Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at disse medlemmer har
foreslått en rekke tiltak for økt vekst i næringslivet og lokalsamfunn
i sitt alternative statsbudsjett. Ved denne behandlingen foreslår disse
medlemmer økte bevilgninger til samferdsel og til bedring
av bedriftenes rammebetingelser blant annet gjennom bedre avskrivningsregler
og økte midler til forskning. Videre ønsker disse medlemmer på
sikt å fjerne fylkeskommunen som administrativt nivå, da dette nivået
medfører unødvendig byråkrati og at færre avgjørelser tas på lokalt
nivå. Disse medlemmer viser også til Høyres forslag
i kommuneproposisjonene de siste årene, hvor det foreslås at inntektssystemet
endres, blant annet ved at kommunene får beholde mer av skatteinngangen
ved å beholde selskapsskatten til kommunene.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 500 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
551 | | Regional utvikling og nyskaping | |
| 60 | Tilskudd til fylkeskommuner for regional
utvikling, nedsettes med | 500 000 000 |
| | fra kr 1 525 950 000 til kr 1 025 950
000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti foreslår
å omprioritere 120 mill. kroner fra fylkeskommunal regional utvikling
til samferdselsformål.
Dette medlem foreslår å redusere
posten med 120 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 120 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
551 | | Regional utvikling og nyskaping | |
| 60 | Tilskudd til fylkeskommuner for regional
utvikling, nedsettes med | 120 000 000 |
| | fra kr 1 525 950 000 til kr 1 405 950
000» | |
Komiteens medlem fra Venstre mener det
er viktig med en målrettet satsing på tiltak i distriktene for å
skape entusiasme og engasjement for lokal utvikling. Dette må i
hovedsak skje på grunnlag av lokale initiativ og interesser basert
på frie midler – ikke statlige fordelinger. Dette medlem viser videre
til at en relativt stor andel av de såkalte regionale utviklingsmidlene
fortsatt ikke er fordelt og utbetalt til prosjekter i fylkene. Dette
medlem foreslår på denne bakgrunn et rammekutt i tilskuddene
til fylkeskommuner for regional utvikling på 75 mill. kroner. I
tillegg foreslår dette medlem å omfordele ytterligere
75 mill. kroner fra denne posten til nødvendig og sårt tiltrengt
vedlikehold på fylkesveiene.
Dette medlem viser til at det
er bred politisk enighet om at Norge trenger utenlandsk arbeidskraft. Det
vises blant annet til behandlingen av St.meld. nr. 18 (2007–2008)
Arbeidsinnvandring, der Stortingets flertall, alle unntatt representantene
fra Fremskrittspartiet, var enige om at regelverket på området skulle gjøres
enklere og mer oversiktlig, at saksbehandlingsprosedyrene skulle
forbedres og at det skulle iverksettes en rekke andre tiltak for
å legge til rette for å dekke behovet for utenlandsk arbeidskraft. Dette
medlem viser til at norsk arbeids- og næringsliv vil ha
behov for spesialkompetanse for å klare konkurransen med internasjonale
selskaper, og at det ikke er noen selvfølge at den kompetente arbeidskraften
søker seg til Norge. Dette medlem mener derfor det
bør etableres et program for å sikre relevant arbeidsinnvandring
fra land utenfor EU/EØS-området og foreslår at et pilotprosjekt
for et slikt program legges til Hedmark fylkeskommune. Dette medlem foreslår
i første omgang å bevilge 5 mill. kroner til et slikt pilotprosjekt.
Dette medlem foreslår dermed
å redusere posten med samlet 145 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag til revidert budsjett, tilsvarende en reduksjon på 145 mill.
kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
551 | | Regional utvikling og nyskaping | |
| 60 | Tilskudd til fylkeskommuner for regional
utvikling, nedsettes med | 145 000 000 |
| | fra kr 1 525 950 000 til kr 1 380 950 000» | |
Regjeringen har som ambisjon at alle husstander skal
ha et bredbåndstilbud av grunnleggende god kvalitet. For 2013 er
det tildelt 96,8 mill. kroner i tilskudd til fylkeskommunene for
utbygging av bredbånd på kap. 551, post 61 Næringsrettede midler
til regional utvikling, kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift.
For å bidra til raskere utbygging av bredbånd i områder som i dag
ikke har et slikt tilbud, har regjeringen som mål å øke den årlige
støtten til minimum 150 mill. kroner.
På denne bakgrunn foreslås det en bevilgning
på 53,2 mill. kroner i 2013. Siden disse midlene ikke er en del
av kompensasjonsordningen for økt arbeidsgiveravgift, foreslås det
å bevilge midlene over en ny post (post 63). Midlene målrettes mot
områder i alle deler av landet som ikke har bredbåndstilbud.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
mener tilleggsbevilgningen på 53,2 mill. kroner i 2013 til tilskudd
til utbygging av bredbånd, er viktig for å nå målet om at alle skal
ha kunne få bredbåndstilknytning av god kvalitet. Samlet bevilgning
for 2013 vil bli 150 mill. kroner og vil bidra til raskere utbygging
i områder som ikke dekkes av markedsaktørene på kommersielt grunnlag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at bredbåndsutbygging er viktig for å ha et variert næringsliv og
bosetting i hele landet. Disse medlemmer viser til
at disse medlemmer i forbindelse med behandlingen av Prop. 1 S (2012–2013),
jf. Innst. 13 S (2012–2013) fremmet et tilnærmet likt forslag, og
er fornøyd med at regjeringen med sitt forslag deler disse
medlemmers oppfatning av viktigheten av en slik utbygging.
