Det pekes i meldingen på at innvandring har bidratt
til at Norge har fått en mer mangfoldig befolkning. Meldingen handler
om muligheter og utfordringer som følger med å være et land og samfunn
med innvandring. Meldingen presenterer prinsipper og rammer for
framtidens politikk for mangfold og fellesskap, og gir en helhetlig
framstilling av regjeringens integreringspolitikk.
Det vises i meldingen til at alle innbyggere
i Norge har plikter og rettigheter. Alle skal ha muligheter til
å delta og bidra i arbeids- og samfunnsliv. Et rettferdig samfunn
med et trygt fellesskap forutsetter små sosiale og økonomiske forskjeller
og likestilling mellom kvinner og menn. Derfor er det viktigste
målet i regjeringens integreringspolitikk å sørge for at alle som bor
i Norge får brukt ressursene sine og tar del i fellesskapet.
Norge er en del av en stadig mer globalisert
verden. Mennesker i Norge handler og samhandler med resten av verden.
En av konsekvensene er at mennesker fra andre land kommer hit. De
har med seg sine kunnskaper og sin kompetanse, sitt språk, sin religion
og sine tradisjoner, sin musikk og sine fortellinger. Norge trenger
kompetanse og arbeidskraft. Norge følger opp sine internasjonale
forpliktelser og tar ansvar for å gi kvinner og menn på flukt et
nytt hjemland.
Det vises i meldingen til at innvandringen medfører
et mer mangfoldig samfunn, med langt flere muligheter, men også
flere konflikter. Å utnytte mulighetene og håndtere konflikter på
en klok måte er det demokratiske samfunnets lakmustest.
I Norge er levestandarden høyere og forskjellene i
levekår mindre enn i de fleste andre land. I meldingen pekes det
på at slik skal det fortsette. Norge skal ikke utvikle seg til et
samfunn hvor personer med innvandrerbakgrunn har dårligere levekår
og deltar i mindre grad i samfunnsfellesskapet enn resten av befolkningen.
Det vises i meldingen til at Norges største
ressurs er menneskene som bor her. Dette er utgangspunktet for integreringspolitikken
– at alle skal kunne benytte sine ressurser. Arbeid er nøkkelen til
deltakelse og økonomisk selvstendighet. Regjeringen vil derfor styrke
innsatsen for å få enda flere innvandrere, kvinner og menn i arbeid.
Deltakelse i arbeidslivet er sentralt for å
oppnå likestilling mellom kvinner og menn. Enda flere kvinner med
innvandrerbakgrunn må komme i arbeid.
Økonomisk og sosial likhet, likeverd og toleranse
er sentrale verdier for regjeringen. Dette forutsetter et kontinuerlig
arbeid mot diskriminering.
Alle barn og unge i Norge skal ha gode oppvekstvilkår
og like muligheter til utdanning og livsutfoldelse. Barna er framtida.
Regjeringen setter vern av barns rettigheter høyt. Innbyggere i
Norge som har bakgrunn fra og kjennskap til andre land og kulturer,
er en ressurs for samfunnet. Barn og unge med innvandrerbakgrunn
skal ikke møte flere barrierer enn andre barn og ungdom, verken
i samfunnet eller i sin egen familie. Alle barn og unge, jenter
og gutter, skal få likeverdig, tilpasset opplæring i barnehage og
skole slik at alle får muligheter til å delta på ulike samfunnsarenaer.
En god utdanningspolitikk er en god integreringspolitikk.
Å sikre at unge kan ta selvstendige valg, og
samtidig respektere foreldres ulike måter å oppdra barn på innenfor
rammen av norsk lov, er en utfordring for det mangfoldige samfunn
i årene som kommer.
I meldingen fremgår det at det i Norge lever mennesker
med bakgrunn fra over 200 land. Det bor innvandrere i alle landets
kommuner. Innvandrere og barna deres utgjør mer enn 13 prosent av
befolkningen. Mangfold er hverdagen i Norge i dag.
Menneskerettighetene og demokratiske prinsipper
utgjør fundamentet i den norske rettsstaten. Dette ligger fast,
også i et samfunn med en mer sammensatt og mangfoldig befolkning
enn tidligere. Den norske velferdsmodellen bygger på solidaritet
med dem som stiller svakere. Dette er en viktig verdi for regjeringen.
Slik skal det fortsatt være.
For å videreføre velferdsmodellen må de offentlige
velferdsordningene hele tiden utvikles i tråd med befolkingsendringer.
Alle innbyggere i Norge har samme grunnleggende
plikter og rettigheter. Alle skal respektere de samme lovene. Innenfor
disse rammene finnes det mange ulike måter å leve på. Det er ikke
hvilken gud du tror på, hvilken mat du spiser eller hvilke klær
du går med som definerer om du er norsk. Det norske fellesskapet
utgjøres av alle som bor i landet.
