Det fremmes i dokumentet følgende forslag:
«1. Stortinget ber regjeringen
påse at ventelistene ved helseforetakene gjennomgås på en hensiktsmessig
måte og at de pasientene som står på ventelistene, blir kontaktet
for å avklare om tilstanden er uendret, forverret eller om de har fått
behandling et annet sted. Samtidig skal pasientene gis aktiv informasjon
om mulighet for kortere ventetider gjennom Fritt sykehusvalg i de
tilfellene der det er aktuelt. Stortinget ber regjeringen, i tilknytning
til statsbudsjettet for 2015, legge frem resultater fra en slik
kvalitetsgjennomgang av ventelistene ved helseforetakene.
2. Stortinget ber regjeringen påse at helseforetakene
finner effektive måter å følge opp pasientene i forkant av avtalte
timer slik at man kan utnytte ressursene optimalt og til beste for
pasientene.
3. Stortinget ber regjeringen gjennomgå
ordningen Fritt sykehusvalg for å sikre at den fungerer optimalt
og så pasientvennlig som mulig.
4. Stortinget ber regjeringen snarest mulig
og senest i forbindelse med forslag til statsbudsjettet for 2015
fremme forslag om pilotprosjekt ved noen sykehus med konkrete mål
til ventetidsreduksjon samt vurdere finansiering av forslagene gjennom
en definert ventetidspott for å stimulere til smartere organisering
ved de offentlige sykehusene.
5. Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til en særskilt avtale mellom arbeidstaker- og arbeidsgiversiden
i helseforetakene for å kunne iverksette ventetidsprosjekter og
prosjekter ved poliklinikkene på kvelds- og helgebasis, og fremme forslag
om finansiering i statsbudsjettet for 2015 etter gjennomførte forhandlinger.
6. Stortinget ber regjeringen i arbeidet
med statsbudsjettet for 2015 sikre en aktivitetsvekst i den offentlige
delen av spesialisthelsetjenesten på minimum 12 milliarder kroner
i denne stortingsperioden for å sikre økt kvalitet og økt behandlingskapasitet
til beste for pasientene.»
Forslagsstillerne peker på ulempene som det
kan innebære å måtte vente lenge på behandling i spesialisthelsetjenesten,
og mener det er mange pasienter som venter for lenge på behandling.
Det vises til at én av årsakene til lang ventetid
er at mange pasienter ikke møter opp til avtalt time slik at sykehusene
ikke får brukt sine ressurser optimalt.
Forslagsstillerne mener det viktigste er økt
og forbedret bruk av den offentlige helsetjenesten og at for mange
venter for lenge på behandling fordi personell og utstyr ikke utnyttes
godt nok og står ubrukt store deler av døgnet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen, Audun Otterstad
og Freddy de Ruiter, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth
Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet,
lederen Kari Kjønaas Kjos, Harald T. Nesvik og Morten Wold, fra
Kristelig Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe,
fra Venstre, Ketil Kjenseth, og fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
viser til at unødig venting på undersøkelser og behandling på sykehus
leder til engstelse og bekymring hos mange pasienter, og det kan
bidra til uønsket fravær fra arbeidslivet. Lange ventetider kan
også forverre tilstanden til pasienter, bl.a. for dem med uavklarte
tilstander. Komiteen merker seg at mange pasienter
venter lenge på utredning og behandling selv om det finnes ledig
kapasitet.
Komiteen mener det er flere virkemidler
som kan brukes for å øke kapasiteten i sykehusene og få ned køer
og ventetider.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at de regionale helseforetakene i oppdragsdokumentet for 2014
fikk krav om at gjennomsnittlig ventetid og oppstart til utredning
skulle ned. De regionale helseforetakene fikk en budsjettert vekst
på 2,7 mrd. kroner i 2014 for å øke pasientbehandlingen. Midlene
gikk både til økt aktivitet i sykehus og kjøp av tjenester fra private.
Bl.a. ble det øremerket 255 mill. kroner til kjøp av tjenester innen
rusbehandling, psykisk helsevern og rehabilitering og 45 mill. kroner
til kjøp av billeddiagnostiske tjenester.
Flertallet har merket seg at
det i budsjettproposisjon for 2015 er lagt opp til ytterligere aktivitetsvekst
i spesialisthelsetjenesten. Sykehusenes økonomi foreslås styrket
med om lag 2 mrd. kroner i 2015. Det legger til rette for en forventet
vekst i pasientbehandlingen på om lag 2,15 prosent. Flertallet merker
seg videre at det i budsjettproposisjonen er foreslått at helseforetakene
gis økt fleksibilitet til å inngå leieavtaler, og at det åpnes for
å inngå leieavtaler for inntil 100 mill. kroner per avtale.
Flertallet merker seg videre
at Helse- og omsorgsdepartementet som en del av Fritt behandlingsvalg-reformen
vil gå vekk fra dagens system med streng aktivitetsstyring. Det
vil legges til rette for at sykehusene kan øke aktiviteten der kapasitet
og økonomi tillater dette. Aktiviteten økes som følge av at ISF-andelen
ble vedtatt økt til 50 prosent i forbindelse med statsbudsjettet
for 2014.
Flertallet mener private aktører
utgjør en viktig del av det samlede spesialisthelsetjenestetilbudet
til befolkningen. Private aktører, både kommersielle og ideelle,
fungerer både som et supplement, et korrektiv og et bidrag til økt mangfold
og kvalitet i tilbudet. Flertallet mener at bruk
av privat kapasitet vil være med på å redusere ventetiden for pasientene. Flertallet er
derfor tilfreds med at regjeringen legger til rette for dette og
som en del av Fritt behandlingsvalg-reformen legger opp til økt
bruk av anbud for å kjøpe private tjenester for å redusere ventetidene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at det norske helsevesen ikke får økt behandlingskapasitet ved å
utvide kommersiell sektor gjennom «Fritt behandlingsvalg». Regjeringens
forslag har møtt velfundert faglig kritikk. Disse medlemmer er
bekymret for hvilke konsekvenser det såkalte frie behandlingsvalget
vil få for prioriteringene i det norske helsevesenet. Disse
medlemmer vil sterkt advare mot en utvikling der prioriteringer
basert på behov og faglig skjønn taper for prioriteringer basert
på personlig økonomi eller kommersielle selskapers interesser. Økt
rekruttering av kvalifisert personell til kommersielle aktører vil
svekke offentlige sykehus og utdanningskapasiteten og kan, på sikt,
få alvorlige følger for opprettholdelsen av et rettferdig, felles helsevesen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
vil påpeke at tvert imot er mye av den private kapasiteten eksisterende
i dag, og uutnyttet, samtidig som pasienter venter innen det offentlige. Flertallet finner ingen
dokumentasjon for at helsetilbud i regi av private og ideelle stiftelser
tapper de offentlige sykehusene for personale.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at en del helsepersonell,
særlig leger, har bijobber utenfor sykehuset. Undersøkelser (Dagens
Medisin, 23.10.14) viser at leger i sykehusstilling som i tillegg
har engasjement utenom det offentlige helsevesen, jobber like mye
ved sykehuset som sine kolleger uten slikt engasjement.
