Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen fram
eit forslag om utbygging og finansiering av vegprosjekt og tiltak
i Bodø kommune (Bypakke Bodø). I tillegg blir det foreslått endringar
i takst- og rabattopplegget for prosjektet rv. 80 Løding–Vikan (Tverlandsbrua),
slik at dette blir samordna med bompengeopplegget for Bypakke Bodø.
Bypakke Bodø er utvikla gjennom eit samarbeid mellom
Bodø kommune, Nordland fylkeskommune, Statens vegvesen og Jernbaneverket.
Bypakke Bodø skal vidareutvikle Bodø som ein attraktiv by å bu og
drive verksemd i ved å fremje effektiv, miljøvenleg og trygg transport. Formålet
med Bypakke Bodø er å byggje ein ny og trafikksikker innfartsveg
til Bodø og samstundes leggje til rette for gåande, syklande og kollektivreisande.
Bypakka er tidlegare omtalt i mellom anna Meld. St. 26 (2012–2013)
Nasjonal transportplan 2014–2023, Prop. 1 S (2012–2013), og Prop.
1 S (2013–2014).
Det er gjennomført konseptvalutgreiing (KVU) og
ekstern kvalitetssikring (KS1) for Bypakke Bodø. KVU/KS1 for rv.
80 Løding–Bodø sentrum blei handsama i samband med arbeidet med Nasjonal
transportplan 2014–2023. Det er vedteke at «kombinasjonskonseptet»
skal leggjast til grunn for vidare planlegging. Konseptet omfattar
mellom anna utvida vegkapasitet frå Bertnes til Bodø hamn, styrka
kollektivtilbod, ny haldeplass for tog og tilrettelegging for gåande og
syklande.
Bypakke Bodø har ei samla økonomisk ramme på
2 820 mill. 2014-kroner. I tillegg vil fylkeskommunen styrkje drifta
av kollektivtilbodet med til saman 59 mill. 2014-kroner i perioden 2014–2021,
og det vil bli bygd ny haldeplass for tog på Tverlandet i regi av
Jernbaneverket. Utbyggingsplanen er vist i tabell 2.1. i proposisjonen.
Det dominerande prosjektet i pakka er utbygginga
av rv. 80 på strekninga Hunstadmoen–Thallekrysset. Vegstrekninga
har dårleg trafikkavvikling, mange trafikkulykker og dårleg tilrettelegging
for gåande og syklande. I tillegg er bustadmiljøet langs vegen dårleg
på grunn av støy og forureining. Prosjektet omfattar bygging av
5,4 km ny firefelts veg. Frå Hunstadmoen vert det bygd ein om lag
2,8 km lang tunnel i to løp vestover til Bodøelv. Prosjektet går vidare
langs dagens rv. 80 til Thallekrysset og langs Olav V gate (arm
av rv. 80) forbi kryss med Gamle Riksvei. Rekna om til 2014-kroner er
styringsramma 2 080 mill. kroner og kostnadsramma 2 400 mill. kroner
for prosjektet.
Tiltak for gåande og syklande (inkl. trafikktryggleikstiltak)
har ei økonomisk ramme på 500 mill. kroner og kollektivtrafikktiltak
ei økonomisk ramme på 210 mill. kroner. Nordland fylkeskommune vil
dessutan styrkje kollektivtilbodet ved å auke driftstilskotet med til
saman 59 mill. 2014-kroner i perioden fram til og med 2021.
I tillegg er det lagt opp til å byggje ny haldeplass for
tog på Tverlandet i regi av Jernbaneverket.
Den lokalpolitiske handsaminga går fram av pkt. 2
i proposisjonen.
Trafikktala som er lagt til grunn for Bypakke Bodø,
er observerte trafikktal frå faste teljepunkt i Bodø og resultata
frå «Reisevaneundersøkelse Salten (2009)».
Finansieringa av Bypakke Bodø er basert på innkrevjing
av bompengar og statlege, fylkeskommunale og kommunale midlar. Finansieringsplanen
er vist i tabell 5.1 i proposisjonen.
Samla ramme for prioriterte prosjekt og tiltak
er rekna til 2 820 mill. 2014-kroner. Samanlikna med det som er
lagt til grunn i dei lokalpolitiske vedtaka, har ramma blitt auka.
Årsaka til dette er auka kostnader for prosjektet rv. 80 Hunstadmoen–Thallekrysset
og auka meirverdiavgiftspåslag som følgd av oppheving av vegfritaket
frå 1. januar 2013.