Regjeringen vil:
at innvandrere kvalifiserer
seg for deltakelse i det norske arbeidslivet
at innvandreres kompetanse benyttes bedre
at flere kvinner med innvandrerbakgrunn
kommer i arbeid
at innvandrere og barna deres får god utdanning som
er tilpasset deres behov
at alle barn har gode oppvekstvilkår og
muligheter til livsutfoldelse
at unge jenter og gutter kan ta selvstendige
valg om eget liv og framtid
at bosetting av flyktninger skjer raskere
at statsborgerpolitikken styrker tilhørigheten
til Norge
at rasisme og diskriminering bekjempes
at frivillig virksomhet er åpen og inkluderende
at velferdsstatens tjenester er tilpasset
behovene til en mangfoldig befolkning
Det vises i meldingen til at integrering er
en prosess som omfatter både de som bor her fra før, og de som flytter
til landet. Integreringspolitikken skal bidra til at alle har like
muligheter, rettigheter og plikter. Ingen skal bli diskriminert eller
stengt ute fordi de har innvandrerbakgrunn. Integreringspolitikken
skal legge til rette for at alle som bor i Norge, opplever å høre
til og tar del i det norske fellesskapet. Det er en forventning
om at alle skal bidra etter evne.
Innvandrere fører med seg verdiskapning og ressurser
til Norge. Flertallet av innvandrerne i Norge er i arbeid. De snakker
norsk og deltar på ulike samfunnsarenaer. Forskjellene i levekår mellom
innvandrere, samlet sett, og den øvrige befolkningen har blitt mindre
de siste ti–femten årene. Norskfødte barn med innvandrerforeldre deltar
for fullt i arbeid og utdanning og har levekår som ligger nær opp
til resten av befolkningen. Norge er dessuten et land der innbyggerne
opplever stor grad av trygghet og tillit.
Endringer i samfunnet og en mer mangfoldig befolkning
innebærer også utfordringer. Noen grupper innvandrere har høyere
arbeidsledighet enn andre, særlig kvinner fra noen land. Innvandrere
er oftere overkvalifisert for jobben de har. De får ikke brukt ressursene
sine godt nok. Elever med innvandrerbakgrunn har samlet sett dårligere
skoleresultater, selv om det er store variasjoner mellom ulike grupper.
Det er levekårsforskjeller på flere områder, som for eksempel helse.
Flere innvandrere opplever å bli diskriminert og utestengt.
Offentlige tjenester er viktige verktøy for
å utjevne sosiale og økonomiske forskjeller. Mesteparten av statsbudsjettet
brukes til tjenesteyting. Det er viktig at disse tjenestene er tilpasset
befolkningens behov.
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
har ansvar for å samordne og sikre en helhetlig integreringspolitikk.
Alle sektorer og myndigheter har et selvstendig ansvar for å iverksette
tiltak for å nå målene for integreringspolitikken.
I meldingen er det lagt vekt på å presentere
politikken på feltet, og tiltak for å adressere konkrete problemstillinger.
Det er ikke lagt vekt på å presentere detaljerte situasjonsbeskrivelser. Meldingen
bygger på et solid og bredt kunnskapsgrunnlag, analyser og vurderinger
fra flere utredninger. Utover dette baserer meldingen seg på statistikk
i første rekke fra Statistisk sentralbyrå, et stort utvalg av forskningsrapporter,
høringsmøter og innspill, samt noe bestilt materiale. Som et vedlegg
til meldingen er det tatt med en liste over relevant bakgrunns-
og referanselitteratur.
Følgende utredninger er nevnt som særlig sentrale
for meldingen:
NOU 2011:14 Bedre
integrering – Mål, strategier, tiltak
NOU 2011:7 Velferd og migrasjon – Den norske modellens
framtid
NOU 2010:7 Mangfold og mestring – Flerspråklige
barn, unge og voksne i opplæringssystemet
Kunnskap om migrasjon, som berører Norge nå og
i tiårene framover, og om innvandrere i Norge, er en forutsetning
for å kunne utforme en målrettet integreringspolitikk og for politikkutformingen
på en rekke andre samfunnsområder.
214 millioner mennesker, omtrent 3 prosent av verdens
befolkning, like mange kvinner som menn, er internasjonale migranter.
Om lag 40 prosent bor i utviklingsland i Asia, Afrika og Latin-Amerika.
Så langt tilbake historien er kjent, har folk
flyttet til og fra Norge. Først etter 1970 ble innvandringen større
enn utvandringen, trass i midlertidig innvandringsstopp med unntak
fra 1975. De påfølgende tiårene kom det innvandrere fra ulike deler
av verden, særlig økte innvandringen fra land i Asia, Afrika og
i noen grad Latin-Amerika.
EU-utvidelsen i 2004 og 2007 representerer et markant
skifte i innvandringen til Norge, både med hensyn til omfang og
sammensetning.
I 2011 ble det registrert 79 500 innvandringer
og 32 500 utvandringer, det vil si en nettoinnvandring på 47 000.
64 prosent av innvandringen besto av personer fra EU-land, flest
fra Polen, Sverige og Litauen.
I tillegg kom mange på kortidsopphold for å
arbeide. I fjerde kvartal 2011 var det 71 000 sysselsatte som oppholdt
seg her i mindre enn seks måneder og derfor ikke ble registrert
i Folkeregisteret. Tre fjerdedeler av disse kom fra nordiske land,
i første rekke Sverige, eller fra EU-land i Sentral- og Øst-Europa,
i første rekke Polen.
Selv om tallene fortsatt er små, var det en
klar tendens til økt innvandring fra kriserammede land i Sør-Europa
i 2011 og i første halvår av 2012.