Komiteen mener at
psykisk helse og rusbehandling må prioriteres i arbeidet med å få
ned ventetidene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
viser til at innenfor rusbehandling, psykisk helsevern og noen andre fagområder,
starter dette arbeidet opp i 2015. Flertallet mener
det er disse som har størst behov for å få styrket sine rettigheter
raskt. Reformen vil gi pasientene økt valgfrihet, mobilisere kapasitet
hos private leverandører og stimulere de offentlige sykehusene til
å drive mer effektivt.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, mener det må forutsettes at de
regionale helseforetakene gir svar på anbud fra ideelle og private
aktører i forsvarlig tid.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre mener helseforetakenes svar bør
gis senest tre måneder før oppdraget i anbudet skal gjøres gjeldende.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener at styrking av rettigheter
og faktisk tilbud innen både rusbehandling og psykisk helse er avgjørende,
men vil advare mot å tro at kommersielle aktører vil bidra til dette.
Det er ikke alt som egner seg for butikk. Disse medlemmer vil
styrke offentlige og ideelle aktører for å bygge sterkere tjenester
for fremtiden.
Komiteen mener at
tidlig diagnose og behandling av kreft skal ha høy prioritet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, viser til regjeringens satsing
på kreftområdet.
Komiteen viser til
at i løpet av 2014 vil alle helseregioner, som bestilt i oppdragsbrevet
for 2014, ha etablert tverrfaglige diagnosesentre innen kreft. I
2015 innføres innen 30 krefttyper standardiserte pakkeforløp, som
skal gi raskere og mer smidige pasientforløp, utredning og behandling.
Enkelte steder er dette konseptet allerede tatt i bruk innen brystkreftdiagnostikk og
-behandling.
Komiteen viser til at Stortinget
i juni 2013 vedtok at fristen for rett til vurdering av henvisning endres
fra 30 til 10 virkedager. Videre skal pasienten få et tidspunkt
for når behandlingen skal starte. HELFO skal kontaktes av sykehuset dersom
man ser at pasienten ikke kan gis hjelp innen den juridiske tidsfristen.
Komiteen mener at dette er tiltak
som vil korte ned ventetid og føre til at Fritt sykehusvalg brukes
mer aktivt. Komiteen merker seg at tall fra Kontoret
for fritt sykehusvalg viser at befolkningens kjennskap til tjenesten
øker. Komiteen mener at fastlege og legespesialist
har en viktig oppgave i å henvise og hjelpe sine pasienter til sykehus
der det er ledig kapasitet. Disse har plikt til å informere om ordningen. Komiteen mener
kunnskapsformidling om Fritt sykehusvalg og behandlingsalternativ
fortsatt må ha høy prioritet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
bruken av Fritt sykehusvalg er sosialt skjev. Ordningen fungerer ikke
som den skal. Det er disse medlemmers syn at plikten
til konkret informasjon om muligheter for den enkelte må forsterkes.
Komiteen støtter at
det bør arbeides for at flere tar i bruk Fritt sykehusvalg, noe
som Riksrevisjonen også sier kan redusere ventetidene. Komiteen viser
til Riksrevisjonens rapport i 2012 om at ordningen med Fritt sykehusvalg
først og fremst ble tatt i bruk av pasienter med høy utdannelse
og høy inntekt og som er tilknyttet arbeidslivet. Komiteen er
derfor opptatt av at informasjon om tilbudet skal komme alle pasienter
til gode, og mener fastlegene her har en særlig viktig oppgave.
Komiteen viser til at det fortsatt
er mange som ikke møter opp til avtalt time på poliklinikk uten gyldig
grunn, og det fører til dårlig ressursutnyttelse i sykehus og lengre
ventetider. Dette er med å forlenge ventetidene og fører til mer
administrativt arbeid og ineffektivitet. I fire helseforetak, Oslo
universitetssykehus, Ahus, Sykehuset Østfold og Sykehuset Vestfold,
er det rapportert at så mange som 88 000 ikke møtte til avtalt time i
2013. Det samme var tilfellet for sykehusene i de andre regionene,
med mer enn 85 000 i Helse Vest og mer enn 43 000 i Helse Nord.
Komiteen viser til at regjeringen
jobber for at pasientene skal få enklere kontakt med helsetjenesten,
blant annet ved å ta i bruk digitale verktøy som helsenorge.no.
De regionale helseforetakene er bedt om å iverksette bedre rutiner for
innkalling og påminnelse og bedre tilgjengelighet for endring av
timeavtale.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre, mener at de regionale helseforetakene
må fortsette sitt arbeid med å tilrettelegge for mer standardiserte
løsninger og effektive oppgaveløsninger.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet er tilfreds med departementets fokus
på å modernisere IKT-løsningene i helse- og omsorgssektoren.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, viser til at det i budsjettforslaget for 2015
fra Helse- og omsorgsdepartementet foreslås å øke gebyr ved manglende
oppmøte til poliklinisk undersøkelse. Økte gebyrer vil understøtte
helseforetakenes arbeid med å redusere antall pasienter som ikke
møter til poliklinisk konsultasjon. Flertallet mener
at det er riktig å gi adgang til å skjerme rusavhengige og mennesker med
psykiske lidelser, og støtter at helseforetakene får i oppdrag å
utvise skjønn i praktisering av reglene for denne pasientgruppen.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet merker
seg at regjeringen i statsbudsjettet for 2015 legger opp til å doble
gebyret for uteblitt time for undersøkelse og behandling, fra 320
kroner til 640 kroner. Disse medlemmer er enig i
at noe må gjøres med det store antall pasienter som ikke dukker
opp til avtalt tid. Men disse medlemmer støtter ikke
den foreslåtte økningen, all den tid prosedyrer for informasjon om
time, og deretter påminning om denne, på ingen måte kan sies å være
tilfredsstillende. Disse medlemmer er derfor bekymret
for at dette påslaget vil ramme svært skjevt sosialt. Det kan generelt
være problematisk å forstå kompliserte, skriftlige formuleringer
slik de ofte framkommer i korrespondanse fra sykehusene, i tillegg
til at mange pasienter, f.eks. med et annet morsmål, ikke behersker
det norske språk så godt. Disse medlemmer ber derfor regjeringen
følge tett det arbeidet sykehusene gjør, med tanke på grunnleggende
forbedringer i kommunikasjonen med pasientene.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil understreke at økte gebyrer
for manglende oppmøte løpende må vurderes opp mot negative sosiale og
helsemessige konsekvenser, og viser til at regjeringen har en sterk
forpliktelse for å sikre at befolkningens helse settes først.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, understreker at det er gitt adgang til å skjerme
rusavhengige og mennesker med psykiske lidelser, og at helseforetakene
får i oppdrag å utvise skjønn i praktisering av reglene for denne pasientgruppen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
mener at arbeidet med å redusere ventetid gjøres ved å prioritere
arbeid med reformer slik som Fritt sykehusvalg, Samhandlingsreformen
og Fritt behandlingsvalg, samt gode og smarte løsninger på det enkelte sykehus.