I 2013 er det bevilget 35 mill. kroner på kap.
552 post 72 til Bolyst. Bolyst skal legge til rette for at kommuner
innenfor det distriktspolitiske virkeområdet skal bli mer attraktive
å bo i og flytte til. Etter søknad kan det tildeles støtte til lokale,
regionale og nasjonale pilotprosjekter, som skal fremme attraktive lokalsamfunn
både for næringslivet og befolkningen. Blant annet tildeles det
midler til prosjekter som skal legge til rette for integrering av
innvandrere og tilflyttere, stedsutvikling og ungdomsprosjekter.
Antall søknader om tilskudd fra Bolystordningen har økt betydelig
fra 2012 til 2013. Mens det i 2012 ble søkt om støtte på til sammen
114 mill. kroner, ble det før søknadsfristens utløp i 2013 søkt
om støtte på til sammen 173 mill. kroner.
Ordningen forvaltes av Kommunal- og regionaldepartementet
i samarbeid med fylkeskommunene. Erfaringene så langt er at den
nasjonale bolystsatsingen utløser betydelige lokale og regionale
midler gjennom samfinansiering.
Det foreslås å øke bevilgningen over kap. 552 post
72 med 20 mill. kroner, slik at total ramme til Bolyst blir 55 mill.
kroner i 2013.
Arbeidsinnvandringen til Norge har økt betydelig
de senere årene. Dette har tilført nødvendig arbeidskraft blant
annet i mange distriktskommuner. Manglende språkkunnskaper kan imidlertid
være en barriere for integrering i arbeidsliv og lokalsamfunn. Det
er derfor viktig å ha et godt språkopplæringstilbud.
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU)
tilbyr gratis nettbasert norskopplæring for sine studenter på en
plattform som bl.a. er utarbeidet i samarbeid med Nasjonalt fagorgan
for kompetansepolitikk (VOX). Plattformen skiller seg fra eksisterende
tilbud ved at den både tar hensyn til dialektsituasjonen i Norge
og tilrettelegger læringsprosessen til brukerens morsmål. Plattformen
kan også benyttes som støtte i klasseromsundervisning og som en
del av fjernundervisningskurs. Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
har bidratt med støtte til utvikling av tilbudet.
Tilgang på arbeidskraft kan være en stor utfordring
for lokalt og regionalt næringsliv. Kommunal- og regionaldepartementet
ønsker derfor å støtte videre utvikling av tilbudet ved NTNU.
Det foreslås derfor å overføre 1,3 mill. kroner
fra kap. 552 post 72 til kap. 882 post 21 under Barne-, likestillings-
og inkluderingsdepartementets budsjett.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at betydelige skattelettelser og investeringer
i infrastruktur over hele landet er den beste måten for å sikre
spredt bosetting i hele landet. Disse medlemmer viser
til sitt alternative statsbudsjett for 2013 der dette er beskrevet. Disse
medlemmer mener Bolyst er et byråkratisk og uhensiktsmessig
grep for å sikre bosetting i alle deler av landet. På denne bakgrunn
støtter ikke disse medlemmer regjeringens forslag om
å øke denne posten ytterligere.
Disse medlemmer går imot regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre mener det er viktig med en målrettet prioritering
av de offentlige bevilgninger over statsbudsjettet. Regjeringens
såkalte «bolystprogram» er etter disse medlemmers syn
ikke av en slik karakter. Disse medlemmer støtter
derfor ikke regjeringens forslag om å utvide ordningen med 20 mill.
kroner i revidert nasjonalbudsjett. Disse medlemmer vil
heller prioritere tiltak som gir flere spennende arbeidsplasser
i hele landet og dermed en naturlig «bolyst».
Disse medlemmer ønsker aktive
og bærekraftige lokalsamfunn, hvor det lokale selvstyret får spillerom
til selv å skape attraktive lokalsamfunn. Derfor ønsker disse
medlemmer en helhetlig gjennomgang av inntektssystemet for
kommunesektoren. Endringer skal sikre og stimulere til en positiv utvikling
i kommunenes inntekter, og større lokal frihet. Målet er å bygge
opp under det lokale selvstyret, og redusere avhengighet av statlige
overføringer.
Disse medlemmer foreslår dermed
å redusere posten med samlet 20 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag til revidert budsjett, tilsvarende en reduksjon på 1,3 mill.
kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
552 | | Nasjonalt samarbeid for regional utvikling | |
| 72 | Nasjonale tiltak for regional utvikling, kan overføres, nedsettes med | 1 300 000 |
| | fra kr 520 200 000 til kr 518 900 000» | |
I saldert budsjett 2013 ble minimumstilskuddet til
ikke-kommunale barnehager økt fra 92 til 94 pst. av gjennomsnittlig
offentlig finansiering av kommunale barnehager, gjeldende fra 1. august
2013. Regjeringen foreslår å øke minimumstilskuddet med ytterligere
to prosentpoeng fra 94 til 96 pst. fra samme dato. Bevilgningen
under posten foreslås derfor økt med 60,5 mill. kroner. Økt tilskudd
til ikke-kommunale barnehager vil legge til rette for høy og likeverdig
kvalitet i barnehagene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti
og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at regjeringspartiene hittil har vist en motvilje med hensyn til
å imøtekomme opposisjonens ønsker om raskere innføring av økonomisk
likebehandling av kommunale og ikke-kommunale barnehager. Det kan
derfor synes besynderlig at regjeringen nå har funnet rom for å
foreta en omkamp på eget budsjett midt i året, ved å foreslå økning
i tilskuddssatsene fra 1. august 2013 fra 94 til 96 pst. Disse
medlemmer mener det er gledelig at regjeringspartiene er
i ferd med å adoptere deler av opposisjonens politikk på dette området,
selv om de ikke lykkes helt i sine tilnærmelser. Disse medlemmer ønsker
med dette å ta regjeringen på alvor mht. å endre satsen underveis
i budsjettåret, og opprettholder at den eneste fornuftige satsen
for ikke-kommunale barnehager er 100 pst.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 131 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 191 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd, forhøyes med | 191 200 000 |
| | fra kr 109 678 586 000 til kr 109 869
786 000» | |
Disse medlemmer registrerer videre
at regjeringen hevder at en i dag har full barnehagedekning. Disse
medlemmer finner det ukorrekt å snakke om full barnehagedekning
når barn født etter 31. august risikerer å vente til de nesten er
to år før de får barnehageplass. Full barnehagedekning får en først
når retten gjelder uavhengig av når på året barnet er født. Disse
medlemmer viser til at foreldrene etterspør større fleksibilitet
i systemet slik at de kan tilpasse barnehagestart til familielivet.
Slik systemet virker i dag utelukkes barn født mellom 1. september
og 31. desember retten til barnehageplass året etter fødsel.
Disse medlemmer viser til at
alle barn som fødes før 1. september per i dag har en lovbestemt rett
til barnehageplass som ettåringer. Barn som er født fra og med 1. september
har derimot ingen slik rett til barnehageplass før neste hovedopptak
som foretas i august hvert år, og kan dermed risikere å måtte vente
nesten et helt år på plass. Disse medlemmer viser
til at datoregimet for lovfestet rett til barnehageplass synes å
påvirke timingen av barnefødsler på en slik måte at man får høysesong
for barnefødsler på norske sykehus i sommermånedene. Regjeringens
lite fleksible familiepolitikk griper på denne måten direkte inn
i familieplanleggingen i de tusen hjem. Foreldre med barn født etter
1. september risikerer mot sin vilje å måtte ta ulønnet permisjon
eller skaffe dagmamma i inntil ett år etter at permisjonstiden er
gått ut.
Disse medlemmer viser også til
Innst. 129 S (2011–2012), jf. Dokument 8:168 S (2010–2011), hvor
det foreslås å innføre en ordning med nettopp løpende opptak for
å sikre barnehageplass for ettåringer.
Disse medlemmer viser for øvrig
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2013, hvor kommunerammen
tilføres midler for å sikre alle ettåringer født etter 31. august
2012 barnehageplass i 2013.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme sak om innføring
av en lovbestemt ordning for kontinuerlig opptak ved barnehager
i Norge. Rett til barnehageplass skal slå inn tidligst fra den tid
barnet fyller ett – 1 – år, eller fra foreldrepermisjonens slutt
dersom denne tas ut i lengre tid.»
Komiteens medlemmer fra Høyre mener
det er viktig å holde barnehageprisene lave. Disse medlemmer viser
til at maksprisen førte til at mange lavinntektsfamilier fikk økt
sine barnehagekostnader ved innføring av maksprisordningen. Det
er viktig å sikre barnehageplass til alle som ønsker det, uavhengig
av økonomi.
Disse medlemmer viser til at
svært få kommuner har inntektsgradert foreldrebetaling i barnehagen
i dag. Disse medlemmer foreslår derfor å bevilge
50 mill. kroner som øremerkes inntektsgradert foreldrebetaling i
barnehagene. Midlene gis ved en økning i rammeoverføringen til kommunene. Disse
medlemmer vil samtidig foreslå en generell økning i maksprisen
med 200 kroner per måned. Dette forslaget vil også påvirke kap.
844 post 70.
Disse medlemmer vil påpeke at
Høyres forslag etter regjeringens beregninger kan medføre at antallet
tilgjengelige barnehageplasser øker. Disse medlemmer vil
i så tilfelle benytte denne kapasiteten til å skape større fleksibilitet
i barnehageopptaket, slik at det gis et mer sømløst tilbud til foreldre som
etter regjeringens regler i dag ikke har rett til barnehageplass
når barnet fyller ett år.
Disse medlemmer prioriterer å
styrke kunnskapsformidlingen i skolen og med dette flere undervisningstimer
og tiltak for å øke lærerrekrutteringen fremfor gratis frukt og
grønt. Disse medlemmer mener mat er et primæransvar
for foreldrene. Der det er behov for ordninger ved den enkelte skole
bør dette skje i et samarbeid med foreldre og kommunen. Disse
medlemmer viser til lovforslag i Innst. 475 L (2012–2013)
som ifølge Finansdepartementet vil gi kommunene en besparelse på
101,9 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 316,9 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en reduksjon på 256,4 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd, nedsettes med | 256 400 000 |
| | fra kr 109 678 586 000 til kr 109 422
186 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at det er viktig for den enkeltes livskvalitet å forebygge utvikling
og forverring av sykdom. Det er også god samfunnsøkonomi å forebygge
fremfor å reparere. Dette medlem foreslår 100 mill.
kroner til helseforebyggende tiltak i kommunene.
