Det vises i meldingen til at innvandring de
siste tiårene har bidratt til at det norske samfunnet har fått en
mer mangfoldig befolkning. Alle innbyggere skal ha et tilbud som
er av god kvalitet, er tilgjengelig og er tilpasset brukerens behov.
For å få dette til må det offentlige tjenestetilbudet og tjenesteytingen
justeres i tråd med endringer i befolkningssammensetningen, og tjenesteyterne må
tilføres ny kompetanse. Mangfoldsdimensjonene som særlig representerer
utfordringer for tjenesteytere, er språklig mangfold, kommunikasjon,
lav kunnskap om og forståelse av hva de offentlige tjenestene kan
og skal tilby, og forventninger til tjenestene som ligger utenfor
det tjenestetilbudet skal legge til rette for.
Det pekes i meldingen på at alle som bor i Norge, skal
ha like muligheter, rettigheter og plikter til å delta og å bidra
i samfunnet. Dette har betydning for sentrale politikkområder som
arbeid, utdanning, helse og bolig. Alle departementer, underliggende
etater og kommuner har ansvar for å ivareta innvandrere innenfor
sine generelle tiltak og tilpasse tjenester til innbyggernes behov.
Forvaltningen organiseres etter sektoransvarsprinsippet. Målet om
at alle innbyggere skal ha likeverdige offentlige tjenester, er
gjennomgående i regjeringens politikk. Det er behov for å øke kunnskapen
om og presisere hva dette målet innebærer i praksis i tjenesteytingen
innenfor de ulike velferdsområdene.
Velferdstjenestene benyttes av alle innbyggere
i Norge gjennom hele livet. Hvis tilgangen til og kvaliteten på
tjenestene er godt tilpasset brukerne, kan de bidra til sosial utjevning
og rettferdig fordeling. Hvis tjenestene ikke er det, kan de bidra
til forskjellsbehandling og større sosial ulikhet.
Det pekes i meldingen på at det er et mål at
alle skal tilbys likeverdige tjenester uavhengig av familiebakgrunn,
hvilket land man er født i, kjønn, funksjonsevne, religion eller
seksuell orientering. Offentlige virksomheters selvstendige ansvar
for å tilpasse tjenestetilbudet til mangfoldet i befolkningen gjelder
både organiseringen av tjenestene, i retningslinjer for tjenestetilbudet
og i førstelinjens kontakt med den enkelte bruker. At tjenestene
tilpasses mangfoldet i befolkningens behov, har ikke betydning bare
for rettssikkerhet, levekår og helse, men også for resultatoppnåelse
på andre områder som utdanning og sysselsetting. For å sikre at
hver enkelt sektor tar dette ansvaret, må sektorene ha et sterkt
eierskap og et tydelig ansvar for utvikling av gode treffsikre tiltak
og tjenester.
Et likeverdig offentlig tjenestetilbud innebærer at
alle skal ha tilgang til tjenestene, at kvaliteten på tjenestene
skal være god for alle, og at tjenesten skal søke og avhjelpe behovet
den enkelte har.
De ansatte i velferdsyrkene har en sentral rolle
i arbeidet med å yte gode offentlige tjenester. Regjeringen har
nylig lagt fram en melding til Stortinget om velferdsutdanningene,
Meld. St. 13 (2011–2012) Utdanning for velferd – samspill i praksis.
Nærmere omtale gis i meldingen.
Det vises i meldingen til at god tilgang på
informasjon fra offentlige myndigheter er nødvendig for at alle
innbyggere skal ha de samme reelle mulighetene til å orientere seg
i samfunnet. Prinsipper om brukermedvirkning og tilgang til korrekt
og klar informasjon om rettigheter, plikter og muligheter er retningsgivende
for alle offentlige virksomheter.
Tilgang til offentlige tjenester handler også
om kommunikasjon. Det kan være nødvendig å sette av tid til å klargjøre
innholdet og til å gi brukere nok tid til å formulere behov og forventninger. For
å nå målet om likeverdige tjenester er det dessuten nødvendig at
de ansatte i tjenesteapparatet har tilstrekkelig kompetanse slik
at de er trygge i møte med personer med annen bakgrunn enn dem selv.