Komiteen mener godt
lederskap og en god kultur for samarbeid mellom ansatte og ledere,
samt arbeidstakerorganisasjonene, er med på å lage effektive behandlingsforløp
og kvalitet i pasientbehandlingen.
Komiteen viser til at opprettelsen
av det felleseide helseforetaket Nasjonal IKT HF for strategisk
samarbeid på IT-området forventes å gi gode resultater. IKT er verktøyet
for å forbedre administrative rutiner og effektivisere disse. Komiteen mener
at IKT i større grad enn i dag må tas i bruk til blant annet sms-varsling
for time til poliklinikk, røntgen og andre undersøkelser. Det må
også utvikles enklere måter å meddele at man er forhindret fra å
møte til time, slik som det er utviklet for sykehusene i Helse Vest. Komiteen merker
seg at noen sykehus har tatt i bruk sms-varsling i aktivitetsplanleggingen
og at det arbeides med å etablere elektroniske løsninger.
Komiteen viser til avtalen mellom
Spekter og Legeforeningen. Resultatet av forhandlingene mellom partene
har gitt et økt handlingsrom for åpningstider i sykehus. Spekter
og Legeforeningen har i den nye avtalen kommet frem til at arbeidstid
som ikke er vakttjeneste, som hovedregel legges i tidsrommet fra
kl. 07.00 til 18.00 i ukens fem første dager. Dette er en utvidelse
fra dagens tariffavtale. Dette vil gi sykehusene en mulighet til
å planlegge en drift frem til kl. 18.00, noe som vil kunne bidra
til å redusere ventelistene. Komiteen viser til at
sykehusene har ansvar for å organisere sin drift slik at denne muligheten
kan tas i bruk. Komiteen viser til at den fremforhandlede
løsningen i utgangspunktet ikke innebærer at legene skal arbeide
flere timer, men den åpner for at det enkelte sykehus, ved behov,
kan utvide sin åpningstid.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at norske pasienter i valgkampen ble stilt til utsikt av nåværende regjeringspartier
at ventetidene for behandling ved våre sykehus raskt skulle gå ned
under en eventuell borgerlig regjering. Befolkningen har derfor
grunn til å forvente at regjeringens helsepolitikk innen kort tid
skal lykkes med dette. Til tross for at ventetidene gikk noe ned
i Stoltenberg-regjeringens siste periode, er det fremdeles for mange
pasienter som venter for lenge på behandling. Disse medlemmer merker
seg at tilgjengelig statistikk viser at det ikke ser ut til å ha
skjedd noen bedring i året som har gått siden regjeringsskiftet.
Disse medlemmer er enig i at
både diagnosesentre for kreft og standardiserte behandlingsforløp,
som for eksempel «pakkeforløp», er viktige verktøy for å stille
tidlig diagnose og gi kreftpasienter rask og god behandling. Disse medlemmer viser
til at dette arbeidet ble startet opp under Stoltenberg-regjeringen.
I den nasjonale kreftstrategien 2013–2017 «Sammen – mot kreft» står
følgende:
«Utvikling av standardiserte pasientforløp som del
av de nasjonale handlingsprogrammene vil kunne bidra til å bedre
logistikk og samhandling, redusere risikonivået og øke pasientsikkerheten. Standardiserte
pasientforløp kan også gi pasienter og pårørende bedre oversikt,
forutsigbarhet og forståelse for de ulike trinnene i behandlingen
og dermed økt trygghet. Godt organiserte standardiserte pasientforløp
med anbefalte forløpstider, skal sikre pasienten et raskt, forutsigbart
og helhetlig forløp gjennom diagnostikk, utredning, behandling og
oppfølging. Innholdsmessig vil de ha klare likhetstrekk med den
danske modellen med ‘pakkeforløp’ for kreftbehandling, tilpasset
organiseringen av den norske helsetjenesten.»
Standardiserte pasientforløp er primært rettet mot
systemsiden og utgjør et understøttende supplement for individuell
plan, som er et individrettet forløp for den enkelte pasient. Det
er altså ingen motsetning mellom standardiserte pasientforløp og
individrettede pasientforløp; ifølge helseforetakenes egne analyser
er de komplementære og gjensidig støttende. Den danske modellen
med «pakkeforløp» er en type standardisert forløp og har vært tatt
i bruk både for brystkreft, lungekreft og magekreft med gode resultater,
blant annet ved Universitetssykehuset i Nord-Norge, som startet
opp med slike forløp i 2010. Disse medlemmer støtter
at regjeringen følger opp arbeidet med helhetlige pasientforløp,
og ser positivt på at «pakkeforløpet» nå også skal ha med fastlegene
og gjelde på tvers av sykehus.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre,
påpeker at Arbeiderpartiets påstand om at pakkeforløp er noe den forrige
regjeringen igangsatte, ikke medfører riktighet. Flertallet vil
bemerke at Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti våren 2011
sto sammen om å støtte følgende forslag «Stortinget ber regjeringen
igangsette arbeid med å innføre et pakkeforløp innen kreftomsorgen
og deler av iskemisk hjertesykdom etter dansk modell.» (Dokument
8:130 S (2010–2011), jf. Innst. 418 S (2010–2011) Dette stemte de
rød-grønne partiene imot.
Pakkeforløp som begrep ble introdusert av Bent Høie
og er et ambisiøst oppdrag gitt Helsedirektoratet etter regjeringsskiftet.
I daværende regjerings kreftstrategi (2013–2017) var et av delmålene
under målområde 2 Etablere standard pasientforløp integrert i alle
handlingsprogram.
Flertallet vil påpeke at utviklingen
har gått videre, og det er i dag skreddersøm hos den enkelte pasient.
