Bevilgningen foreslås økt med 1,5 mill. kroner
til etterjustering av kompensasjonen for økte husleieutgifter etter
at Helse- og omsorgsdepartementet flyttet inn i nye lokaler i Regjeringsbygg
6 (R6) sommeren 2012.
Bevilgningen foreslås videre økt med 13,2 mill. kroner
mot at bevilgningene på post 1 samlet settes ned tilsvarende under
kap. 710 Nasjonalt folkehelseinstitutt, kap. 715 Statens strålevern,
kap. 720 Helsedirektoratet, kap. 721 Helsetilsynet, kap. 725 Nasjonalt
kunnskapssenter og kap. 750 Statens legemiddelverk. Behov for økt
bevilgning på kap. 700 post 1 skyldes økt aktivitetsomfang i departementet over
tid med oppfølging av bl.a. Meld. St. nr. 47 (2009–2010) Samhandlingsreformen
og Meld. St. nr. 9 (2012–2013) Én innbygger – én journal, Digitale tjenester
i helse- og omsorgssektoren.
Samlet foreslås bevilgningen økt med 14,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen dekker kontingenter til programmer
og deltakelse i byråer under EØS-avtalen, kostnader til fire nasjonale
ekspertstillinger i Europakommisjonen, kontingent til Europarådet
og bidrag til European Observatory om Health Systems and Policies.
Det foreslås at bevilgningen også kan nyttes til utgifter som følge
av at Helse- og omsorgsdepartementet stiller personell til disposisjon
for internasjonale organisasjoner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 3,7 mill.
kroner mot at bevilgningen over kap. 700 post 1 økes tilsvarende.
Det vises til omtale under kap. 700 post 1.
Bevilgningen foreslås økt med 2 mill. kroner
mot at bevilgningen kap.764 post 60 reduseres tilsvarende. Det vises
til omtale under kap. 764 post 60.
Til sammen foreslås bevilgningen redusert med 1,7
mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 0,2 mill.
kroner mot at bevilgningen over kap. 3711 post 2 reduseres tilsvarende.
Årsaken er at merinntekts- mot merutgiftsbevilgning for 2012 ved
en feil ble fremmet i Prop. 1 S (2012–2013) for 2013 og vedtatt
av Stortinget.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til sitt forslag om å reversere den lovpålagte skolefruktordningen. Disse
medlemmer vil likevel legge til rette for at foreldre som
ønsker det, skal kunne velge skolefrukt for sine barn og vil derfor
foreslå en abonnementsordning for de elevene som i dag omfattes
av den lovpålagte skolefruktordningen.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 6,7 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
711 | | Ernæring og mattrygghet | |
| 74 | Skolefrukt, kan
overføres, forhøyes med | 6 700 000 |
| | fra kr 18 984 000 til kr 25 684 000» | |
Bevilgningen foreslås redusert med 0,5 mill.
kroner mot at bevilgningen over kap. 700 post 1 økes tilsvarende.
Det vises til omtale under kap. 700 post 1.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 19,3 mill. kroner
mot at bevilgningen over kap. 3715 postene 2 og 5 reduseres tilsvarende.
Reduksjonen skyldes at utgifter på vegne av Utenriksdepartementet
og Miljøverndepartementet fra og med 2013 dekkes gjennom bruk av
belastningsfullmakt.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Venstre vil innenfor
helsepolitikken prioritere mer til dem som trenger det mest. På
denne bakgrunn mener dette medlem at rusmisbrukere
må få bedre behandling og nødvendig helsehjelp. Som en del av Venstres omprioritering,
mener dette medlem det må satses mer på helsehjelp
for rusavhengige; både forebygging, avrusning, behandling og ettervern/rehabilitering. Dette
medlem mener lokal rusforebygging må styrkes. Ifølge dette
medlem kan frivillig sektor gi uvurderlige bidrag til dette
arbeidet, men da må staten støtte opp om frivilligheten. Dette medlem ønsker
derfor å øke bevilgningen til kommunal rusforebygging med 15 mill.
kroner sammenlignet med regjeringens budsjettforslag.
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 15 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 15 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
718 | | Rusmiddelforebygging | |
| 70 | Andre tilskudd, kan
overføres, forhøyes med | 15 000 000 |
| | fra kr 105 271 000 til kr 120 271 000» | |
Bevilgningen foreslås redusert med 0,8 mill.
kroner mot at bevilgningen over post 79 økes tilsvarende. Flyttingen
er knyttet til arbeid Skadeforebyggende forum utfører som nasjonalt
kontakt- og samarbeidsorgan.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 6 mill. kroner
til KS til å etablere folkehelsenettverk mellom kommuner og fylkeskommuner.
Hensikten er at kommuner som vil utvikle og styrke sitt folkehelsearbeid
møtes for utveksling av erfaringer og gjensidig læring. Det vises
i denne sammenheng til Meld. St. 34 (2012–2013) Folkehelsemeldingen,
God helse – felles ansvar.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at fylkeskommunene har fått ansvar for folkehelsearbeid, i tillegg
til at fylkeskommunen har fått tillagt rollen som regional utviklingsaktør
og dialogpartner med sine kommuner. Disse medlemmer er
kjent med at fylkeskommunen og kommunene allerede har dialog om
folkehelsearbeidet, og mener dette bør gjøres direkte mellom de
to nivåene, i stedet for å gå via en tredje aktør i et utenforstående
nettverk.
Disse medlemmer vil gå imot regjeringens forslag
om økning på 6 mill. kroner.
Bevilgningen foreslås økt med 4 mill. kroner
mot at bevilgningen på kap. 763 post 71 reduseres tilsvarende. Midlene
skal gå til Stiftelsen Kirkens Bymisjon Oslos tiltak Aksept. Aksept
har 25 år erfaring med å arbeide med hivpositive mennesker i Norge.
Bevilgningen foreslås økt med 0,8 mill. kroner mot
at bevilgningen over post 21 reduseres tilsvarende. Det vises til
omtale under post 21.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Venstre viser til at Astma- og Allergiforbundet peker
på at ca. 1 million nordmenn reagerer på pollen og at rundt 300 000
av disse har svært alvorlige plager. Pollenallergi koster både samfunnet
og enkeltindividet og gir, dessverre, et høyt sykefravær. Disse medlemmer viser
til at Norges Astma- og Allergiforbund har drevet sin viktige nasjonale,
helseforebyggende varslingstjeneste i snart 40 år, og har bygget
opp en unik kompetanse på området. Disse medlemmer anerkjenner
at pollenvarsling gjør at allergikere kan regulere både sin medisinering,
aktivitet og reisevirksomhet og bidrar til å lette hverdagen for
mange.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 1 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 1,8 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
719 | | Annet folkehelsearbeid | |
| 79 | Andre tilskudd, kan
overføres, kan nyttes under post 21, forhøyes med | 1 800 000 |
| | fra kr 14 098 000 til kr 15 898 000» | |
Bevilgningen foreslås redusert med 6,1 mill.
kroner mot at bevilgningen over kap. 700 post 1 økes tilsvarende,
jf. omtale der.
Helsedirektoratets budsjett er tidligere økt
med 10 mill. kroner til dekning av utgifter ved etablering av elektronisk
informasjonsutveksling med EU, jf. Prop. 1 S (2011–2012). Gjennom
en EU-forordning er det innført nye krav om utveksling av elektronisk informasjon
mellom EØS-land innenfor områdene sosial-, trygde- og helserettigheter.
Forordningen skulle sikre informasjonsutveksling mellom landene ved
bruk av særskilte strukturerte elektroniske dokumenter. Den papirbaserte
informasjonsutvekslingen ville da falle bort. EU har vedtatt å utsette
tidspunktet for iverksettingen av den elektroniske informasjonsutvekslingen.
Bevilgningen til Helsedirektoratet foreslås derfor satt ned med
10 mill. kroner.
Samlet foreslås bevilgningen redusert med 16,1 mill.
kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 30 mill. kroner
til nasjonal kjernejournal. Arbeidet med å etablere kjernejournalen
startet i 2012. Målet er at første versjon av kjernejournalen skal
være klar for pilotering i Trondheim høsten 2013 og i Stavanger
våren 2014. Den foreslåtte tilleggsbevilgningen skal dekke merutgifter
for å utvikle og iverksette løsning for integrasjon mellom de ulike
journalsystemene og kjernejournalen, samt ekstra kostnader til registrering
av kritisk informasjon om pasienter som i pilotfasen vil bli lagt
inn manuelt av helsearbeidere. Tilleggsbevilgningen skal også dekke
etablering av en løsning som gir pasienter oversikt over egne opplysninger
i kjernejournalen og for å kunne registrere og behandle pasientens
egne felter i innsynsløsningen. Videre skal tilleggsbevilgningen
dekke kostnader til informasjonsmateriell og brukerstøtte for å
kunne besvare telefon og e-post mv.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 0,6 mill.
kroner mot at bevilgningen over kap. 700 post 1 økes tilsvarende,
jf. omtale der.
Komiteen slutter seg til regjeringens
forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 10,7 mill. kroner. Antallet
nye saker om erstatning har økt med 23 pst. i 2012 sammenliknet
med 2011. På grunn av økt saksmengde over flere år er antall ansatte
økt. Utgiftene til medisinske sakkyndige har økt både som følge
av flere saker og sakenes kompleksitet. Bevilgningen skal også dekke
økte saksbehandlingskostnader i forbindelse med gjenopptakelse av
saker om erstatninger for stråleskader etter brystkreftbehandling,
jf. omtale under kap. 722 post 71.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter
regjeringens forslag til endring av budsjett. Disse medlemmer mener
den lange saksbehandlingstiden som har vært i norsk pasientregister
er uholdbar. Det er grunn til uro over at antall skalder som blir
meldt øker i omfang år for år. Disse medlemmer håper
dette skyldes at flere nå melder ifra om feil behandlinger, og at
dette dermed ikke skyldes at stadig flere får pasientskader. Disse
medlemmer mener det er behov for å vurdere ytterligere styrking
av rammene til Norsk Pasientregister. Det er nødvendig at man i
forbindelse med statsbudsjettet for 2014 lager en strategi for hvordan
man skal få gjennomsnittlig saksbehandlingstid ned til under tre
måneder.