Dette kalles ofte flerkulturell kompetanse.
Regjeringen vil oppfordre førstelinjetjenestene til
å konkretisere prinsippet om likeverdige tjenester i serviceerklæringer
og sikre at innvandreres erfaringer som brukere blir ivaretatt i brukerundersøkelser.
Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har utviklet en veileder for
hvordan slike undersøkelser kan gjennomføres for å nå brukere med
innvandrerbakgrunn i større grad.
For å sikre likeverdige tjenester pekes det
i meldingen på at det er nødvendig at myndigheter med ansvar for
helse, utdanning, barnevern, politi, bolig, arbeid og arbeidsliv
gjør det tillitsskapende elementet til en del av sitt arbeid i møte
med for eksempel brukere med innvandrerbakgrunn.
IMDi har inngått forpliktende samarbeid med flere
direktorater, etater og kommuner for å sikre brukernes rettigheter
og bedre kvaliteten i offentlige tjenester, blant annet knyttet
til tolkebruk. Regjeringen vil vurdere å utarbeide et e-læringsprogram
til bruk i offentlige og private virksomheter. Formålet med læringsprogrammet
er å øke kompetansen om behovene i en mangfoldig befolkning slik
at dette kan tas hensyn til i utvikling av egen virksomhet og tjenester.
Regjeringen legger stor vekt på at alle som
skal bo i Norge, lærer seg norsk. Selv med et godt system for norskopplæring,
vil det alltid finnes personer i Norge som vil ha behov for språklig tilrettelegging
i sin kontakt med offentlige myndigheter. Offentlige tjenester må
ta høyde for at det kan være behov for språklig tilrettelegging, som
tolking og oversettelser av skriftlig materiale.
Underforbruk av tolk, manglende kvalifikasjonskrav
og mangel på rutiner for bestilling av tolk understøttes i rapporter
fra IMDi som har kartlagt bruk av tolk i flere deler av offentlig
sektor.
Uavhengig av brukerens bakgrunn kan det være en
utfordring at forvaltningsspråk ofte er tungt og lite tilgjengelig.
Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
vil vurdere virkemidler for å unngå at barn blir brukt som tolk.
Det offentlige bruker betydelige ressurser på tolk.
Det er viktig med en utvikling av Nasjonalt
tolkeregister og en fortsatt satsing på tolkeutdanning og autorisasjonsordningen.
I tillegg vil regjeringen gjennomgå hvordan tolketjenesten bør organiseres.
Det fremgår av meldingen at integreringspolitikken
skal bygge på kunnskap og forskning.
Gjennom Statistisk sentralbyrå (SSB) har Norge god
registerstatistikk som gir mulighet for å følge utviklingen når
det gjelder inn- og utvandring, grunn for innvandring (flukt, arbeid,
familie, utdanning), om nye innvandreres deltakelse i introduksjonsprogram
og norskopplæring, innvandreres deltakelse i valg, holdninger til
innvandring og innvandrere, deltakelse i arbeid og utdanning blant
unge med innvandrerbakgrunn og på områder som utdanning, arbeidsliv, levekår
osv. Slike registerdata bør imidlertid kombineres med andre undersøkelser.
I meldingen nevnes levekårsundersøkelser.
Ordningen Mål for inkludering av innvandrerbefolkningen
setter mål for sentrale sektorområder, og er regjeringens sentrale
verktøy for å synliggjøre resultater av integreringspolitikken.
Verktøyet ble introdusert i statsbudsjettet for 2006 og har blitt
videreført siden. Det er 17 mål på åtte departementers områder.
Formålet har blant annet vært å forankre sektormyndighetenes ansvar for
integrering på eget område. En gjennomgang av Mål for inkludering,
utført av Direktoratet for forvaltning og IKT, viste imidlertid
at ordningen ikke har fungert optimalt (Difi 2011). Difi anbefalte
derfor en bred gjennomgang av ordningen. Regjeringen ønsker å styrke
samordningsverktøyet som Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
har til rådighet, slik at integreringspolitikken kan bli enda mer
målrettet. Regjeringen vil derfor gjennomgå Mål for inkludering.