Behandlingen er individualisert. Det er ulike kreftpakker alt ettersom
hvordan kreften arter seg, jf. brystkreftbehandling.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet vil peke på at regjeringen må sørge for
at helseforetakene stiller tydeligere krav til private laboratorie-
og røntgeninstitutter som leverer tjenester til offentlige sykehus,
dersom «pakkeforløpene» skal ha den forventede virkning. Mange private
aktører innen billeddiagnostikk har avtale med helseforetakene om
å levere tjenester for offentlig henviste pasienter. Men vanligvis
må pasienter vente i lang tid, ofte flere uker, for å ta en røntgen-,
CT- eller MR-undersøkelse når denne baserer seg på den offentlige
refusjonen som inngår i avtalen mellom den private leverandøren
og helseforetaket. Samtidig viser det seg at den samme pasienten
kan få tilbud om time nesten umiddelbart for samme undersøkelse
dersom pasienten selv betaler. Disse medlemmer mener
dette er uholdbart og ber helse- og omsorgsministeren ta opp problemet med
de regionale helseforetakene.
Disse medlemmer legger til grunn
at kravene til tidsbruk og prosedyrer i «pakkeforløpene» også skal
gjelde private leverandører av helsetjenester, som for eksempel
røntgen og laboratorietjenester.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet vil påpeke at dersom det ikke skal
finnes et privat tilbud som er helt egenfinansiert utenfor det offentlige,
så vil enten private aktører måtte forbys eller kjøpes opp av det offentlige.
Det er i så fall ny politikk fra Arbeiderpartiet.
Disse medlemmer vil videre påpeke
at vekst i bevilgninger ikke må forveksles med vekst i aktivitet,
og at det ikke medfører riktighet at veksten totalt til drift og
investeringer i sykehussektoren er den laveste på mange år. For årene
2014 og 2015 er det foreslått en styrking på gjennomsnittlig vel
2 360 mill. kroner. Det er således lagt opp til å styrke pasientbehandlingen med
2 335 mill. kroner. Dette er 942 mill. kroner mer per år sammenliknet
med gjennomsnittet i de to foregående regjeringsperiodene.
Disse medlemmer viser til at
systemet fungerer slik at de private radiologiske instituttene selger
deler av sin produksjon til de regionale helseforetakene, forutsatt
at de har vunnet en anbudskonkurranse. Resterende produksjon kan fritt
omsettes i private markeder. Velger pasientene å benytte seg av
denne kapasiteten, betaler man alt selv. Det er med andre ord full
egenbetaling.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet har
med en viss undring notert seg at regjeringen til stadighet understreker
at det såkalte «aktivitetstaket» i sykehusbehandlingen skal opphøre.
Sykehusene skal nå kunne behandle langt flere pasienter uten en
slik «tvangstrøye», som helse- og omsorgsministeren har uttrykt
det. Disse medlemmer vil i den forbindelse minne
om at det var Bondevik II–regjeringen som innførte det omtalte «aktivitetstaket»
i en tid da sykehusene var underfinansiert og drev med store underskudd.
Under Stoltenberg II-regjeringen ble sykehusrammene økt, langt flere pasienter
fikk behandling, og helseforetakene fikk etter hvert orden på økonomien.
I løpet av perioden ble det såkalte aktivitetstaket mer og mer irrelevant.
De siste årene av den rød-grønne regjeringsperioden var det rett
og slett ikke lenger behov for et slikt tak. Ifølge dokumentasjon fra
Helsedepartementet var det langt flere pasientbehandlinger enn beregnet
i budsjett under Jonas Gahr Støres tid som helse- og omsorgsminister. Disse
medlemmer mener derfor det er påfallende at regjeringen
insisterer på å fjerne et aktivitetstak som ikke finnes. Det er
også noe merkelig at man skal øke pasientbehandlingen, samtidig
som man leverer et meget svakt sykehusbudsjett. Disse medlemmer vil peke
på at tall fra Finansdepartementet viser at veksten totalt til drift
og investering i sykehussektoren i 2015 er den laveste på mange
år, tross rekordbruk av oljepenger. Disse medlemmer vil
for øvrig nevne at sykehusene har fått beskjed om å ta den angivelig
økte pasientbehandlingen gjennom en høyere ISF-andel som øker fra
40 til 50 prosent. Samtidig har helseforetakene fått beskjed om
å bruke mer på kronikere som rus- og psykiatripasienter, som altså
ikke finansieres gjennom ISF.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet vil påpeke at det er nettopp fordi
man skal unngå at økt ISF-andel og fjernet aktivitetstak leder til
en nedprioritering av rusbehandling og psykisk helse, som ikke er omfattet
av ISF. Den gylne regel sikrer at disse områdene fortsatt prioriteres.
Økt ISF og fjernet aktivitetstak skal lede til økt effektivitet,
smartere organisering og utnyttelse av ledig kapasitet, ikke lede
til en vridning vekk fra prioriterte pasientgrupper.
Disse medlemmer vil påpeke at
det ikke medfører riktighet at regjeringen insisterer på å fjerne
et aktivitetstak som ikke finnes. Regjeringen vil fra 2015 gå bort
fra dagens system med streng aktivitetsstyring. Slik vil det bli
lagt til rette for at sykehusene kan øke aktiviteten der det er
kapasitet og økonomi til dette. Aktivitet ut over budsjettert aktivitet
vil utløse 50 prosent ISF-refusjon. Det skal samtidig stilles krav
om økonomisk balanse og langsiktig økonomisk bærekraft. I departementets
styringsdialog med de regionale helseforetakene er aktivitetsstyringen
blitt vektlagt i oppfølgingen.
De regionale helseforetakene har utarbeidet bærekraftige
langtidsplaner for investeringer og drift, og det er etablert god
kostnadskontroll i alle de regionale helseforetakene. Flere sykehus kan
fremover trolig øke aktiviteten uten å pådra seg underskudd eller
avvike fra langtidsplaner. Aktivitetsutviklingen vil fremdeles ha
stor betydning for økonomisk utvikling, og regjeringen vil derfor
også i fremtiden følge opp aktivitetsutviklingen i styringsdialogen
med de regionale helseforetakene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet viser til at regjeringens hovedgrep for
en ny helsepolitikk er det såkalte Fritt behandlingsvalg. Disse
medlemmer har merket seg at så å si samtlige høringsinstanser
advarer mot en slik ordning. Også Helse- og omsorgsdepartementets
egen vurdering understreker at ordningen har store svakheter. Disse
medlemmer mener at regjeringen med Fritt behandlingsvalg
etablerer en omstendelig, lite virksom og svært byråkratisk ordning,
som koster 20 mill. kroner bare i administrasjon. Disse medlemmer mener
det er all grunn til å frykte at en slik ordning på sikt vil tappe
det offentlige helsevesenet for ressurser og herigjennom øke forskjellene
mellom pasientgrupper og regioner, med tanke på skulle gi likeverdig
og god helsehjelp.
