Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Tore Hagebakken, Sigvald Oppebøen Hansen, Anna Ljunggren
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Ulf Leirstein, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg, fra Høyre,
André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk Venstreparti, Akhtar
Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge, viser til
Prop. 147 L (2012–2013) som følger opp deler av metodekontrollutvalgets
utredning NOU 2009:15 Skjult informasjon – åpen kontroll, og deler
av høringsnotat 12. juli 2012 om kriminalisering av forberedelseshandlinger
til terror og utvidet adgang til tvangsmiddelbruk, samt Innst. 300
S (2010–2011) hvor behovet for å gjøre endringer i regelverket knyttet
til retten til innsyn ble understreket.
Komiteen mener det er nødvendig
å endre reglene for når man kan nekte innsyn for å beskytte informanter
og kilder, og ønsker derfor forslaget om endring av straffeloven
§ 242 a velkommen. Komiteen mener endringen av den
nevnte bestemmelsen vil føre til en betydelig utvidet adgang til
å nekte innsyn når innsyn vil kunne lede til at en person som har
gitt opplysninger til politiet blir avslørt og identitet dermed
blir kjent.
Komiteen viser til at proposisjonen
inneholder forslag om utvidet adgang til å nekte innsyn i straffesaksdokumenter
for å styrke vernet om kilder og informanter. Komiteen merker
seg at departementet går inn for å opprettholde gjeldende saksdokumentbegrep,
og slutter seg til denne vurderingen. Komiteen viser
for øvrig til drøftelsene departementet har gjort om hva som skal
komme inn under «sakens dokumenter» i proposisjonens punkt 4.4.4.
Komiteen viser videre til at
det i proposisjonen foreslås en utvidet adgang til å bruke som bevis opplysninger
fra kommunikasjonskontroll og romavlytting om andre straffbare forhold
enn dem etterforskingsskrittet var ment å avdekke – såkalt «overskuddsinformasjon». Komiteen er
enig med departementet i at et forbud mot bruk av overskuddsinformasjon
som bevis for straffbare forhold som ikke i seg selv kunne ha begrunnet den
aktuelle metodebruken, harmonerer dårlig med politiets generelle
plikt til å forebygge og oppklare straffbare handlinger. Komiteen mener
derfor at slik overskuddsinformasjon skal kunne brukes som bevis
såfremt det «etter sakens art og forholdene ellers ikke vil være
et uforholdsmessig inngrep» og «oppklaring av saken uten bruk av
overskuddsinformasjonen i vesentlig grad vil bli vanskeliggjort». Komiteen viser til
at også Riksadvokaten og Kripos uttalte at de var av samme oppfatning
under høringen i komiteen 21. mai 2013. Komiteen slutter
seg for øvrig til departementets forslag om bruk av overskuddsinformasjon
i proposisjonen.
Komiteen viser til at Kripos
på høring kom med flere konkrete innspill til komiteen om hvordan
forsvarers og mistenktes rett til innsyn skal gjennomføres i tilfeller
hvor aktuell saksinformasjon er av særlig personsensitiv karakter.
Komiteen viser i denne sammenheng
til forslaget om tilgjengeliggjøring på etterforskingsstadiet. Komiteen viser
til at gjennomføringen av mistenktes og forsvarers rett til dokumentinnsyn
på etterforskingsstadiet i dag er regulert i påtaleinstruksen kap.
16. Komiteen mener derfor det vil gi best sammenheng
i regelverket om en eventuell bestemmelse om tilgjengeliggjøring
som tilsvarer/ligner den i § 264, vurderes inntatt i påtaleinstruksen
§ 16-2. Komiteen anmoder derfor departementet om
å vurdere en endring i påtaleinstruksen, jf. § 242 siste ledd, i
forbindelse med at departementet også skal foreta andre endringer
i påtaleinstruksen i forbindelse med oppfølging av forslagene i Prop.
147 L (2012–2013).
Komiteen viser videre til at
Kripos foreslår at regjeringen gjør tillegg i påtaleinstruksen §§ 16-2
og 25-5. Dette for å klargjøre at det kan settes som vilkår ved
utlevering at materiale skal tilbakeleveres når forsvarers oppdrag
er avsluttet/saken er avgjort ved rettskraftig dom, dersom sterke
hensyn tilsier det. Komiteen ber departementet vurdere
en slik endring av påtaleinstruksen i forbindelse med at departementet
også skal foreta andre endringer i påtaleinstruksen i forbindelse
med oppfølging av forslagene i Prop. 147 L (2012–2013).
Komiteen er positiv til endringsforslagene
fra departementet om anonym vitneførsel, som komiteen mener
vil bidra til å styrke vernet av kilder og informanter. Komiteen viser
til at departementet går inn for at det gis adgang til anonym vitneførsel
ved krigsforbrytelser, forbrytelser mot menneskeheten og folkemord. Komiteen mener
det også bør gis adgang til anonym vitneførsel i saker som gjelder
menneskehandel. Dersom det ikke gis adgang til anonym vitneførsel
i menneskehandelssaker, vil fornærmede kunne være tilbakeholden
med å samarbeide med politiet, på grunn av mulige trusler mot dem
eller deres familie. Anonym vitneførsel i denne typen saker vil
også kunne ha betydning for innsynsretten under etterforskningen,
da det i § 242 gjøres unntak fra innsyn dersom det er begjært anonym
vitneførsel, jf. § 130 a. Komiteen foreslår på denne
bakgrunn at det i straffeprosessloven § 130 a første ledd tas med
at bestemmelsen også gjelder overtredelse av straffeloven § 224.
Komiteen har som følge av behandlingen
av Prop. 114 L (2012–2013) foretatt enkelte rent lovtekniske tilpasninger
i lovvedtaket, jf. straffeprosessloven §§ 28, 55 og 242.
Komiteen slutter seg for øvrig
til forslagene i proposisjonen.