Migrasjonen fra nordiske og øvrige EØS-land
er i hovedsak arbeidsmigrasjon. Innvandring fra land utenfor EØS
er i hovedsak personer som får opphold på grunnlag av flukt eller
familietilknytning.
I hele perioden 1990–2011 var 37 prosent av
innvandringen fra land utenfor Norden familieinnvandring, 30 prosent
arbeidsinnvandring, 21 prosent på grunn av behov for beskyttelse
og 11 prosent gjennom utdanning og kulturutveksling. I 2011 var
imidlertid sammensetningen 49 prosent arbeid, 30 prosent familie,
10 prosent beskyttelse og 11 prosent utdanning mv.
Det er store forskjeller i innvandringsmønsteret til
Norge når det gjelder kjønn.
Kvinner dominerer innvandringen i perioden 1990–2011
fra land som Russland, Filippinene og Thailand, der hovedårsaken
til innvandring har vært familietilknytning, med henholdsvis 66, 82
og 85 prosent kvinner. Blant innvandrere fra for eksempel Irak,
Afghanistan (flyktninger) og Polen og Litauen (arbeidsinnvandrere)
har det i samme periode innvandret flest menn.
Familieinnvandringen fra EØS-landene har økt markert
de siste årene.
Det er stadig flere i Norge som inngår ekteskap med
en utlending som ikke er bosatt her. De siste ti årene har andelen
av alle menns ekteskapsinngåelser med en utenlandsk partner som
ikke var bosatt i Norge, ligget mellom 10 og 12 prosent.
I perioden 1990–2011 besto 57 prosent av familieinnvandringen
av familieetablering med en person i Norge som ikke selv hadde innvandrerbakgrunn.
Mange innvandrere i Norge finner en ektefelle som
i utgangspunktet ikke bor her. I enkelte innvandrergrupper er dette
mer vanlig enn i andre.
Antallet som kommer for å etablere seg med norskfødte
med innvandrerforeldre har vært lavt, rundt 200 årlig i perioden
1998–2008, til tross for at det blir stadig flere ugifte voksne
i denne kategorien. Et viktig moment er at personer i denne gruppen
er svært unge, det vil si at det foreløpig bare er mulig å si noe
om ekteskapsmønsteret blant det mindretallet som har giftet seg
tidlig (Kavli og Nadim 2009).
I 1970 utgjorde innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre
om lag 60 000 personer, eller 1,5 prosent av befolkningen. Ved inngangen
til 2012 utgjorde innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre
13,1 prosent av landets befolkning.
Mange innvandrere har relativt kort botid i Norge.
Europeiske innvandrere utgjør de fire største
innvandrergruppene, fra Polen, Sverige, Tyskland og Litauen. Deretter
kommer innvandrere fra Irak, Somalia og Pakistan.
Innvandringsgrunn har betydning for livet i Norge.
De som kommer i forbindelse med arbeid, er mer økonomisk selvhjulpne.
I tillegg til innvandrere bodde det også 108 000 norskfødte
med innvandrerforeldre i Norge ved inngangen til 2012.
Det bor innvandrere i alle norske kommuner, men
det bor klart flest i Oslo og i de mest sentrale kommunene i Akershus
og Buskerud. Mens etterspørsel i arbeidsmarkedet styrer hvor arbeidsinnvandrere
bosetter seg, styres bosettingen av flyktninger og deres familier
i første omgang gjennom avtalen mellom stat og kommunene om bosetting
av flyktninger. Deretter påvirkes også bosettingsmønster og flytting
av arbeidstilbud, utdanningsmuligheter, boligmarked, nettverk mv.,
slik det gjør for den øvrige befolkningen.
Det vises i meldingen til at Norge har høy befolkningsvekst
og at mye av veksten skyldes innvandring. Befolkningsveksten har
stor betydning for utformingen av politikk på de fleste samfunnsområder.
Selv om grunnleggende verdier og kjennetegn videreføres, vil veksten
kunne bidra til å forandre det norske samfunnet på ulike måter.
SSBs framskrivninger av folketallet baserer
seg på en rekke antakelser og forutsetninger. Slike framskrivinger
er usikre siden hovedfaktoren, innvandring, påvirkes av en rekke
ukjente faktorer.
I SSBs beregninger av innvandringen framover brukes
det en økonomisk modell til å lage tre alternative baner – høy,
lav og mellom. Mellomalternativ er brukt i meldingen. Det legger
til grunn at inntektsnivået i Norge i forhold til resten av verden
vil synke i takt med synkende petroleumsinntekter. Inntektsnivået
antas etter hvert å bli liggende 10 prosent over OECD-nivået. Da
vil innvandringen gå ned fra om lag 75 000 i 2011 til rundt 40 000
per år. Nettoinnvandringen vil på lang sikt kunne bli 10 000–15 000
personer årlig.
Ifølge mellomalternativet vil det bo rundt 1,3 millioner
innvandrere i Norge i 2050. Dette tilsvarer 20 prosent av befolkningen.
Dersom man legger sammen antallet innvandrere og norskfødte med
to innvandrerforeldre, vil disse gruppene utgjøre nærmere 30 prosent
av befolkningen i 2100.
