Helse- og omsorgsdepartementet fremmer i proposisjonen
forslag til lov om endringer i tobakksskadeloven. Forslaget inneholder
en rekke bestemmelser med formål å hindre barns tilgang til tobakksvarer,
gjøre flere arenaer røykfrie og styrke vernet mot passiv røyking.
Forslagene som fremmes, er blant annet basert på
Tobakkskonvensjonen, Barnekonvensjonen, ny kunnskap om helseskader
knyttet til passiv røyking, erfaringer fra praktisering av tobakkslovgivningen,
samt erfaringer fra andre land.
Departementet legger vekt på at de foreslåtte lovbestemmelsene
er viktige elementer i en større pakke med tiltak som har som formål
å redusere og forebygge skadevirkningene av tobakksbruk.
Det redegjøres for utviklingen av tobakksbruk
i Norge og for helseskader av tobakksbruk.
Helse- og omsorgsdepartementet sendte i januar 2012
på høring forslag til endringer i tobakksskadeloven med høringsfrist
i april samme år. Det kom inn 66 høringssvar med merknader.
Departementet understreker at selv om røykfri tobakk,
og da særlig snus, ikke er like helseskadelig som røyketobakk, vil
også bruk av slik tobakk innebære risiko for alvorlige helseskader. For
å forebygge skadevirkningene av tobakksbruk som sådan mener departementet
at forslagene som omtales i proposisjonen, bør omfatte tobakksvarer
generelt.
Ifølge tobakksskadeloven er det forbudt å selge tobakksvarer
til personer under 18 år. Det uttales at undersøkelser viser at
aldersgrensen i for liten grad håndheves av utsalgsstedene. Det
er i dag ingen som har ansvar for å føre tilsyn med utsalgsstedenes
overholdelse av aldersgrensen.
Det redegjøres for kostnads- og nyttevurderinger av
en bevillingsordning for tobakkssalg.
Det redegjøres videre for reguleringer i andre land.
En rekke land har innført ulike former for bevillings- og tilsynssystem
for salg av tobakksvarer, bl.a. Sverige, Finland, Island, Frankrike, Irland,
Storbritannia, Tyskland, Nederland og deler av USA, Canada og Australia.
Det foreslås å innføre en kommunal bevillingsordning
for salg av tobakksvarer. Forslaget begrunnes med hensynet til en
effektiv kontrollordning med aldersgrensen, og det vises til at
kommunene har lang erfaring med håndtering av bevillingsordningen
for salg av alkoholholdig drikk og god oversikt over lokale forhold. En
kommunal bevillingsordning er etter departementets syn den ordningen
som i størst grad balanserer hensynene til en mest mulig enkel og ubyråkratisk
ordning på den ene siden og hensynet til en effektiv tilsynsmekanisme
på den andre siden.
Departementet mener bevillingsperioden skal være
løpende, dvs. gis «inntil videre», og at bevillinger skal kunne
gis for en bestemt del av året.
Departementet foreslår at det stilles krav til
uttømmende politiattest for søknad om salgsbevilling. Politiattesten
skal inneholde brudd på tobakksskadeloven, alkoholloven, tolloven, særavgiftsloven,
varemerkeloven og designloven.
Det foreslås at det for hver bevilling skal
utpekes en styrer med stedfortreder som må godkjennes av bevillingsmyndigheten.
Departementet skal kunne gi forskrift om kvalifikasjonskrav og innholdet
i styrers og stedfortreders plikt til å sikre at bevillingen utøves
i henhold til lovens bestemmelser.
Det foreslås at departementet gis hjemmel til
å gi forskriftsbestemmelser om internkontroll.
Kommunen skal etter forslaget være kontrollmyndighet,
og departementet mener at tre årlige kontroller per utsalgssted
bør være et utgangspunkt med hensyn til kontrollfrekvens.
Kommunen vil etter forslaget få myndighet til
å inndra en bevilling for en kortere eller lengre periode dersom
det avdekkes brudd på tobakksregelverket, eller dersom vandelskravene ikke
lenger er oppfylt. Det samme skal gjelde dersom bevillingen ikke
har vært benyttet i løpet av det siste året. Videre foreslås at
det gis en forskriftshjemmel til å fastsette nærmere bestemmelser
om inndragningslengde ved brudd på bestemmelsene.
En bevilling skal etter forslaget bortfalle
ved overdragelse, dødsfall og konkurs.
Det foreslås at politiet gis hjemmel til å stenge
et sted som driver salg av tobakksvarer uten å ha bevilling.
Kommunens vedtak i forbindelse med tobakksbevillinger
vil etter forslaget kunne påklages til Fylkesmannen.
Forslaget innebærer at dersom politiet avdekker forhold
som kan antas å ha betydning for bevillingsspørsmålet, skal det
av eget tiltak og uten hinder av taushetsplikt informere bevillingsmyndigheten
om det.
Departementet tar sikte på å utarbeide en egen tobakksforskrift
for Svalbard, og foreslår derfor at det inntas en forskriftshjemmel
i § 3 annet ledd.
Departementet har foretatt en vurdering av kravene
som følger av EØS-retten. Etter departementets vurdering vil en
bevillingsordning ikke utgjøre en restriksjon etter EØS-avtalen
artikkel 11, og etter departementets mening er den en lovlig tillatelsesordning
etter tjenesteloven.
Det er i dag ikke noe eksplisitt forbud i Norge mot
salg av enkeltsigaretter eller mindre sigarettpakker. I tobakksskadeloven
§ 9 første ledd er det inntatt krav om at tobakksvarepakninger må
være merket med helseadvarsel og at sigarettpakker må merkes med
en innholdsdeklarasjon. Dette tolkes implisitt som et forbud mot
salg av enkeltsigaretter.
Tobakkskonvensjonen fastsetter at partene skal forby
salg av individuelle sigaretter og små sigarettpakker. EU har anbefalt
medlemslandene å innføre forbud mot salg av sigarettpakker med mindre
enn 19 sigaretter. Et slikt forbud er innført i 18 EU-land, bl.a.
Sverige, Danmark og Finland.
Det foreslås et forbud mot mindre sigarettpakker enn
tjuepakninger, samt en forskriftshjemmel til å fastsette nærmere
krav til minimumsmengde og -kvantum for andre tobakksprodukter.
Det er i dag ikke forbud mot selvbetjening av
tobakksvarer i Norge. Det er imidlertid forbudt med selvbetjente
automater. Etter det departementet kjenner til, er det kun spesialforretninger for
tobakk og taxfree-utsalgene som har rene selvbetjeningsavdelinger
for tobakksvarer.
Departementet foreslår at det innføres et forbud mot
selvbetjening av tobakksvarer, men at det inntas en unntaksbestemmelse
for spesialforretninger og avgiftsfritt salg på flyplasser.
Tobakksskadeloven § 12 åpner i dag for en rekke unntak
fra det alminnelige røykeforbudet; det er på visse vilkår unntak
for røykerom, enkeltkontorer og beboelsesrom på institusjoner. Etter loven
er det kun arbeidslokaler hvor to eller flere personer er samlet,
som skal være røykfrie. Røykeforbudet gjelder således i utgangspunktet ikke
på enkeltkontorer.
I rapporten fra Verdens helseorganisasjons evaluering
av tobakksarbeidet i Norge i 2010 er en av hovedanbefalingene at
Norge bør innføre helt røykfrie arbeidslokaler. Verdens helseorganisasjon
påpeker at det faktum at det fortsatt tillates egne røykerom, er
i strid med retningslinjene til Tobakkskonvensjonen artikkel 8.
Det vises til at i Europa har Irland, Storbritannia, Tyrkia,
Spania, Ungarn, Hellas og Malta innført totalt røykeforbud i arbeidslokaler.
Det foreslås at dagens unntaksbestemmelse i § 12
annet ledd, som gir anledning til å opprette særskilte røykerom,
oppheves. Hovedregelen blir da at alle arbeidslokaler, møterom og
lokaler og transportmidler hvor allmennheten har adgang, blir totalt
røykfrie, jf. forslag til § 25 første ledd første og andre punktum.
Dagens særregulering med totalforbud mot røyking på serveringssteder,
jf. nåværende § 12 tredje ledd, blir da overflødig og foreslås opphevet.
Det foreslås likevel at begrepet «serveringslokaler» legges til i
hovedregelen i første ledd.
Hovedregelen i nåværende § 12 første ledd omfatter
møterom og arbeidslokaler «hvor to eller flere personer er samlet».
Det foreslås å fjerne kravet om «hvor to eller flere personer er
samlet» i § 12 første ledd annet punktum. Dette innebærer at det
ikke lenger vil være adgang til å røyke på enkeltkontor.
Departementet foreslår enkelte unntak fra hovedregelen
i første ledd om røykfrie lokaler. For det første foreslås det å
videreføre dagens unntaksbestemmelse for beboelsesrom på institusjoner.
I tråd med dagens tolkningspraksis er bestemmelsen utformet slik
at det kun er institusjoner som erstatter beboerens hjem, som omfattes
av unntaksbestemmelsens virkeområde. Det vil si at f.eks. sykehjem
omfattes, men ikke sykehus. Det foreslås at det på institusjoner
som erstatter beboerens hjem, og på innretninger til bruk i petroleumsvirksomheten
til havs, fortsatt kan opprettes felles røykerom. Departementet foreslår
at unntaksbestemmelsen også åpner for at det kan opprettes røykerom
når virksomhetenes art hindrer arbeidstakerne i å forlate arbeidslokalene
i løpet av arbeidstiden. For å sikre at unntaksbestemmelsene praktiseres
i samsvar med intensjonene, foreslås det at det gis en forskriftshjemmel
for nærmere bestemmelser til utfylling av lovens unntaksbestemmelser, herunder
om meldeplikt til tilsynsmyndighetene og nærmere kriterier for når
unntaksbestemmelsene kan komme til anvendelse.
Tobakksskadeloven § 12 tredje ledd fastsetter
et totalforbud mot røyking på serveringssteder. Røykeforbudet på
serveringssteder ble innført i 2004, og hovedbegrunnelsen var å
beskytte arbeidstakere mot passiv røyking. I tillegg ble det lagt
vekt på å beskytte gjestene.
Det framholdes at mange serveringssteder etter lovendringen
i 2004 bygget inn uteområder i stort omfang og tillater røyking
der. Det uttales at disse stedene i realiteten har opprettet utendørs
røykerom, noe det ikke skulle være adgang til etter lovendringen
i 2004.
Etter departementets vurdering er problemer med
innebygging og de konsekvensene det har for håndheving av røykeforbudet,
et viktig argument for å innskjerpe loven på dette punktet. Departementet
mener at nærmere regler om tillatt innebygging bør fastsettes som
forskrift, og at det er hensiktsmessig at spørsmålet utredes nærmere
i en høring i den forbindelse. Det foreslås derfor en forskriftshjemmel
i forslag til § 25 siste ledd første punktum.