Dette medlem foreslår å øke posten
med 100 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 160,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd, forhøyes med | 160 500 000 |
| | fra kr 109 678 586 000 til kr 109 839
086 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at Venstres liberale ideologi tar utgangspunkt i det enkelte mennesket.
Alle skal ha frihet til å bruke sine evner til beste for seg selv
og samfunnet – men like selvsagt er det at de som virkelig trenger
samfunnets hjelp til å leve et verdig liv, skal få det. Frie samfunn har
gode fellesskapsinstitusjoner og et sosialt sikkerhetsnett for alle. Dette
medlem ønsker derfor en stat som bekjemper sosial urettferdighet.
Fattigdom rammer enkeltmennesker – ofte uventet og tilfeldig, og
av sammensatte årsaker. En del mennesker er varig ute av stand til
å skaffe seg en inntekt de kan leve av. De skal ha et støttenivå
som gir mulighet til et verdig liv. Støtteordninger som er avgjørende
for barns livsvilkår, skal være rause. Dette medlems førsteprioritet
vil være å bekjempe fattigdom og helseproblemer hos barn og barnefamilier.
For vi starter ikke med blanke ark og like muligheter når vi kommer
til verden, og ingen velger sin barndom.
Det er i dag store forskjeller fra kommune til kommune
når det gjelder satsene for sosialhjelp og hvorvidt kontantstøtte
og barnetrygd regnes inn i inntektsgrunnlaget. Paradokset er at
forskning viser at lave sosialhjelpssatser gir flere langtidsbrukere, mens
høye sosialhjelpssatser får folk videre i livet.
Dette medlem vil derfor innføre
en nasjonal minstenorm for sosialhjelp til livsopphold (ekskl. boutgifter)
som prisjusteres hvert år.
Dette medlem er åpen for å se
på om kriteriene for sosialhjelpssatsene er i tråd med de faktiske behov
barn og unge opplever for å kunne bli inkludert i sosiale fellesskap
på lik linje med andre. Dette medlem foreslår derfor
en økt bevilgning på 425 mill. kroner som et ledd i en opptrapping
for å innføre en nasjonal minstenorm for sosialhjelp med virkning
fra 1. juli 2013, eller tilsvarende en økning på om lag 20 pst.
Med Venstres forslag vil en enslig sosialhjelpsmottaker få ca. 1 095
kroner mer per måned, en enslig med ett barn vil få ca. 1 650 mer
per måned, ektepar/samboere vil få ca. 1 820 mer per måned og par
med to barn vil få om lag 2 930 mer per måned.
Dette medlem viser til representantforslag fra
stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden om
å overføre oppgaver fra Barne-, ungdoms- og familieetatens regionskontorer
til den kommunale barnevernstjenesten (Representantforslag 16 S
(2009–2010)). I forslaget vises det til en Fafo-rapport (rapport
2009:41) hvor det kommer fram at det kommunale og statlige barnevernet
har store samarbeidsproblemer og at Barne-, ungdoms- og familieetaten
(Bufetat) er i ferd med å bli en byråkratisk, ressurskrevende organisasjon
som ikke på langt nær bidrar godt nok til at de mest sårbare barna får
hjelpen de bør og har krav på. Dette medlem er bekymret
over at barnevernet i dag ikke klarer å sikre at barn og unge som
lever under forhold som kan skade deres helse og utvikling, får
nødvendig hjelp og omsorg til rett tid. Dette medlem mener kommunene
må få et helhetlig ansvar for barnevernet og er av den oppfatning
at nedleggelse og overføring av Bufetats oppgaver regionalt er noe
som nå må vurderes. På denne bakgrunn foreslår dette medlem å
omfordele midler fra det statlige, regionale barnevernet til det
kommunale barnevernet med 75 mill. kroner. Dette medlem vil
understreke at skolehelsetjenesten er en viktig del av skolen, men
også en viktig del av sikkerhetsnettet i velferdsstaten. En god skolehelsetjeneste
er avgjørende for det forebyggende helsearbeidet; er viktig for
å koordinere mellom barnevern og skole; virker positivt for elevene
gjennom sosial tilstedeværelse og bidrar til at lærerne får mer
tid til sine kjerneoppgaver.
Dette medlem viser til at skolehelsetjenesten mange
steder har for dårlig kapasitet. Dette medlem har
merket seg at regjeringen nylig har varslet en satsing på helsestasjons-
og skolehelsetjenesten. Dette medlem mener dette
er på høy tid, og viser til at dette medlem lenge
har etterlyst en større satsing på dette viktige feltet. Det konkrete
forslaget fra regjeringen innebærer en bevilgning på 180 mill. kroner,
kun gjeldende for 2014. Dette medlem mener at dette
er en for begrenset og for kortvarig satsing, og ønsker en fireårig
opptrappingsplan med 1 000 nye stillinger. I tråd med dette foreslås
en økt bevilgning på 63 mill. kroner, tilsvarende 250 nye stillinger.