I 2050 vil det, ifølge mellomalternativet, være 250 000
innvandrere fra land i Vest-Europa, USA, Canada, Australia og New
Zealand (landgruppe 1), 300 000 fra EØS-land i Sentral- og Øst-Europa
(landgruppe 2) og 800 000 fra resten av verden (landgruppe 3). Disse
tre gruppene vil utgjøre nærmere 4, 5 og 12 prosent av den samlede
befolkningen i 2050. Fram mot 2100 vil tallet på innvandrere fra
landgruppe 1 holde seg ganske stabilt, antallet fra landgruppe 2
synke til 150 000, mens antallet fra landgruppe 3 vil øke til nærmere
900 000.
Veksten i antall innvandrere og deres barn forventes
å bli størst i østlige deler av Akershus, i Østfold-byer, i Drammensområdet
og i Sandnes. Andelen vil imidlertid fortsatt være høyest i Oslo.
Den forventede sterke befolkningsveksten, som særlig
skyldes høy innvandring, stiller krav til tilrettelegging og dimensjonering
på mange samfunnsområder og på ulike nivåer.
Det pekes i meldingen på at det ofte er behov
for å balansere hensynet til innvandringsregulering og god integrering
når politikken på de to hovedområdene av migrasjonsfeltet blir utformet.
Gjennom EØS-avtalen (og EFTA-konvensjonen) har
Norge gitt sin tilslutning til målet om økt mobilitet over landegrensene
i store deler av Europa. Det er hovedsakelig den generelle politikken
og samfunnsutviklingen, særlig utviklingen på arbeidsmarkedet, som
avgjør omfanget av migrasjon fra de aktuelle landene. Reguleringen
av slik migrasjon gjennom innvandringspolitikken er begrenset av
forpliktelsene som følger av EØS-avtalen og gjennom annet samarbeid
med EU.
Innreise og innvandring til Norge fra øvrige
land reguleres og kontrolleres i samsvar med utlendingsloven og
internasjonale forpliktelser.
I tråd med internasjonale forpliktelser og norsk lovgivning
innvilges det opphold og beskyttelse i Norge til mennesker på flukt.
Det er frivillig for asylsøkere å benytte seg
av mottakstilbudet de får. Tilbudet skal være nøkternt. Enkelte
kategorier, for eksempel enslige mindreårige asylsøkere, har særskilt
tilpassede tilbud. De tilbys norskopplæring. Søkere som har sannsynliggjort
sin identitet, kan dessuten få midlertidig tillatelse til å ta arbeid.
De som er innvilget opphold og venter på bosetting i en kommune,
skal kunne starte med aktiviteter med sikte på å delta i samfunnslivet.
De som har fått avslag, skal forberedes på retur, og det er etablert ordninger
med støtte til retur og reintegrering i hjemlandet.
I tillegg til ytre faktorer, blant annet internasjonale
konflikter og utviklingen i verdensøkonomien, vil norsk økonomi
og innretningen av innvandrings- og flyktningpolitikken ha betydning
for sammensetningen av innvandringen til Norge.
Sammenhengen mellom de ulike delene av politikken
på migrasjonsområdet kom klart til uttrykk i Norge da midlertidig
stopp i arbeidsinnvandringen, riktignok med flere unntak, ble innført
i 1975. En av hovedbegrunnelsene for «stoppen» var behovet for å
sikre innvandrere som allerede hadde kommet til landet, bedre forhold
når det gjaldt bolig, arbeid, opplæring osv. Etter hvert ble grunntanken
med «stoppen» videreutviklet og fikk status som en generell begrunnelse
for at innvandringen må reguleres, blant annet ut fra hensynet til
integreringsprosesser.
De siste ti årene har reglene for familieinnvandring
blitt endret med det uttalte siktemål å oppnå integreringspolitiske
mål. Virkningene av disse endringene i familieinnvandringsreglene evalueres,
særskilt følger Utlendingsdirektoratet (UDI) med på hvilke konsekvenser
regelendringene har fått for kvinner.
Krav om gjennomført pliktig norskopplæring for å
få permanent oppholdstillatelse, er et annet eksempel på en bevisst
bruk av utlendingsregelverket for å bidra til integrering og en
direkte kobling mellom de to politikkområdene.
En effektiv utlendingsforvaltning har betydning for
at nye innvandrere kan delta i samfunnet. Det er særlig viktig med
rask bosetting i kommunene av personer som har fått oppholdstillatelse.
Tiltak som iverksettes for å regulere innvandringen,
og måten disse omtales på av myndighetene og i media, kan få både
tilsiktede og utilsiktede virkninger. Myndighetenes oppgave er å
gjennomføre politikken effektivt og rettferdig og balansere de ulike
hensynene som skal ivaretas, både på innvandrings- og integreringsfeltet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Håkon Haugli, Hilde Magnusson, Willy Pedersen
og Eirik Sivertsen, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, Morten
Ørsal Johansen og Åge Starheim, fra Høyre, Trond Helleland og Michael
Tetzschner, fra Sosialistisk Venstreparti, lederen Aksel Hagen,
fra Senterpartiet, Hallgeir Grøntvedt, og fra Kristelig Folkeparti,
Geir Jørgen Bekkevold, viser til at regjeringen i Meld.