Departementet vil ta sikte på at nasjonale retningslinjer
for uteserveringer i størst mulig grad bygger på Tobakkskonvensjonens
retningslinjer, slik at fortolkningen av begrepet «lokale» i tobakksskadeloven
§ 12 første ledd (forslaget § 25 første ledd) strammes inn og presiseres.
I forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og
skoler mv. er det i § 18 inntatt et røykeforbud innendørs på skoler.
Forskriftens formål er å bidra til at miljøet på skolene «fremmer
helse, trivsel, gode sosiale og miljømessige forhold samt forebygger
sykdom og skade». Kommunen og fylkeskommunen som skoleeiere har
i dag anledning til å pålegge elevene forbud mot bruk av tobakk
gjennom forskrifter om ordensreglement for den enkelte skole.
Det foreslås å lovregulere et påbud om tobakksfri
skoletid for alle elever til og med videregående skole. Det vil
si at det ikke skal være tillatt å bruke tobakk i løpet av skoledagen.
I tillegg foreslår departementet et forbud mot tobakksbruk på skolens
områder, slik at det klargjøres at heller ikke ansatte eller besøkende på
skolen kan bruke tobakk der.
Forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og
skoler mv. § 18 regulerer røyking i barnehager. Den inneholder en
unntaksbestemmelse fra forbudet mot røyking i virksomhetens inneområde
som åpner adgang for at det i private hjem der det drives barnehage,
kan røykes utenom virksomhetens åpningstid.
Departementet mener at det i tilfeller der hjemmet
benyttes som barnehage, er rimelig at lokalene underlegges restriksjoner
for å beskytte barnas helse gjennom et fullstendig røykfritt barnehagemiljø,
og foreslår å oppheve denne unntaksbestemmelsen.
Det foreslås at alle barnehagers uteområder
skal være røykfrie.
Etter forslaget skal kommunene være ansvarlige for
å føre tilsyn med forbudet mot røyking i barnehagenes lokaler og
uteområder.
Tobakksskadeloven gjelder i dag ikke i den private
sfære.
Det vises til at Island i 2001 innførte en generell bestemmelse
i sin tobakkslov om vern av barn mot passiv røyking. Det vises videre
til eksempler på mer spesifikke bestemmelser om vern av barn mot
passiv røyking, for eksempel i hjem og i biler. Deler av Australia,
Canada og USA har innført forbud mot røyking i private biler hvor barn
er passasjerer, som sanksjoneres med bøter på lik linje med bilbeltepåbud.
Det foreslås en generell bestemmelse som pålegger
alle som har ansvar for barn, å påse at de ikke utsettes for passiv
røyking. Departementet understreker at bestemmelsen er ment å være normgivende,
og etter forslaget skal brudd på bestemmelsen ikke være underlagt
sanksjoner.
Det foreslås at det generelle unntaket i tobakksskadeloven
§ 12 annet ledd om adgangen til å ha røykerom, skal oppheves. Dette
vil medføre at alle institusjonslokaler blir røykfrie, med unntak
av beboelsesrom. Unntaket avgrenses til institusjoner som erstatter
beboerens hjem, dvs. at for eksempel sykehjem vil omfattes av unntaket,
men ikke sykehus. Det foreslås eksplisitt å lovfeste at unntaksbestemmelsene
som tillater røyking på beboelsesrom og egne røykerom på institusjoner,
ikke gjelder for institusjoner hvor det hovedsakelig bor personer
under 18 år.
Tobakksskadeloven regulerer i utgangspunktet ikke
røyking utendørs. Eier av en bygning eller et område kan i kraft
av sin eierrådighet i stor grad regulere røyking ved inngangspartier
og andre utendørsområder.
Det bør etter departementets vurdering være
en selvfølge at alle skal kunne ta seg inn til en helseinstitusjon
eller en offentlig virksomhet uten å bli hindret av tobakksrøyk
ved inngangspartiet. Departementet foreslår derfor en lovfesting
av røykfrie inngangspartier til helseinstitusjoner og offentlige
virksomheter.
Det foreslås å endre tobakksskadelovens formålsbestemmelse
slik at de politiske målene med tobakkspolitikken tydeliggjøres.
Tobakkspolitikkens tre hovedmålsettinger foreslås inntatt i formålsbestemmelsen:
å forebygge at barn og unge begynner å bruke tobakk, å fremme tobakksavvenning
og å beskytte befolkningen mot passiv røyking. I tillegg foreslås
det at den langsiktige visjonen om et tobakksfritt samfunn inntas
i bestemmelsen.
I henhold til tobakksskadeloven § 4 første ledd er
alle former for reklame for tobakksvarer forbudt. Reklameforbudet
omfatter også bruk av merkenavn, logo eller andre symboler som forbindes
med tobakksvarer i sponsorsammenheng, men departementet mener det
er hensiktsmessig å regulere sponsing i en egen bestemmelse, samt å
presisere virkeområdet. Å innta en definisjon av sponsing i loven
vil etter departementets vurdering bidra til å gjøre sponsingsforbudet
mer brukervennlig, samt bidra til å unngå tolkningstvil. Departementet
foreslår derfor et forbud mot tobakkssponsing og at begrepet sponsing
defineres i loven.
Departementet mener at alle former for testing av
tobakksprodukter ved hjelp av forbrukere bør forbys, og fremmer
forslag om dette.
Tobakksskadeloven inneholder i dag et forbud mot
å selge imitasjoner av tobakksvarer til personer under 18 år. Loven
inneholder imidlertid ingen legaldefinisjon av begrepet «imitasjoner».
Departementet anser at det bør inntas en definisjon
i loven av begrepet tobakksimitasjoner, og at kategorien tobakkssurrogater
bør reguleres og defineres i loven. Det fremmes forslag om dette.
Departementet foreslår også at reklameforbudet og
forbudet mot gratis utdeling gis anvendelse på tobakksimitasjoner
og tobakkssurrogater. Det understrekes at også tobakks- og nikotinfri
snus vil omfattes av definisjonen av tobakkssurrogater.
Det foreslås at aldersgrensebestemmelsen og oppstillingsforbudet
også skal omfatte tobakkssurrogater på lik linje med tobakksimitasjoner.
Direktiv 2001/37/EF åpner for at det i forbindelse
med påbudte helseadvarsler kan innføres fargefotografier eller andre
illustrasjoner for å skildre og forklare helsekonsekvensene av røyking.
EU-kommisjonen har vedtatt regler for anvendelse av slike kombinasjonsadvarsler
(tekst og bilde). Departementet vedtok bruk av slike kombinasjonsadvarsler
i Norge gjennom endringer i forskrift om innhold i og merking av
tobakksvarer som trådte i kraft fra 1. januar 2010.
Etuier, esker mv. i ulike materialer kan tres
utenpå sigarettpakken slik at helseadvarslene ikke synes. Det foreslås
et forbud mot innførsel og omsetning av produkter som har til hensikt
å skjule helseadvarslene.
Det uttales at departementet i dag ikke har
god nok oversikt over hvordan kommunene oppfyller sitt tilsynsansvar
etter tobakksskadeloven, noe som også ble kritisert av Verdens helseorganisasjon
i en evalueringsrapport fra 2010. Det vises til at Statens institutt
for rusmiddelforsknings årlige undersøkelse av kommunenes forvaltning
av alkoholloven gir viktig informasjon om hvordan alkoholloven fungerer,
og departementet er opptatt av å sikre et tilsvarende godt informasjonsgrunnlag
om kommunenes forvaltning av tobakksskadeloven.
Det foreslås en plikt for kommunene til å avgi opplysninger
til Statens institutt for rusmiddelforskning om deres forvaltning
av tobakksskadeloven, og at innehaver av tillatelse for avgiftsfritt salg
av tobakksvarer på flyplass skal pålegges en plikt til å avgi informasjon
om omsetningen til instituttet, samt at bevillingshavere skal avgi
informasjon til instituttet på anmodning.
Departementet foreslår at det inntas en lovbestemmelse
som klart fastsetter at Helsedirektoratet kan få utlevert taushetsbelagte
opplysninger fra tollvesenet.
Det redegjøres for mulige samfunnsøkonomiske gevinster
dersom en lykkes med å forebygge tobakksrelatert sykdom og for tidlig
død.
Innføring av en bevillingsordning for salg av
tobakksvarer er det forslaget som vil ha de største økonomiske og
administrative konsekvensene. Forslaget vil medføre økte utgifter
for kommunene, men disse vil kunne dekkes inn gjennom bevillingsgebyrer.
For utsalgsstedene anslås det at det årlige bevillingsgebyret vil
ligge i størrelsesordenen 4 000–5 000 kroner per utsalgssted dersom
det legges opp til en ordning med flatt gebyr. I tillegg vil det
påløpe kostnader i forbindelse med kunnskapsprøven for styrer og
stedfortreder. Kommunenes utgifter til dette vil dekkes gjennom
et eget prøvegebyr. Bevillingshaverne vil påføres en mindre utgift
i denne forbindelse.
En bevillingsordning vil kunne medføre behov for
økte ressurser til Helsedirektoratets arbeid med å utarbeide veiledningsmateriell,
bistå kommunene mv. Det antas at direktoratet vil kunne få en synergieffekt
med de eksisterende ressursene tilknyttet oppfølging av bevillingsordningen
etter alkoholloven. Departementet anslår at Helsedirektoratet vil
få et økt ressursbehov tilsvarende én stilling til dette arbeidet.
Statens institutt for rusmiddelforskning vil
ha behov for økte ressurser til oppfølging av den foreslåtte statistikkinnsamlingen
fra kommunene. Også her antar departementet at instituttet vil kunne
utnytte en synergieffekt av den eksisterende statistikkinnsamlingen
på alkoholområdet. Departementet anslår at Statens institutt for rusmiddelforskning
vil få et økt ressursbehov tilsvarende en halv stilling til dette
arbeidet.
Når det gjelder oppgaven med å utstede politiattester
i forbindelse med vandelskontroll av bevillingssøkere, vil politidistriktene
få noe økt belastning.
Helsedirektoratet har på oppdrag fra departementet
fått gjennomført en analyse av kostnader og nytte ved innføring
av en bevillingsordning. Rapporten konkluderer med at en bevillingsordning
uten begrensning i antall utsalgssteder koster i gjennomsnitt 281 000
kroner per sparte leveår (mellom 78 000 og 681 000 kroner når man
tar hensyn til usikkerheten). Det er vanlig i slike analyser å anta
at betalingsviljen per leveår er 500 000 kroner, jf. blant annet
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenestens vurdering av kostnadseffektiviteten
av legemidler til røykeslutt. Innføring av en kommunal bevillingsordning
som foreslått av departementet er på denne bakgrunn å regne som
samfunnsøkonomisk lønnsomt.