Dette medlem vil understreke
sin motstand mot den svært urettferdige praksisen knyttet til at barns
fødselstidspunkt på året skal avgjøre hvorvidt vedkommende får rett
til plass i barnehage eller ikke. Dette medlem foreslår
derfor å bevilge 69 mill. kroner til 1 000 flere barnehageplasser,
noe som vil muliggjøre at langt flere barn født etter 1. september får
rett til barnehageplass.
Dette medlem støtter ikke regjeringens
opplegg for gratis frukt og grønt i skolen, jf. bl.a. Venstres merknader
i Innst. S. nr. 230 (2006–2007), og vil avvikle dagens ordning f.o.m.
høsten 2013. Dette medlem mener det er viktig at
norske elever har et sunt kosthold, men mener det er enda viktigere
at norske elever har mange nok og gode lærere. Dette medlem prioriterer
derfor de offentlige budsjettkronene på skolefeltet annerledes enn
regjeringen. Dette medlem viser videre til at mange
kommuner heller ikke ønsker den lovpålagte ordningen med frukt og
grønt i skolen.
Dette medlem viser til at Stortingets
flertall har lovfestet gratis leksehjelp for elever på 1.–4. trinn og
SFO, men at Venstre har stemt imot dette, jf. Innst. 279 L (2009–2010). Dette
medlem mener at leksehjelpsordningen som er innført i beste
fall kan karakteriseres som en uklar ordning som er «pådyttet» skoleeierne. Dette
medlem er kjent med at mange er kritiske til innretningen
av dagens lovfestede ordning. Dette medlem mener
at det er betenkelig å innføre en lovfestet ordning som skal gi
leksehjelp med ufaglærte, og endog binde denne opp i leksehjelp
kun for 1.–4. trinn når mange elever, foreldre og skoler ser det
som mer hensiktsmessig med leksehjelp på ungdomstrinnet.
Dette medlem vil i stedet foreslå
å bruke midlene på leksehjelpstiltak i regi av skoleeiere og frivillige
organisasjoner, hvor kommunene skal være den koordinerende part.
Kommunene bør prioritere å tilby leksehjelp på ungdomstrinnet fremfor
1.–4. trinn, og sikre at leksehjelperne har tilfredsstillende faglig
kompetanse.
Dette medlem ønsker ikke å prioritere
utvidet timetall i grunnskolen, all den tid vi står overfor store
utfordringer knyttet til lærermangel og kompetanseheving blant lærere,
og viser til tidligere budsjettbehandlinger hvor Venstre har stemt
imot timetallsutvidelser. For neste skoleår foreslår dette medlem å
reversere timetallsutvidelsen som ble innført i 2010. Dette
medlem ønsker å omprioritere disse midlene til bruk i en
målrettet satsing på kompetanseheving av lærere, jf. øvrig omtale
i denne innstillingen.
Dette medlem er uenig med regjeringen
om å innføre en gratis uketime med kulturskoletilbud i skole- eller
SFO-tida på barnetrinnet fra høsten 2013. Dette medlem oppfatter
dette forslaget som en del av den rød-grønne heldagsskolesatsingen. Dette medlem viser
til at flere kommuner allerede har et slikt opplegg, basert på lokale
prioriteringer, og ser heller ikke at dette bidrar til å løse utfordringene
med køer til kulturskolene.
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 182,6 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 243,1 mill.
kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd, forhøyes med | 243 100 000 |
| | fra kr 109 678 586 000 til kr 109 921
686 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet var
skeptiske til implementeringen av samhandlingsreformen, som nå er
inne i sitt andre virkeår. Disse medlemmer er urolige
for at denne reformen kan påføre kommunene ytterligere og uventede
kostnader som de ikke blir kompensert for, og som kan gi et dårligere
tilbud til de pasientgrupper som er omfattet av reformen. Disse
medlemmer viser til at forskningskonsernet NORUT i en studie utarbeidet
på oppdrag av KS, viser at kommunene har dekket betydelige summer
i forkant av implementeringen av samhandlingsreformen uten at dette er
blitt kompensert nevneverdig. Disse medlemmer viser
til at essensen i samhandlingsreformen var at kommunene skulle settes
i stand til å ta ansvaret for å sørge for sine borgeres behov for
helsetjenester, motiveres til å satse på forebyggende helsevern,
og dermed sørge for kostnadsbesparelser ved sykehusinnleggelse.