St. 6 (2012–2013) En helhetlig integreringspolitikk. Mangfold og
fellesskap, understreker at det viktigste målet i integreringspolitikken
er å sørge for at alle som bor i Norge, får brukt ressursene sine
og tar del i fellesskapet. Komiteen støtter dette.
En stadig mer globalisert verden har på relativt kort
tid medført endringer i sammensetningen av den norske befolkningen.
Pr. 1. januar 2012 hadde 13,1 prosent av befolkningen innvandrerbakgrunn
(innvandret selv eller født i Norge av innvandrerforeldre), mot
1,5 prosent i 1970. I dag bor det mennesker i Norge med bakgrunn
fra 219 land og selvstyrte regioner (jf. www.ssb.no). De største
gruppene kommer fra Polen, Sverige og de baltiske landene.
Det er ulike årsaker til at mennesker velger
å slå seg ned i Norge. Innvandrerne kan stort deles i fire hovedgrupper:
arbeidsinnvandrere, familieinnvandrere, flyktninger/asylsøkere og
personer som kommer for å ta utdanning. Størrelsesforholdet mellom
disse gruppene har variert i perioden fra 1990 og fram til i dag.
Mens antallet som kommer for å ta utdanning, har vært relativt lavt
og utgjort den minste gruppa stort sett i hele perioden, vekslet
familieinnvandring og flukt på å være viktigste innvandringsgrunn
i de første ti årene av perioden. Arbeidsinnvandring overtok som
viktigste innvandringsgrunn fra 2005. Familieinnvandrere er nå nest
største gruppe, mens antallet og andelen som kommer som flyktninger/asylsøkere
er redusert og omtrent på nivå med dem som kommer for utdanning.
Disse to innvandringsgruppene er nå de klart minste.
Komiteen viser videre til at
det er store variasjoner i bakgrunn mellom og innen de ulike gruppene.
Noen har bodd i Norge lenge, andre er nyankomne, noen er født i
Norge, men de fleste har innvandret selv. De kommer fra ulike kontinenter
og med forskjellig kulturbakgrunn, noen har høy utdanning, andre
er analfabeter. Det er forskjeller mellom kjønn. Mens flertallet
av familieinnvandrerne er kvinner, er flertallet av arbeidsinnvandrerne
menn. Noen har rett og plikt til introduksjonsprogram med språk-
og samfunnsopplæring, andre har ikke. Så langt har 33 prosent av
innvandrerne søkt og fått innvilget norsk statsborgerskap.
Komiteen understreker at tross
alle forskjeller i bakgrunn, har innvandrerne én viktig ting til felles,
nemlig behovet for å bli godt integrert i det norske samfunnet,
med de rettigheter og plikter som gjelder for alle som velger å
bo her.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at mangfold
og fellesskap er viktig for den enkelte, men minst like viktig for
samfunnet som helhet.
Komiteen viser til
at de samfunnene som lykkes best med integrering og inkludering,
også vil lykkes best i økonomisk, sosial og politisk utvikling.
I en globalisert verden vil mangfold i språkkunnskaper og kulturelle
erfaringer øke våre muligheter til å hevde oss i konkurranse og samarbeid
internasjonalt.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, mener en helhetlig
og godt koordinert integreringspolitikk, på tvers av ulike sektorer
og nivåer, slik regjeringen legger opp til i meldingen, derfor må være
en hovedoppgave i samfunnsbyggingen i årene framover.
Flertallet viser til at vi i
Norge lykkes bedre med integrering enn i mange andre land, men deler
samtidig regjeringens vurderinger av at en mer mangfoldig befolkning
også innebærer utfordringer – som høyere ledighet i noen innvandrergrupper,
vanskeligheter med å få brukt kompetanse fra hjemlandet, det at
en del kvinner med bakgrunn fra visse land står utenfor arbeids- og
samfunnsliv, at elever med innvandrerbakgrunn samlet sett har dårligere
skoleresultater, at barnefamilier med innvandrerbakgrunn er overrepresentert
blant dem som lever i fattigdom, at det fins negative helseforskjeller
mellom innvandrere og andre, samt at mange innvandrere opplever
å bli diskriminert og utestengt. Framveksten av ekstreme holdninger
i ulike deler av befolkningen er i tillegg et faresignal som må
tas på alvor.
Svaret på slike utfordringer må etter flertallets mening
være en forsterket innsats for mangfold og fellesskap, slik meldingen
legger opp til.
Komiteen viser til
at vårt samfunn gjennom århundrer har utviklet et tydelig fundament,
som bygger på demokrati, rettsstatens prinsipper, universelle menneskerettigheter,
ytringsfrihet, likestilling og likeverd. Komiteen understreker at
dette fortsatt skal være fundamentet for den samfunnskontrakten
som regulerer innbyggernes rettigheter og plikter. Integreringspolitikken
skal forankres i disse verdiene. Integreringsprosessen blir dermed
et ansvar som omfatter alle, både dem som bor her fra før, og dem
som flytter hit. Et rettferdig samfunn forutsetter små sosiale og
økonomiske forskjeller og likestilling mellom menn og kvinner. Komiteen er
enig i at dette er viktige forutsetninger for en vellykket integrering,
der alle får brukt ressursene sine og tar del i fellesskapet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, understreker viktigheten
av å fokusere på de mulighetene som følger av mangfold og fellesskap
og støtter i den forbindelse regjeringens forslag til hovedsatsingsområder:
kvalifisering til deltakelse, bedre utnyttelse av innvandrernes
kompetanse, økt satsing på kvinners mulighet til arbeid, tilpasset utdanning,
gode oppvekstforhold og like muligheter til livsutfoldelse, ungdommers
mulighet til å ta selvstendige valg, raskere bosetting av flyktninger,
en statsborgerpolitikk som styrker tilknytningen til Norge, bekjempelse
av rasisme og diskriminering, et åpent og inkluderende sivilsamfunn
og et velferdstilbud tilpasset behovene i en mangfoldig befolkning.