Et forbud mot selvbetjening av tobakksvarer
vil kunne medføre ombyggingskostnader for en del utsalgssteder.
Gjennomsnittskostnaden anslås til mellom 5 000–15 000 kroner per
utsalgssted.
En eventuell buffersone eller nasjonale retningslinjer
for innbygging av uteserveringer vil i noen grad kunne få økonomiske
konsekvenser for deler av bransjen på kort sikt. En eventuell innføring
av sentrale retningslinjer for tillatt innbygging vil kunne bety
at en rekke serveringssteder må bygge om uteserveringen i større
eller mindre grad. Sentrale retningslinjer vil etter departementets
vurdering kunne bidra til å gjøre situasjonen for tilsynsmyndighetene
enklere og håndhevingen av regelverket mer enhetlig.
De øvrige forslagene til lovendringer antas
ikke å ha økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Thomas Breen, Viggo Fossum, Sonja Mandt, Wenche
Olsen og Anita Orlund, fra Fremskrittspartiet, Jon Jæger Gåsvatn, Kari
Kjønaas Kjos og Morten Stordalen, fra Høyre, lederen Bent Høie,
Sonja Irene Sjøli og Erna Solberg, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Kristelig
Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, vil peke på at Verdens helseorganisasjon
har fastslått at røyking er den viktigste risikofaktoren både for
tidlig død og tap av friske leveår i høyinntektsland som Norge. Nasjonalt
folkehelseinstitutt har bekreftet dette gjennom beregninger fra
2012 som viser at det hvert år dør rundt 5 100 personer på grunn
av røyking, noe som tilsvarer 13 prosent av alle dødsfall. Instituttets
rapport «Hvor dødelig er røyking?» fra 2006 viser at hver av dem
i gjennomsnitt har tapt 11 leveår.
Komiteen vil understreke at andel
røykere i befolkningen fremdeles er høyt, men at det er svært positivt
at andelen dagligrøykere i Norge nesten er halvert de siste 15 årene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, viser til at Nasjonalt folkehelseinstitutt
i sin Folkehelserapport 2010 uttaler at vi nå forhåpentligvis ser
«begynnelsen på slutten av tobakksepidemien», men at det ennå trengs stor
innsats før epoken med tobakkssykdommer er slutt. Klarer vi å drive
tobakksbruken i Norge ned til et minimum i løpet av de nærmeste
årene, kan epidemien av tobakkssykdommer være borte når vi nærmer
oss år 2050.
Flertallet har derfor imøtesett
Helse- og omsorgsdepartementets forslag til endring i tobakksskadeloven,
som inneholder en rekke bestemmelser med formål å hindre barns tilgang til
tobakksvarer, gjøre flere arenaer røykfrie og styrke vernet mot
passiv røyking.
Komiteen støtter at
hovedfokuset i det tobakksforebyggende arbeidet må være å hindre
at barn og unge begynner å bruke tobakk. Komiteen er
kjent med at forslagene som fremmes blant annet er basert på Tobakkskonvensjonen, Barnekonvensjonen
og ny kunnskap om helseskader knyttet til passiv røyking.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at regjeringen foreslår å endre tobakksskadelovens formålsbestemmelse
ved å ta inn tre hovedmålsettinger for tobakkspolitikken, samt innta en
langsiktig visjon om et tobakksfritt samfunn i formålsbestemmelsen.
Disse medlemmer støtter at hovedmålsettingene
tas inn, nemlig å forebygge at barn og unge begynner å bruke tobakk,
å fremme tobakksavvenning og å begrense passiv røyking. Det er, slik disse
medlemmer ser det, nettopp formålet med denne type lovregulering
å bidra til disse formålene.
Disse medlemmer støtter ikke
at visjonen om et tobakksfritt samfunn tas inn i formålsbestemmelsen. Disse
medlemmer viser til at tobakksskadeloven verken i dag eller
med de endringer regjeringen foreslår, vil ha som formål eller enda
mindre realistisk mål, å innføre virkemidler som kan realisere denne
målsettingen. Disse medlemmer mener det selvsagt
er legitimt for tobakkspolitikken å ha en langsiktig politisk målsetting
om et tobakksfritt samfunn, dersom man ønsker dette, men disse
medlemmer mener det er galt for en lov å definere det som
målet. Disse medlemmer vil også vise til at tobakkspolitikken
skal ivareta mange hensyn, slik alt politisk arbeid må, og mener
det sender et galt signal om et slikt mål skal fremstå som det overordnede
hensyn i en kompleks prosess.
Disse medlemmer mener intensjonen
om å begrense det skadelige omfanget av tobakk i samfunnet og muligheter
for å oppnå dette er tilstrekkelig beskrevet i de tre nevnte hovedmålsettinger.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader
skal § 1 lyde:
§ 1 Formål
Formålet med denne lov er å begrense de helseskader
som bruk av tobakksvarer medfører. Videre regulerer loven tiltak
for å forebygge at barn og unge begynner å bruke tobakksvarer, fremme at
de som allerede bruker tobakksvarer, slutter, og beskytte befolkningen
mot eksponering for tobakksrøyk.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, mener de foreslåtte lovbestemmelsene
er viktige deler av en større pakke med tiltak som har som formål
å redusere og forebygge skadevirkningene av tobakksbruk. Flertallet er
videre enig med departementet i at forslagene ikke må betraktes
som alternativer til øvrige tiltak i det tobakksforebyggende arbeidet,
men som et supplement til disse.
Flertallet vil trekke frem resultatene
etter «Nasjonal strategi for det tobakksforebyggende arbeidet 2006–2010».
Med denne har man lyktes med å redusere andelen røykere i befolkningen generelt
og å halvere ungdomsrøykingen. Flertallet imøteser
derfor implementeringen av regjeringens nye Nasjonal strategi for
arbeidet mot tobakksskader 2013–2016.
Flertallet viser til at Statens
institutt for rusmiddelforskning har estimert at det fortsatt er så
mange som 100 000 barn under 13 år i Norge som daglig eksponeres
for passiv røyking i hjemmet. Eksponeringen avtar med økende alder,
slik at det er de yngste som i størst grad utsettes for passiv røyking. Flertallet mener derfor
konkrete tiltak overfor røyking er nødvendig for å beskytte barnas
helse.
Flertallet viser og til Helsedirektoratets
rapport fra 2010 som anslår at kostnadene knyttet til røyking for
helsevesenet og produksjonstap på grunn av økt sykelighet og tidlig
død til å være 8 mrd. kroner per år. Kostnadene ved passiv røyking
er anslått mellom 400 mill. kroner og 1 mrd. kroner per år. Flertallet mener
at det å gjøre restriktive grep overfor røyking ikke bare har gode
helseeffekter, men at det og er samfunnsøkonomiske fordeler ved
en slik satsing.
Flertallet deler departementets
bekymring over et økende forbruk av røykfri tobakk blant unge. Dette
var momenter som også Legeforeningen og Helsedirektoratet trakk
frem i sine høringssvar, hvor de ønsket like streng regulering av
all type tobakk. Flertallet slutter seg til dette. Flertallet ønsker
i den forbindelse å trekke frem Nasjonalt råd for tobakksforebygging
sitt svar i høringsrunden:
«Det er allerede dokumentert at snus gir økt risiko
for alvorlige kreftformer og for dødfødsel og redusert fødselsvekt
hvis snus brukes i svangerskapet. Nye sykdommer som er røykerelatert,
påvises i dag selv etter at sammenhengen har vært forsket på i 50
år. Nasjonalt råd for tobakksforebygging forventer at antall sykdommer
som er snusrelatert, vil fortsette å øke etter hvert som det blir
mer forskning på konsekvenser av livslang snusing.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har
ikke tro på at flere forbud, restriksjoner og mer byråkrati er veien
å gå for å hindre norske forbrukere å skaffe seg, og bruke, lovlige varer
til eget forbruk.
Komiteen er enig i
at det er positivt at antallet røykere går ned, og at miljøet, særlig
for barn og unge, stadig blir mindre forurenset av skadelige stoffer
fra røyking. Det er også positivt at arbeidstakere og andre ikke
mot sin vilje kan påføres skader og ulemper av andres røyking.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
imidlertid av den oppfatning at dette bør oppnås på andre måter
enn ved forbud og ved en formynderholdning som fratar mennesker retten
til frie valg og ansvar for egen helse. Disse medlemmer vil
for eksempel påpeke at røykfrie soner, gode ventilasjonsanlegg og
egnet innredning av lokaler i mange tilfeller har oppfylt kravene
om god luftkvalitet for alle, slik Fremskrittspartiets medlemmer
viste til i sine merknader i nedenfornevnte innstilling. I denne innstillingen
ble det også pekt på SINTEFs høringsuttalelse der det fremgikk at
lovgivningens krav til luftkvalitet og arbeidsmiljø kunne ivaretas
med gjeldende regler og teknologi fra før Ot.prp. nr. 23 (2002–2003)
ble behandlet i Stortinget.
Disse medlemmer viser til merknader
til Fremskrittspartiets medlemmer i blant annet Innst. O. nr. 72
(2002–2003) til Ot.prp. nr. 23 (2002–2003) der det står følgende:
«.. proposisjonen viser en klar formynderholdning
overfor den røykende delen av det norske folk».
Forslagene i Prop. 55 L (2012–2013) representerer,
slik disse medlemmer ser det, en ytterligere inngripen
i borgernes valgfrihet og muligheter til å innrette seg etter egne
behov. Disse medlemmer mener at en rekke av de tiltakene
som foreslås i proposisjonen, er unødvendige og byråkratiserende,
og at de vil bidra til mistenkeliggjøring og «kriminalisering» av
tobakksforhandlere i tillegg til å påføre dem store utgifter knyttet
til søknader om bevilling, kursing og ominnredning av lokaler. En
ytterligere opptrapping av omfanget av grensehandel vil også etter disse
medlemmers mening kunne påregnes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre anser at forslagene om bevillingsordning for salg
av tobakksvarer vil føre til økt byråkrati og kontrollbehov.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
påpeke at for forhandlere av tobakksvarer vil ordningen medføre
betydelig økte utgifter, krav om bruk av arbeidstid til opplæring og
behov for økt bemanning. En slik utvikling vil, naturlig nok, føre
til økte priser til forbruker for en vare som allerede er i overkant
høyt avgiftsbelagt og priset.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener at forbudet mot å selge sigarettpakker med
mindre enn 20 sigaretter vil forsterke denne virkningen.
