisjonen har hatt merknader til, som håndtering av habilitetsspørsmål
og bruk av informasjon, samt overholdelse av regelverk for offentlige
anskaffelser. I forbindelse med risikovurderingene vil Nærings-
og handelsdepartementet vurdere om det er behov for å iverksette
nye tiltak. Dette vil Riksrevisjonen følge opp i den løpende revisjonen
framover.
GIEK har en sentral markedsrolle, og informasjon
fra garantisøkere inneholder ofte svært sensitiv finansiell informasjon.
Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at GIEK har mindre restriktive føringer
for handel i finansielle instrumenter, og for å inneha eierandeler
i selskaper som virksomheten har garantiansvar for, enn det andre statlige
finansaktører har innenfor sine ansvarsområder. Riksrevisjonen ser
alvorlig på at departementet ikke synes å se at dette kan få alvorlige
konsekvenser for GIEKs tillit og omdømme, og at et strengere regelverk
vil kunne redusere risikoen for misbruk av informasjon.
Riksrevisjonen er videre kritisk til at verken GIEK
eller departementet anser det som et problem for styrets kollegiale
saksbehandling og styringsdyktighet at det nesten uten unntak er
ett eller flere styremedlemmer som er inhabile i de garantisaker
som er til behandling. Dette innebærer at styremedlemmenes faglige
kompetanse i mange saker ikke vil kunne anvendes i styrets saksbehandling,
siden medlemmene ofte vurderes å være inhabile i de garantisakene
de faktisk har størst kompetanse innenfor.
Riksrevisjonen ser positivt på at GIEK nå skal
gå gjennom rutiner for dokumentasjon av de habilitetsvurderingene
som gjøres i garantisaksbehandlingen. Riksrevisjonen merker seg
også at GIEK skal gå gjennom habilitetsrutinene og retningslinjene
for handel i verdipapirer på nytt, og at departementet skal se til
at GIEKs styre følger opp arbeidet med habilitetsvurderinger og
mulig tiltak for i større grad å kunne hindre spredning av sensitiv
informasjon internt og utad.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at GIEK innenfor flere
områder har mangelfull styring over egen virksomhet. Særlig framstår
kostnadskontrollen og budsjettstyringen som svak, herunder oppfølgingen
av anskaffelser og konsulentbruk.
GIEK har siden 2009 hatt en omfattende økning i
bruk av eksterne konsulenter og rådgivere. Riksrevisjonen vil peke
på at økningen i kostnader til konsulenter ikke har vært tilstrekkelig
budsjettert, og at dette de siste årene har gitt behov for ekstrabevilgning
i revidert nasjonalbudsjett. Dette viser mangelfull virksomhetsplanlegging. Riksrevisjonen
merker seg GIEKs omfattende bruk av konsulenter blant annet til
utførelse av administrative kjerneoppgaver. Riksrevisjonen er kritisk
til at GIEK har gjort seg avhengig av eksterne konsulenter for å
utføre sine oppgaver.
Riksrevisjonen konstaterer at Nærings- og handelsdepartementet
har godkjent opprettelsen av et eget advokatkontor i GIEK etter
å ha forelagt saken for Regjeringsadvokaten. Riksrevisjonen vil
peke på at det er opplyst at dette ikke vil redusere bruken av ekstern
advokatbistand.
Riksrevisjonen merker seg at GIEK har iverksatt flere
tiltak for å forbedre internkontrollen, og at departementet i sin
risikovurdering av virksomheten vil ha et spesielt fokus på internkontroll
og etterlevelse.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at GIEK gjennomførte
en tapsbegrensingsløsning ved etableringen av partsrederiet P/R
Havskip III DA. Riksrevisjonen merker seg at departementet er av
den oppfatning at GIEK ved mislighold kan gjøre bruk av en partsrederløsning.
Riksrevisjonen understreker at dette virkemiddelet ikke er eksplisitt
hjemlet i GIEKs vedtekter eller regelverk for virksomheten. Etter
Riksrevisjonens oppfatning er aksjeerverv og låneytelser ikke virkemidler
som er forenlig med en forvaltningsbedrift med formålet å være en
nøytral og uavhengig garantistiller. GIEKs etablering av eierandel
i og ytelse av lån til partsrederiet kan ha påvirket konkurransen
i et marked som GIEK har stor eksponering i, og det kan ha brutt
med markedets forutsetninger til GIEKs rolle. Riksrevisjonen er
kritisk til at departementet ikke i større grad har vurdert GIEKs
tilnærmede monopolistrolle og de begrensninger som ligger i formålet
til GIEK.
Riksrevisjonen merker seg at Nærings- og handelsdepartementet
ikke mener at partsrederisaken P/R Havskip III DA oppfyller vesentlighetskriteriet
i bestemmelsene punkt 8.3.6 i statens økonomiregelverk, og at GIEK derfor
ikke behøvde å forelegge saken for departementet. Riksrevisjonen
vil peke på at GIEKs innleide internrevisor anbefalte GIEK å avklare forhold
vedrørende etableringen av partsrederiløsningen med overordnet myndighet.
Riksrevisjonen understreker at praktiseringen av regelverk og retningslinjer
for GIEKs rapportering og foreleggelse av vesentlige saker framstår som
utilstrekkelig for å ivareta departementets styringsansvar.