Bevilgningen foreslås økt med 1,7 mill. kroner. Etter
St.prp. nr. 3 (1998–1999), jf. Innst. S. nr. 41 (1998–1999) Erstatning
ved stråleskader etter brystkreftbehandling ved Radiumhospitalet
i årene 1975–1986, ble det gjennomført erstatningsoppgjør overfor kvinner
som i denne perioden hadde fått stråleskader etter brystkreftbehandling.
Det er nå framsatt krav om gjenopptak i noen av disse sakene. Grunnlaget for
kravene er at de skadelidte mener skadene fra strålebehandlingen
i ettertid har vist seg å være langt mer omfattende enn opprinnelig
lagt til grunn for erstatningsutmålingen. Helse- og omsorgsdepartementet
vurdering er at ny behandling av kravene som relaterer seg til perioden
1982 til 1986 må vurderes, fordi at avtalene som ble inngått ved
gjennomføringen av erstatningsoppgjøret ikke avskjærer eventuell fornyet
behandling. På bakgrunn av antall utmålingssaker som er blitt begjært
gjenopptatt, anslås økt bevilgningsbehov til 1,7 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 8 mill. kroner. Antall
saker under behandling har økt med 60 pst. over en toårsperiode.
Gjennomsnittlig saksbehandlingstid er på 13,5 måneder, mot 10 måneder
i 2010. Økningen i sakstilfang gir økt bevilgningsbehov.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 0,8 mill.
kroner mot at bevilgningen over kap. 700 post 1 økes tilsvarende,
jf. omtale der.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Ved Stortingets behandling av Prop. 1 S (2012–2013)
ble bevilgningen over folketrygdens kap. 2661 post 75 redusert med
3,4 mill. kroner mot tilsvarende økning på kap. 732 postene 72–75.
Flyttingen gjaldt enkelte behandlingshjelpemidler etter at ansvaret
for behandlingshjelpemidler med tilhørende forbruksmateriell ble
overført fra folketrygden til de regionale helseforetakene i 2003.
Ved en feil omfattet ikke flyttingen for 2013
hjelpemiddelet taleventil/taleproteser. Det foreslås å øke bevilgningen
med 0,9 mill. kroner mot å redusere bevilgningen over kap. 2661
post 75 tilsvarende. Økningen over kap. 732 foreslås fordelt med
0,5 mill. kroner over post 72 (Helse Sør-Øst), 0,2 mill. kroner over
post 73 (Helse Vest), 0,1 mill. kroner over post 74 (Helse Midt-Norge),
og 0,1 mill. kroner over post 75 (Helse Nord).
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til i Innst.11 S (2012–2013) hvor vi mener det er behov for en langsiktig
investerings- og vedlikeholdsplan for norske helsebygg, og foreslår
en flerårig investeringsplan for bygg og medisinsk-teknisk utstyr.
Det er etter disse medlemmers syn viktig å skille
mellom drift og investering i offentlige budsjetter, og så innenfor
helsetjenesten. Dagens praksis medfører at pasientbehandlingen blir
skadelidende for at sykehusene prioriterer pasientbehandling, hvilket
kan medføre at beslutninger som tas ikke er optimale. Et eksempel
er Helse Vest, og Stavanger universitetssjukehus som i disse dager
er i planleggingsfasen for bygging av et nytt sykehus. Det er faglig
enighet om at et helt nytt sykehus vil være det beste både for pasientene
og også for å legge opp til effektiv drift og pasientflyt på sykehuset.
En slik løsning er nærmest umulig å finansiere innenfor dagens modell,
slik disse medlemmer ser det, og en grunn til å foretrekke
et tydeligere skille mellom midler til drift, og midler til investering, samt
egen investeringsplan for sykehussektoren, som en del av nasjonal
Sykehusplan.
Disse medlemmer har i Innst.11
S (2012–2013) foreslått å redusere helsekøene ved å kjøpe tjenester
hos private og ideelle tilbydere både i Norge og utlandet. I Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett budsjetterte disse medlemmer dette med
750 mill. kroner. På denne måten vil den totale kapasiteten bli
benyttet, og vi vil få bort unødvendige køer.
Bevilgningen foreslås økt med 70 mill. kroner
til raskere innføring av elektroniske henvisninger og basismeldinger
mellom sykehus og andre aktører, automatisk oppdatering av adresseregistre
og økte investeringer til IKT og pasientjournalsystemer.
Elektronisk samhandling mellom sykehus og andre
aktører preges av manuelle rutiner, gammel teknologi og tungvinte
løsninger. Det er behov for å gjennomføre tiltak for å få mer ut
av systemene som allerede er innført, samtidig som arbeidet mot
målet om én nasjonal journal understøttes. Det er et mål at midlertidige
løsninger basert på bruk av diskett, faks, papir mv. avvikles.
Det kan oppstå unødig ventetid for pasienter
som blir overført mellom sykehus, spesielt pasienter som overføres
til sykehus med landsfunksjoner. Dette kan gå ut over pasientsikkerheten.
Implementering av elektroniske henvisninger mellom sykehus skal
derfor prioriteres.
Bevilgningen foreslås økt med 58 mill. kroner. Landsomfattende
innføring av nødnett starter etter planen høsten 2013. Helsetjenestens
driftsorganisasjon for nødnett (HDO) på Gjøvik er under etablering som
et felles helseforetak eid av de regionale helseforetakene. Helseforetaket
vil stå for koordinering av mye av den praktiske innføringen i sykehusene
og i kommunehelsetjenesten. Forslaget til bevilgningsøkning er forutsatt
å dekke de kostnadene som HDO-et har ved innføring av nødnett i
kommunene.
Bevilgningen foreslås økt med 10 mill. kroner
til opprettelse av prostatasentre.
Prostatakreft skiller seg fra mange andre kreftformer
ved at ikke alle pasienter har behov for umiddelbar behandling og
er på flere måter en særlig utfordring innen diagnostikk og valg
av behandling. Prostatasentre vil kunne gi pasienter med symptomer på
prostatakreft en rask avklaring av diagnose og god informasjon om
videre oppfølging og behandling. Totalt foreslås det bevilget 10
mill. kroner fordelt med 4 mill. kroner til Helse Sør-Øst og 2 mill.
kroner til hvert av de tre øvrige regionale helseforetakene.
Det foreslås 110 mill. kroner til gjennomføring av
forskningsstudie av kreftlegemiddelet ipilimumab for å bedre kunnskapsgrunnlaget
om hvilke pasienter med føflekkreft medisinen er særlig virksom
på.
Ipilimumab er et nytt legemiddel for behandling av
føflekkreft med spredning, med begrenset effekt på sykdommen for
de fleste pasientene. Basert på godkjent indikasjon er det anslått
at om lag 100 personer i Norge årlig kan være aktuelle for behandling med
ipilimumab. Formålet med studien er å dokumentere gode kliniske,
genetiske eller biologiske markører som kan indikere hvilke pasienter
som kan ha best effekt av medikamentet. Intensjonen er at disse
pasientene, ikke hele pasientgruppen, i fremtiden skal tilbys medikamentet.
Det skal gjennomføres en prospektiv følgeforskningsstudie over anslagsvis fem
år. Studien vil omfatte pasienter med føflekkreft som kan ha nytte
av denne medisinen og hvor behandlingen er innenfor godkjent bruksområde.
Samlet foreslås bevilgningen økt med 248 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre mener at de som er avhengige av rusmidler først
og fremst trenger behandling og rehabilitering. Målet må ikke bare
være rusfrihet, men også et verdig liv. Disse medlemmer viser
til at manglende plasser til akuttavrusning og behandling av rusmisbrukere
fører til overdosedødsfall og til at mange mennesker går til grunne. Mange
rusavhengige sliter med psykiske lidelser i tillegg. Det er derfor
svært viktig å øke kapasiteten for tverrfaglig spesialisert behandling. Disse medlemmer vil
understreke at det må gis skikkelige behandlingstilbud, blant annet
gjennom økt bruk av legemiddelassistert rehabilitering (LAR). Tverrfaglig
spesialisert rusbehandling må videre styrkes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til regjeringens forslag til tilleggsbevilgning til å forbedre IKT-systemene
i sykehusene. Dette er forslag som disse medlemmer har
tatt til ordet for en rekke ganger, og som ønskes velkommen. Disse
medlemmer skulle likevel ønske seg en annen innretning på
denne satsingen. Det er ingen god løsning på lang sikt å investere
10-talls mill. kroner i et IKT-system som har stort behov for utskiftning. Disse
medlemmer mener derfor det er avgjørende at man nå starter
arbeidet for å kjøpe inn et nytt felles IKT-system for hele helsesektoren. Disse
medlemmer mener et slikt system vil styrke pasientsikkerhet,
kvalitet og effektiviteten i helsetjenesten. Disse medlemmer mener
et slikt helhetlig system bør kjøpet inn av helsemyndighetene og
pålegges spesialisthelsetjenesten og primærhelsetjenesten og implementere.
Bare på denne måten vil man etter disse medlemmers syn
klare å få et system som er sømløst og som kan snakke sammen på
tvers av helseforetak og på tvers av forvaltningsnivåene.
Disse medlemmer registrerer at
regjeringen oppretter en forskningsstudie knyttet til bruk av Ipilimumab. Disse
medlemmer viser i den anledning til innlegg fra lederen
av norsk onkologisk forening Andreas Stensvold i Dagens Medisin
10. april 2013. Der uttaler Stensvold at:
«Resultatene fra en norsk studie vil være til ingen,
eller veldig liten nytte, fordi det er for få pasienter til at det
kan konkluderes med sikkerhet. Jeg understreker viktigheten av å
koble seg på en pågående internasjonal studie, hvor det så langt
er inkludert cirka 200 av totalt 1 800 pasienter. Vi må sørge for
at pasientene innlemmes i fase IV-multisenterstudien, og ikke kjøre
vår egen norske studie.»
Disse medlemmer deler denne bekymringen,
og mener i likhet med Stensvold at denne studien heller bør inngå
i en internasjonal studie. Disse medlemmer vil likevel
oppholde bevilgingen som regjeringen foreslår for å sikre at norske
pasienter får tilgang til denne behandlingen.