Flertallet viser til at det under
Stortingets høring av meldingen 15. januar 2013 , der 16 ulike organisasjoner
deltok, var bred tilslutning til hovedtrekkene i regjeringens forslag
til en helhetlig integreringspolitikk.
Flertallet mener verdier som
demokrati, ytringsfrihet og respekt for enkeltmennesket er grunnleggende
for et flerkulturelt Norge. Vellykket integrering bygger på gjensidighet
i plikter og rettigheter. Den avgjørende forutsetningen for en god
samfunnsutvikling er at innbyggerne er i stand til å ta ansvar for
egne liv. Hovedansvaret for dette ligger hos den enkelte, samtidig som
myndighetene må bidra til å gi nye borgere en sjanse til å bli en
del av det norske samfunnet.
Norge er et flerkulturelt land der innvandrere beriker
både samfunnet og arbeidslivet gjennom den erfaring, kunnskap og
arbeidsvilje de har, og de ideer de kan bidra med som følge av at
de har en annen kulturell bakgrunn. Samtidig byr det flerkulturelle
samfunnet på utfordringer som må løses for å kunne realisere hvert
enkelt menneskes muligheter. Flertallet mener grunnleggende
verdier som demokrati, ytringsfrihet og respekt for enkeltmennesket
må ligge til grunn også for et flerkulturelt Norge.
Flertallet vil understreke at
det norske fellesskapet bygger på noen felles, grunnleggende verdier,
og at disse verdisettene, toleranse og like rettigheter, er helt
sentrale. De som kommer til Norge har rett til å være seg selv,
men plikt til å delta og forholde seg til lover og regler. Norsk integreringspolitikk
er på mange måter vellykket. Svært mange med minoritetsbakgrunn
tar høyere utdannelse, og det store flertallet med minoritetsbakgrunn
er lovlydige og gode borgere. Kulturelt mangfold er et gode som
bidrar til positive impulser og verdier i det norske samfunnet.
Flertallet mener samtidig at
det er viktig å føre en politikk som tydeliggjør sammenhengen mellom
rett og plikt. Alle mennesker må få en sjanse til å lykkes, i et
mangfoldig samfunn der alle har samme muligheter og møtes med et
felles krav. Flertalletmener
hovedsporet i integreringspolitikken bør være språk, bolig, utdanning
og arbeid.
Flertallet mener mangfoldet innvandrere bringer
med seg er en berikelse for Norge, og mener det må være et overordnet
mål for integreringspolitikken at innvandrere som kommer til Norge
for å bli her, opplever seg respektert og som en del av fellesskapet
med de plikter og rettigheter som andre innbyggere i Norge har.
Flertallet mener det er viktig
at alle som ønsker å bo her slutter opp om noen grunnleggende felles
verdier. For flertallet er det viktig at alle, både
innfødte og innvandrede nordmenn, respekterer menneskerettighetene
og deler synet på viktigheten av demokrati, solidaritet, likestilling
og toleranse. Ingen skal utsettes for rasisme eller diskriminering
på grunn av etnisitet, kultur eller religion.
Flertallet mener integreringspolitikken
må sørge for at alle innvandrere og deres barn lærer seg å beherske
norsk, som er nøkkelen inn i det norske samfunnet, og at det legges
til rette for at alle første- og andregenerasjons nordmenn i størst
mulig grad deltar på alle samfunnsarenaer – det være seg innenfor
arbeid, utdanning, kultur, politikk, idrett eller frivillig arbeid.
Flertallet vil understreke det
viktige arbeidet frivillige organisasjoner gjør for å skape arenaer for
arbeid, samhold og læring.
Noen av høringsinstansene (Fellesorganisasjonen
(FO), arbeidsgiverorganisasjonen VIRKE og Utdanningsforbundet) ønsket
at det hadde vært flere konkrete tiltak i meldingen, både på stats-
og kommunenivå. Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser i den
forbindelse til meldingens kapittel 14 om økonomiske og administrative
forhold, der det fremgår at det i hvert kapittel redegjøres for konkrete
tiltak som regjeringen vil gjennomføre, og at gjennomføring av tiltakene
vil følge de ordinære prosessene i de ansvarlige sektordepartementene.
I tillegg fins en opplisting av tiltak med økonomiske konsekvenser
allerede i 2013.
Konkrete forslag fra høringsinstansene vil bli kommentert
under de ulike kapitlene.
Fagforbundet og stiftelsen bidra.no deltok ikke på
høring, men har sendt skriftlige innspill, som komiteen har fått
tilgang til.