Disse medlemmer vil stemme mot
forslaget til § 33 om å forby pakninger med mindre enn 20 sigaretter.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at tobakk er en lovlig omsettelig vare som ikke bør diskrimineres
i forhold til andre forbruksvarer. For produsenter og brukere av lovlige
varer bør det gjelde de samme forretningsmessige betingelser.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre forholder seg til reklameforbudet som allerede
gjelder, men mener et utvidet forbud mot sponsing vil frata mange
positive tiltak, kulturarrangementer og festivaler en nødvendig
del av det økonomiske eksistensgrunnlaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at det fremdeles er mange røykere i Norge. Disse medlemmer anser
at også denne gruppen skal ha rett, og mulighet, til å anskaffe
og bruke varer/nytelsesmidler som er lovlig å omsette i landet så
lenge det ikke plager andre mennesker. Disse medlemmer er
av den oppfatning at dette er mulig uten å innføre nye forbud og
restriksjoner som skaper mere byråkrati og utgifter for mange.
På denne bakgrunn vil disse medlemmer ikke
støtte noen av forslagene i Prop. 55 L (2012–2013).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det er ønskelig at arbeidstakere og -givere
fortsatt skal kunne ha tilgang til, eller opprette, røykerom eller bestemte
områder hvor det kan røykes uten at dette plager andre. Generelt
bør regelverket være slik at røyking og bruk av tobakksvarer, for
eksempel snus, skal tillates så lenge det kan gjøres uten at det
plager andre, og disse medlemmer vil derfor fremme
forslag om at loven skal innrettes slik at dette blir mulig.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at lovverket tillater
røyking og bruk av andre tobakksvarer på steder der det ikke er
til sjenanse for andre.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er kritiske til at regjeringen går langt i å likestille
røykfri tobakk, primært snus, og sigaretter. Disse medlemmer mener lovverket
på en uheldig måte ser bort fra de forskjeller som er i skadevirkning
mellom snus og sigaretter, ikke minst med tanke på effekter på tredjepart.
Det siste, vil disse medlemmer påpeke, har vært et
viktig argument for utvidelse av reguleringer for å begrense røyking.
At røykfri tobakk ikke har denne problematikken, taler i seg selv
for at lovverket ikke bør sidestille all tobakk. Disse medlemmer viser
til at reguleringer i folkehelsepolitikken utformes i en prosess
der man balanserer hensynet til folks frihet med behovet for tiltak
som kan bedre folkehelsen. Når to produkter gis så ulike helseskader, taler
det for at det ikke kan rettferdiggjøre samme strenghet i regulering
av disse produktene. Disse medlemmer har merket seg høringsuttalelsen
fra Nasjonalt råd for tobakksforebygging som flertallet siterer
ovenfor, der tonen er at ny kunnskap forventes å vise at skadevirkningene
fra snus er større enn nå antatt. Disse medlemmer vil
imidlertid også påpeke at forskningsleder Karl-Erik Lund ved SIRUS har
skrevet:
«Snusbruk er ikke risikofritt, men ny forskning viser
at snus er mindre farlig enn hva man fryktet for 25 år siden. Risikoforskjellen
mellom snusbruk og røyking er meget stor. Forskning viser også at
de fleste snusbrukere blir rekruttert fra røykerne, og at snus oftere
brukes istedenfor sigarettene enn i tillegg til sigarettene. Risikoforskjellen
og bruksmønsteret indikerer at tilgjengeligheten til snus vil ha
flere positive enn negative virkninger for folkehelsen.» (http://www.forebygging.no/en/Kronikker/2012-2011/Tobakk-Norges-problematiske-forhold-til-snus)
Disse medlemmer mener de uenighetene som
her kommer til syne, samt det udiskutable faktum at det er stor
forskjell på snus og sigaretter – hvilket også departementet presiserer
– taler for at lovverket ikke likebehandler all tobakk.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
derfor ha dette synet som forbehold for sin omtale av de øvrige
forslag i proposisjonen.
Disse medlemmer understreker
at disse presiseringer ikke må tolkes som at man ikke deler departementets
bekymring over økende snusbruk, særlig blant unge. Ikke minst vil disse medlemmer presisere
at dette tross alt er et produkt det er ulovlig å selge til denne
gruppen gjennom aldersbestemmelsene som ikke utfordres i dette lovverket.
Komiteen mener at
det er viktig å ha god kontroll med tobakkssalget, og at det finnes
en effektiv kontrollordning med tanke på å håndheve aldersgrensen. Komiteen viser
til at omtrent halvparten av ungdom i alderen 13–17 år som bruker
tobakk, vanligvis kjøper tobakksvarene sine selv, på tross av at
det i 15 år har vært 18 års grense for kjøp av tobakk i Norge.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, støtter derfor forslaget om en bevillingsordning,
på samme måte som vi i dag har alkoholsalgsbevilling. En rekke land
som det er naturlig for Norge å sammenligne seg med, har allerede
innført ulike former for bevillings- og tilsynssystem for salg av
tobakksvarer, bl.a. Sverige, Finland, Island, Frankrike, Irland,
Storbritannia, Tyskland, Nederland og deler av USA, Canada og Australia. Flertallet mener
at en naturlig konsekvens av en slik ordning er at det bør innføres
et straffebelagt forbud for detaljister å selge tobakksvarer uten
å ha bevilling.
Flertallet vil peke på at det
ikke i denne omgang foreslås begrensninger i antall salgssteder, og
støtter departementets vurdering om at bevillingsperioden skal være
løpende for å begrense kostnadene ved ordningen. Flertallet slutter seg
til at det skal stilles krav til uttømmende politiattest for søknad
om bevillingsordning.
Flertallet ønsker å åpne for
at det også kan gis midlertidige bevillinger for salg av tobakksvarer ved
enkeltanledninger. I slike tilfeller bør kommunen stå fritt til
å kunne vektlegge tobakkspolitiske hensyn i søknadsbehandlingen,
for eksempel arrangementets varighet, at det aktuelle arrangementet
primært retter seg mot barn og unge, eller at kommunen ønsker å
begrense tilgjengeligheten til tobakksvarer. Det foreslås videre
at departementet kan fastsette nærmere kriterier for midlertidige
bevillinger i forskrift, herunder for eksempel bestemmelser om produktutvalg.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«I lov 9. mars 1973 om vern mot tobakksskader skal
§ 5 lyde:
§ 5 Bevillingsperioden
Bevilling til salg av tobakksvarer gis inntil
videre. Slike bevillinger kan dessuten gis for en bestemt del av
året eller for en enkelt anledning. Kommunen kan ved behandling
av søknad om bevilling for en enkelt anledning legge vekt på tobakkspolitiske
hensyn. Departementet kan fastsette nærmere kriterier for bevillinger
for en enkelt anledning.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet stemmer imot forslagene i Prop. 55 L (2012–2013)
i sin helhet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil subsidiært støtte forslaget om å gi kommunene
anledning til å gi midlertidige bevillinger for salg av tobakksvarer ved
enkeltanledninger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, er enig i at kommunene blir kontrollmyndighet,
og at tre årlige kontroller per utsalgssted bør være et utgangspunkt
slik at hvert sted minimum bør kontrolleres én gang per år. Flertallet vil
vise til at flere kommuner mener det er svært vanskelig å avdekke
salg til mindreårige med dagens kontrollrutiner. Flertallet merker
seg erfaringene fra blant annet Sverige, der såkalte «testkjøp»
– bruk av provokasjon – har vist seg å kunne være effektiv som kontrollmetode. Flertallet ser
svært positivt på at departementet nå varsler at det vil utrede
dette spørsmålet nærmere.
Flertallet vil understreke at
det må være lav terskel for inndragning av bevilling dersom det foreligger
brudd på regelverket. For å sikre mest mulig ensartet praktisering
av regelverket rundt om i landet støtter flertallet at
det utarbeides en forskriftsbestemmelse om inndragningslengde. Flertallet mener
det er viktig at avgiftsfritt salg av tobakksvarer på flyplasser
ikke unntas, men underlegges samme krav om kommunal bevilling –
og dermed kontroll – som andre utsalgssteder.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ser behovet for bedre kontroll med og håndhevelse
av aldersbestemmelsene i tobakksskadeloven. Disse medlemmer merker
seg imidlertid at forslaget om en bevillingsordning i høringen er blitt
fremstilt av flere aktører som byråkratisk og tungvint. Ikke minst
veier det tungt at kommuner selv er kritiske til en slik ordning. Disse
medlemmer merker seg også at flere høringsparter stiller
seg tvilende til effekten av tiltaket.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
på generelt grunnlag bemerke at innføringen av slike byråkratiske
og kostnadskrevende ordninger, der det er stor usikkerhet knyttet
til faktisk effekt, med fordel kan piloteres og evalueres i forkant
av en nasjonal implementering. Det vises til Stavanger kommunes
høringsuttalelse, der kommunen anbefaler at «tiltaket ikke innføres uten
videre utredning av tiltakets effekt.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre ønsker ikke å støtte forslaget om en kommunal bevillingsordning
og vil stemme mot kapittel 2 i lovforslaget, §§ 4–16.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, merker seg at Tobakkskonvensjonen fastsetter
at partene skal forby salg av individuelle sigaretter og små sigarettpakker,
videre at EU har anbefalt medlemslandene å innføre forbud mot salg
av sigarettpakker med mindre enn 19 sigaretter, og at et slikt forbud
nå er innført i 18 EU land, bl.a. Sverige, Danmark og Finland. Flertallet viser
til at et flertall av høringsinstansene støtter et slikt forbud
også i Norge. Flertallet vil i likhet med regjeringen
peke på at hensynet til redusert nyrekruttering blant barn og unge
må veie tungt, og støtter derfor forslaget om forbud mot salg av
enkeltsigaretter og mindre forpakninger.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil påpeke at departementet i proposisjonen selv
fremhever at det er usikkerhet knyttet til effekten av denne endringen. Disse
medlemmer viser til at det derfor er tatt en beslutning
på usikkert kunnskapsgrunnlag, der man også har prioritert muligheten
for å begrense ungdoms røyking, fremfor å redusere forbruket hos
voksne røykere. Disse medlemmer vil også understreke
at flere av indisiene på at dette vil redusere ungdoms forbruk, som
at ungdom ofte kjøper tipakninger, og at ungdoms forbruk er prissensitivt,
ikke i seg selv gir sikkerhet for at større kvantumspakninger vil
redusere forbruk nevneverdig. Disse medlemmer viser
til at SIRUS’ høringssvar påpeker at «den mulige effekten av et
slikt tiltak [er] lite belyst i av den empiriske forskningslitteraturen». SIRUS
refererer til departementets antakelse om redusert bruk blant unge
som en «mulig konsekvens», men foreslår «at departementet tar initiativ
for å undersøke brukerprofiler for ulike tobakksprodukter, bl.a.
tipakningene nærmere».