Disse medlemmer viser til at
dagens finansieringsordning gjør at helseforetakene må gå med solide
overskudd for å finansiere investeringer. Dette er ressurser som
kunne vært brukt til pasientbehandling dersom det var egne investeringsmidler
tilgjengelig. Det er etter disse medlemmers syn viktig at
flest mulig blir behandlet raskt, og vil derfor øremerke midler
til investeringer. Disse medlemmer prioriterer investeringer
i et nytt felles IKT-system for helse helsesektoren, investeringer
i medisinsk-teknisk utstyr og i nye sykehusbygg. Disse medlemmer foreslår
derfor å slette 500 mill. kroner av sykehusenes gjeld slik at helseforetakene
kan benytte det økte handlingsrommet til nye investeringer.
Disse medlemmer er opptatt av
å styrke helsetilbudet til landets veteraner. Disse medlemmer mener
dialogen mellom helsetjenesten og veteranenes organisasjoner må
bli bedre og at ulike samarbeidsmodeller og tilbud bør bygges ut
for å bedre tilbudet til landets veteraner. Det vises i den sammenheng
til Innst. 11 S (2012–2013) der disse medlemmer foreslo
å bevilge penger til ulike veterantiltak.
Disse medlemmer er bekymret over
den lave luftambulansetjenesten over hele landet. Disse medlemmer peker
på at dette er en aktuell problemstilling både i Harstad-regionen,
i Telemark og i Helse Fonna. Disse medlemmer mener
det er behov for en vesentlig styrking av denne tjenesten. Dette
er spesielt viktig i områder mer store avstander som bidrar til
lange utrykningstider med ordinær ambulanse. Disse medlemmer mener
videre at de pre-hospitale tjenestene må sees på i sammenheng med
endringer i sykehusstruktur.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å senest i forbindelse
med statsbudsjett for 2014 sikre utbygging av kapasitet og bedre
dekning av luftambulansetjenesten over hele landet.»
Disse medlemmer viser til partiets
styrking av postene 72–76, og mener dette kan finansieres gjennom
styrkingen av disse rammene.
Komiteens medlem fra Venstre foreslår
derfor å øke bevilgningene til akuttavrusning og rusbehandling med
til sammen 75 mill. kroner, hvorav 40 mill. kroner fordeles på postene
72–75 under, jf. omtale og felles forslag med de øvrige opposisjonspartier.
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 35 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 283 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 70 | Særskilte tilskudd, kan overføres,
kan nyttes under postene 72, 73, 74 og 75, forhøyes med | 283 000 000 |
| | fra kr 372 058 000 til kr 655 058 000» | |
Bevilgningen foreslås økt med 0,5 mill. kroner
til behandlingshjelpemidler, jf. omtale over.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at regjeringen
fra og med 2012 ba sykehusene om at rus og psykisk helsevern ikke
lenger skal være prioritert. Disse medlemmer ønsker
å gjeninnføre instruksen om å prioritere rus og psykisk helsevern
i spesialisthelsetjenesten, med bakgrunn i den langvarige diskrimineringen
disse pasientene har opplevd i helsevesenet. Disse medlemmer vil
samtidig styrke sykehusenes behandlingskapasitet ved å øke bevilgningene til
de regionale helseforetakene med til sammen 40 mill. kroner i friske
midler.
Disse medlemmer fremmer videre
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest gjeninnføre instruksen
om å prioritere rus og psykisk helsevern i spesialisthelsetjenesten.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre foreslår å øke bevilgningen med 81 mill. kroner
i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 81,5
mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 72 | Basisbevilgning Helse Sør-Øst RHF, kan overføres, forhøyes med | 81 500 000 |
| | fra kr 47 683 089 000 til kr 47 764
589 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at helseforetakene har uforholdsmessig høye kostnader til konsulentbruk.
I 2011 brukte de fire regionale helseforetakene samlet over 861
mill. kroner til dette. Disse medlemmer mener det
er rom for å stramme inn på konsulentbruken og heller overføre noe
av disse midlene til økt pasientbehandling. Disse medlemmer mener
i tillegg det er behov for å redusere de lange ventelistene på behandling.
Ved utgangen av 2012 sto over 279 000 pasienter på venteliste for
behandling i norske sykehus. I tillegg er det lange ventelister
i rus og psykiatri. Disse medlemmer viser i den anledning
til at en samlet komité i Innst. 207 S (2012–2013) sto bak følgende
merknad:
«Komiteen ber om at hele kapasiteten ved private og
ideelle behandlingstiltak som har avtale med helseforetak, ikke
bare det volumet som er omfattet av avtalen med helseforetaket,
gjøres tilgjengelig for fritt sykehusvalg.»
Disse medlemmer mener dette forplikter stortinget
til å stille nødvendige ressurser til rådighet for at helseforetakene
skal klare dette i praksis. Disse medlemmer foreslår
derfor en bevilgning på 150 mill. kroner samlet for alle helseforetakene.
For helse Sør-Øst utgjør dette en styrking på
81 mill. kroner til økt behandling av pasienter i somatikk, rus
og psykiatri. Redusert konsulentbruk vil føre til ytterligere styrking
av pasientbehandlingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil bevilge
friske midler til Helse Sør-Øst RHF øremerket til satsing på habilitering,
rehabilitering og tiltak for rusmiddelavhengige, patologi og laboratoriekapasitet,
herunder økt kjøp av ledig privat kapasitet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til forslaget om å styrke sykehusenes behandlingskapasitet
ved å øke bevilgningene til de regionale helseforetakene med til
sammen 40 mill. kroner i friske midler.
Disse medlemmer foreslår å øke
posten med 21,6 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 22,1 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak: | |
| 72 | Basisbevilgning Helse Sør-Øst RHF, kan overføres, forhøyes med | 22 100 000 |
| | fra kr 47 683 089 000 til kr 47 705 189 000» | |
Bevilgningen foreslås økt med 0,2 mill. kroner
til behandlingshjelpemidler, jf. omtale over.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at regjeringen
fra og med 2012 ba sykehusene om at rus og psykisk helsevern ikke
lenger skal være prioritert. Disse medlemmer ønsker
å gjeninnføre instruksen om å prioritere rus og psykisk helsevern
i spesialisthelsetjenesten, med bakgrunn i den langvarige diskrimineringen
disse pasientene har opplevd i helsevesenet. Disse medlemmer vil
samtidig styrke sykehusenes behandlingskapasitet ved å øke bevilgningene til
de regionale helseforetakene med til sammen 40 mill. kroner i friske
midler, og viser videre til forslag fremmet under post 72 om å be
regjeringen snarest gjeninnføre instruksen om å prioritere rus og
psykisk helsevern i spesialisthelsetjenesten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre foreslår å øke bevilgningen med 28,4 mill. kroner
i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 28,4
mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 73 | Basisbevilgning Helse Vest RHF, kan overføres, forhøyes med | 28 600 000 |
| | fra kr 16 738 286 000 til kr 16 766
886 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til omtale under post 72 over vedrørende økt pasientbehandling.
For Helse Vest utgjør dette en styrking på 28,4 mill.
kroner til økt behandling av pasienter i somatikk, rus og psykiatri.
Redusert konsulentbruk vil føre til ytterligere styrking av pasientbehandlingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil bevilge
friske midler til Helse Vest RHF øremerket til satsing på habilitering,
rehabilitering og tiltak for rusmiddelavhengige, patologi og laboratoriekapasitet,
herunder økt kjøp av ledig privat kapasitet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til forslaget om å styrke sykehusenes behandlingskapasitet
ved å øke bevilgningene til de regionale helseforetakene med til
sammen 40 mill. kroner i friske midler.
Disse medlemmer foreslår å øke
posten med 7,6 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 7,8 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak: | |
| 73 | Basisbevilgning Helse Vest RHF, kan overføres, forhøyes med | 7 800 000 |
| | fra kr 16 738 286 000 til kr 16 746
086 000» | |
Bevilgningen foreslås økt med 0,1 mill. kroner
til behandlingshjelpemidler, jf. omtale over.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at regjeringen
fra og med 2012 ba sykehusene om at rus og psykisk helsevern ikke
lenger skal være prioritert. Disse medlemmer ønsker
å gjeninnføre instruksen om å prioritere rus og psykisk helsevern
i spesialisthelsetjenesten, med bakgrunn i den langvarige diskrimineringen
disse pasientene har opplevd i helsevesenet. Disse medlemmer vil
samtidig styrke sykehusenes behandlingskapasitet ved å øke bevilgningene til
de regionale helseforetakene med til sammen 40 mill. kroner i friske
midler, og viser videre til forslag fremmet under post 72 om å be
regjeringen snarest gjeninnføre instruksen om å prioritere rus og
psykisk helsevern i spesialisthelsetjenesten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre foreslår å øke bevilgningen med 21,5 mill. kroner
i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 21,6
mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 74 | Basisbevilgning Helse Midt-Norge RHF, kan overføres, forhøyes med | 21 600 000 |
| | fra kr 12 663 461 000 til kr 12 685
061 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til omtale under post 72 over vedrørende økt pasientbehandling.
For Helse Midt-Norge utgjør dette en styrking
på 21,5 mill. kroner til økt behandling av pasienter i somatikk,
rus og psykiatri. Redusert konsulentbruk vil føre til ytterligere
styrking av pasientbehandlingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil bevilge
friske midler til Helse Midt-Norge RHF øremerket til satsing på
habilitering, rehabilitering og tiltak for rusmiddelavhengige, patologi
og laboratoriekapasitet, herunder økt kjøp av ledig privat kapasitet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til forslaget om å styrke sykehusenes behandlingskapasitet
ved å øke bevilgningene til de regionale helseforetakene med til
sammen 40 mill. kroner i friske midler.
Disse medlemmer foreslår å øke
posten med 5,7 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 5,8 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak: | |
| 74 | Basisbevilgning Helse Midt-Norge RHF, kan overføres, forhøyes med | 5 800 000 |
| | fra kr 12 663 461 000 til kr 12 669
261 000» | |
Bevilgningen foreslås økt med 0,1 mill. kroner
til behandlingshjelpemidler, jf. omtale over.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at regjeringen
fra og med 2012 ba sykehusene om at rus og psykisk helsevern ikke
lenger skal være prioritert. Disse medlemmer ønsker
å gjeninnføre instruksen om å prioritere rus og psykisk helsevern
i spesialisthelsetjenesten, med bakgrunn i den langvarige diskrimineringen
disse pasientene har opplevd i helsevesenet. Disse medlemmer vil
samtidig styrke sykehusenes behandlingskapasitet ved å øke bevilgningene til
de regionale helseforetakene med til sammen 40 mill. kroner i friske
midler, og viser videre til forslag fremmet under post 72 om å be
regjeringen snarest gjeninnføre instruksen om å prioritere rus og
psykisk helsevern i spesialisthelsetjenesten.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre foreslår å øke bevilgningen med 19,1 mill. kroner
i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 19,2
mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 75 | Basisbevilgning Helse Nord RHF, kan overføres, forhøyes med | 19 100 000 |
| | fra kr 11 225 820 000 til kr 11 244
920 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til viser til omtale under post 72 over vedrørende økt pasientbehandling.