Ifølge den nevnte studien er tallene beheftet med stor usikkerhet,
men disse medlemmer mener kommunene bør settes i
bedre stand til å levere de tjenester som de nå er ansvarlige for,
til beste for befolkningen.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
434 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommuner | |
| 70 | (Ny) Dekning av udekkede kommunale engangskostnader
i forbindelse med implementering av samhandlingsreformen, kan overføres, bevilges med | 433 600 000» |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett, også gjengitt
i behandlingen av Prop. 1 S (2012–2013), jf. Innst. 16 S (2012–2013). Tunge
driftsoppgaver som tilligger kommunesektoren blir som regel nedfinansiert
når kommuner med trang økonomi salderer sine budsjetter, noe som disse
medlemmer mener skyldes at kommunenes faktiske utgifter
vokser raskere enn inntektene. Disse medlemmer er
opptatt av at kommunesektoren skal kunne prioritere brukernære oppgaver, og
foreslår derfor å styrke kommunesektoren med 200 mill. kroner, forutsatt
at disse midlene går til følgende tiltak: utbedring og vedlikehold
av kommunale veier, bygg og annen infrastruktur, rus- og psykiatritiltak,
kommunalt barnevern og eldreomsorg.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
200 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommuner | |
| 72 | (Ny) Driftsmidler øremerket kommunal
tjenesteyting, utbedring og vedlikehold, kan
overføres, bevilges med | 200 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at regjeringen foreslår å redusere post 821, post 60 Integreringstilskudd,
kan overføres, med 66,5 mill. kroner. Disse medlemmer peker
på at flere kommuner melder om betydelige merkostnader i forbindelse
med mottak av flyktninger, og som ikke er tilstrekkelig dekket gjennom
integreringstilskuddet. Disse medlemmer mener dagens
bosettingspolitikk blir en dyr ekstraoppgave for kommunene, og at
de som likevel velger å bosette risikerer å måtte redusere i andre
kommunale tilbud til sine innbyggere for å dekke dette. Disse
medlemmer mener det er betenkelig at regjeringen ikke tar
denne problemstillingen på alvor og tar kommunale merutgifter knyttet
til mottak på alvor. Disse medlemmer mener det ville
være viktig for mange kommuner å gi gode tjenester til sine innbyggere
uten å måtte sette opp grupper mot hverandre. Disse medlemmer vil
derfor foreslå at man oppretter et skjønnstilskudd for å få synliggjort
disse kostnadene bedre.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
66 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
571 | | Rammetilskudd til kommuner | |
| 78 | (Ny) Skjønnsmidler til kommuner som
har hatt betydelige udekkede kostnader i forbindelse med mottak
og bosetting av flyktninger, bevilges med | 66 400 000» |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener fylkeskommunene bør prioritere drift av de
videregående skolene og samferdsel, og for øvrig kan effektivisere
sin drift.
Disse medlemmer foreslår å redusere
bevilgningen med 100 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd, nedsettes med | 100 000 000 |
| | fra kr 27 316 533 000 til kr 27 216
533 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre mener vi
trenger å øke antallet læreplasser både i dag og i tiden fremover.
En økning av lærlingtilskuddet til lærebedrifter vil bidra til at
flere bedrifter tar inn lærlinger, og gi bedriftene bedre muligheter
til å holde på dem også når økonomien blir strammere. Dette medlem foreslår
på denne bakgrunn å bevilge 45 mill. kroner for å øke lærlingtilskuddet
med 5 000 kroner per lærlingkontrakt.
Dette medlem er enig i intensjonen
om gratis læremidler i den videregående skolen, men mener at den
eksisterende ordningen ikke er god nok, og i praksis er blitt en
byråkratisk utlånsordning som er ressurskrevende for administrasjonen
og upraktisk for elevene. Dette medlem går derfor
inn for å avvikle ordningen med gratis læremidler, og foreslår heller
å innføre behovsprøvd stipend for læremidler i videregående skole.
Maksimalt stipend økes til 600 kroner per måned, og er et mer målrettet
tiltak som vil hjelpe dem som trenger det mest.
Dette medlem foreslår dermed
å redusere posten med samlet 314,9 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag til revidert budsjett, tilsvarende en reduksjon på 314,9
mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
572 | | Rammetilskudd til fylkeskommuner | |
| 60 | Innbyggertilskudd, nedsettes med | 314 900 000 |
| | fra kr 27 316 533 000 til kr 27 001
633 000» | |
Tilskudd til utleieboliger skal bidra til å
skaffe egnede boliger for vanskeligstilte på boligmarkedet. Bevilgningen
på posten er 433,8 mill. kroner i 2013, og tilsagnsrammen på posten
er 488,6 mill. kroner. Det gir rom for å gi tilskudd til mellom
1 000 og1 100 utleieboliger.
Mange kommuner melder at de disponerer for få utleieboliger
til vanskeligstilte på boligmarkedet, herunder utleieboliger ved
bosetting av flyktninger. Det foreslås derfor å øke tilsagnsrammen
på posten med 33,3 mill. kroner i 2013, fra 488,6 mill. kroner til
521,9 mill. kroner. Dette vil anslagsvis gi rom for å gi tilsagn
om tilskudd til mellom 65 og 80 flere utleieboliger. Forslaget fører
til et økt bevilgningsbehov på posten på 15 mill. kroner i 2013.
Videre innebærer forslaget at tilsagnsfullmakten knyttet
til posten må økes med 18,3 mill. kroner, for å dekke forpliktelsene
knyttet til utleieboligene som får tilsagn om tilskudd i 2013, men
som ikke vil være ferdigstilt før i 2014–2016.
Utmålingen av tilskudd til utleieboliger er
basert på økonomien i hvert enkelt prosjekt. Regjeringen vil gi
inntil 40 pst. i tilskudd til utleieboliger til flyktninger og andre
prioriterte grupper, jf. Meld. St. 17 (2012–2013) Byggje – bu –
leve og Kommuneproposisjonen 2014.
På denne bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen
med 15 mill. kroner, fra 433,8 mill. kroner til 448,8 mill. kroner.
Tilsagnsfullmakten foreslås økt med 18,3 mill. kroner, fra 366,1
mill. kroner til 384,4 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak.
Regjeringen vil også foreslå å øke bevilgningen og
tilsagnsrammen på posten i statsbudsjettet for 2014, med henholdsvis
30 mill. kroner og 66,7 mill. kroner. Regjeringen kommer tilbake
til dette i Prop. 1 S (2013–2014).