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
for øvrig vise til sine merknader om forskjeller mellom sigaretter
og røykfri tobakk og påpeker at i den grad en slik endring skal
gjennomføres, må den anses som mindre viktig for snus enn røyk.
Disse medlemmer vil for øvrig
oppfordre departementet til å følge opp innføringen av dette tiltaket
med grundig og pålitelig evaluering, for å forsikre om at det faktisk
har en positiv helseeffekt, og at denne oppveier de negative effektene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, merker seg anbefalingen om selvbetjeningsforbud
i Tobakkskonvensjonen. Flertallet er i likhet med
departementet bekymret for den kraftige økningen i snusbruk blant
unge, og mener forbud med selvbetjening både vil heve terskelen
for kjøp og redusere reklameeffekten som spesielt snuskjøleskapene representerer.
Komiteens medlemmer fra Høyre anser det
som uproblematisk å innføre et selvbetjeningsforbud for røykevarer,
gitt begrensningen av forekomsten av selvbetjening i praksis i dag.
Etter en helhetsvurdering mener disse medlemmer at
selvbetjeningsforbudet av helsegrunner også bør omfatte røykfri
tobakk, der nyrekruttering blant unge og behovet for kontroll er
vektlagt. Disse medlemmer mener imidlertid at lovendringen
bør inkludere et forbehold som åpner for at man kan komme tilbake
til eventuelle unntak i forskrift, om særlige hensyn taler for det.
Komiteen viser til
at Tobakkskonvensjonens artikkel 8 pålegger partene å innføre effektive beskyttelsestiltak
mot passiv røyking på arbeidsplasser og i offentlige lokaler mv.
Verdens helseorganisasjon anbefaler totalforbud mot røyking i arbeidslokaler
og lokaler hvor allmennheten har adgang.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, registrerer at departementets forslag
om å fjerne adgangen til å ha røykerom og til å røyke på enkeltkontor
fikk bred støtte i høringen. Flertallet deler synet
til dette klare flertallet og støtter at unntakene som finnes i
regelverket på dette området, oppheves.
Flertallet støtter at regjeringen
nå legger opp til å fjerne det smutthullet bingoene har hatt med å
kunne tillate røyking inne i lokalene. Når dette nå ikke lenger
er mulig, vil det kreve ombygging en del steder. For at dette ikke
skal få for store umiddelbare økonomiske konsekvenser for bingoene
og frivilligheten, så ber flertallet regjeringen
vurdere behovet for en overgangsperiode før forbudet trer i kraft.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener dagens regelverk har fungert på en hensiktsmessig
måte, og mener det fortsatt bør være mulig for bingoene å tillate røyking
i sine lokaler.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet stemmer imot Prop. 55 L (2012–2013) i
sin helhet,
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre støtter subsidiært flertallets anmodning om å vurdere
behovet for en overgangsperiode før forbudet trer i kraft.
Komiteens medlemmer fra Høyre støtter opphevelsen
av unntaksbestemmelsen som gjorde det mulig å røyke på enkeltkontorer.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener det bør være uproblematisk at arbeidstakere
har adgang til røykerom, der dette er akseptert hos arbeidsgiver og
når bestemmelsene i det någjeldende lovverk om ventilasjon m.m.
er fulgt. Disse medlemmer oppfatter det som uheldig
å forhindre personer fra å røyke dersom det ikke er til sjenanse for
andre. Disse medlemmer støtter derfor ikke opphevelsen
av unntaksbestemmelsen som tillot røykerom på arbeidsplasser.
Komiteens medlemmer fra Høyre fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«I lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader
skal § 25 andre ledd d) lyde:
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at Fremskrittspartiet stemmer imot Prop. 55 L (2012–2013) i
sin helhet, men støtter subsidiært dette forslaget fra Høyre.
Komiteen viser til
at det i dag rapporteres om problemer med håndheving av røykeforbudet
på mange serveringssteder som har uteservering.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til høringsinstansene og mener
det er hensiktsmessig at nærmere regler for lovlig innbygging av
uteserveringsstedene fastsettes som forskrift.
Flertallet mener at tobakksbruk
ved skolene kan føre til at det blir en arena for rekruttering og sosialt
press om å begynne med tobakk. Flertallet mener derfor
tiden er moden for å forby tobakksbruk i skoletiden. Flertallet er
positiv til at de foreslåtte endringene medfører at heller ikke
lærere, andre voksne eller besøkende kan bruke tobakk i skolens
lokaler eller på skolens område. Videre mener flertallet at
det er en selvfølge at dette forbudet også skal gjelde i barnehager.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre er kritiske til regjeringens forslag om å lovfeste
tobakksbegrensninger på skoler med forbud som i praksis vil være
vanskelig å håndheve, stride mot liberale verdier, og som det vil
være usikkert om vil etterfølges. Disse medlemmer er
særlig kritiske til forslaget om tobakksforbud for ansatte ved skolen
på skolens område. Disse medlemmer mener det er en
rekke situasjoner der ansattes rett til selv å bestemme over sin
tobakksbruk hverken utfordrer forholdet til ansatte som vil skjermes
for passiv røyking, eller forholdet til elever ved skolen. Disse
medlemmer mener dette taler mot et generelt forbud mot tobakksbruk
ved skoler, ikke minst i et lovverk der regjeringen likestiller
alle former for tobakk – både sigaretter og røykfri tobakk.
Disse medlemmer vil understreke
at de er glad for at forslaget om et tobakksforbud i skoletiden
for ansatte ble droppet å følge opp av regjeringen. Disse
medlemmer reagerer imidlertid på at departementet ikke bare
presiserer at det er mulig for skoler og skoleeiere selv å innføre
en slik begrensning, men skriver spesifikt at departementet «støtter
at skoleeier selv fatter vedtak om dette».
Disse medlemmer ønsker derfor
ikke å støtte departementets forslag til lovendringer her og understreker
at den adgang til å selv innføre slike begrensninger som trengs
for skoler og skoleeiere som ønsker dette, eksisterer i dagens lovverk.
Disse medlemmer vil understreke
at de er kritiske til departementets bruk av begrepet «rollemodeller»
for å beskrive ansattes forhold til elevene i en kontekst der dette
skal legitimere juridisk forpliktende innstramminger i ansattes
adgang til å utføre det som ellers er lovlige aktiviteter. Bl.a.
skriver departementet i sin påminnelse om skoleeiers adgang til
å forby ansatte å bruke tobakk i arbeidstiden, at «disse ansatte
har et særskilt ansvar som rollemodeller.» Disse medlemmer er
enig i at lærere er viktige rollemodeller, men mener man i lovtekster
skal være forsiktig med å slå fast hvilke lovlige vaner som gjør
lærere uegnede til å omgås barn, og viser til at det er mange eksempler
på helseskadelig atferd som risikerer å rammes av et slikt prinsipp.
Dette er en utvikling som disse medlemmer er svært
skeptiske til. Ansattes skikkethet til å jobbe i skolen er først
og fremst et ansvar for skoleledelsen.
Disse medlemmer vil stemme mot
forslaget til § 27.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, slutter seg til at barn har behov
for å bli vernet mot passiv røyking, også i den private sfære. Forslaget
om å innføre en normativ bestemmelse om at barn har rett til et
røykfritt miljø, fikk stor oppslutning i høringen, og flertallet er
enig i dette. Flertallet vil understreke at bestemmelsen
ikke skal kunne straffebelegges.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener at
vern av barn mot helseskadelig påvirkning er viktig og et legitimt
domene for staten å regulere. Imidlertid mener disse medlemmer at reguleringer
og forbud som påvirker den private sfære, skal ha sterke krav til
hensiktsmessighet og formålstjenlighet. Disse medlemmer viser til
at tobakksskadeloven per i dag ikke gjelder den private sfære. Å
endre dette anser disse medlemmer som en prinsipielt
alvorlig endring. Disse medlemmer mener det ikke
er tilstrekkelig begrunnet at dette vil ha en positiv effekt, til
å ønske å støtte forslaget om et lovpålegg som departementet fremmer. Disse medlemmer vil
ikke minst vise til at dette vil være vanskelig, og kanskje umulig,
å håndheve i praksis og vil etablere en rekke vanskelige grensetilfeller. Disse
medlemmer er også skeptiske til departementets begrunnelse
for ikke å følge opp lovverket med noen sanksjonsmuligheter, men
utelukkende la paragrafen være normgivende. Disse medlemmer stiller
seg undrende til hvor mye normer vil påvirkes av en slik paragraf,
og er redd en lov som ikke håndheves, vel så mye kan svekke respekt
for lovverket og bestemmelser av denne typen. Disse medlemmer mener
argumentene mot å underlegge bestemmelsen sanksjoner, som har overbevist
departementet, først og fremst taler mot å innføre en slik bestemmelse
overhodet. Disse medlemmer er lei for at dilemmaer
knyttet til dette ikke synes mer utførlig drøftet av regjeringspartiene.
Disse medlemmer vil presisere
at de er opptatt av å bidra til barns vern mot passiv røyking og annen
helseskadelig, uønsket påvirkning. Det er viktig å se nærmere på
hvordan man kan komme lenger i å verne barn her. Disse medlemmers motstand
mot forslaget skyldes nettopp en tvil på om bestemmelsen bidrar
nok, om i det hele tatt, til å legitimere en inngripen av denne
sort. Disse medlemmer er også redd for «slippery-slope»-effekter,
der et eventuelt fravær av effekt vil legitimere sanksjoner og annen
oppfølgning senere, til tross for at det under denne behandling ble
slått fast at dette ikke ble ansett som ønskelig. Disse medlemmer mener
det er mer hensiktsmessige måter å verne barn mot passiv røyking på.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre vil stemme mot forslaget til § 28.
Komiteen viser til
departementets forslag om at man på institusjoner som fungerer som
beboerens hjem, opprettholder unntaket om å kunne tillate røyking
på beboelsesrom, og at det fremdeles gis adgang til å opprette røykerom
på slike institusjoner dersom institusjonseier mener det er hensiktsmessig. Komiteen støtter
dette. Komiteen vil likevel bemerke at det ifølge
Norsk Brannvernforening har vært 26 dødsbranner på norske helseinstitusjoner
fra 1992 til 2007, og at over 70 prosent av disse skyldes røyking. Komiteen vil
derfor understreke at brannvernhensyn må ivaretas.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, mener at forslaget om lovfesting
av røykfrie inngangspartier til helseinstitusjoner og offentlige
virksomheter er velbegrunnet. Flertallet merker seg
at flere høringsinstanser mener påbudet bør gå lenger, og gjelde
alle virksomheter hvor allmennheten har tilgang.