For Helse Nord utgjør dette en styrking på 19 mill.
kroner til økt behandling av pasienter i somatikk, rus og psykiatri.
Redusert konsulentbruk vil føre til ytterligere styrking av pasientbehandlingen.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil bevilge
friske midler til Helse Nord RHF øremerket til satsing på habilitering,
rehabilitering og tiltak for rusmiddelavhengige, patologi og laboratoriekapasitet,
herunder økt kjøp av ledig privat kapasitet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til forslaget om å styrke sykehusenes behandlingskapasitet
ved å øke bevilgningene til de regionale helseforetakene med til
sammen 40 mill. kroner i friske midler.
Disse medlemmer foreslår å øke
posten med 5,1 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 5,2 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak: | |
| 75 | Basisbevilgning Helse Nord RHF, kan overføres, forhøyes med | 5 200 000 |
| | fra kr 11 225 820 000 til kr 11 231
020 000» | |
I saldert budsjett 2012 var det lagt til rette
for en aktivitetsvekst på 1,1 pst. fra 2011 til 2012 med utgangspunkt
i aktivitetstall for første tertial 2011. Til fradrag fra dette
vekstanslaget kommer økt pasientbehandling i kommunene som følge
av opprettelse av nye døgntilbud, anslått til å utgjøre 0,8 pst.
av aktiviteten. Endelig aktivitet i 2011 ble om lag 0,5 pst. høyere
enn anslått, slik at det samlet ble lagt til rette for et aktivitetsnivå
i sykehusene i 2012 som er 0,2 pst. lavere enn faktisk nivå i 2011.
Faktisk aktivitet i 2012 viser en aktivitetsvekst på 1,9 pst. fra
endelig nivå 2011, noe som er 2,1 prosentpoeng høyere enn lagt til
grunn i aktivitetsbestillingen til de regionale helseforetakene.
Dette er noe lavere enn lagt til grunn etter andre tertial 2012.
Analyser tilsier at enhetsprisen for antall DRG-poeng er fastsatt
0,3 pst. eller 115 kroner for lavt i 2012.
Når veksten i 2012 fordeles på aktivitet med
henholdsvis 40 og 20 pst. ISF-refusjon tilsier dette et økt bevilgningsbehov
for ISF i 2012 på 210 mill. kroner. I tillegg kommer 50 mill. kroner
som følge av at enhetsprisen er fastsatt for lavt, til sammen 260
mill. kroner. Dette er om lag 20 mill. kroner lavere enn det som
er lagt til grunn basert på aktivitetstall per andre tertial. Det
vises til Prop. 22 S (2012–2013), jf. Innst. 139 S (2012–2013),
hvor bevilgningen for 2012 ble økt med 278 mill. kroner.
Helse- og omsorgsdepartementet vil komme tilbake
til endelig avregning for 2012 i forbindelse med nysalderingen av
statsbudsjettet for 2013, inkludert eventuelle justeringer som følge
av behandling av enkeltsaker i avregningsutvalget. Eventuelle mer-
eller mindreutbetalinger i 2012 vil på vanlig måte bli motregnet
mot a kontoutbetalingene til de regionale helseforetakene for 2013.
Faktisk aktivitet i 2012 tilsier at kommunenes
utgifter til kommunal medfinansiering er 5,1 mrd. kroner. Dette
er om lag 120 mill. kroner høyere enn det som er overført kommunene
fra sykehusene. Det er variasjoner mellom kommunene. Om lag halvparten av
kommunene har lavere utgifter til kommunal medfinansiering enn det
andelen av det overførte beløpet på 5 mrd. kroner skulle tilsi.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det bør innføres en endring i regelverket for den innsatsbaserte
finansieringen slik at pasienter som av det offentlige helsevesenet blir
forespeilet lang ventetid for en planlagt operasjon eller pasientbehandling,
får adgang til å disponere de statlige penger som ligger i ISF-betalingen for
nevnte behandling. Dette kan legges til grunn for å finansiere tilsvarende
operasjon/behandling ved et privat sykehus i Norge eller et sykehus
i utlandet.
Disse medlemmer mener man ser
for isolert på kostnadene i helsetjenesten. Disse medlemmer mener
at kostnaden ved å gjennomføre en behandling er den samme uavhengig
av tidspunkt dette skjer på. Imidlertid er kostnaden ved å vente
betydelig. Mange mottar sykepenger eller andre offentlige ytelser
i venteperioden, i tillegg kommer produksjonstapet i bedriftene
som følge av sykefravær. Disse medlemmer viser også
til at man i påvente av behandlingen tradisjonelt forbruker andre
offentlige helsetjenester mens man venter. Eksempler på dette er
legemiddelbruk, fysioterapi, ergoterapi og en rekke andre tjenester. Disse
medlemmer mener derfor det er samfunnsøkonomisk lønnsomt
å redusere ventetidene for pasientbehandling. Bruk av ledig kapasitet
gjennom ISF-ordningen må derfor sees på som en utgift til innteksts
erverv.
Det har tidligere vært hevdet fra ulike helseministre
at private sykehus bare ville tilby de mest lønnsomme behandlingene/operasjoner.
I regelverket for Innsatsstyrt finansiering (IS-2041) for 2013 er
det imidlertid nøye beskrevet at DRG-poengene (eller betalingsprisene)
reguleres årlig av helsemyndighetene basert på et datagrunnlag og
rapporter om kostnadene ved de ulike operasjoner/behandlinger. Disse
medlemmer viser til at det følger av systemet at dersom
noen behandlinger er mer lønnsomme enn andre, så er det prisene
eller antall DRG-poeng ved behandlingen som må justeres. Per definisjon
vil alle behandlinger/operasjoner være like lønnsomme hvis de over
800 priser eller DRG-poenger for ulike operasjoner/behandlinger
som er inntatt i regelverket for innsatsstyrt finansiering er fastsatt
korrekt. Disse medlemmer viser i den sammenhengen
til at Fremskrittspartiet tidligere har fremmet forslag om en årlig
gjennomgang av DRG-systemet for å rette opp i eventuelle skjevheter
som helseministeren hevder eksisterer.
Systemet er også slik at de ulike priser automatisk
justeres i takt med kostnadsutviklingen årlig fordi enhetsprisen
per DRG-poeng som staten betaler til sykehusene for den aktivitetsbaserte
behandlingen, justeres årlig.
En slik ordning vil heller ikke kreve noen endring i
statsbudsjettbehandlingen fordi ISF-betalingssystemet er inkorporert
allerede som en overslagsbevilgning.
Disse medlemmer viser til at
alle medlemmer av vårt felles forsikringsselskap Folketrygden har
betalt både helsepremie og pensjonspremie, og disse fremstår som
en forsikringspremie som gir rettigheter. Disse medlemmer mener
man kan dra paralleller til øvrige forsikringsordninger. Eksempelvis
ville en kaskobilforsikringstager som ble innblandet i en bilulykke
protestert voldsomt hvis forsikringsselskapet nektet å utbetale
forsikringstaksten fordi selskapet ville ha reparert bilen i et
verksted med 8 måneders ventetid. Vedkommende ville forlangt takstsummen
utbetalt for å kjøpe reparasjonen i et annet verksted med kort ventetid.
Disse medlemmer mener derfor
at det bør innføres en ordning der stykkprisbetalingen fastsatt
i ISF-systemet for de konkrete operasjoner og behandlinger kan disponeres
som betaling for operasjoner/behandlinger i godkjente private sykehus
i Norge og sykehus i utlandet når slik behandling/operasjon er dokumentert
utført.
På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å innføre en
ordning som ivaretar at retten til å disponere beløpet i DRG-poengregelverket
tildeles den enkelte pasient som betaling til privat sykehus i Norge
eller sykehus i utlandet etter dokumentert gjennomført operasjon/behandling.»
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 76 | Innsatsstyrt finansiering, forhøyes
med | 350 000 000 |
| | fra kr 16 563 768 000 til 16 913 768 000» | |
I saldert budsjett 2012 var det lagt til rette
for en vekst i poliklinisk aktivitet på om lag 6,5 pst. fra 2011
til 2012 basert på regnskapstall per mai 2011. Utbetalingene gjennom
2012 viste seg å bli høyere enn dette. I forbindelse med Stortingets
behandling av Prop. 22 S (2012–2013) ble derfor bevilgningen økt
med 60 mill. kroner. Endelige tall for hele 2012 viser at utbetalingene
ble 18 mill. kroner lavere enn anslått i Prop. 22 S (2012–2013).
I saldert budsjett 2013 ble det lagt til grunn
en vekst på 6,5 pst. for poliklinisk virksomhet basert på regnskapstall
per mai 2012, jf. Prop. 1 S (2012–2013).
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det
er store behov for nye investeringer i helseforetakene. Ved å la
sykehusene/helseforetakene få låne en større andel av investeringen
fra staten, mener disse medlemmer at utbygging kan
skje raskere og det vil gi større rom for å planlegge mer langsiktig.