Dei statlege midlane utgjer 542 mill. kroner
og dei fylkeskommunale og kommunale midlane utgjer til saman 253
mill. kroner.
Det er lagt opp til delvis parallellinnkrevjing
av bompengar i 7 automatiske bomstasjonar (AutoPASS) med innkrevjing
i begge retningar.
Det skal berre betalast for ei passering per
time. Denne skal òg gjelde for prosjektet rv. 80 Løding–Vikan (Tverlandsbrua),
og det skal betalast for maksimum 80 passeringar per køyretøy i
kalendermånaden.
Det blir vurdert som realistisk å starte opp
innkrevjinga i 2015 og innkrevjingsperiode om lag 15 år.
Basert på føresetnadene i proposisjonen er dei samla
bompengeinntektene rekna til om lag 3 100 mill. kroner i 2014-prisnivå.
Av dette er 1 995 mill. kroner føresett nytta til investeringar i
prosjekt og tiltak innafor Bypakke Bodø, 30 mill. kroner til etablering
av bomstasjonar, 760 mill. kroner til å dekkje finansieringskostnader og
315 mill. kroner til å dekkje innkrevjingskostnader og drift av
bompengeselskapet.
Departementet vurderer både trafikkgrunnlaget og
dei andre føresetnadene for finansieringsopplegget som sannsynlege
og robuste.
Innkrevjinga av bompengar til delfinansiering
av prosjektet rv. 80 Løding–Vikan (Tverlandsbrua) starta 9. november
2013. Som det går fram av den lokalpolitiske handsaminga, jf. kapittel
3 i proposisjonen, har Nordland fylkeskommune og Bodø kommune vedteke
at innkrevjing av bompengar i Bypakke Bodø skal samordnast med innkrevjinga
til Tverlandsbrua ved at timesregelen skal gjelde i begge prosjekta.
Av praktiske årsaker inneber dette vedtaket at òg passeringstaket
på 80 passeringar per månad må gjelde for Tverlandsbrua.
Det er rekna med at innføring av timesregel,
passeringstak og endra rabattstruktur vil gi ei forlenging av innkrevjingstida
med om lag 2 år, dvs. frå om lag 5 år til om lag 7 år.
Som omtalt i Prop. 97 S (2013–2014) legg regjeringa
opp til ei omorganisering av bompengesektoren frå dagens mange bompengeselskap
til eit fåtal selskap. Det overordna målet for dei nye selskapa
er å sørgje for effektiv bompengefinansiering av transportinfrastruktur gjennom
effektiv innkrevjing og gode finansieringsvilkår. For å spare bilistane
for å dekkje store løpande finansieringskostnader, vil regjeringa
òg innføre ei rentekompensasjonsordning for bompengelån.
Bompengeopplegget i proposisjonen er basert
på føresetnad om 6,5 pst. rente. Dette er i tråd med dei lokalpolitiske
vedtaka. Samferdselsdepartementet legg samtidig opp til at det kan
gjerast endringar i takst- og innkrevjingsopplegget for Bypakke
Bodø når den varsla omorganiseringa av bompengesektoren med rentekompensasjonsordning
fører til reduserte finansieringskostnader for prosjektet. Samferdselsdepartementet vil
komme tilbake til Stortinget om dette når den tid kjem.
Fram til ny ordning er på plass, skal det for
nye bompengeprosjekt som vil inngå i dei nye bompengeselskapa, som
ei overgangsordning, kunne reknast takstar baserte på 10 års statsobligasjonsrente.
Samferdselsdepartementet viser til nærare omtale av innrettinga
av overgangsordninga i Prop. 119 S (2013–2014).
I samband med KS2 for Bypakke Bodø tilrådde ekstern
kvalitetssikrar at det blir vurdert ei noko anna innretting på bompengeopplegget
enn det som ligg til grunn i proposisjonen, mellom anna med einvegs
innkrevjing. I lys av dei nemnde tilrådingane frå ekstern kvalitetssikrar
og i tråd med overgangsordninga for rentekompensasjonsordninga,
legg Samferdselsdepartementet opp til at det kan gjerast endringar
i takst- og innkrevjingsopplegget. Samferdselsdepartementet ber
om fullmakt til å gjere slike endringar.
For bompengepakker er det vanleg at omfanget av
utbygginga blir tilpassa den økonomiske ramma. Det er etablert ei
styringsgruppe for planlegging og gjennomføring av Bypakke Bodø.