Komiteens medlemmer fra Høyre støtter forslaget
om lovfesting av røykfrie inngangspartier til helseinstitusjoner
og offentlige virksomheter av hensyn til vern av tredjeparter mot sjenanse
og passiv røyking. Disse medlemmer presiserer at
dette er begrunnelsen for å støtte forslaget, og mener formålet
ikke skal være å begrense mulighetene til å røyke for pasienter
og andre.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kristelig Folkeparti, viser til dagens reklameforbud mot tobakk.
Til tross for at det eksisterer et slikt forbud, er det i dag mulig
for tobakksindustrien å drive markedsføring gjennom sponsing. I
tillegg til dette opplever man «indirekte reklame» gjennom produkttesting
i mediebransjen. Flertallet er opptatt av at sponsing
og testing på mange måter har samme funksjon som direkte reklame. Flertallet støtter
derfor at man utvider regelverket slik at man i fremtiden hindrer
også denne typen markedsføring av tobakk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener dagens reklameforbud i tilstrekkelig grad
forbyr sponsing med hensikt å fremme mersalg av tobakk. Disse medlemmer vil
imidlertid presisere at det er en viktig konseptuell forskjell mellom
det å fremme tobakkssalg og det å betale for enerett til salg i forbindelse
med arrangementer. Disse medlemmer viser til de restriksjoner
dagens lovverk setter på organisering av slike avtaler og reklame
i forbindelse med disse.
Disse medlemmer støtter derfor
ikke den definering og utvidelse av sponsingsforbudet som departementet
foreslår. Disse medlemmer viser til at departementet
også slår fast at tobakksreklameforbudet stort sett vil «dekke de fleste
tilfeller av tobakkssponsing.»
Disse medlemmer er uenig i at
det skal gjøres innstramminger av den type som varsles knyttet til
bidrag til arrangementer o.l. Disse medlemmer viser
til at departementet, med henvisning til Helsedirektoratets høringsuttalelse, eksplisitt
fremhever at tobakksprodusenters og -distributørers avtaler om eksklusive
rettigheter til å omsette ved festivaler o.l. vil kunne omfattes av
det foreslåtte sponsingsforbudet. Disse medlemmer ønsker
ikke dette.
Disse medlemmer vil stemme mot
forslaget til § 23.
Disse medlemmer viser til at
det i dag er et markedsføringsforbud mot tobakk som skal hindre
produkttesting. Disse medlemmer anser i utgangspunktet
dagens regelverk for å være tilstrekkelig og støtter ikke innføring
av et generelt forbud mot produkttesting nå. Disse medlemmer vil
stemme mot forslaget til § 34.
På bakgrunn av at komiteens
medlemmer fra Høyre vil stemme mot §§ 23, 27, 33 og 34, fremmer disse
medlemmer forslag om at henvisningene til disse paragrafene
i §§ 25, 29 og 35 utgår.
Komiteen viser til
at det i undersøkelser fra bl.a. Sverige og Irland kommer frem at
yngre selgere i langt mindre grad enn eldre selgere overholder aldersgrensene
for kjøp. Komiteen merker seg en del motstand i høringsrunden
til forslaget om å fjerne unntaksregelen som gir personer under
18 år lov til å selge tobakk. Komiteen registrerer
at departementet på sin side viser til forpliktelsene i Tobakkskonvensjonen. Komiteen er
enig i at dette forslaget utredes nærmere.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen sørge for at lovverket tillater
røyking og bruk av andre tobakksvarer på steder der det ikke er
til sjenanse for andre.
Forslag fra Høyre:
Forslag 2
I lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader
skal § 1 lyde:
§ 1 Formål
Formålet med denne lov er å begrense de helseskader
som bruk av tobakksvarer medfører. Videre regulerer loven tiltak
for å forebygge at barn og unge begynner å bruke tobakksvarer, fremme at
de som allerede bruker tobakksvarer, slutter og beskytte befolkningen
mot eksponering for tobakksrøyk.
Forslag 3
I lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader
skal § 25 andre ledd bokstav d lyde:
Forslag 4
I lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader
skal henvisningene til § 27 utgå i §§ 25 og 29 og henvisningene
til §§ 23, 33 og 34 utgå i § 35.
Komiteens tilråding fremmes av Arbeiderpartiet, Høyre,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti
med unntak av §§ 1, 4–16, 23, 27, 28, 33 og 34 som fremmes av Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endringer i tobakksskadeloven
I
I lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader
gjøres følgende endringer:
Foran § 1 skal ny kapitteloverskrift til kapittel 1 lyde:
Kapittel 1. Innledende bestemmelser
§ 1 skal lyde:
§ 1 Formål
Formålet med denne lov er å begrense de helseskader som
bruk av tobakksvarer medfører gjennom å redusere forbruket
og på sikt bidra til å oppnå et tobakksfritt samfunn. Videre regulerer
loven tiltak for å forebygge at barn og unge begynner å bruke tobakksvarer,
fremme at de som allerede bruker tobakksvarer, slutter og beskytte
befolkningen mot eksponering for tobakksrøyk.
§ 2 skal lyde:
§ 2 Definisjoner
Med tobakksvarer forstås i denne lov varer som kan røykes,
innsnuses, suges eller tygges såfremt de helt eller delvis består
av tobakk.
Med røykeutstyr forstås i denne lov varer som etter sitt
formål hovedsakelig benyttes i forbindelse med tobakksvarer.
Med tobakkssurrogat forstås i denne lov produkt som
etter sin bruksmåte tilsvarer tobakksvarer, men som ikke inneholder
tobakk.
Med tobakksimitasjon forstås i denne lov produkter
som etter sin utforming har en nær likhet med tobakksvarer eller
røykeutstyr, men som ikke inneholder tobakk eller tobakkssurrogat.
Med salg forstås i denne lov overdragelse av tobakksvarer
til forbruker mot vederlag.
Med engrossalg forstås i denne lov overdragelse av
tobakksvarer mot vederlag som ikke omfattes av sjette ledd.
Med spesialforretning for tobakk forstås i denne lov utsalgssted
som hovedsakelig selger tobakksvarer eller røykeutstyr.
Departementet kan gi forskrifter om hvilke produkter
som skal regnes som tobakksvarer, tobakkssurrogater, tobakksimitasjoner
og røykeutstyr, og nærmere kriterier for hva som menes med spesialforretning.
I tvilstilfeller kan departementet avgjøre spørsmålene med bindende
virkning.
§ 3 skal lyde:
§ 3 Virkeområde
Loven får anvendelse på innførsel, utførsel, omsetning,
utforming og bruk av tobakksvarer, røykeutstyr, tobakkssurrogater
og tobakksimitasjoner.
Loven gjelder for Norge, herunder Svalbard og Jan Mayen. Kongen
kan i forskrift bestemme at deler av loven ikke skal gjelde for
Svalbard og Jan Mayen, og kan fastsette særlige regler under hensyn
til de stedlige forhold.
Loven kommer til anvendelse for petroleumsvirksomhet til
havs i den grad slik virksomhet omfattes av arbeidsmiljøloven §
1-3.
Foran § 4 skal ny kapitteloverskrift til kapittel 2 lyde:
Kapittel 2. Bevillingsordning for salg av
tobakksvarer
§ 4 skal lyde:
§ 4 Bevillingsplikt
Salg av tobakksvarer kan bare skje på grunnlag av
bevilling gitt av kommunen.
Bevillingen gjelder for et bestemt lokale og en
bestemt type virksomhet.
Bevilling gis til den for hvis regning virksomheten
drives.
§ 5 skal lyde:
§ 5 Bevillingsperioden
Bevilling til salg av tobakksvarer gis inntil
videre. Slike bevillinger kan dessuten gis for en bestemt del av
året, eller for en enkelt anledning. Kommunen kan ved behandling
av søknad om bevilling for en enkelt anledning legge vekt på tobakkspolitiske
hensyn. Departementet kan fastsette nærmere kriterier for bevillinger
for en enkelt anledning.
§ 6 skal lyde:
§ 6 Krav til søknaden
Søknad om bevilling skal være skriftlig og ledsaget
av kvittering for betalt søknadsgebyr, jf. § 15.
Søker skal fremlegge politiattest for personer som
nevnt i § 8 første ledd. Attesten avgrenses til å omfatte overtredelser
av tobakksskadeloven, alkoholloven, tolloven, særavgiftsloven, varemerkeloven og
designloven. Overtredelsene skal anmerkes i samsvar med politiregisterloven
§ 41 nr. 1 og nr. 2
Søkeren skal i søknaden uoppfordret fremlegge de
opplysninger som er nødvendige for å kunne ta stilling til om lovens
krav for å tildele bevilling er oppfylt.
Departementet kan gi forskrifter om hvilke krav som
skal stilles til søknaden.
§ 7 skal lyde:
§ 7 Saksbehandlingsregler
Bevilling for salg av tobakksvarer gis av kommunen.
Kommunen skal ta stilling til bevillingssøknaden så
raskt som mulig og senest innen tre måneder. Fristen kan forlenges
én gang dersom sakens kompleksitet gjør det nødvendig. Fristforlengelsen
skal begrunnes og skal meddeles søkeren før den opprinnelige fristen
er ute.
Bevilling anses ikke for gitt selv om saksbehandlingsfristen
er utløpt.
Kommunen kan pålegge søkeren å dokumentere de
opplysninger som er nødvendige for å kunne ta stilling til om kravene
i §§ 8 og 9 er oppfylt.
Melding om gitte bevillinger skal sendes politiet.
Departementet kan gi forskrift om saksbehandlingsregler
til utfylling av reglene i tjenesteloven for bevillinger i loven
her. Saksbehandlingsreglene kan fravike reglene i forvaltningsloven.
Departementet kan i forskrift også gi utfyllende bestemmelser om dokumentasjonskravet
i fjerde ledd.
§ 8 skal lyde:
§ 8 Krav til vandel
Bevillingshaver, styrer, stedfortreder og andre personer
med vesentlig innflytelse på virksomheten, må ha utvist uklanderlig
vandel når det gjelder tobakksskadeloven og bestemmelser i alkoholloven, tolloven,
særavgiftsloven, varemerkeloven og designloven som har sammenheng
med tobakksskadelovens formål.
Person som eier en vesentlig del av virksomheten eller
et selskap som driver virksomheten, som oppebærer en vesentlig del
av dens avkastning eller som i kraft av sin stilling som leder har
vesentlig innflytelse på den, vil alltid anses for å ha vesentlig
innflytelse på virksomheten.