For å unngå at realisering av større utbyggingsprosjekter går ut
over driften vil disse medlemmer øke låneandelen for
større investeringer fra 50 pst. til 70 pst.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 16 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 82 | Investeringslån, kan
overføres, forhøyes med | 16 000 000 |
| | fra kr 2 009 931 000 til kr 2 025 931
000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det
er behov for en moderne IKT-infrastruktur både i sykehusene og i kommunene
som gjør det mulig å samhandle bedre om pasientene. Disse
medlemmer mener derfor at det må etableres en låneordning
for investering i IKT-infrastruktur i helseforetakene og kommunene. Målet
for en felles nasjonal satsing på IKT for hele helse- og omsorgssektoren,
er at pasientforløpene på tvers av nivåer og institusjoner følges
av elektronisk pasientinformasjon. Disse medlemmer mener valg
av IKT-løsninger må styres nasjonalt, og det må sikres at systemene
fungerer på tvers av helseforetakene og mellom forvaltningsnivåene. Disse
medlemmer foreslår derfor å bevilge 20 mill. kroner til en
rentekompensasjonsordning. Låneordningen omfatter 10 mrd. over 5
år og starter med 2 mrd. i 2013.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 20 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 84 | (Ny) Rentekompensasjon IKT-investeringer,
bevilges med | 20 000 000» |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at dagens finansieringsordning gjør at helseforetakene må gå
med solide overskudd for å finansiere investeringer. Dette er ressurser
som kunne vært brukt til pasientbehandling dersom det var egne investeringsmidler
tilgjengelig. Det er etter disse medlemmers syn viktig
at flest mulig blir behandlet raskt, og vil derfor øremerke midler
til investeringer. Disse medlemmer prioriterer investeringer
i et nytt felles IKT-system for helsesektoren, investeringer i medisinsk-teknisk utstyr
og i nye sykehusbygg. Disse medlemmer foreslår derfor
å slette 500 mill. kroner av sykehusenes gjeld slik at helseforetakene
kan benytte det økte handlingsrommet til nye investeringer.
Disse medlemmer foreslår å bevilge
500 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
732 | | Regionale helseforetak | |
| 95 | (Ny) Gjeldssletting helseforetak, bevilges
med | 500 000 000» |
Bevilgningen foreslås økt med 1,7 mill. kroner mot
at bevilgningen over kap. 734 post 72 reduseres tilsvarende. Flyttingen
er knyttet til gjennomføringen av nasjonal strategi for redusert
bruk av tvang. Midlene skal dekke utgifter til veiledningsmateriell
for spesialist- og kommunehelsetjenesten og til å styrke kontrollorganene.
Bevilgningen foreslås redusert med 0,8 mill.
kroner mot at bevilgningen over kap. 43 post 1 økes tilsvarende
som delvis inndekning for utgiftene til etablering av Sivilombudsmannen
som nasjonal forebyggende mekanisme. Det vises til omtale under
kap. 43 post 1.
Samlet foreslås bevilgningen økt med 1 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 1,7 mill.
kroner mot at bevilgingen på post 21 settes opp tilvarende. Det
vises til omtale der.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 1,5 mill.
kroner mot at bevilgningen over kap. 700 post 1 økes tilsvarende.
Det vises til omtale under kap. 700 post 1.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Tilskudd til etterutdanning for farmasøyter
har tidligere vært gitt over kap. 751 Legemiddeltiltak, post 70
Tilskudd. I Prop. 1S (2012–2013) er det foreslått støtte over post
21 Spesielle driftsutgifter til erfaringsbasert mastergradsstudium
i klinisk farmasi ved Universitetet i Oslo. Det foreslås at støtte
for 2013 til mastergradsstudiet i klinisk farmasi gis over post
70 Tilskudd og ikke over post 21 Spesielle driftsutgifter.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Regjeringen har våren 2013 lagt fram en Stortingsmelding
om morgendagens omsorg.
Regjeringen foreslår samlet å bevilge 100 mill. kroner
i 2013 til satsinger som skal sikre en god og bærekraftig omsorgstjeneste.
Bevilgningsøkning på 5 mill. kroner til å bygge opp og forsterke
sentrene for omsorgsforskning omtales under kap. 780 post 50. Bevilgningsøkning
på 5 mill. kroner til InnoMed omtales under kap. 781 post 21. Øvrige
tiltak knyttet til Stortingsmelding om morgendagens omsorg omtales
under kap. 761 nedenfor.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Bevilgningen foreslås økt med 30 mill. kroner
i 2013 til å utvikle og prøve ut nye velferdsteknologiske løsninger
og legge til rette for at løsningene som utvikles standardiseres.
Regjeringen vil prioritere utvikling av trygghetspakker først. Det
skal avsettes midler til følgeforskning slik at effekter og erfaringer dokumenteres,
oppsummeres og spres til andre kommuner og virksomheter.
Bevilgningen foreslås økt med 4 mill. kroner
til opplæring av frivillighetskoordinatorer i regi av Verdighetssenteret
i Bergen.
Bevilgningen foreslås økt med 3 mill. kroner
i 2013 til å iverksette en nasjonal sertifiseringsordning for livsgledesykehjem.
En nasjonal sertifiseringsordning skal bidra til at alle sykehjem
som ønsker det skal få opplæring, støtte og veiledning til å sette
aktiviteter og gode opplevelser for den enkelte sykehjemsbeboer
i system.
Bevilgningen foreslås økt med til sammen 10 mill.
kroner til veilednings-, støtte- og avlastningstiltak for pårørende
i 2013. Det skal utvikles et opplærings- og veiledningstilbud til
pårørende og et opplæringsprogram for ansatte. Det foreslås å avsette
6 mill. kroner av bevilgningen til tilskudd til pilotprosjekter
i hvert fylke knyttet til utrednings- og utviklingsarbeidet for
å forbedre omsorgslønnsordningen.
Bevilgningen foreslås økt med 12 mill. kroner
til satsing på hverdagsrehabilitering. Midlene skal benyttes til
å stimulere ulike kommuner til å forsøke ulike modeller for hverdagsrehabilitering.
Satsingen skal følgeevalueres for å dokumentere økonomiske gevinster
for kommunene og effekter for brukerne. Erfaringene skal deretter
spres videre til andre kommuner. Deler av tilskuddet skal omfatte
særlige tiltak rettet mot mennesker med utviklingshemming.
Bevilgningen foreslås økt med 10 mill. kroner
til utvikling av tiltak i eldre- og seniorsentre. Eldre- og seniorsentre
er allmennforebyggende tiltak som motvirker ensomhet, passivitet
og sosial tilbaketrekning. Forslaget innebærer en økning av dagens
tilskudd til aktiv omsorg, slik at det fra og med 2013 også inkluderer
midler til utvikling av ulike prosjekter til aktivitet i eldre-
og seniorsenter. Utviklingen må skje i et nært samarbeid med pensjonistorganisasjonene
og ideelle organisasjoner.
For å bidra til utvikling og spredning av miljøterapeutiske
behandlingstiltak, skal det etableres et nasjonalt kompetansemiljø
for kultur, helse og omsorg i Levanger. Bevilgningen foreslås økt
med 2 mill. kroner til formålet i 2013.
Samlet foreslås bevilgningen økt med 71 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 5 mill. kroner
til økt kompetanse og kunnskap i bruk av velferdsteknologiske løsninger.
Regjeringen ønsker å utvikle en opplæringspakke som gir grunnkompetanse
i velferdsteknologi. Opplæringspakken skal utvikles etter modell
av Demensomsorgens ABC.
For å bidra til økt rekruttering av menn til
omsorgssektoren, ønsker regjeringen å igangsette et nasjonalt prosjekt,
Menn i helsevesenet, basert på erfaringer fra Trondheim kommune.
Bevilgningen foreslås økt med 4 mill. kroner til formålet i 2013.
Samlet foreslås bevilgningen økt med 9 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre mener en satsing på kvalitet og kompetanse er helt
nødvendig for å løse utfordringene i helse- og omsorgssektoren. Disse medlemmer viser
til at Høyre derfor vil sørge for et kompetanseløft for de ansatte
i den kommunale helse- og omsorgssektoren, og bevilger midler som kan
være med og nå dette målet.
Disse medlemmer vil også vise
til en forskningsrapport utarbeidet av Telemarksforskning for KS
som viser at satsing på kompetanse også er lønnsomt for kommunene.
Rapporten deres fant at økt kunnskap og kompetanse hos de ansatte
gir økt produktivitet, høyere kvalitet og lavere kostnader.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår
å øke bevilgningen med 50 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag, tilsvarende en økning på 59 mill. kroner i forhold til
tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
761 | | Omsorgstjeneste | |
| 60 | Kommunale kompetansetiltak, kan overføres, forhøyes med | 59 000 000 |
| | fra kr 202 215 000 til kr 261 215 000» | |
Bevilgningen foreslås økt med 10 mill. kroner
til utviklingssentrene for sykehjem og hjemmetjenester. Midlene
skal gå til utvikling og gjennomføring av lokale prosjekter for
velferdsteknologi og innovasjonstiltak.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti understreker den betydning
en rekke frivillige organisasjoner har for å gi mange et godt, trygt og
verdig tilbud. Uten disse organisasjonene hadde tilbudet som det
offentlige gir, vært betydelig mer kostnadskrevende og trolig også
av dårligere kvalitet. Disse medlemmer viser til
organisasjonen «Ja til lindrende enhet og omsorg for barn» som gjør et
viktig arbeid for barn som er uhelbredelig syke. Disse medlemmer mener
organisasjonen tar på seg et stort ansvar for å øke kunnskapen og
forståelsen om ventesorg og at organisasjonen bidrar til å bedre
omsorgstilbudet for alvorlig syke og døende barn, pårørende og berørte. Disse
medlemmer merker seg at organisasjonen bidrar i fagutviklingsarbeid
på sitt fagfelt og ser at det er behov for mer kunnskapsformidling
og -utvikling innenfor barnepalliasjon.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Innst. 11 S (2012–2013) der Fremskrittspartiet foreslo å styrke
denne organisasjonen.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår
å øke bevilgningen med 1 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
761 | | Omsorgstjeneste | |
| 71 | Frivillig arbeid mv., forhøyes med | 1 000 000 |
| | fra kr 31 245 000 til kr 32 245 000» | |
Bevilgningen foreslås økt med 1 mill. kroner
for å dekke utgifter knyttet til Helsedirektoratets arbeid med utvikling
av faglig veileder til bruk i sykemeldingsarbeidet. Helsedirektoratet
har nå avsluttet arbeidet med prosjektet og det er behov for 1 mill.
kroner for å dekke utgiftene som er påløpt i 2013.
Bevilgningen foreslås videre økt med 1 mill.
kroner mot at bevilgningen over post 73 reduseres tilsvarende. Det
vises til omtale under post 73.