Disse medlemmer mener at man
heller bør styrke de offentlige sykehusene, og at budsjettøkninger
skal gå til disse – både for å øke sykehusenes behandlingskapasitet,
for eksempel ved ha lengre åpningstider, og for å kjøpe mer behandling
fra private og ideelle samarbeidspartnere, der det ligger til rette
for dette.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet peker
på at regjeringen ikke følger opp sine løfter om å styrke sykehusbudsjettene
i tråd med det Arbeiderpartiet har lagt til grunn for fireårsperioden,
og som regjeringspartiene tidligere sa seg enig i; at sykehusene
må ha en vekst på 12 mrd. kroner dersom man skal lykkes med å gi
god og rask pasientbehandling, investering i IKT, fornying av bygg
og medisinsk utstyr og bruk av nye medisiner. Sykehusbudsjettet
for 2015 øker med under 2 mrd. kroner, fordi regjeringen har lagt
inn penger til Fritt behandlingsvalg og andre kostnader i rammen. Disse
medlemmer merker seg i den forbindelse at blant annet flere
krefteksperter har meldt at rammen sannsynligvis er altfor knapp
når man for eksempel skal ha en bred satsing på en kreftbehandling
med «pakkeforløp» i alle helseregionene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet
og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen påse at ventelistene ved
helseforetakene gjennomgås på en hensiktsmessig måte, og at de pasientene
som står på ventelistene, blir kontaktet for å avklare om tilstanden
er uendret, forverret eller om de har fått behandling et annet sted.
Samtidig skal pasientene gis aktiv informasjon om mulighet for kortere
ventetider gjennom Fritt sykehusvalg i de tilfellene der det er
aktuelt. Stortinget ber regjeringen snarest mulig legge frem resultater fra
en slik kvalitetsgjennomgang av ventelistene ved helseforetakene.»
«Stortinget ber regjeringen påse at helseforetakene
finner effektive måter å følge opp pasientene på i forkant av avtalte
timer, slik at man kan utnytte ressursene optimalt og til beste
for pasientene.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå ordningen
Fritt sykehusvalg for å sikre at den fungerer optimalt og så pasientvennlig
som mulig.»
«Stortinget ber regjeringen snarest mulig fremme
forslag om pilotprosjekt ved noen sykehus med konkrete mål for ventetidsreduksjon, samt
vurdere finansiering av forslagene gjennom en definert ventetidspott
for å stimulere til smartere organisering ved de offentlige sykehusene.»
«Stortinget ber regjeringen i behandlingen av statsbudsjettet
for 2015 sikre en aktivitetsvekst i den offentlige delen av spesialisthelsetjenesten på
minimum 12 mrd. kroner i denne stortingsperioden for å sikre økt
kvalitet og økt behandlingskapasitet til beste for pasientene.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre, vil stemme imot de fremsatte forslagene.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener representantforslaget
tar opp viktige utfordringer med ventetider og effektiv pasientbehandling i
helsevesenet. Disse medlemmer mener likevel at forslaget
på tiltakssiden ikke er treffsikkert nok, og er bekymret for økt
byråkratisering. Disse medlemmer mener den største utfordringen
i helsevesenet er overordnet og organisatorisk. Måten sykehusene
organiseres, finansieres og ledes på, må endres for å korte ned ventetidene,
effektivisere og heve kvaliteten på pasientbehandlingen og avbyråkratisere
helsevesenet, etter disse medlemmers syn.
Dagens styringsmodell for sykehusene ble etablert
i 2001 da staten overtok det ansvar som fylkeskommunene hadde tidligere. Disse medlemmer konstaterer
at styringsmodellen etter over ti års virke ikke har gitt de forutsatte resultatene
gjennom like, mer kostnadseffektive og kvalitativt bedre tjenester.
Disse medlemmer viser til at
to av tre pasienter kan behandles på lokalsykehusnivå. Desentralisert
breddekompetanse i indremedisin og kirurgi, lokalsykehusfunksjoner,
sikrer kort vei mellom brukere og spesialisthelsetjenesten. Det
øker effektiviteten i pasientbehandlingen. Disse medlemmer viser
til at trass i denne viten har arbeidsdelingen mellom sykehusene ført
til en ensidig og unødvendig sentralisering av funksjoner.
Sykehusreformen fra 2001 etablerte en modell basert
på en kombinasjon av grunnfinansiering og aktivitetsbasert finansiering.
Aktivitetsbasert finansiering stimulerer aktivitetstetsvekst, men svekker
kostnadsstyringen. Disse medlemmer mener at aktivitetsbasert
finansiering utgjør en for stor andel og har medført unødig byråkrati og
feilprioriteringer. Disse medlemmer ser med bekymring
på at sykehusenes tilbud utvikles ut fra inntjeningsmuligheter mer
enn behovsdekning. Bl.a. er dette utfordrende for behandling av
kroniske lidelser og tilbudene innen psykiatri, rus og rehabilitering.
På denne bakgrunn mener komiteens
medlem fra Senterpartiet det er viktig at overordnet statlig
styring av sykehusene skal skje gjennom Nasjonal sykehusplan som
rulleres hvert fjerde år og besluttes av Stortinget, i tråd med
Dokument 8:25 S (2013–2014), jf. Innst. 199 S (2013–2014). Videre
mener dette medlem at den regionale foretaksmodellen
bør oppløses og statlig eierskap beholdes, men at styringen demokratiseres
og desentraliseres til 20 sykehusstyrer tilsvarende dagens lokale helseforetak.
På sikt må ansvaret for sykehusene etter dette medlems syn
overføres til regionalt folkevalgt eierskap.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti mener sykehusfinansieringen
i større grad må rammefinansieres med styringskrav knyttet til ventetider, behandlingskapasitet,
kvalitet og budsjettkontroll.
Disse medlemmer viser til at
all erfaring viser at effektiv sykehusdrift og pasientbehandling i
størst grad skjer der sykehusledelsen er tett på den daglige driften. Disse
medlemmer mener derfor at stedlig ledelse med personalansvar, økonomiansvar
og faglig ansvar må finnes ved alle lokalsykehusene og større sykehusavdelinger.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til at Den norske legeforening ved flere anledninger har påpekt
at sykehussektoren i dag har store kapasitetsmessige utfordringer.
Ifølge Legeforeningen setter britiske helsemyndigheter 86 prosent
belegg som øvre grense for forsvarlig beleggsprosent i sykehus,
mens gjennomsnittlig sengebelegg ved sykehus i Norge i dag har økt
til 93 prosent. Dette medlem frykter at systematisk
høy beleggsprosent fører til redusert kvalitet i behandling og pleie.