I vurderingen av om en person har vesentlig innflytelse
på virksomheten, kan det også tas hensyn til personens nærståendes
innflytelse på virksomheten. Med nærstående menes
1) ektefelle eller person som vedkommende
bor sammen med i ekteskapslignende forhold,
2) slektninger i rett oppstigende eller nedstigende linje,
samt søsken og
3) ektefelle til eller person som bor sammen med person
som nevnt i nummer 2 i ekteskapslignende forhold.
Det er kommunen som avgjør om kravet til vandel
er oppfylt og hvilke personer som skal vandelsvurderes. Departementet
kan gi forskrifter om innholdet i og dokumentasjon av vandelskravene.
§ 9 skal lyde:
§ 9 Styrer og stedfortreder
For hver bevilling skal det utpekes en styrer
med stedfortreder som må godkjennes av bevillingsmyndigheten. Det
kan gjøres unntak fra kravet om stedfortreder når det vil virke
urimelig bl.a. av hensyn til salgsstedets størrelse.
Styrer og stedfortreder må være ansatt på salgsstedet
eller arbeide i virksomheten i kraft av eierstilling. Som styrer
kan bare utpekes den som har styringsrett over salget, herunder
ansvar for å føre tilsyn med utøvelsen av bevillingen. I styrers
fravær påhviler styrers plikter stedfortreder. Bevillingshaver må
straks søke om godkjenning av ny styrer dersom styrer slutter.
Styrer og stedfortreder må være over 20 år og
ha dokumentert kunnskap om tobakksskadeloven og bestemmelser gitt
i medhold av den.
På anmodning fra bevillingsmyndigheten har styrer
og stedfortreder plikt til å legitimere seg.
Departementet kan gi forskrifter om innholdet
i og dokumentasjon av kvalifikasjonskravene, herunder om betaling
for avleggelse av kunnskapsprøve. Departementet kan gi forskrifter
om det nærmere innholdet i styrers og stedfortreders plikt til å
sikre at bevillingen utøves i henhold til bestemmelser gitt i medhold
av denne lov.
§ 10 skal lyde:
§ 10Kontroll
med salgsbevillinger
Kommunen fører kontroll med utøvelsen av salgsbevillingen.
Bevillingsmyndigheten kan når som helst kreve tilgang
til salgsstedets lokaler og regnskaper, herunder kreve å få nødvendige
opplysninger om regnskap og drift fra bevillingshaver. Bevillingshaver plikter
uten erstatning eller vederlag å utlevere nødvendige vareprøver
til bevillingsmyndigheten.
Departementet kan gi forskrifter om kontroll og om
utøvelsen av kontrollen.
Departementet kan gi forskrifter om internkontroll
for å sikre at krav fastsatt i eller i medhold av denne lov overholdes.
§ 11 skal lyde:
§ 11 Inndragning av salgsbevillinger
Kommunen kan i bevillingsperioden inndra en bevilling
for en kortere eller lengre periode dersom vilkårene i § 8 ikke
lenger er oppfylt, eller dersom bevillingshaver ikke oppfyller sine
forpliktelser etter denne loven eller bestemmelser gitt i medhold
av denne.
En bevilling kan inndras dersom den ikke er benyttet
i løpet av det siste året.
Departementet kan gi forskrifter om avgrensning og
utfylling av inndragningsadgangen etter denne paragrafen, herunder
om inndragningsperiodens lengde.
§ 12 skal lyde:
§ 12 Overdragelse, død og konkurs
Bevillingen faller bort ved overdragelse av virksomheten.
Det samme gjelder ved overdragelse av alle eller en dominerende
andel av aksjene eller andelene i et selskap som eier slik virksomhet.
Virksomheten kan likevel fortsette på den tidligere bevilling i inntil
tre måneder, så fremt bevillingsmyndigheten er underrettet om dette
og det søkes om ny bevilling uten ugrunnet opphold, og senest innen
30 dager, etter overdragelsen. Dersom søknad om ny bevilling ikke
er endelig avgjort av kommunen innen tre måneder, kan kommunen gi
tillatelse til at det drives videre på den tidligere bevilling i
inntil ytterligere en måned.
Bevillingen faller bort ved bevillingshavers død. Dødsboet
kan likevel fortsette virksomheten i henhold til den tidligere bevillingen
i tre måneder etter dødsfallet dersom bevillingsmyndigheten underrettes om
det, eller innen samme frist overdra tobakksvarer til bevillingshavere
etter denne lov.
Bevillingen faller bort ved bevillingshavers konkurs.
§ 13 skal lyde:
§ 13 Politiets stengningsadgang
Politiet kan stenge et sted som driver salg av
tobakksvarer uten å ha bevilling.
§ 14 skal lyde:
§ 14 Politiets underretningsplikt
Dersom politiet avdekker forhold som kan antas å
ha betydning for bevillingsspørsmålet, plikter de av eget tiltak
og uten hinder av taushetsplikt å informere bevillingsmyndigheten
om det.
§ 15 skal lyde:
§ 15 Søknads- og bevillingsgebyr
For søknad om bevilling skal det på forhånd betales
et søknadsgebyr.
For bevilling skal det betales et årlig bevillingsgebyr.
Gebyrene tilfaller kommunen.
Departementet gir forskrifter om gebyrsatser og innbetaling
av gebyrene.
§ 16 skal lyde:
§ 16 Klage
Kommunens vedtak etter denne lov kan påklages til
fylkesmannen.
Foran § 17 skal ny kapitteloverskrift til kapittel
3 lyde:
Kapittel 3. Salg av tobakksvarer
§ 17 skal lyde:
§ 17 Aldersgrenser
Det er forbudt å selge eller overlate tobakksvarer, røykeutstyr,
tobakkssurrogater eller tobakksimitasjoner til personer
under 18 år. Er det tvil om kjøperens alder, kan salg bare finne
sted dersom kjøperen dokumenterer å ha fylt 18 år.
Salg av tobakksvarer til forbruker kan bare foretas av
personer over 18 år. Det samme gjelder salg av tobakksimitasjoner,
tobakkssurrogater og røykeutstyr. Dette gjelder likevel
ikke hvis en person over 18 år har daglig tilsyn med salget.
Departementet kan gi forskrifter om aldersgrensen for innførsel
av tobakksvarer og sigarettpapir.
§ 18 skal lyde:
§ 18 Forbud mot selvbetjening
av tobakksvarer
Selvbetjening av tobakksvarer på utsalgssteder for
forbrukere er forbudt.
Forbudet i første ledd gjelder ikke i spesialforretninger
for tobakksvarer og utsalgssteder for avgiftsfritt salg på flyplasser.
Nåværende § 8 blir ny § 19.
§ 20 skal lyde:
§ 20 Forbud mot gratis utdeling
av tobakksvarer
Enhver form for gratis utdeling av tobakksvarer til forbruker
fra en fysisk eller juridisk person som driver næringsvirksomhet,
er forbudt. Tilsvarende gjelder for tobakksimitasjoner
og tobakkssurrogater.
Nåværende § 7 blir ny § 21.
Foran § 22 skal ny kapitteloverskrift til kapittel
4 lyde:
Kapittel 4. Forbud mot reklame mv.
§ 22 skal lyde:
§ 22 Forbud mot tobakksreklame
Alle former for reklame for tobakksvarer er forbudt. Det
samme gjelder røykeutstyr, tobakksimitasjoner og tobakkssurrogater.
Tobakksvarer må ikke inngå i reklame for andre varer eller
tjenester.
Et merke som hovedsakelig er kjent som et merke for tobakksvare
kan ikke benyttes i reklame for andre varer eller tjenester, så
lenge det aktuelle merke benyttes i forbindelse med en tobakksvare.
Tobakksvarer kan ikke lanseres ved hjelp av varemerker
som er kjent som, eller i bruk som, merke for andre varer eller
tjenester.
Kongen kan gi forskrifter om unntak fra reglene i denne
paragraf.
§ 23 skal lyde:
§ 23 Forbud mot tobakkssponsing
Alle former for tobakkssponsing er forbudt.
Med tobakkssponsing forstås i denne lov enhver form
for offentlig eller privat bidrag til et arrangement, en virksomhet
eller en person med den hensikt eller den direkte eller indirekte
virkning å fremme salget av tobakksprodukter.
§ 24 skal lyde:
§ 24 Forbud mot synlig oppstilling
av tobakksvarer og røykeutstyr
Synlig oppstilling av tobakksvarer og røykeutstyr på utsalgssteder
er forbudt. Tilsvarende gjelder for tobakksimitasjoner,
tobakkssurrogater og for automatkort som gir kunden adgang
til å hente ut tobakksvarer eller røykeutstyr fra automat.
Forbudet i første ledd gjelder ikke for spesialforretninger
for tobakk.
Det kan på utsalgssteder gis nøytrale opplysninger om pris,
og om hvilke tobakksvarer som selges på stedet. Tilsvarende gjelder
for røykeutstyr.
Departementet kan gi forskrifter om gjennomføring og utfylling
av disse bestemmelser og gjøre unntak fra dem.
Foran § 25 skal ny kapitteloverskrift til kapittel
5 lyde:
Kapittel 5. Særskilte forbud mot tobakksbruk
§ 25 skal lyde:
§ 25 Røykeforbud i lokaler og
transportmidler
I lokaler og transportmidler hvor allmennheten har adgang
skal lufta være røykfri. Det samme gjelder i møterom, arbeidslokaler og
serveringslokaler. Utendørs inngangspartier til helseinstitusjoner
og offentlige virksomheter skal være røykfrie.
Røyking kan likevel tillates i følgende lokaler:
a) Beboelsesrom i institusjoner som
erstatter beboerens hjem. Institusjonen plikter å gi dem som ønsker
det, tilbud om røykfrie rom. Denne unntaksbestemmelse gjelder ikke
for institusjoner hvor det hovedsakelig bor personer under 18 år.
b) I særskilt angitte oppholdsrom på institusjoner som
erstatter beboernes hjem og på innretninger til bruk i petroleumsvirksomheten
til havs. Det må tilbys tilsvarende røykfrie oppholdsrom, og disse
må ikke være mindre eller av dårligere standard enn lokaler hvor
røyking tillates. På samme vilkår kan arbeidsgiver tillate røyking
i særskilt angitte rom når virksomhetens art hindrer arbeidstakerne
i å forlate arbeidslokalene i løpet av arbeidstiden. Denne unntaksbestemmelse
gjelder ikke for institusjoner hvor det hovedsakelig bor personer
under 18 år.
c) I inntil halvparten av overnattingsrom på hoteller
og andre overnattingssteder. De røykfrie overnattingsrommene må
ikke være mindre eller av dårligere standard enn overnattingsrom
hvor røyking tillates.