Samlet foreslås bevilgningen økt med 2 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det foreslås å øke tilskuddene til frisklivssentraler
med 14 mill. kroner. Det er en målsetting at flere kommuner skal
etablere såkalte frisklivssentraler. Dette er blant annet omtalt
i Meld. St. 34 (2012–2013) Folkehelsemeldingen, God helse – felles
ansvar. Tilskuddet skal kunne gis både til etablering av nye sentraler
og til å utvide eksisterende tilbud. Målgruppen er personer med
forhøyet risiko for å utvikle sykdom relatert til levevaner. Det
legges vekt på inkludering av minoritetsgrupper og utjevning av
sosiale helseforskjeller.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at Kristelig Folkeparti foreslår 100 mill. kroner til helseforebyggende
tiltak i kommunene gjennom rammetilskuddet til kommunene, kap. 571
post 60. Dette medlem mener det er viktig for den
enkeltes livskvalitet å forebygge utvikling og forverring av sykdom.
Det er også god samfunnsøkonomi å forebygge framfor å reparere.
Grunnet behov for anskaffelser innen nasjonal kondomordning,
foreslås bevilgningen redusert med 1 mill. kroner mot at bevilgningen
over post 21 økes tilsvarende.
Bevilgningen foreslås redusert med 5 mill. kroner,
mot at kap. 763 post 72 økes tilsvarende. Ved en feil ble det i
Prop. 1 S (2012–2013) foreslått flyttet 5 mill. kroner knyttet til
prosjektet høgskole- og universitetssosialkontor fra kap. 763 post
72 til kap. 780 post 50. Midlene skulle vært flyttet fra kap. 763
post 21.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 4 mill. kroner
mot at bevilgningen over kap. 719 post 70 økes tilsvarende. Det
vises til omtale under kap. 719 post 70.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at om lag
4 000 personer står i kø for å få rusbehandling i dette landet,
samtidig som ideelle institusjoner har ledige behandlingsplasser.
En rekke ideelle institusjoner innen barnevern, rus og eldreomsorg
har måttet legge ned virksomheten på grunn av regjeringens anbudspolitikk
– institusjoner som scorer på topp på brukertilfredshet. Disse
medlemmer foreslår å øke bevilgningen til frivillig arbeid
mot rus med 25 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 25 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag,
tilsvarende en økning på 21 mill. kroner i forhold til tidligere
vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
763 | | Rustiltak | |
| 71 | Frivillig arbeid mv., kan overføres,
kan nyttes under post 21, forhøyes med | 21 000 000 |
| | fra kr 176 148 000 til kr 197 148 000» | |
Bevilgningen foreslås økt med 5 mill. kroner
mot at bevilgningen over kap. 763 post 21 reduseres tilsvarende.
Det vises til omtale under post 21.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 2,6 mill. kroner for
å dekke utgiftene til den fjerde og siste samlingen for etterlatte
etter hendelsene på Utøya 22. juli. Samlingen ble arrangert på Gardermoen
i februar 2013.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgingen foreslås redusert med 2 mill. kroner mot
at bevilgningen over kap. 710 Nasjonalt folkehelseinstitutt, post
1 Driftsutgifter økes tilsvarende. For 2012 og 2013 er det bevilget
midler til rask psykisk helsehjelp (RPH) på kap. 764 post 60. RPH
er et pilotprosjekt med 12 kommuner som skal tilby sin voksne befolkning
rask og evidensbasert lavterskelbehandling for milde og moderate
angst- og depresjonslidelser. Det foreslås at Folkehelseinstituttet gjennomfører
en følgeevaluering av pilotprosjektene.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig
Folkeparti og Venstre, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at økningen
i antall uføre under 30 år var på 10 pst. bare fra andre halvår i
2011 til andre halvår i 2012. Mye av dette skyldes psykiske lidelser.
Uføre med psykiske lidelser uføretrygdes tidligere og er uføre lenger
enn de som har andre lidelser. Disse medlemmer mener
noe av det viktigste som kan gjøres raskt, er å få på plass et tilbud
om psykologhjelp som er nært, tilgjengelig og kan nås raskt. Psykiske
lidelser kan behandles, og med tidlig hjelp blir resultatene bedre.
Helsedirektoratet slår fast at tidlig intervensjon fungerer.
Disse medlemmer mener systemet
i dag ikke er egnet for å fange opp dette godt nok. Psykiske problemer
står for nær 10 pst. av konsultasjoner hos fastleger. Men 40 pst.
av fastleger selv mener gruppen har for lite kompetanse på dette
området. En doktorgradsavhandling fra 2007 fant en stor grad av
underdiagnostisering hos fastlegene av psykiske problemer som angst
og depresjon.
Disse medlemmer mener tilgjengeligheten av
tjenester for personer med både lettere og tyngre psykiske lidelser
er for dårlig, ventelistene er for lange og det er for tilfeldig
hvem som får hjelp når. Disse medlemmer viser til
at nesten 13 000 personer står i kø for psykisk hjelp i Norge. Samtidig
er det registrert 1 400 brudd på behandlingsgarantier og ifølge
Psykologforeningen blir det jukset med ventelister over hele landet.
Antall kliniske psykologer med driftsavtaler har de siste årene
gått ned. Disse medlemmer mener det er svært uheldig.
Disse medlemmer viser til at
de har foreslått en ordning med allmenpsykologer i kommunene. Disse
medlemmer vil ha en bedre psykologtjeneste i kommunene med
flere allmennpsykologer og bedre tilrettelegging, også gjennom refusjonssystemet,
for samordning med fastlegekontorer. Er ordningen god, opptrappingen
villet, politisk styrt og støttet av smarte insentiver, vil man
lykkes med rekrutteringen.
Finansieringsordningen bør også motivere og legge
til rette for samlokalisering med fastleger, etter disse
medlemmers syn. Slik vil psykologer kunne ta ansvar for
akutte psykologiske lidelser som ikke krever innleggelse. Det vises
for øvrig til Innst. 72 S (2012–2013) der disse medlemmer foreslår
viktige endringer på dette området.
Disse medlemmer viser til at
som en konsekvens av opptrappingsplanen for psykisk helse og av hensyn
til de oppgaver kommunene skal ha ansvar for som følge av Samhandlingsreformen,
tok komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig
Folkeparti til orde for at det skulle utarbeides en plan for å sikre
psykologkompetanse i kommunene.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti foreslår å øke bevilgningen
med 10 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende en
økning på 8 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
764 | | Psykisk helse | |
| 60 | Psykisk helsearbeid, kan overføres,
forhøyes med | 8 000 000 |
| | fra kr 226 179 000 til kr 234 179 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Innst. 11 S (2012–2013) og partiets forslag om å styrke arbeidet
med psykisk helse på 125 mill. kroner. Disse medlemmer mener
det ville bety en vesentlig styrking av tilbudet til denne pasientgruppen
dersom dette forslaget var blitt vedtatt.
Komiteens medlem fra Venstre mener tilgjengeligheten
av tjenester for personer med både lettere og tyngre psykiske lidelser
er for dårlig, ventelistene er for lange og det er for tilfeldig
hvem som får hjelp når. Dette medlem mener vi trenger
nytenkning innen psykisk helse og viser til representantforslag
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Borghild Tenden
om lavterskeltilbud innen psykisk helse i kommunene (Dokument 8:46
S (2012–2013). I dokumentet kan vi lese at en ny SINTEF-rapport
slår fast at kommunene aldri har brukt mindre midler på psykisk
helse siden opptrappingsplanen for psykisk helse tok slutt i 2007. Dette medlem mener
det er en utvikling i helt feil retning og i strid med samhandlingsreformens
intensjon om å forebygge mer for å reparere mindre. Målet må etter dette
medlems syn være lavterskeltilbud i kommunene hvor det er
mulig å få rask hjelp uten henvisning. Hadde vi hatt psykologer
i samme tjeneste som vi i dag har leger, ville vi fått en mye mer stabilitet
for dem som opplever psykiske problemer. Dagens kø gjør at små psykiske
problemer blir store, alvorlig, og livstruende. Dette medlem foreslår derfor
å øke bevilgningen til psykisk helsearbeid i kommunene med 50 mill.
kroner. Inkludert i dette beløpet er 10 mill. kroner til allmennpsykologer
i kommunene jf. omtale og felles forslag med øvrige opposisjonspartier
over.
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 50 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 48 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
764 | | Psykisk helse | |
| 60 | Psykisk helsearbeid, kan overføres,
forhøyes med | 48 000 000 |
| | fra kr 226 179 000 til kr 274 179 000» | |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti viser til Fontenehusenes viktige
bidrag for inkludering og arbeidsmestring og ønsker å styrke dette
arbeidet. Disse medlemmer viser videre til at Fontenehusene,
i likhet med mange andre organisasjoner, har etterlyst mer forutsigbarhet
rundt tilskuddsordningene som i dag er fragmenterte og krevende
å forholde seg til, og støtter dette.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
764 | | Psykisk helse | |
| 72 | Utviklingstiltak, kan
overføres, forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 377 758 000 til kr 387 758 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre vil peke
på at veldig mange psykiske lidelser kan forebygges. Dette synet
ble støttet av 25 av verdens fremste forskere på forebygging av
depresjon, etter møtet i Global Consortium for Depression Prevention
i 2011. Om man skal lykkes med å forebygge psykiske lidelser, mener dette
medlem man må ta i bruk eksisterende kunnskap og erfaringer
fra andre områder, blant annet somatikken, hvor økt oppmerksomhet
på årsaker har ført til bedret folkehelse. Dette medlem vil
peke på at det er en sammenheng mellom forskningsinnsats og politisk
oppmerksomhet om hvorvidt samfunnet vil lykkes med å forebygge psykiske
lidelser i befolkningen. Dette medlem foreslår derfor
å styrke forskningsinnsatsen innen psykisk helse og bevilger 20
mill. kroner til dette formålet.