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og V.4.
Komiteens medlem fra Venstre ønsker å
styrke tiltak i boligsektoren med 15 mill. kroner, spesielt rettet
mot dem som sliter med å komme inn på boligmarkedet. Dette
medlem mener staten må stimulere kommunene til å bygge flere
og rimelige utleieboliger. Dette medlem vil derfor
innføre en ordning for «hjemkjøp», som gjør det mulig å starte med
et leieforhold til en kommunal bolig og deretter gå over til å betale
avdrag som gjør at boligen blir mer og mer selveid. Det er også
viktig å bidra til at det etableres Ungbo i flere kommuner enn Oslo
og se på fordelsordninger for boligsameier for ungdom, da ungdomskullene
øker betraktelig de neste 10 årene. Dette medlem mener
det norske leiemarkedet er preget av dårlig organisering på utleiesiden
og mange uerfarne leietakere. Myndighetene må derfor bidra til å
profesjonalisere utleiesektoren og bidra til mer langsiktighet.
Leiesektoren er kommet for å bli, også i Norge. Studentsamskipnaden
i Tromsø har organisert både utleiere og leietakere ved hjelp av
Internett, og dette medlem mener det er et enkelt og
billig virkemiddel å bidra til at flere byer i landet gjør det samme. Dette
medlem ser også for seg flere ideelle boligstiftelser inn
i leiesektoren og utfordrer regjeringen på en politikk for å bidra
til å etablere disse.
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 15 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 15 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
581 | | Bolig- og bomiljøtiltak | |
| 78 | Boligsosialt kompetansetilskudd, kan overføres, forhøyes med | 15 000 000 |
| | fra kr 70 700 000 til kr 85 700 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at organisasjonen Rådgivende Ingeniørers forening (RIF) i 2010
fremla rapporten «State of the Nation». I denne rapporten påviser
RIF at offentlige bygg og anlegg holder en akseptabel, men ikke
god standard, og at det må forventes løpende vedlikehold for å opprettholde
drift, og at fremtidige investeringer er nødvendige. Disse medlemmer viser
til at RIF i denne undersøkelsen påviser store vedlikeholdsetterslep. Disse
medlemmer viser til at RIF uttaler følgende vedrørende landets
avløpsanlegg:
«Det er et sterkt behov for økt ledningsfornyelse både
for å erstatte dårlig eksisterende nett og for å øke kapasiteten
for klimaendringer. Det er også behov for å oppgradere eksisterende
renseanlegg på grunn av strengere krav i forurensningsforskriften blant
annet med hensyn til miljøgifter og sårbarhet i resipienter».
Disse medlemmer viser også at
RIF uttaler følgende om landets vannforsyningsanlegg:
«Tilstanden for dagens anlegg er samlet sett god. Ledningsnettet
er preget av store lekkasjer, gjennomsnittlig lekkasje er 30 pst.
(til sammenligning har Danmark 6–7 pst). Vannbehandlingsanleggene
er mangelfulle, mens vannkvalitet og forsyningsstabilitet er god.
Det er et sterkt behov for økt ledningsfornyelse. Det må gjennomføres
en mer omfattende vannbehandling av enkelte, særlig mindre anlegg som
ikke tilfredsstiller dagens krav i drikkevannsforskriften».
Disse medlemmer viser til at
man fra RIFs side anslår oppgraderingsbehovet, for å forhindre ytterligere
forfall, til 110 mrd. kroner eksklusive kjøp av eiendom. Kostnaden
til fremtidssikring av landets vann- og avløpsanlegg anslås videre
til 70 mrd. kroner. Disse medlemmer viser til at disse medlemmer i
Dokument 8:109 S (2012–2013) om tiltak for å bedre infrastrukturen
innen drikkevannsforsyning og avløp løfter frem behovet for en kritisk
og handlekraftig gjennomgang for å bedre denne viktige delen i hverdagen
for folk. Disse medlemmer er av den oppfatning at
de problemstillingene som her reises, ikke lar seg løse på kort sikt,
og at det må flere virkemidler til for å sikre denne kritiske infrastrukturen.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
6 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
582 | | Rentekompensasjon for skole- og svømmeanlegg og
kirkebygg | |
| 62 | (Ny) Rentefrie lån til utbedring av
kommunalt vann- og avløpsnett, kan overføres,
bevilges med | 6 250 000» |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at det fortsatt er stor mangel på plasser i sykehjem og omsorgsboliger,
til tross for at Arbeiderpartiet gikk til valg i 2009 på 12 000
nye sykehjemsplasser. Disse medlemmer mener kommunene
vil være i bedre stand til å bygge ut flere plasser gjennom bedre
finansieringsordninger og vil bevilge midler for å realisere en
rentekompensasjonsordning for bygging av sykehjemsplasser og bofellesskap
for demente, etter modell av rentekompensasjonsordningen som eksisterer
for bl.a. skolebygg.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 6 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
586 | | Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser | |
| 63 | Tilskudd til kompensasjon for utgifter
til renter og avdrag, forhøyes med | 6 000 000 |
| | fra kr 1 013 900 000 til kr 1 019 900
000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at Husbanken har en viktig rolle som bidragsyter i en sosial boligbygging. Dette
medlem vil spesielt peke på at Husbanken har en viktig rolle
som veileder og bidragsyter når det gjelder bygging av tilpassede
boliger og boliger som er universelt utformet. Dette medlem mener
derfor at Husbankens avdeling i Trondheim som jobber spesielt med
disse spørsmålene må styrkes med 5 mill. kroner.