I styringsgruppa møter ordførar og rådmann i Bodø kommune, fylkesråd
for samferdsel i Nordland fylkeskommune og regionvegsjef i Statens vegvesen
Region nord. Styringsgruppa si hovudoppgåve er å prioritere prosjekt
innafor hovudsatsingsområda i porteføljen og sjå til at gjennomføringa
skjer i tråd med føringane i proposisjonen.
Bodø kommune og Nordland fylkeskommune har fatta
vedtak om å stille garanti for ei gjeld på til saman 1 430 mill.
kroner, fordelt med halvparten på kvar. Garantiperioden er sett
til 17 år. Bompengeselskapet si maksimale gjeld er rekna til om
lag 1 430 mill. kroner i 2019. Ved ein eventuell kostnadsauke på
prosjektet Hunstadmoen–Thallekrysset opp til kostnadsramma vil den
maksimale gjelda auke med om lag 220 mill. kroner.
Bodø kommune og Nordland fylkeskommune har i
tillegg fatta vedtak om å forlenge gjeldande garantiar til prosjektet
rv. 80 Løding–Vikan (Tverlandsbrua) med 4 år.
Etter at Stortinget har gjort vedtak om delvis bompengefinansiering
av Bypakke Bodø og utbygginga av rv. 80 Hunstadmoen–Thallekrysset, vil
det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet
i tråd med gjeldande standardavtale og dei føresetnadene som er
lagt til grunn i proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Are Helseth, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Eigil Knutsen og
Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad
Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet,
Ingebjørg Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne
Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til at
Bypakke Bodø er omtalt i Nasjonal transportplan 2014–2023.
Komiteen har merket seg at denne
proposisjonen omfatter utbygging og finansiering av vegprosjekt
og tiltak i Bodø kommune (Bypakke Bodø). I tillegg er det forslag
til endringer av takst- og rabattopplegget for prosjektet rv. 80 Løding–Vikan
(Tverlandsbrua), slik at dette blir samordnet med bompengeopplegget
for Bypakke Bodø.
Komiteen vil vise til at formålet
med Bypakke Bodø er å bygge en ny og trafikksikker innfartsveg til
Bodø, og samtidig legge til rette for gående, syklende og kollektivreisende. Komiteen har
også merket seg at prosjektet har som mål å redusere antall drepte
og alvorlige skadde i trafikken med minst 50 pst. Videre har komiteen merket
seg at det er et mål at tallet på personer som går, sykler eller
bruker kollektivtransport skal utgjøre minst 21 pst. av trafikantene,
og at tallet på dem som er plaget med vegtrafikkstøy skal reduseres
med 25 pst.
Komiteen er positiv til at Bypakke
Bodø skal videreutvikle Bodø som en attraktiv by å bo og drive næringsvirksomhet
i ved å fremme effektiv, miljøvennlig og trygg transport. I tillegg
har komiteen merket seg at Bypakke Bodø vil bidra
til at reisetiden mellom Fauske og Bodø blir ytterligere kortet
ned.
Komiteen viser til at finansieringsplan
for Bypakke Bodø har en samla ramme på 2 820 mill. 2014-kroner,
hvorav 76 pst. av den totale ramma vil gå til prosjektet rv. 80
Hunstadmoen–Thallekrysset. Komiteen har merket seg
at samla ramme er økt fra 2 215 mill. kroner til 2 820 mill. kroner,
og at bompengeandelen i finansieringsplanen samtidig er økt med
220 mill. kroner, fra 1 805 mill. kroner til 2 025 mill. kroner. Komiteen vil
vise til at dette innebærer at 72 pst. av den samlede rammen er
forutsatt finansiert gjennom bompenger. Videre registrerer komiteen at
bompenginnkreving er planlagt startet opp i 2015.
Komiteen har merket seg at også
den statlige rammen til prosjektet er økt med 342 mill. kroner sammenlignet
med det som var lagt til grunn i de lokalpolitiske vedtakene i 2011. Komiteen har
merket seg at årsaken til økningen er økte kostnader for prosjektet
rv. 80 Hunstadmoen–Thallekrysset, og økt merverdiavgift som følge av
oppheving av vegfritaket fra 1. januar 2013.
Komiteen har merket seg at antallet
bomstasjoner på strekningen reduseres fra 8 til 7 stasjoner uten
at det påvirker finansieringen av pakken. Videre vil komiteen vise
til at Nordland fylkeskommune og Bodø kommune som er omfattet av
utbyggingen, har sluttet seg til det foreslåtte opplegget for delvis
bompengefinansiering av utbyggingen.