Dette medlem viser til at Fontenehusene
gjør en svært viktig innsats når det gjelder å gi et lavterskeltilbud
til rehabilitering og attføring for mennesker med omfattende psykiske
problemer. Den statlige støtten til Fontenehusene er begrenset til
7 mill. kroner i stimuleringstilskudd som en del av «Nasjonal strategiplan
for arbeid og psykisk helse». Dette medlem understreker
at Fontenehusene fyller et tomrom mellom ordinære rehabiliterings-
og attføringstjenester. Det er derfor viktig at Fontenehusene allerede
i 2013 sikres et økonomisk driftsgrunnlag som gjør det mulig å bidra
effektivt i rehabilitering og attføring av mennesker med alvorlige
psykiske helseplaner. Dette medlem mener derfor det
må utarbeides en statlig tilskuddsordning som sikrer Fontenehusene
en mer sentral plass i rehabiliterings- og attføringsarbeidet i
Norge. Dette medlem foreslår, jf. omtale og felles
forslag med øvrige opposisjonspartier over, å bevilge 10 mill. kroner
til Fontenehusene i 2013 utover regjeringens forslag.
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 30 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 30 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
764 | | Psykisk helse | |
| 72 | Utviklingstiltak, kan
overføres, forhøyes med | 30 000 000 |
| | fra kr 377 758 000 til kr 407 758 000» | |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til prosjektet innenfor arbeidet for Forsvarets veteraner i form
av meritterende kurs for leger, psykologer og sykepleiere i regi
av de regionale ressurssentra om vold, traumatisk stress og selvmordsforebygging
(RVTS), Forsvarets Sanitet, Forsvarets veterantjeneste, Nav og veteranforeningen
SIOPS som ble gjennomført i 2011 og 2012, med bakgrunn i handlingsplanen
«I tjeneste for Norge», tiltak 119–123. Disse medlemmer har
merket seg at kursene hadde et høyt deltakerantall og gjennomgående ble
ansett som svært vellykket, ikke minst gjennom etableringen av regionale
kompetansenettverk med deltakere både på sivil og militær side. Disse medlemmer mener
at prosjektet bør videreføres og forsterkes, blant annet gjennom
etablering av en knutepunktfunksjon på sivil side, med koordinering og
videreutvikling av tiltak som hovedfunksjon.
Disse medlemmer foreslår å øke
bevilgningen med 2,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
764 | | Psykisk helse | |
| 73 | Vold og traumatisk stress, forhøyes
med | 2 500 000 |
| | fra kr 107 482 000 til kr 109 982 000» | |
Komiteens medlem fra Venstre mener staten
har et ansvar for å ivareta dem som har gjort en innsats for fellesskapet
og som i etterkant får problemer. Erfaring viser at internasjonale
operasjoner dessverre vil påføre enkelte soldater skader, og at
en del av skadene først avdekkes etter at tjenesten er avsluttet. Dette
medlem er derfor opptatt av at handlingsplanen for ivaretakelse
av veteraner følges opp.
Dette medlem viser til at det
foreligger planer om å øke antallet rehabiliteringsplasser for forsvars-/krigsveteraner
i Oppland, og at kapasiteten for dette er til stede – gitt økt finansiering. Dette medlem viser
til at bare i Oppland er det over 1 400 forsvarsveteraner med erfaring
fra utenlandsoppdrag. De fleste av disse lever svært godt med sine
erfaringer og opplevelser. Noen sliter imidlertid med senskader
– og for noen oppstår disse etter at de er ute av Forsvarets oppfølgingsansvar.
Det er da primær- og spesialisthelsetjenesten og Nav som er nærmest
å gå til.
Dette medlem viser til at det
er behov for mer kunnskap i særlig primærhelsetjenesten om oppfølging
av forsvarsveteraner, samt tilrettelegging og samordning av tilbud.
I Valdres ligger det godt til rette for å gjøre noen systematiske
forsøk med kjøp av plasser fra ARENA Helse i Valdres med tanke på
tilrettelegging og oppfølging av noen utvalgte grupper av forsvarsveteraner
som i dag er brukere i både primært- og spesialisthelsetjenesten.
På denne bakgrunn foreslår dette medlem å bevilge
10 mill. kroner til dette formål.
Dette medlem foreslår dermed
å øke posten med samlet 10 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag
til revidert budsjett, tilsvarende en økning på 10 mill. kroner
i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
764 | | Psykisk helse | |
| 73 | Vold og traumatisk stress, kan overføres, forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 107 482 000 til kr 117 482 000» | |
Det vises til omtale av Stortingsmelding om
morgendagens omsorg innledningsvis under kap. 761. Bevilgningen
foreslås økt med 5 mill. kroner i 2013 til å bygge opp og forsterke
sentrene for omsorgsforskning. Sentrene skal bidra til følgeforskning,
dokumentasjon og spredning av gode løsninger, samt gi faglig støtte
til kommunene i deres lokale utviklingsarbeid.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Kristelig Folkeparti, slutter
seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til at det er behov for mer kunnskap og kompetanse
om sykdommer som CFS/ME (kronisk utmattelsessyndrom), fibromyalgi
og lyme borreliose. Disse medlemmer viser til at
pasienter med disse sykdommene ofte har slitt med diagnose og behandling
i møte med det norske helsevesenet. Disse medlemmer understreker
at det for disse diagnosene er viktige likheter i symptombilde og
for pasientenes møte med helsevesenet, som gjør det relevant å omtale
dem samlet her. Disse medlemmer viser til at det
i senere år har kommet ny og oppløftende forskning om behandling
av ME, en sykdom det har vært store kontroverser rundt årsaker til
og behandling av. Disse medlemmer understreker behovet
for å forbedre forståelsen av denne diagnosen innen både forståelsesrammer
som ser på det psykologiske, og de som ser på nevrologiske og biomedisinske
faktorer.
Disse medlemmer viser til at
mange pasienter opplever at det tar lang tid å få satt rett diagnose og
iverksetting av effektiv behandling for lyme borreliose etter flåttbitt.
Det er behov for å sørge for mer kunnskap og implementering av den
kunnskapen som finnes i helsevesenet. Disse medlemmer viser
til at det er pasienter som opplever et ikke-oppdaget flåttbitt,
og som opplever senvirkninger og typiske indikasjoner innenfor et
område som av og til blir diagnostisert som ME, noen ganger som
fibromyalgi og noen ganger som lyme borreliose. Flere har påpekt
at det for denne type sykdommer forekommer en underdiagnostisering,
og det er behov for økt forskning om behandlingsmetoder, som kan
bidra til at personer med disse diagnosene kan få et verdig liv
og en god oppfølging.
Disse medlemmer viser til de
lovende kliniske studiene til forskerne Fluge og Mella ved Haukeland
universitetssykehus med medikamentet Rituximab innen CSF/ME-forskning.
Forskningen til Fluge og Mella har skapt håp hos en pasientgruppe der
det for de aller sykeste ME-pasientene hittil ikke har vært behandlingstilbud.
Målet med studien er å undersøke om medikamentet Rituximab kan være
en gunstig behandlingsform for pasienter med ME. 140 pasienter skal
inkluderes i studien. De skal alle tilfredsstille Kanada-kriteriene,
som er strenge kriterier for diagnostisering av ME.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti mener det er avgjørende å satse
på demensforskning i årene fremover, både av hensyn til livskvaliteten
til den som rammes, pårørende og helse- og omsorgstjenestens bærekraft.
Disse medlemmer mener dessuten
at det er et akutt behov for å styrke forskningen på ME (Rituximab-prosjektet)
(5 mill. kroner), fibromyalgi (2,5 mill. kroner) og flåttsykdom
(borreliose) (2,5 mill. kroner).
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Innst. 11 S (2012–2013) om ME/fibromyalgi og (Lyme) borreliose
som disse medlemmer i Fremskrittspartiets alternative budsjett
for 2013 har økt satsingen på forskning på, med 90 mill. kroner
for 2013. Det er behov for mer kunnskap og kompetanse om sykdommer
som CFS/ME (kronisk utmattelsessyndrom), fibromyalgi og Lyme borreliose.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår
å øke bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag, tilsvarende en økning på 15 mill. kroner i forhold til
tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
780 | | Forskning | |
| 50 | Norges forskningsråd mv., forhøyes med | 15 000 000 |
| | fra kr 302 518 000 til kr 317 518 000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti foreslår
5 mill. kroner til forskning på demens. Dette medlem foreslår
å øke posten med 15 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende
en økning på 20 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
780 | | Forskning | |
| 50 | Norges forskningsråd mv., forhøyes med | 20 000 000 |
| | fra kr 302 518 000 til kr 322 518 000» | |
Bevilgningen foreslås økt med 10 mill. kroner
til tilpasning av helseradionettet til endringer i det offentlige
telenettet. Telenor er i ferd med å legge om det offentlige telenettet
til en IP-basert teknologiplattform. Helseradionettet må være i
funksjon til det nye nødnettet etter planen er ferdig utbygd i 2015
og må derfor tilpasses endringene i det offentlige telenettet. For
å redusere tilpasningskostnadene i beredskapsetatenes radionett
søker Telenor å tilpasse utbyggingen til innføringen av nytt nasjonalt
nødnett. Det må likevel utvikles en teknisk løsning for den nye
teknologiplattformen som skal utprøves i et pilotprosjekt i regi
av Telenor i Modalen kommune. Den tekniske løsningen vil testes
og deretter installeres i løpet av sommeren 2013.
Det vises til omtale av Stortingsmelding om
morgendagens omsorg innledningsvis under kap. 761. Bevilgningen
foreslås økt med 5 mill. kroner til å bygge opp aktiviteten i InnoMed
slik at de i tillegg til spesialisthelsetjenesten også kan dekke
de kommunale helse- og omsorgstjenestene, og ivareta innovasjonsarbeidet
på tvers av forvaltningsnivåene i helse- og omsorgstjenesten. InnoMed
er et nasjonalt kompetansenettverk for behovsdrevet innovasjon i
helsesektoren.
Samlet foreslås bevilgningen økt med 15 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti ønsker at kreftlegemidler som er
anbefalt av Helsedirektoratets ekspertgruppe, bør tas i bruk umiddelbart.
Legemiddelet Abiraterone mot prostatakreft med spredning har markedsføringstillatelse
i Norge og gis etter individuell refusjon. Disse medlemmer mener
at ordningen med individuell refusjon i denne sammenheng gir økt fare
for sosial ulikhet i tilgang på legemiddelet, og viser i den sammenheng
til forslaget fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti
som ble fremmet i Stortinget i forbindelse med behandlingen av representantforslaget
om en legemiddelpolitikk for fremtiden Dokument 8:21 S (2012–2013),
jf. Innst. 208 S (2012–2013):
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett for 2013 fremme forslag om at Abiraterone overføres
fra individuell refusjon til generell refusjon i blåreseptordningen».