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 5 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 5 mill. kroner i
forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2412 | | Husbanken | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 5 000 000 |
| | fra kr 330 500 000 til kr 335 500 000» | |
Bevilgningen på posten er 23,2 mill. kroner
i 2013. Bevilgningen benyttes blant annet til større IKT-investeringer.
I 2013 er det behov for mer ressurser enn tidligere
antatt til å dekke utvikling av bostøttesystemet og tilgrensede
systemer, jf. Prop. 76 L (2011–2012) Lov om bustøtte. Dette innebærer
at det blir vanskelig å opprettholde planlagt fremdrift på utvikling
av Husbankens IKT-moderniseringsprogram (SIKT). SIKT er et langsiktig
moderniseringsprogram av Husbankens IKT-systemer. Digitalt førstevalg
er en sentral del av moderniseringsprogrammet. Målet er at IKT-systemene
skal legge til rette for god kommunikasjon med brukere og samarbeidspartnere,
slik at Husbankens oppdrag kan gjennomføres effektivt, med god kvalitet
og best mulig måloppnåelse. Moderniseringsprogrammet vil omfatte
både dialogen med kommunene, saksbehandlingen i Husbanken og støtte
til rådgivning.
På denne bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen
med 10 mill. kroner, fra 23,2 mill. kroner til 33,2 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
I saldert budsjett for 2013 er lånerammen i
Husbanken på 20 mrd. kroner. I forbindelse med Stortingets behandling
av statsbudsjettet for 2013 ba kommunal- og forvaltningskomiteen
regjeringen om å følge etterspørselen etter lån i Husbanken, og
komme med en vurdering av behovet for en utvidelse av lånerammen,
jf. Innst. 16 S (2012–2013).
Husbanken skal være et supplement til det private
kredittmarkedet, og gi lån til tiltak som har gode boligkvaliteter.
Det har vært stor etterspørsel etter lån fra Husbanken hittil i
2013.
I et boligmarked med høye og stigende priser
kan det være spesielt utfordrende for vanskeligstilte å etablere
seg i egen bolig. Varig vanskeligstilte på boligmarkedet kan få
hjelp til å kjøpe bolig med startlån, eventuelt i kombinasjon med
tilskudd til etablering fra Husbanken, jf. Meld. St. 17 (2012–2013) Byggje
– bu – leve.
I mange områder av landet er det høy etterspørsel etter
boliger. Regjeringen vil derfor legge til rette for en økning i
tilbudet av boliger gjennom tilskudd til flere utleieboliger, bygging
av flere studentboliger og bruk av Husbankens låneordninger. Det
arbeides i tillegg med forenkling av plan- og bygningsregelverk for
å sørge for en smidigere og mer effektiv byggeprosess.
Det foreslås at lånerammen i Husbanken økes med
5 mrd. kroner i 2013, jf. romertallsvedtak. Den økte lånerammen
vil i hovedsak gå til grunnlån. Lån til utleieboliger bl.a. til
flyktninger, utbedring av bolig bl.a. rettet mot eldre og funksjonshemmede,
studentboliger og andre boligsosiale formål er spesielt viktig.
På bakgrunn av dette foreslås det at bevilgningen på
kap. 2412, post 90 Lån fra Husbanken økes med 1 102 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og IX.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
peke på at boligsituasjonen for studenter i dag er svært vanskelig.
Økt studietilbøyelighet i befolkningen, økte priser og høy tilflytting
til pressområder og en sterk økning i antall utenlandske studenter,
er faktorer som bidrar til dette. I tillegg kommer strengere byggekrav
som er innført de siste årene, der særlig TEK 10 har gjort det dyrere
å bygge, både for private og offentlige aktører.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2412 | | Husbanken | |
| 95 | (Ny) Egenkapitalinnskudd Husbanken (bygging
av studentboliger), bevilges med | 280 000 000» |
Som følge av forslaget om å øke Husbankens låneramme
med 5 mrd. kroner, jf. omtale under kap. 2412 post 90, foreslås
det at bevilgningen på kap. 5312 post 90 økes med 7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Som følge av forslaget om å øke Husbankens låneramme
med 5 mrd. kroner, jf. omtale under kap. 2412 post 90, foreslås
det at bevilgningen på kap. 5615 post 80 økes med 14 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2014 med de
nødvendige forslag som skal ligge til grunn for en opptrappingsplan
for kommunene slik at vedlikeholdsetterslepet på kommunale bygg
og anlegg blir registrert, slik at man sikrer helse, miljø og sikkerhet
ved benyttelse av disse anleggene.»
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2014 med en
oversikt over hvor mye kommunesektoren har hatt av udekkede kostnader knyttet
til innføringen av samhandlingsreformen.»
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2014 med en
oversikt over det faktiske behovet for rehabilitering og habilitering
av kommunale skole- og svømmeanlegg.»
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2014 med de
nødvendige forslag som skal ligge til grunn for en opptrappingsplan
for kommunene slik at vedlikeholdsetterslepet på kommunale bygg
og anlegg blir registrert, slik at man sikrer helse, miljø og sikkerhet
ved benyttelse av disse anleggene.»