Systematisert kunnskap om virkninger av integreringspolitikken
og om situasjonen for innvandrere i Norge, er en forutsetning for
å utvikle en målrettet politikk. Regjeringen vil derfor jevnlig presentere
status og kunnskap på området i en samlet form.
Det fremgår av meldingen at en helhetlig integreringspolitikk
innebærer deltakelse fra mange ulike sektorer og aktører. Barne-,
likestillings- og inkluderingsdepartementet har ansvaret for å samordne
integreringspolitikken. Departementet har sektoransvar for elementer
i integreringspolitikken som introduksjonsloven, statsborgerloven
og flere tilskuddsordninger til kommuner ved bosetting. Kommunene
er imidlertid de viktigste aktørene i det daglige integreringsarbeidet.
Integreringspolitikken henger tett sammen med innvandringspolitikken
som forvaltes av Justis- og beredskapsdepartementet og gjennomføres av
Utlendingsdirektoratet (UDI), Utlendingsnemnda (UNE), politiet og
utenriksstasjonene.
IMDi skal bidra til å iverksette og utvikle regjeringens
integreringspolitikk. Kommunene er IMDis viktigste målgruppe, men
direktoratet samarbeider også med statlige aktører, privat sektor
og frivillige organisasjoner.
IMDi er også et kompetansesenter som skal utvikle
kunnskap og bidra til en opplyst debatt. Direktoratet skal følge
med på utviklingen på integreringsfeltet, nasjonalt og regionalt,
og spre kunnskap og gode erfaringer til kommuner, fylkeskommuner
og statlige sektormyndigheter. IMDi skal bidra til at kommunene
planlegger helhetlig i integreringsarbeidet. IMDi skal også bidra
til samordning av velferdstjenester, og til statlig samordning overfor
kommunene, særlig på områdene kvalifisering, utdanning, arbeid, bolig,
helse, levekår og utvikling av fellesskap.
IMDi har en særskilt rolle som pådriver overfor både
andre statlige aktører og kommuner i arbeidet for å sikre likeverdige
tjenester, samt som leverandør av verktøy og kunnskap. IMDi skal sikre
bosetting i kommunene av flyktninger som har fått opphold i Norge,
og bidra til rask overgang fra introduksjonsprogram til arbeid eller
utdanning.
IMDi forvalter store tilskudd på integreringsfeltet.
Fra 2013 vil IMDi overta forvaltningen av tilskuddet til opplæring
og norsk i samfunnskunnskap for voksne innvandrere fra fylkesmennene.
Det er i kommunene folk bor, jobber, går på skole
og danner fellesskap. Det er på disse arenaene alle nyinnflyttere
i en kommune må finne sin plass.
Kommunene har ansvaret for den praktiske gjennomføringen
av integreringspolitikken i lokalsamfunnene, herunder ansvar for
å gjennomføre introduksjonsprogram, norskopplæring for nyankomne
innvandrere og for å gi likeverdige tjenester til alle som bor i
kommunen. Samarbeid kommuner imellom kan være avgjørende for å tilby
tjenester av god kvalitet.
Kommunenes eierskap og lederskap av integreringsarbeidet
er avgjørende for en helhetlig, langsiktig politikk og for et vellykket
resultat. Innvandreres behov må sees som del av behovene til hele
befolkningen i kommunene. Kommunene kan samtidig trenge kunnskap
i møte med nye brukergrupper. Det er viktig at integreringsarbeidet
inngår som en del av det kommunale planarbeidet. Dette forutsetter tverrsektorielt
samarbeid.
Kommunenes ansvar for integreringsarbeidet innebærer
at de skal ha handlingsrom til å treffe beslutninger ut fra lokale
forhold og utfordringer. Kommuner som bosetter flyktninger, har plikt
til å tilby introduksjonsprogram. Kommuner med mange arbeidsinnvandrere
kan ha behov for å tilby tilpasset informasjon om skattereglene eller
boligpolitikken. Organiseringen av integreringsarbeidet varierer
fra kommune til kommune.