Disse medlemmer mener at dagens
system for håndtering og finansiering av nye legemidler som skal
brukes i spesialisthelsetjenesten, ikke fungerer godt nok. Dette
må derfor bli et viktig tema i den nye stortingsmeldingen om legemiddelpolitikken
som et enstemmig Storting har bedt om.
Komiteens medlemmer fra Høyre foreslår
å øke bevilgningen med 22 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2751 | | Legemidler mv. | |
| 70 | Legemidler, forhøyes med | 22 000 000 |
| | fra kr 8 481 000 000 til kr 8 503 000
000» | |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti finner
rom for å redusere apotekavansen med 1 prosentpoeng og dermed spare
33 mill. kroner.
Dette medlem foreslår å redusere
posten med 11 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende
en reduksjon på 11 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt
budsjett.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2751 | | Legemidler mv.: | |
| 70 | Legemidler, nedsettes med | 11 000 000 |
| | fra kr 8 481 000 000 til kr 8 470 000
000» | |
Komiteens medlem fra Venstre viser til
Innst. S. nr. 227 (2008–2009) Innstilling fra kontroll- og konstitusjonskomiteen
om Riksrevisjonens undersøkelse av myndighetens regulering av markedet
for kopilegemidler. En enstemmig komité slår i innstillingen fast
at det til tross for at det er iverksatt flere tiltak for å sikre
lavere priser på legemidler, så viser Riksrevisjonens undersøkelse
i Dokument nr. 2:7 (2008–2009) at det fortsatt er behov for tiltak som
stimulerer til lavere priser. Dette medlem viser
videre til at fremforhandlede rabatter på innkjøpssiden ikke kommer
pasientene til gode, og at andelen av generiske legemidler i det
norske markedet er lav sammenliknet med andre nordiske land. Dette
medlem foreslår derfor å redusere apotekavansen med ett
prosentpoeng, noe som medfører en halvårseffekt på 33 mill. kroner
i 2013.
Dette medlem foreslår dermed
å redusere posten med samlet 33 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag til revidert budsjett, tilsvarende en reduksjon på 33 mill.
kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2751 | | Legemidler mv. | |
| 70 | Legemidler, nedsettes med | 33 000 000 |
| | fra kr 8 481 000 000 til kr 8 448 000
000» | |
Regnskap for 2012 og utgiftsutviklingen hittil
i 2013 tilsier at utgiftene i 2013 vil bli lavere enn anslått i
saldert budsjett. Volumveksten for 2013 anslås lavere enn tidligere
antatt. Bevilgningen foreslås redusert med 99 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Venstre, slutter seg til regjeringens
forslag.
Komiteens medlem fra Venstre vil innenfor
helsepolitikken prioritere mer til dem som trenger det mest. Dette
krever omprioriteringer fra de av oss som både stort sett er friske
og har god økonomi til dem som er syke og som sliter økonomisk.
Som et ledd i en slik omfordeling foreslår dette medlem å
øke egenandelstak 1 med 200 kroner for alle, og med ytterligere
400 kroner for alle som har inntekter over 500 000. Samlet egenandelstak
for de som har inntekter over 500 000 vil da bli 2 640 kroner. En
slik økning av egenandelstaket vil totalt innebære en halvårig innsparing
i 2012 på 130 mill. kroner som målrettet kan gå til å øke innsats
overfor dem som trenger fellesskapets hjelp aller mest.
Dette medlem foreslår dermed
å redusere posten med samlet 130 mill. kroner i forhold til regjeringens
forslag til revidert budsjett, tilsvarende en reduksjon på 229 mill.
kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I statsbudsjettet for 2013 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2752 | | Refusjon av egenbetaling | |
| 70 | Egenandelstak 1, nedsettes med | 229 000 000 |
| | fra kr 4 149 000 000 til kr 3 920 000
000» | |
Regnskap for 2012 og utgiftsutviklingen hittil
i 2013 tilsier at utgiftene i 2013 vil bli høyere enn anslått i
saldert budsjett. Volumveksten for 2013 anslås høyere enn tidligere
antatt. Bevilgningen foreslås økt med 8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 0,2 mill.
kroner mot at bevilgningen over kap. 711 post 1 reduseres tilsvarende.
Det vises til omtale under kap 711 post 1.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 15 mill.
kroner mot at bevilgningen over kap. 715 post 1 reduseres tilsvarende.
Det vises til omtale under kap 715 post 1.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 4,3 mill.
kroner mot at bevilgningen over kap. 715 post 1 reduseres tilsvarende.
Det vises til omtale under kap 715 post 1.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås redusert med 0,8 mill.
kroner som følge av korrigert skatt for 2010 og utsatt skattefordel
i 2011 for AS Vinmonopolet.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Bevilgningen foreslås økt med 21,8 mill. kroner som
følge av at driftsoverskuddet for AS Vinmonopolet 2012 ble høyere
enn budsjettert. Statens overskuddsandel er fastsatt til 50 pst.
av resultatet, før ekstraordinære poster og etter vinmonopolavgiften.
Komiteen slutter seg
til regjeringens forslag.
Det vises til at det under kap. 781 post 79
er bevilget 2 mill. kroner til beslutningsstøtteverktøy for pasienter
slik at pasienter sammen med helsepersonell kan treffe valg som
er i tråd med deres verdier og preferanser. Pasient- og brukerorganisasjoner
kan bidra til kvalitetsorientering og brukerorientering i større
grad enn i dag, jf. Meld. St. 10 (2012–2013) Kvalitet og pasientsikkerhet
i helse- og omsorgstjenesten. Midlene tildeles Kreftforeningen,
som i samarbeid med Helsedirektoratet og Kunnskapssenteret skal
utvikle og implementere verktøy for å hjelpe pasienter og brukere
til aktiv medbestemmelse.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
I deler av befolkningen har det de senere årene oppstått
bekymring for stråling fra mobiltelefoner, sendestasjoner i mobilnett
og trådløse nettverk. Alle radiobaserte teknologier bruker elektromagnetiske felt
for å sende signaler. Både sentrale og lokale myndigheter kommer
fra tid til annen i berøring med problemstillingen som bygningseier,
arbeidsgiver, planmyndighet eller som ansvarlig for skole, helse
eller andre sektorer. Det vises til proposisjonen for nærmere omtale.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Bioteknologiloven (lov 5. desember 2003 nr.
100 om humanmedisinsk bruk av bioteknologi m.m.) regulerer blant
annet assistert befruktning, tidlig ultralyd og andre former for
fosterdiagnostikk, genetiske undersøkelser som gir informasjon om
risiko for framtidig sykdom og genterapi. Virksomheter som ønsker
å tilby behandling eller diagnostikk som omfattes av loven, må være
godkjent av Helsedirektoratet for dette og skal rapportere om sin
virksomhet til direktoratet.
I forbindelse med vedtakelse av dagens bioteknologilov,
ba Stortinget regjeringen om å evaluere loven og dens virkeområde
etter fem års praktisering (jf. Innst. O. nr. 16 (2003–2004 )).
Bioteknologiloven trådte delvis i kraft 1. januar 2004, og var i
sin helhet trådt i kraft 1. januar 2005.
Det vises til proposisjonen for nærmere omtale.
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at Stortinget
i forbindelse med vedtakelse av dagens bioteknologilov, som trådte
i kraft 1. januar 2005, ba om en evaluering av loven og dens virkeområde
etter fem års praktisering (Innst. O. nr. 16 (2003–2004)) Disse
medlemmer har merket seg at regjeringen nå omtaler dette
anmodningsvedtaket i revidert nasjonalbudsjett, men merker seg også
at regjeringen ikke fremmer egen stortingsmelding om evaluering
av bioteknologiloven. Disse medlemmer mener Stortingets
klare intensjon er at bioteknologiloven med jevne mellomrom skal
evalueres i form av en stortingsmelding slik at komplekse problemstillinger
kan diskuteres i en større sammenheng. Den siste helhetlige stortingsmeldingen
ble behandlet av Stortinget i 2002/2003 og meldingen ble lagt frem
av regjeringen Bondevik II. Disse medlemmer mener
hele forberedelsen til en slik stortingsmelding nå er gjennomført
og forventer at regjeringen kommer til Stortinget snarlig med egen
melding om bioteknologi. I den sammenheng viser disse medlemmer til Stortingets
trontaledebatt den 5. oktober 2012 der stortingsrepresentant Kjersti
Toppe fra Senterpartiet uttalte:
«Stortinget har vedteke at bioteknologilova skal evaluerast.
Arbeidet er på gang. Forslag til endring i bioteknologilova er grundig
debattert i media i det siste. Det er forslag som inneber store
verdimessige problemstillingar. (...)
Eg er glad for
at Senterpartiet har bidrege til at vi no får ei stortingsmelding
om dette, og at vi får høve til ein slik debatt. Vi må i den debatten
ha respekt for at dette er ei vanskeleg politisk sak og eit vanskeleg politisk
område, der vi ser skiljelinjer i posisjon, i opposisjon og i fagmiljøet.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at fremskrivninger ved hjelp av HELSEMOD viser at det vil bli
stor mangel på helsefagarbeidere i årene framover. Fremskrivningene
viser en underdekning på mellom 10 000 og 18 000 helsefagarbeidere
i 2020 og mellom 35 000 og 52 000 i 2030, avhengig av hvilke forutsetninger som
legges til grunn.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med en strategi for å rekruttere flere til å ta utdanning innen
helsefag. Det bes om at planen også inneholder forslag til langsiktig
og forutsigbar finansiering av utdanningen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil endre reglene
for investeringstilskudd til heldøgns pleie- og omsorg slik at også
private og ideelle aktører kan søke om investeringstilskudd til
bygging av sykehjemsplasser på lik linje med kommunene. Disse
medlemmer mener dette er den mest effektive og beste modell
for å oppfylle regjeringens egne lovnader om 12 000 nye sykehjemsplasser
og heldøgns omsorgsplasser innen utgangen av 2015.
Disse medlemmer fremmer på den
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre reglene for
investeringstilskudd til heldøgns pleie- og omsorg slik at også
private og ideelle aktører kan søke og få investeringstilskudd til
bygging av sykehjemsplasser.»