Et eksempel er at høy bruk av korridorpasienter øker risikoen for spredning
av antibiotika-resistente bakterier. Dette medlem vil
også vise til at flere sentraliseringer og nedlegging av lokalsykehus
blir gjort med økonomi som reell begrunnelse. En slik sentraliseringspolitikk
er en trussel for det overordnede målet for helsepolitikken, nemlig
å forebygge sykdom og sikre befolkningen likeverdige helsetjenester
av god kvalitet og å sikre desentralisert beredskap for liv og helse. Dette medlem støtter
derfor forslagsstillernes intensjon om en tydelig styrking av sykehussektoren den
neste fireårsperioden, men vil understreke at en slik økonomisk
styrking av sykehussektoren må følges av en organisatorisk styrking
i form av endringer i organisasjonsmodell, ledelse og finansiering,
slik at pasientarbeid kan prioriteres. Dette medlem viser
til at Senterpartiet vil synliggjøre sin sykehussatsing i sine alternative statsbudsjetter.
Dette medlem vil til forslaget
om nye pilotprosjekt og definert ventetidspott vise til Dokument
8:17 S (2014–2015) og Senterpartiets forslag om å etablere en offentlig
køforkortingsklinikk (friklinikk) på Rjukan.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk
Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen påse at ventelistene ved
helseforetakene gjennomgås på en hensiktsmessig måte, og at de pasientene
som står på ventelistene, blir kontaktet for å avklare om tilstanden
er uendret, forverret eller om de har fått behandling et annet sted.
Samtidig skal pasientene gis aktiv informasjon om mulighet for kortere
ventetider gjennom Fritt sykehusvalg i de tilfellene der det er
aktuelt. Stortinget ber regjeringen snarest mulig legge frem resultater fra
en slik kvalitetsgjennomgang av ventelistene ved helseforetakene.
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen påse at helseforetakene
finner effektive måter å følge opp pasientene på i forkant av avtalte
timer, slik at man kan utnytte ressursene optimalt og til beste
for pasientene.
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen gjennomgå ordningen Fritt
sykehusvalg for å sikre at den fungerer optimalt og så pasientvennlig
som mulig.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen snarest mulig fremme forslag
om pilotprosjekt ved noen sykehus med konkrete mål for ventetidsreduksjon,
samt vurdere finansiering av forslagene gjennom en definert ventetidspott
for å stimulere til smartere organisering ved de offentlige sykehusene.
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen i behandlingen av statsbudsjettet
for 2015 sikre en aktivitetsvekst i den offentlige delen av spesialisthelsetjenesten på
minimum 12 mrd. kroner i denne stortingsperioden for å sikre økt
kvalitet og økt behandlingskapasitet til beste for pasientene.
Komiteen viser til
representantforslaget og merknadene og rår Stortinget til å gjøre
følgende
vedtak:
Dokument 8:62 S (2013–2014) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Tove Karoline Knutsen, Freddy de Ruiter,
Ruth Grung, Audun Otterstad og Torgeir Micaelsen om økt kapasitet
i sykehusene og kortere ventetid for pasientene – vedlegges protokollen.
Jeg viser til brev fra helse- og omsorgskomiteen 18. juni
2014.
Stortinget ber regjeringen
påse at ventelistene ved helseforetakene gjennomgås på en hensiktsmessig
måte og at de pasientene som står på ventelistene, blir kontaktet
for å avklare om tilstanden er uendret, forverret eller om de har fått
behandling et annet sted. Samtidig skal pasientene gis aktiv informasjon
om mulighet for kortere ventetider gjennom fritt sykehusvalg i de tilfellene
der det er aktuelt. Stortinget ber regjeringen, i tilknytning til
statsbudsjettet for 2015, legge frem resultater fra en slik kvalitetsgjennomgang
av ventelistene ved helseforetakene.
Utforming av pasient- og brukerrettighetene
og den praktiske oppfølgingen av disse definerer i stor grad hvordan
pasientene på venteliste følges opp. Enhver pasient som henvises
til spesialisthelsetjenesten har rett til å få helsetilstanden vurdert
innen maksimalt innen 30 virkedager. Ved mistanke om alvorlig eller
livstruende sykdom bør det være en maksimalfrist på 15 dager. Pasienten
og henvisende instans skal få tilbakemelding om hvordan pasientenes
helsetilstand er blitt vurdert og hvilken helsehjelp som det eventuelt
planlegges at pasienten skal gis. Henvisninger som er mangelfulle
kan ikke returneres til henvisende instans uten vurdering. Det må
om nødvendig innhentes supplerende opplysninger, eller pasienten
må innkalles til undersøkelse slik at det kan gjøres en faglig forsvarlig
vurdering av helsetilstanden. Det skal også informeres om når behandlingen
eventuelt forventes å bli gitt. Dersom pasienten har rett til prioritert
helsehjelp, skal pasienten og henvisende instans informeres om dette
og om den juridiske bindende fristen som i så fall er fastsatt for
når helsehjelpen senest kan gis.
I juni 2013 vedtok Stortinget fire sentrale
endringer i pasient- og brukerrettighetsloven. Retten til vurdering
av henvisningen ble endret fra 30 til 10 virkedager. Videre skal
spesialisthelsetjenesten gi et tidspunkt til pasientene for når utredning
eller behandling skal starte. Dette bør for de fleste pasienter
være en konkret time for utredning eller behandling. Skillet mellom
rettighetspasienter og behovspasienter ble også opphevet. Lovendringen
innebærer at dersom pasienten har behov for spesialisthelsetjeneste har
pasienten også en rett til nødvendig spesialisthelsetjeneste og
krav på en individuell fastsatt frist for når helsehjelpen skal
igangsettes. I tillegg ble også ansvaret for å kontakte HELFO dersom
man ser at pasienten ikke kan gis helsehjelp innen den juridiske
fristen flyttet fra pasienten til sykehuset. Det innebærer at det
er sykehuset som skal kontakte HELFO når det ser at fristen ikke
kan oppfylles. Lovendringene vil tre i i kraft i 2015. I revidert
nasjonalbudsjett fikk regjeringen tilslutning til en bevilgningsøkning på
til sammen 17 mill. kroner til bl. a. vedtatte endringer i pasient-
og brukerrettighetsloven.
I oppdragsdokumentet til de regionale helseforetakene
for 2014 er det satt krav om at den gjennomsnittlig ventetiden til
oppstart av utredning eller behandling skal ned. De regionale helseforetakene
og sykehusene har satt i gang flere tiltak for å redusere ventetiden.
Flere sykehus har bedret aktivitetsplanleggingen og bruker ventelistene
aktivt i planleggingen av driften. Andre tiltak er samarbeid mellom
sykehusene og Kontoret for fritt sykehusvalg og kontakt med enkelt
pasienter for å avklare videre behandling.
I departementets oppfølging av tiltak for å
redusere ventetiden er det lagt vekt på at arbeidet skal skje innenfor
rammen av styringsmodellen for spesialisthelsetjenesten og den etablerte
rollefordelingen mellom departement, de regionale helseforetakene
og Helsedirektorat. Det iverksettes kontinuerlig tiltak ute i tjenesten
der ansvaret for å initiere og gjennomføre tiltak ligger på den
enkelte sengepost, avdeling, klinikk, sykehus eller helseforetak.