Under høringen ble det også fremmet noen forslag
til endringer i regelverket for familieinnvandring. Dette
flertallet viser til at denne meldingen er avgrenset til
å gjelde integrering av dem som har fått opphold i Norge. Når det gjelder
endringer i regelverket for familieinnvandring, viser dette
flertallet til det arbeidet som nå pågår i regi av Justis-
og beredskapsdepartementet (se for eksempel http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/aktuelt/nyheter/2012/foreslar-a-endre-underholdskravet.html?id=
704268).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er liten grunn til å feire norsk integreringspolitikk, slik
regjeringen gjør i denne meldingen. Disse medlemmer mener det
største ansvaret for integrering ligger hos dem som har valgt å
flytte til Norge og bosette seg her. Selv om samfunnet skal ha en
tilretteleggerrolle, er det etter disse medlemmers oppfatning
viktig at man på et veldig tidlig stadium etter at man er blitt
innvilget oppholdstillatelse, gjør seg kjent med hvordan samfunnet
fungerer og hvordan man kan innordne seg et liberalt, demokratisk
samfunn.
Disse medlemmer vil vise til
at mange innvandrere som har flyttet til Norge er en ressurs for
samfunnet. Samtidig innebærer den store innvandringen mange utfordringer.
Dette gjelder ikke bare Norge, men alle europeiske land med en stor
innvandrerbefolkning. Disse medlemmer viser til at
sysselsettingsgraden blant innvandrere er klart lavere enn i den
øvrige befolkningen. I denne sammenheng er disse medlemmer spesielt
bekymret for at kvinner med bakgrunn fra visse asiatiske og afrikanske land
har en betydelig lavere tilknytning til arbeidslivet enn andre innvandrerkvinner,
noe som vanskeliggjør disse kvinnenes mulighet for å integrere sine
barn i det norske samfunnet. Disse medlemmer mener
at en mor som verken forstår språket i sitt nye hjemland eller kan
tolke samfunnets krav som hennes barn vil måtte forholde seg til,
stiller seg utenfor samfunnet. Disse medlemmer mener
et slikt utenforskap, enten det er selvvalgt eller ikke, er ødeleggende for
integreringen.
Disse medlemmer peker også på
at dårligere skoleresultater og manglende norskkunnskaper blant
skoleelever med innvandrerbakgrunn, spesielt i Østlandsregionen,
er urovekkende. At barn som er født og oppvokst i Norge, ikke er
i stand til å kommunisere med sine klassekamerater eller lærere,
mener disse medlemmer kan oppfattes som tegn på omsorgssvikt
og manglende integreringsvilje blant disse barnas foreldre.
Disse medlemmer viser til at
det i noen innvandringsmiljøer er et sterkt internt gruppepress,
som kan være en medvirkende årsak til at en del barn ikke tilegner
seg et tilfredsstillende ferdighetsnivå i norsk språk eller får
de nødvendige stimuli for å klare seg i det norske samfunnet. Disse
medlemmer mener likevel ikke dette er en tilstrekkelig begrunnelse
for ikke å gi sine barn gode nok forutsetninger for å bli integrert
i det norske samfunnet. Det påhviler et stort ansvar for personer
som har valgt å flytte til Norge å sørge for at deres barn skal
klare seg, noe som fordrer at foreldrene må være aktive deltakere
i sine barns oppvekst og tilpasning til sitt nye hjemland.
Disse medlemmer viser til at
sosial- og helseutfordringer i deler av innvandrerbefolkningen er
større enn for den øvrige befolkningen, og at dette legger ytterligere
beslag på knappe offentlige tjenester og koster samfunnet store
summer. Disse medlemmer mener det er særs urovekkende
at en stadig større andel barn som er i et eller annet tiltak i
regi av barnevernet, har innvandrerbakgrunn, samt at problematikken rundt
tvangsekteskap, kjønnslemlesting og annen voldsutøvelse knyttet
til fremmedartede oppfatninger om ære, ikke ser ut til å avta.
Disse medlemmer mener en verdimessig
assimilering er viktig for at innvandrere skal bli integrert i Norge. Disse
medlemmer mener ikke det er et mål at alle skal være like,
men at alle må slutte opp om et felles verdigrunnlag. Dette vil
dempe konflikter og øke det interne samholdet mellom det norske
samfunnets borgere, uavhengig av etnisitet eller opprinnelse. Alternativet
er et fragmentert samfunn med høyt konfliktnivå.
Disse medlemmer mener at en fellesnevner for
alle innbyggere i Norge godt kan oppsummeres i troskapsløftet som
nye statsborgere avgir på statsborgerseremonier: «Som norsk statsborger
lover jeg troskap til mitt land Norge og det norske samfunnet, og
jeg støtter demokratiet og menneskerettighetene og vil respektere
landets lover». Denne aksepten av et sett av felles verdier, er,
i disse medlemmers øyne, verdimessig assimilering.
Dessverre ser man at det i noen innvandrermiljøer
har oppstått en politisk/religiøs fanatisme, basert på islamistisk
ideologi, som er uforenlig med det norske samfunnets verdier. Selv
om de meninger som uttrykkes fra slike miljøer skulle være innenfor
ytringsfrihetens rammer, er det ikke uten grunn at Politiets sikkerhetstjeneste
frykter at det er fra slike miljøer man kan vente eventuelle terroranslag
i fremtiden. Disse medlemmer mener alle samfunnsborgere
plikter å stå opp for demokratiet og de frihetsverdier vårt samfunn
er tuftet på. Dette vil, over tid, være det mest effektive våpenet
mot rekruttering til fanatiske, islamistiske miljøer.