Komiteen har også merket seg
at man tar til følge vedtaket fra Nordland fylkeskommune og Bodø
kommune om at innkreving av bompenger i Bypakke Bodø skal samordnes
med innkrevingen til Tverlandsbrua, hvor innkrevingen startet i
2013.
Når det gjelder bompengeopplegget og rabatter, har komiteen merket
seg at Samferdselsdepartementet legger opp til en flat rabatt på
10 pst. for alle kjøretøy, at det blir lagt opp til et tak på 80 passeringer
per kalendermåned, samt en timesregel for det samordnede bompengeprosjektet. Komiteen har
merket seg at dette medfører at satsene for Tverlandsbrua endres
til 21 kroner for lette kjøretøy og 42 kroner for tunge kjøretøy (2014-kroner),
og at satsen for Bypakken er satt til 15 kroner for lette kjøretøy
og 45 kroner for tunge kjøretøy (2014-kroner).
Komiteen har merket seg at bompengeopplegget
i denne proposisjonen er basert på en beregningsteknisk rente på
6,5 pst. Komiteen har videre merket seg at Samferdselsdepartementet med
bakgrunn i overgangsordningen som Stortinget vedtok i forbindelse
med behandlingen av Prop. 119 S (2013–2014), jf. Innst. 308 S (2013–2014),
åpner for en overgangsordning der man kan gjøre endringer i takst-
og innkrevingsopplegget, og at lokale garantistyresmakter får tilbud om
at takstene kan baseres på en lavere rente enn 6,5 pst.
Komiteen har merket seg at Samferdselsdepartementet
ønsker Stortingets fullmakt til å kunne endre takster, innføre envegsinnkreving
og kunne redusere antall bomstasjoner i Bypakke Bodø og Tverlandbrua,
etter samråd med lokale styresmakter. Komiteen er
positiv til å gi en slik fullmakt under forutsetning av at dette
innebærer en reell dialog mellom lokale styresmakter og Samferdselsdepartementet,
der man kommer frem til felles enighet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til brev datert 24. oktober 2014 fra Bodø kommune, der de
ber om at en ny trasé mellom rv. 80/Gjerdåsveien og Bodø havn blir
inkludert som en del av Bypakke Bodø. Flertallet legger
til grunn at det åpnes for lokale forhandlinger med Bodø kommune om
hvordan deler av det økte økonomiske handlingsrommet skal benyttes,
herunder utbygging av ny adkomst til Bodø havn. Flertallet viser til
at en slik utbygging vil være av avgjørende betydning for Bodø som
intermodalt godsknutepunkt, Bodøs muligheter for sentrumsutvikling
samt mulighetene for videre utvikling av bydelene Nordsia og Rønvika.
Flertallet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ til
at det åpnes for lokale forhandlinger med Bodø kommune om hvordan
deler av det økte økonomiske handlingsrom for Bodøpakken skal benyttes, herunder
utbygging av ny adkomst til Bodø havn.»
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,har merket seg at det økonomiske mulighetsrommet
for å få enda mer veg for pengene i Bypakke Bodø, er på 460 mill.
kroner, jf. tabell 7.1 i proposisjonen. Videre har dette
flertallet merket seg Bodø kommunes brev til komiteen av
24. oktober 2014, der det bl.a. understrekes at:
«Det er tverrpolitisk enighet i Bodø kommune om at
det økonomiske handlingsrommet som følge av lavere rente, ønskes
benyttet til å få «mer vei for pengene», mao. flere tiltak inn i
Bypakke Bodø»
Videre merkerdette
flertalletseg at Bodø kommune
har følgende anmodning til Stortinget:
«Vi anmoder derfor Stortinget om å godkjenne en utvidelse
av flere tiltak inn i Bypakke Bodø i den endelige behandlingen.
Konkret ønsker vi at Bypakke Bodø utvides til også å omfatte en
trasé mellom Riksveg 80/Gjerdåsveien og Bodø Havn.»
Dette flertallet vil understreke
at de støtter Bodø kommune som er opptatt av å få «mer vei for pengene»
i stedet for kun å senke bompengetaksten som følge av en beregningsteknisk
rente på 2,8 pst. i stedet for 6,5 pst.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet avventer regjeringens kommende forslag
til en rentekompensasjonsordning for bompengelån, men er positiv
til å drøfte og se på fornuftige endringer og justeringer av den
beregningstekniske renten for bompengelån. Disse medlemmer vil
i den sammenheng understreke at de også er opptatt av å få mest
mulig veg for pengene. Disse medlemmer mener at det
økonomiske mulighetsrom som følger av at det legges en lavere beregningsteknisk
rente til grunn, også bør kunne benyttes til å få mer veg ut av
prosjektet dersom lokale myndigheter ønsker dette. Det økonomiske
mulighetsrommet vil etter disse medlemmers syn være
differansen på de teoretiske finansieringskostnadene for et prosjekt med
beregningsteknisk rente på 6,5 pst. versus 2,8 pst.