Departementet understøtter dette arbeidet ved å forbedre de sentrale
strukturene og rammene som ansatte i sykehusene arbeider innenfor,
for eksempel knyttet til forenkling av krav til rapportering og
mer enhetlige IKT-standarder.
Riksrevisjonens undersøkelse av fritt sykehusvalg
i 2011 viste at sykehusene har etablert rutiner for å informere
om muligheten til å velge sykehus. Helseforetakene tar utgangspunkt
i mal utarbeidet av Helsedirektoratet som angir hva slags informasjon
helseforetakene har plikt til å gi. Sykehus og fastleger har plikt
til å informere pasientene om ordningen fritt sykheusvalg. Nettsiden
www.frittsykehusvalg.no gir en oversikt over tilgjengelige behandlingssteder
og tilbud både hos offentlige og private behandlingssteder med avtaler.
Her finnes det lett tilgjengelig informasjon om forventede ventetider,
antall behandlinger, rettigheter og enkelte kvalitetsmål.
Tall fra Kontoret for fritt sykehusvalg viser
at befolkningens kjennskap til tjenesten øker. I 2013 mottok pasientrådgiverne
i fritt sykehusvalg totalt om lag 32 600 telefonhenvendelser, noe
som er 26 prosent flere enn i 2012. I samme periode ble det registrert
om lag 400 000 besøk på nettsiden www.frittsykehusvalg.no. Dette tilsvarer
en økning på om lag 11 pst. sammenlignet med året før.
Stortinget ber regjeringen
påse at helseforetakene finner effektive måter å følge opp pasientene i
forkant av avtalte timer slik at man kan utnytte ressursene optimalt
og til beste for pasientene.
For mange pasienter og brukere uteblir fra avtalt time
på poliklinikkene uten å gi beskjed. Dette er uheldig. De som ikke
møter opp, tar opp plassen til en annen pasient. Dette er en utfordring
for sykehusene. I foretaksmøtene med de regionale helseforetakene
mai 2013 la foretaksmøtet til grunn at de regionale helseforetakene
skulle iverksette tiltak for å redusere antall pasienter som ikke
møter til avtalt time. Sykehusene arbeider med ulike tiltak for
å øke tilgjengeligheten til sykehusene, og gjennom dette redusere
ventetider. Men det er viktig at også pasientene møter til avtalt
tid. Det kan skje alle at noe hindrer en i å møte. Da er det viktig
å gi beskjed, slik at en annen kan få timen. Det må bli enklere
å nå sykehusenes poliklinikker dersom pasienter ønsker å endre avtale.
Spekter estimerer at anslagsvis 3 til 7 prosent
av pasientene ikke møter til poliklinisk konsultasjon uten å gi
beskjed. Det er angitt et intervall på mellom 200 000 og 500 000
konsultasjoner. Det utføres årlig over 5 millioner polikliniske
konsultasjoner innenfor somatikk. I tillegg kommer et betydelig
antall polikliniske konsultasjoner innenfor psykisk helsevern og
rus. Analyser viser at andelen ikke møtte er størst innenfor rus
og psykisk helse, mens antallet totalt sett er høyest innenfor somatiske
lidelser. Årsaken til at pasientene og brukerne uteblir fra avtalt
time er sammensatt. Dette handler om sykehusenes tilgjengelighet
slik som åpningstider og om kommunikasjon mellom sykehus og pasient
ved behov for å endre time. For mennesker med rusavhengighet og
psykiske lidelser, er det behov for en vurdering av om time på poliklinikk
er det rette tiltaket for å gi god helsehjelp.
Mange sykehus jobber aktivt for at færrest mulig uteblir
fra avtalt time. Mange har tatt i bruk sms-varsling og e-post som
minner pasientene om avtalt time med gode resultater. Helsedirektoratet
har utgitt en veileder for hvordan sykehusene innenfor lovverket
kan anvende sms-meldinger og e-post som kommunikasjonsmedia. Andre sykehus
ringer opp pasienter dagen før timen, mens andre igjen har innført
en egen kontaktperson (driftskoordinator) som pasientene kan kontakte
ved behov for å endre time. Analyser som blant annet Helse Vest
har gjort, viser at antallet som ikke møter til avtalt time er høyere
enn antallet som venter på helsehjelp. Det viser at det er et stort
potensial for forbedring.
Dagens regelverk sier at pasienten kan avkreves betaling
tilsvarende egenandel dersom pasienten uteblir fra time eller at
timen er avbestilt mindre enn 24 timer før avtalt tid, dvs 320 kroner. Pasienten
skal informeres om plikten til å betale ved uteblivelse. Slik betaling
kan kreves av alle pasienter, også av pasienter som er fritatt fra
betaling av egenandel. Dette følger av forskrift om utgifter til
helsehjelp som utføres poliklinisk ved statlige institusjoner og
helseinstitusjoner som mottar driftstilskudd fra regionale helseforetak. En
eventuell økning av egenandelen for pasienter som ikke møter til
time er en budsjettsak og vil evt. måtte vurderes i statsbudsjettet.
Helse Vest har etablert prosjektet ”Alle møter” hvor
Helsedirektoratet er leverandør for elektronisk kommunikasjon mellom
helseforetak og pasient/pårørende. Det er flere delmål i prosjektet
”Alle møter”, men ett av målene er i tråd med forslagsstillernes
ønske om å legge til rette for bedre kommunikasjon og oppfølging
av pasientene i forkant av avtalte timer for å sikre at pasienter
møter til tildelte timer og at helseforetakene utvikler bedre planleggingshorisonter. Helse
Vest har etablert www.vestlandspasienten.no i kombinasjon med www.helsenorge.no. Det
er lagt til rette for at løsningen når den er ferdig utviklet og
tatt i bruk på Vestlandet, er tilgjengelig for de øvrige helseregionene.
Det forutsetter imidlertid en konsolidert og felles bruk av IKT
systemer.
Stortinget ber regjeringen
gjennomgå ordningen fritt sykehusvalg for å sikre at den fungerer
optimalt og så pasientvennlig som mulig.
Fritt sykehusvalg er en pasientrettighet. For
at ordningen skal bli brukt er det viktig at fastlegene følger opp
den plikten de har til å informere om ordningen, og at nettsiden
frittsykehusvalg.no er mest mulig oppdatert på informasjon om ventetid,
men også etter hvert suppleres med mer informasjon om kvalitet,
som er relevant for pasientene.
Regjeringen er i gang med å innføre en ytterligere
styrking av pasient- og brukerrettighetene gjennom å etablere ordningen
fritt behandlingsvalg. Gjennom fritt behandlingsvalg vil pasientens
mulighet til å velge behandling bli utvidet – også utover de begrensningene
som i dag er i fritt sykehusvalg og utover de begrensningene som
i dag er knyttet til at en må oppleve fristbrudd for å kunne velge
andre enn de som har avtale som går inn under ordningen fritt sykehusvalg.