Disse medlemmer mener at det
også er særs urovekkende at befolkningssammensetningen i de av landets
kommuner med høyest andel innvandrere, er i sterk endring. Disse
medlemmer vil i denne sammenheng spesielt peke på at det
gjennom en del år har vært negativ innenlandsk netto tilflytting
til Oslo, og at tilflyttingen til Oslo er innvandringsdrevet. Det
er en stadig strøm av etniske nordmenn eller andre norskfødte som
flytter, spesielt fra de fem bydelene Alna, Stovner, Grorud, Bjerke
og Søndre Nordstrand. Der vil innvandrerbefolkningen innen kort
tid være i flertall.
En slik fraflytting er i disse medlemmers øyne
en tydelig indikasjon på at man ikke lykkes særlig mye bedre med
integreringen i Norge enn det man har gjort i mange andre land.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det
er viktig å fortsette å føre en streng og rettferdig innvandringspolitikk.
Mennesker med rett til opphold i henhold til norsk lov, skal få
opphold. Samtidig må vi føre en mer aktiv returpolitikk, hvor personer
som ikke fyller vilkårene for opphold skal sendes raskt ut av landet.
Kulturell variasjon gir utfordringer, men er
også en styrke. Innvandring er en kilde til mangfold og muligheter.
Nøkkelen til den gode integreringen er språk og arbeid. Gjennom
arbeid lærer man seg språket, får kontakt med mennesker og en helhetlig
forståelse av hvordan samfunnet fungerer. Kommunalminister Erna
Solberg løftet under Bondevik II-regjeringen integreringspolitikken
som et særskilt viktig område. Rett og plikt til norskopplæring
ble innført, og introduksjonsordningen opprettet. Vi må fortsette
å styrke innvandreres mulighet til å lykkes nettopp gjennom nøkkelfaktorene
språk og arbeid.
Disse medlemmer mener at det
i mange deler av det norske samfunn ligger likhet som premiss for
deltakelse. Disse medlemmer har et positivt standpunkt
til mangfold, og er for individuell valgfrihet og ansvar, holdninger
som utfordrer tradisjoner i norsk politikk og samfunnsdebatt. Det
gjelder særlig forholdet til likhet. Disse medlemmer mener
det er viktig med like muligheter for alle. Likhetsidealet trekkes
imidlertid ofte langt over i andre debatter, uten at det går klart
frem at man har likhet som premiss for diskusjonen. Mange innvandrere
blir møtt med en forventning i flertallsbefolkningen om at de bør
bli «like» i betydningen «å bli maken som». Disse medlemmer mener
at det å ha ulik bakgrunn også fører med seg en rekke positive tilskudd
til det norske samfunnet.
Disse medlemmer viser til at
utviklingen av det norske samfunnet etter 2. verdenskrig i stor grad
har vært sammenfallende med oppbyggingen av velferdsstaten. Likhetsideologien
som grunnlag for velferdsstaten er grunnleggende for å forstå hvordan
politikk og politisk tenkning har utviklet seg i Norge. Målet har
vært å fjerne de såkalte urettferdige forskjeller. Disse
medlemmer mener at det fortsatt bør være et mål å sikre
borgerne størst mulig grad av like muligheter, uavhengig av bakgrunn,
og de samme sivile og politiske rettigheter og plikter.
Disse medlemmer mener at man
innbakt i velferdsstatens likhetstenkning finner ideen om at alle
borgere i bunn og grunn er like, har de samme ønsker og behov, og
som hovedregel kan behandles likt. Velferdsordningene skulle opprinnelig
dekke grunnleggende behov og sikre innbyggerne mot utfordringer
som f.eks. fattigdom. Dagens velferdspolitikk er i større grad innrettet
mot å bistå innbyggerne i å sikre seg goder langt utover dette.
Dette, sett i lys av befolkningssammensetningen og aldersutviklingen,
skaper noen utfordringer som det settes søkelys på i Brochmann-utvalgets
rapport «Velferd og Migrasjon» NOU 2011:7.
Integreringspolitikken for innvandrere har oppstått
i forlengelsen av velferdspolitikken, og kan sies å bygge på tilsvarende
forutsetninger og mål. Disse medlemmer mener utfordringene som
pekes på, og løsningene som skisseres, i nettopp Brochmann-utvalgets
utredning, burde vært fulgt bedre opp i denne stortingsmeldingen. Regjeringens
opplegg for integrering baserer seg i denne meldingen i stor grad
på å utvikle rettigheter og innhente mer informasjon, uten at det følges
opp i form av tiltak. Disse medlemmer vil derfor
under hvert enkelt kapittel omtale flere forslag til tiltak for
å styrke integreringen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener arbeidet som gjøres på de
frivillige arenaene burde vært løftet høyere i meldingen og at viktigheten
av deres arbeid burde vært vektlagt sterkere.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at Kristelig Folkeparti ved flere anledninger,
senest ved behandlingen av statsbudsjettet for 2013, har styrket
vilkårene til de frivillige organisasjonene.