Eieren, driveren eller den som disponerer eller
er ansvarlig for lokalene, området eller
transportmidlene, plikter å sørge for at reglene gitt i eller i
medhold av disse bestemmelsene blir overholdt. Det skal markeres
med tydelige skilt at røyking er forbudt på steder hvor det kan
være tvil om dette, samt ved inngangen til alle serveringssteder.
For å sikre etterlevelse av forbudet mot røyking
på serveringssteder og forbudene mot tobakksbruk i barnehager
og skoler, jf. §§ 26 og 27, skal slike steder føre
internkontroll og etablere et internkontrollsystem. Internkontrollen skal
kunne dokumenteres overfor tilsynsmyndighetene.
Person som på tross av advarsel fra eieren eller den som
driver eller er ansvarlig for lokalet, området eller
transportmidlet eller representant for denne, overtrer bestemmelse
gitt i eller i medhold av paragrafen her kan bortvises fra lokalet, området eller transportmidlet.
Kongen kan i forskrift gi nærmere regler
om gjennomføring og utfylling av disse bestemmelser, herunder
om hva som anses som et lokale i tobakksskadelovens forstand, spesielt
med hensyn til uteserveringer, om meldeplikt til tilsynsmyndighetene
og om kriterier for når unntaksbestemmelsene i annet ledd kan komme
til anvendelse, og kan gjøre unntak fra dem. Kongen kan i forskrift
også gi nærmere bestemmelser om krav til røykfrie buffersoner ved
inngangspartier til helseinstitusjoner, offentlige virksomheter
og serveringslokaler.
§ 26 skal lyde:
§ 26 Tobakksforbud i barnehager
Tobakksbruk er forbudt i barnehagers lokaler og uteområder.
Bestemmelsene i § 25 tredje og fjerde ledd gjelder
tilsvarende.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om
gjennomføring og utfylling av disse bestemmelser og kan gjøre unntak
fra dem.
§ 27 skal lyde:
§ 27 Tobakksforbud på skoler
og i skoletiden
Tobakksbruk er forbudt i grunnskoler og videregående
skolers lokaler og uteområder.
Elever ved grunnskoler og videregående skoler skal
være tobakksfrie i skoletiden.
Bestemmelsene i § 25 tredje og fjerde ledd gjelder
tilsvarende.
Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om
gjennomføring og utfylling av disse bestemmelser og kan gjøre unntak
fra dem.
§ 28 skal lyde:
§ 28 Vern av barn mot passiv
røyking
Barn har rett til et røykfritt miljø. Den som
er ansvarlig for barn skal medvirke til at denne retten blir oppfylt.
§ 29 skal lyde:
§ 29 Tilsyn med tobakksforbudene
Kommunen skal føre tilsyn med at reglene
i og i medhold av §§ 25, 26 første ledd og 27 første og
annet ledd overholdes. Dreier det seg om arbeidslokaler,
føres tilsynet av Arbeidstilsynet.
Reglene vedrørende kommunens og Arbeidstilsynets
virksomhet som tilsynsorgan etter henholdsvis folkehelseloven kapittel
3 og arbeidsmiljøloven §§ 18-4 til 18-8 får tilsvarende
anvendelse ved tilsyn etter paragrafen her.
Petroleumstilsynet fører tilsyn med
at reglene i og i medhold av § 25 overholdes
innen det ansvarsområde Petroleumstilsynet har
i petroleumsvirksomheten i henhold til arbeidsmiljøloven.
Sjøfartsmyndighetene fører tilsyn med at reglene i og i medhold av §
25 overholdes på skip samt fartøyer og innretninger for
øvrig. I sin tilsynsmyndighet kan nevnte myndigheter bruke tilsvarende
virkemidler som de har etter gjeldende regler om helseforhold og
arbeidsmiljø på skip og innretninger innen petroleumsvirksomheten.
Forsvarsstaben fører tilsyn med at reglene i og i medhold
av § 25 overholdes på Forsvarets fartøyer.
Sysselmannen fører tilsyn med at reglene i og i medhold
av §§ 25, 26 og 27 overholdes på Svalbard. Sysselmannen
kan overlate til Longyearbyen lokalstyre å føre tilsyn for Longyearbyen.
Tilsynsmyndigheten kan i særlige tilfeller gi dispensasjon
fra regler gitt i eller i medhold av § 25 og sette
vilkår for eventuell dispensasjon. På arbeidsplasser med arbeidsmiljøutvalg
skal uttalelse fra utvalget legges ved søknaden. På arbeidsplasser
uten arbeidsmiljøutvalg skal uttalelse fra verneombud legges ved.
Kongen kan gi nærmere regler om gjennomføring og utfylling
av disse bestemmelser og kan gjøre unntak fra dem.
Foran § 30 skal ny kapitteloverskrift til kapittel
6 lyde:
Kapittel 6. Merking og utforming av
tobakksvarer
Nåværende § 9 blir ny § 30.
§ 31 skal lyde:
§ 31 Forbud mot produkter for
å skjule
helseadvarslene
Det er forbudt å føre inn i Norge, selge eller
utdele etuier, esker, omslag, innpakninger og ethvert annet produkt
som har til hensikt helt eller delvis å skjule eller tilsløre helseadvarslene
i § 30 første ledd.
Nåværende § 10 blir ny § 32.
§ 33 skal lyde:
§ 33 Forbud mot salg av mindre
pakninger
Til forbruker kan det kun selges forpakninger som
inneholder minst 20 sigaretter. Sigaretter kan ikke selges i detaljsalgspakninger
som inneholder mindre pakninger eller som kan deles opp i mindre pakninger.
Sigarer kan selges enkeltvis med advarselsmerking
på pakningen.
Departementet kan gi forskrifter om minste antall
og vekt tobakksvarer per forpakning som kan selges i detaljsalg.
§ 34 skal lyde:
§ 34 Forbrukertesting
Enhver form for testing av tobakksvarer og tobakksvarepakninger
ved hjelp av forbrukere er forbudt.
Foran § 35 skal ny kapitteloverskrift til kapittel
7 lyde:
Kapittel 7. Helsedirektoratets tilsyn
§ 35 skal lyde:
§ 35 Helsedirektoratets tilsynsansvar
Helsedirektoratet fører tilsyn med at
bestemmelsene i §§ 19, 20, 21, 22, 23, 30, 31, 33 og 34 og
bestemmelser gitt i medhold av disse lovbestemmelsene, overholdes.
Direktoratet kan foreta slik granskning og besiktigelse som det
finner nødvendig for å utføre sine gjøremål etter loven.
Direktoratet kan kreve at den som tilvirker eller innfører
tobakksvarer gir opplysninger om tobakksvarens innhold. Departementet
kan gi forskrifter med nærmere bestemmelser om opplysningsplikten
etter første punktum.
Direktoratet kan kreve at den som tilvirker eller innfører
tobakksvarer skal legge frem en representativ prøve av produktet
eller iverksette undersøkelser som er nødvendig for å vurdere et
produkts egenskaper og virkninger. Kostnadene ved slike undersøkelser
bæres av vedkommende tilvirker eller importør. Direktoratet kan
bestemme at kostnadene helt eller delvis skal dekkes av det offentlige.
Direktoratet kan selv iverksette slike undersøkelser, og
kan pålegge tilvirker eller importør å bære kostnadene ved undersøkelsen.
Kostnadene er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 36 skal lyde:
§ 36 Retting og tvangsmulkt
Finner direktoratet at noen av bestemmelsene nevnt i §
35 er overtrådt, kan det pålegge retting av forholdet.
Samtidig settes en frist for rettingen. Direktoratet kan kreve skriftlig
bekreftelse fra overtrederen på at det ulovlige forholdet skal opphøre.
Samtidig med at pålegg om retting gis, kan tvangsmulkt
fastsettes. Mulkten løper fra oversittelse av fristen for retting,
og kan fastsettes i form av engangsmulkt eller dagmulkt. Mulkten
tilfaller staten.
Dersom direktoratet ved avdekking av en overtredelse av §
22 eller bestemmelser gitt i medhold av denne, finner
særlig grunn til å tro at det vil bli begått nye brudd på reklamebestemmelsene
som ikke kan stanses etter første og annet ledd, kan det på forhånd fastsette
at mulkt vil løpe fra det tidspunkt ny overtredelse tar til. Slik
tvangsmulkt kan fastsettes for inntil ett år.
Når særlige grunner taler for det, kan direktoratet helt
eller delvis frafalle ilagt tvangsmulkt.
For Svalbard kan Sysselmannen fatte vedtak etter denne
paragrafen.
Departementet kan gi forskrifter om fastsettelse, beregning
og innkreving av tvangsmulkt.
§ 37 skal lyde:
§ 37 Klage på vedtak om retting
og tvangsmulkt
Vedtak etter § 36 kan påklages til Markedsrådet. Ved
behandlingen i Markedsrådet gjelder de saksbehandlingsregler som
er gitt i eller i medhold av markedsføringsloven så
langt de passer.
Foran § 38 skal ny kapitteloverskrift til kapittel
8 lyde:
Kapittel 8. Opplysningsplikter
Nåværende § 15 blir ny § 38.
§ 39 skal lyde:
§ 39 Opplysninger til statistiske
formål mv.
Departementet kan gi forskrifter om plikt for
tilsyns- og bevillingsmyndighet, bevillingshaver, den som har tillatelse
til avgiftsfritt salg på flyplasser og den som driver engrossalg
til å avgi opplysninger til statistiske formål.
§ 40 skal lyde:
§ 40 Opplysningsplikt om importører
av
tobakksvarer mv.
Toll- og avgiftsetaten skal uten hinder av lovbestemt
taushetsplikt på forespørsel fra Helsedirektoratet gi de opplysninger
som er nødvendige for at direktoratet skal kunne holde oversikt
over hvem som driver import av tobakksvarer, tobakksimitasjoner og
tobakkssurrogater, herunder opplysninger om kvantum og type produkter.
Foran § 41 skal ny kapitteloverskrift til kapittel
9 lyde:
Kapittel 9. Avsluttende bestemmelser
Nåværende § 18 blir ny § 41.
§ 42 skal lyde:
§ 42 Straff
Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer forbud eller
påbud gitt i eller i medhold av denne lov straffes med bøter. Medvirkning
straffes på samme måte. Forsøk straffes som fullbyrdet forseelse.
Denne bestemmelse får ikke anvendelse på § 28.
Departementet kan ved forskrift bestemme at straff for
uaktsom overtredelse ikke skal anvendes uten etter advarsel fra
politiet.
Nåværende § 20 blir ny § 43.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen
kan bestemme at de enkelte bestemmelsene skal tre i kraft til ulik
tid.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 14. mars 2013
Bent Høie |
Kjersti Toppe |
leder |
ordfører |