Disse medlemmer fremmer derfor
følgende forslag:
«Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå
avtale med lokale myndigheter om eventuelt å utvide Bypakke Bodø
i stedet for kun å redusere takstene som følge av lavere beregningsteknisk
rente. Det økonomiske mulighetsrommet som legges til grunn for en
eventuell utvidelse av Bypakke Bodø, er differansen på de teoretiske
finansieringskostnadene med en beregningsteknisk rente på 6,5 pst.
versus 2,8 pst.»
Komiteen viser til
at det er et etablert bompengeselskap som skal ha ansvar for dette prosjektet,
og at det er naturlig at bompengeavtalen blir inngått med eksisterende
selskap. Komiteen viser til regjeringens varslede bompengereform
med en prosess for sammenslåing til færre bompengeselskap, og at
det da er naturlig at Bypakke Bodø blir vurdert å inngå i et av
de fremtidige bompengeselskapene når disse er etablert.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet er opptatt av at bompengeinnkrevingen
skal være effektiv og at kostnadene knyttet til innkreving og finansiering skal
være så lave som mulig. Lavere kostnader vil komme bilistene til
gode gjennom lavere bomtakster eller kortere innkrevingsperiode.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil understreke at de er positive til at
regjeringen er opptatt av tiltak for å effektivisere og forbedre
bompengesektoren. Disse medlemmer vil vise til at
mange av tiltakene i den såkalte bompengereformen til Høyre/Fremskrittspartiet-regjeringen
ble lagt fram av den rød-grønne regjeringen i Nasjonal transportplan
2014–2023 (NTP), og ble vedtatt i Stortinget i juni 2013, jf. Meld.
St. 26 (2012–2013) og Innst. 450 S (2012–2013). Disse medlemmer vil
vise til at sentrale elementer for effektivisering i NTP er å slå
sammen bompengeselskaper og å samordne takst- og rabattsystemer;
noe som vil gi reduserte administrasjonskostnader og gi en mer effektiv
drift.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet:
Forslag 1
Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå
avtale med lokale myndigheter om eventuelt å utvide Bypakke Bodø
i stedet for kun å redusere takstene som følge av lavere beregningsteknisk
rente. Det økonomiske mulighetsrommet som legges til grunn for en
eventuell utvidelse av Bypakke Bodø, er differansen på de teoretiske
finansieringskostnadene med en beregningsteknisk rente på 6,5 pst.
versus 2,8 pst.
Komiteens tilråding til romertall I (punktene
1, 2 og 3) fremmes av en enstemmig komité.
Komiteens tilråding til romertall II fremmes
av Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre.
Komiteen viser til
proposisjonen og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
1. Stortinget
samtykkjer i at bompengeselskapet får løyve til å ta opp lån og
krevje inn bompengar til delvis bompengefinansiering av vegprosjekt og
tiltak i Bodø kommune (Bypakke Bodø). Vilkåra går fram av Prop.
131 S (2013–2014) og Innst. 27 S (2014–2015).
2. Samferdselsdepartementet får fullmakt
til å inngå avtale med bompengeselskapet og fastsetje nærare reglar
for finansieringsordninga. Samferdselsdepartementet får fullmakt
til å redusere takstane i Bypakke Bodø basert på lågare berekningsteknisk
rente i tråd med føringane i proposisjonen som ligg føre. Samferdselsdepartementet
får fullmakt til å gjere endringar i innkrevingsopplegget i Bypakke
Bodø frå tovegsinnkrevjing til envegsinnkrevjing og ein eventuell
reduksjon i talet på bomstasjonar etter ein dialog med lokale styresmakter.
3. Stortinget samtykkjer til eit endra
takst- og rabattsystem for prosjektet rv. 80 Løding–Vikan (Tverlandsbrua)
i tråd med vilkåra i Prop. 131 S (2013–2014).
II
Stortinget ber regjeringen ta initiativ til at
det åpnes for lokale forhandlinger med Bodø kommune om hvordan deler
av det økte økonomiske handlingsrom for Bodøpakken skal benyttes, herunder
utbygging av ny adkomst til Bodø havn.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 4.
november 2014
Linda C. Hofstad Helleland | Kjell-Idar Juvik |
leder | ordfører |