Fra 1. januar 2014 er også røntgentjenester inne i ordningen med
fritt sykehusvalg, og det arbeides også med sikte på å inkludere
private rehabiliteringsinstitusjoner som har avtale med regionalt helseforetak
i ordningen.
Stortinget ber regjeringen
snarest mulig og senest i forbindelse med forslag til statsbudsjettet for
2015 fremme forslag om pilotprosjekt ved noen sykehus med konkrete
mål til ventetidsreduksjon samt vurdere finansiering av forslagene
gjennom en definert ventetidspott for å stimulere til smartere organisering
ved de offentlige sykehusene.
Det er en utfordring av mange pasienter venter unødvendig
lenge på behandling, og jeg har derfor stilt krav i oppdragsdokumentene
til de regionale helseforetakene om redusert ventetid i 2014.
De regionale helseforetakene og helseforetakene har
igangsatt en rekke tiltak for å redusere ventetiden. Mange av tiltakene
er tilpasset lokale forhold da årsaken til ventetiden varierer mellom sykehus
og også innad mellom avdelinger i sykehus. Eksempler på tiltak er
å redusere antallet som ikke møter til avtalt time, forkorte tiden mellom
henvisning og vurdering, god oppgavedeling, langsiktig planlegging
av legekapasitet, mer effektiv logistikk og støttefunksjoner, bedre ressursutnyttelse
og reduksjon i antall strykninger grunnet interne forhold. Helseforetakene
har også tatt i bruk private aktører i større grad, jf. regjeringens
styrking på 300 mill. kroner i 2014 til økt aktivitet hos private
for å redusere ventetidene.
Å få ventetidene ned krever gjennomføring av prioriterte
reformer, slik som samhandlingsreformen og fritt behandlingsvalgreformen,
og godt lokalt forankret arbeid i sykehusene for å effektivisere
arbeidsprosessene. En øremerket ventetidspott framstår ikke som
et egnet virkemiddel for å sikre gode insentiver og lokal handlefrihet.
En slik pott vil tvert i mot kunne gi økt byråkrati og utilsiktede
vridninger av ressursinnsatsen.
Innenfor de rammer storting og departement setter,
må ansvaret for å finne de gode løsningene og den smartere organiseringen
ligge på de regionale helseforetakene og de lokale sykehusene. Disse
vet best hvor skoen trykker. Ansvaret for å redusere ventetidene
må ses i sammenheng med sykehusenes ansvar for planlegging av pasientforløp,
logistikk og ressursutnyttelse. Arbeidet for å redusere ventetid
må derfor finansieres innenfor normale driftsbevilgninger og ikke
egne avgrensede bevilgninger over statsbudsjettet.
Utarbeidelse av behandlings- eller pakkeforløp er
en viktig del av regjeringens kreftsatsing. Formålet med satsingen
er raskere diagnose og kortere ventetid. Tverrfaglige diagnosesentre kommer
i alle regioner i løpet av 2014. Tverrfaglige grupper har startet
å utarbeide behandlingsforløp bygd på danske erfaringer og de behandlingsretningslinjene
som allerede er utarbeidet i Norge. Brukerne deltar i arbeidet.
Målet er å innføre pakkeforløpene i 2015.
Stortinget ber regjeringen
ta initiativ til en særskilt avtale mellom arbeidstaker- og arbeidsgiversiden
i helseforetakene for å kunne iverksette ventetidsprosjekter og
prosjekter ved poliklinikkene på kvelds- og helgebasis, og fremme
forslag om finansiering i statsbudsjettet for 2015 etter gjennomførte
forhandlinger.
Jeg mener at tiltak for å redusere ventetidene
må finne sin løsning innenfor normale driftsbevilgninger.
Den gjeldende tariffavtalen for leger i
sykehus som er inngått mellom Spekter og Legeforeningen har bestemmelser
som åpner for at det kan inngås avtaler lokalt om ventetidsprosjekter
og poliklinikker på kvelds- og helgebasis. Det skal lokalt også
avtales hvilken kompensasjon som skal gis for dette arbeidet. Omfanget
av denne typen lokale avtaler varierer, noe som har sin bakgrunn
i personalressurser og kostnader.
I foretaksmøtet med de regionale helseforetakene
i januar 2013 stilte departementet krav om at de regionale helseforetakene
skulle bidra i arbeidet med kartlegging og utredning for å vurdere
å utvide sykehusenes åpningstid for planlagt virksomhet. Målet er
å ivareta pasientens behov på en bedre måte. Utvidet åpningstid kan
gi bedre utnyttelse av arealer, utstyr og personell i sykehusene,
og på sikt gi bedre tilbud til pasienter og brukere.
En eventuell mer bruk av utvidet åpningstid,
slik jeg ser det, må løses i forhandlinger mellom tariffavtalens
parter. Staten som eier er som kjent ikke part i tariffavtalene
i sykehusene. Det vil derfor ikke være i tråd med eksisterende foretaksmodell
om regjeringen skal ta en aktiv rolle for å få til særskilte avtaler
mellom arbeidstaker- og arbeidsgiversiden i sykehusene.
Stortinget ber regjeringen
i arbeidet med statsbudsjettet for 2015 sikre en aktivitetsvekst
i den offentlige delen av spesialisthelsetjenesten på minimum 12
milliarder kroner i denne stortingsperioden for å sikre økt kvalitet
og økt behandlingskapasitet til beste for pasientene.
Regjeringen mener at hovedoppgavene i spesialisthelsetjenesten
skal løses ved de offentlige sykehusene. Det er samtidig en utfordring
at mange pasienter venter unødvendig lenge på nødvendig behandling,
også på helsetjenester der det er ledig kapasitet hos private aktører. Regjeringen
vil gjøre mer bruk av private, der dette kan bidra til å redusere
ventetidene. Regjeringen har derfor foreslått å innføre fritt behandlingsvalg
som en bred reform, jf. utsendt høringsnotat om dette.
Sykehusenes økonomi ble styrket med 2,7 mrd. kroner
i 2014, det første året i denne stortingsperioden. Dette tilsvarte
en vekst i all pasientbehandling på om lag 2,6 pst., og var vel
0,3 prosentenheter høyere enn Regjeringen Stoltenberg II s forslag.
Dette er den høyeste budsjetterte aktivitetsveksten for de regionale helseforetakene
noen sinne. Regjeringen vil fremme sitt forslag til statsbudsjett
for 2015 i oktober.
Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 20. november
2014
Kari Kjønaas Kjos | Kristin Ørmen Johnsen |
leder | ordfører |