Riksrevisjonen ser alvorlig på at Nærings- og handelsdepartementet
de siste årene har øremerket en stor andel midler fra en konkurransebasert tilskuddsordning,
følgemiddelordningen, til Andøya Rakettskytefelt AS, der departementet eier
90 prosent av selskapet. Følgemiddeltilskuddet framstår som direkte
statlig støtte til driften av selskapet. Riksrevisjonen er kritisk
til at departementet ikke har vurdert markedsposisjonen til Andøya
Rakettskytefelt AS, og dermed andre måter for kapitaloverføring
til selskapet. Riksrevisjonen vil påpeke at bruk av tilskuddsmidler
til subsidiering av driften av et statlig selskap kan være ulovlig
statsstøtte i henhold til EØS-regelverket, og at øremerking av midler ikke
er nevnt som en del av departementets notifisering av følgemiddelordningen
til EFTAs overvåkingsorgan ESA. Revisjonen har i tillegg vist at
det er svak etterlevelse av økonomiregelverket ved manglende oppdatering av
retningslinjene for følgemiddelordningen. Riksrevisjonen merker
seg at departementet mener øremerking av midler kan være uheldig sett
i forhold til regelverket, og at det heretter vil bli vurdert andre
løsninger.
Riksrevisjonen anser det som kritikkverdig at Norsk
Romsenters årsregnskap for 2011 ikke er i samsvar med kravene til
regnskapsføring. En vesentlig del av årets overskudd består av overskuddet
på et stort løpende prosjekt der virksomhetens egeninnsats ikke
er regnskapsført. I tillegg er inntekter og kostnader tilknyttet følgemiddelordningen
feilaktig presentert i regnskapet. Riksrevisjonen merker seg at Nærings-
og handelsdepartementet anser kategoriseringen av nevnte prosjekt
som utydelig. Dette tydeliggjør behovet for å følge opp at Norsk
Romsenter etablerer rutiner for prosjektkategorisering og korrekt
regnskapsføring. Riksrevisjonen har merket seg at Norsk Romsenter skal
følge statlige regnskapsstandarder fra 2012.
Riksrevisjonen merker seg at organiseringen
av de statlige aktørene i romsektoren i Norge kan gi utfordringer
med hensyn til å dokumentere at økonomiske transaksjoner og andre
forhold ikke påvirkes av nære relasjoner eller strukturer som kan
gi urettmessige fordeler for enkelte aktører. Riksrevisjonen er
kritisk til at mange personer har flere ulike roller i de statlige
virksomhetene, og at ansvar og oppgaver, herunder styringen og eierutøvelsen
av selskapene Andøya Rakettskytefelt AS og Norsk Romsenter Eiendom AS,
er delt mellom eier (departementet) og forvalteren av eierskapet
i disse (Norsk Romsenter). Riksrevisjonen vil påpeke at det er viktig med
grundige habilitetsvurderinger og avklarte roller og styringssystemer
i statsforvaltningen.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens revisjon og kontroll av Nærings- og handelsdepartementet og
dets underliggende virksomheter. Komiteen har merket
seg at det er avgitt åtte avsluttende revisjonsbrev uten merknader
og to revisjonsbrev med merknader til Norsk Romsenter og Garanti-instituttet
for eksportkreditt (GIEK).
Komiteen viser til at den i brev
av 31. januar 2013 til departementet stilte spørsmål om Altinn, GIEK
og Norsk Romsenter. Statsråden svarte i brev av 11. februar 2013.
Brevene følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteen ser det som svært alvorlig
at det de siste årene har vært en økning i antall uønskede hendelser
i Altinn, slik som driftsavbrudd og kritiske feilsituasjoner. Det
er også svært alvorlig at problemene med den eksisterende løsning har
vanskeliggjort innføring av nye tjenester og skapt usikkerhet om
Altinn kan takle de volumene som Nav har behov for i løsningen.
Ifølge departementets svarbrev til komiteen
skal den nåværende Altinn-plattformen fases ut i løpet av sommeren
2013. Sammen med arbeidet med en ny selvangivelsesløsning som skal
gjennomføres i løpet av første halvår 2013, forventer departementet
at ny Altinn-løsning både skal være robust nok og ha kapasitet nok
til å ta imot nye tjenester og tjenesteiere, herunder flere av Navs
tjenester. Komiteen forventer at departementet følger
opp og vurderer om det er behov for tiltak for å sikre at også den
nåværende Altinn-løsningen har den driftssikkerhet som er nødvendig
ved behandlingen av selvangivelsen våren 2013.
Komiteen viser til at GIEK innenfor
flere områder har hatt mangelfull styring over egen virksomhet,
blant annet kostnadskontroll og budsjettstyring.
Departementet opplyser i svarbrevet at de i møter
med GIEK har tatt opp de påpekte merknader fra Riksrevisjonen og
diskutert nødvendige oppfølgingstiltak. Komiteen har
merket seg at departementet i tildelingsbrevet for 2013 har bedt
om at tiltakene prioriteres og at departementet vil følge opp dette
arbeidet i den ordinære styringsdialogen med GIEK.
Komiteen viser til at Riksrevisjonen
har stilt spørsmål ved om tilskudd fra følgemiddelordningen til
Norsk Romsenter kan være ulovlig statsstøtte i henhold til EØS-regelverket.
Ifølge departementet kan øremerking av midler til
AISSat-1 og Andøya rakettskytefelt forvares grunnet FoU- og tjenesteutviklingsaspektet
ved prosjektene. For å fjerne eventuelle uklarheter er midlene overført
til en ny post 74 Nasjonal infrastruktur og tekniske aktiviteter
i Prop. 1 S (2012–2013) som i tillegg til å omfatte de nevnte aktiviteter
også omfatter Norges deltakelse i EUs jordobservasjonsprogram Copernicus.