Regjeringens bosettingspolitikk vil framover bygge
på prinsippet om at flyktninger utgjør en naturlig del av befolkningen
i kommunene. Bosetting av flyktninger i kommunene er en varig oppgave
og en del av kommunenes ordinære oppgaveportefølje.
Kommunene får overført midler gjennom inntektssystemet.
Midlene fordeles mellom kommuner basert på en rekke faktorer. Antall
innbyggere i kommunen er en slik faktor som avgjør hvor store overføringer
kommunen får. Også antall flyktninger har betydning for overføringene.
Fylkesmennene har som statens representant veilednings-
og tilsynsoppgaver på integreringsfeltet. Oppgavene er nedfelt i
fylkesmennenes embetsoppdrag. Det er innført tilsyn med hvordan
kommunene oppfyller sine plikter iht. introduksjonsloven. Det er
startet pilotprosjekter i to fylkesmannsembeter i 2012. Ut 2012
forvalter fylkesmennene tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap
til voksne innvandrere. Etter dette overtas ansvaret av IMDi.
Nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk (Vox)
har det pedagogiske ansvaret for tilbudet om opplæring i norsk og
samfunnskunnskap.
Kontaktutvalget mellom innvandrerbefolkningen
og myndighetene (KIM) er et rådgivende organ for myndighetene og
kan formidle synspunkter fra innvandrere.
Fylkeskommunene er sentrale i regional utvikling.
De er viktige aktører for å planlegge ut fra regionale særtrekk.
Frivillige organisasjoners arbeid og engasjement er
viktige supplement til kommunal og statlig integreringspolitikk.
Regjeringen vil:
gjennomgå hvordan
tolketjenesten bør organiseres
vurdere å utarbeide et e-læringsprogram
om behovene i en mangfoldig befolkning til bruk i offentlige og
private virksomheter i utviklingen av egen virksomhet og tjenester
utvikle og styrke ordningen Mål for inkludering som
et verktøy for samordning av regjeringens integreringspolitikk
utvikle kunnskap om hvordan det går med
innvandrere og barna deres på sentrale områder, på grunnlag av registerdata
og jevnlige levekårsundersøkelser
jevnlig legge fram en bredere beskrivelse
av status for integreringspolitikken
Komiteen viser til
de respektive partiers merknader til de enkelte kapitlene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, ser på innvandring
og mangfold som en styrke for det norske samfunnet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
norsk innvandrings- og integreringspolitikk er klart ubalansert. Disse medlemmer mener
innvandringstakten til Norge er uforenlig med god integreringspolitikk, og
at det er behov for en sterk omlegging av politikken.
Disse medlemmer vil selvsagt
fremheve at det er mange innvandrere som gjør store bidrag for det
norske samfunn, og vi skylder alle innvandrere å behandle dem med
respekt og verdighet.
Samtidig vil disse medlemmer fremholde
at innvandrerne selv er de som bærer hovedansvaret for sin egen
integrering, med samfunnet som hjelper og veiviser. Disse
medlemmer ønsker at de som har fått lovlig opphold i Norge,
skal være med å bidra med sin kunnskap og kompetanse, og få muligheten
til å utgjøre en forskjell i sitt nærmiljø.
Komiteens medlemmer fra Høyre er kritiske
til fremstillingen av meldingen som «helhetlig». Meldingen tar utgangspunkt
i tre NOUer, men løfter svært få elementer som omhandler arbeidsinnvandring,
og har så godt som i sin helhet utelatt å problematisere tiltakene foreslått
av Brochmann-utvalget. Det gjør at meldingen bærer sterkt preg av
en rettighetstankegang, mens det like viktige pliktelementet i stor
grad er utelatt.
Disse medlemmer er fornøyde med
mye av jobben som gjøres hos IMDi. Samtidig ønsker disse
medlemmer en bedre oversikt i meldingen over hvordan organisasjonen
fungerer.