Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Innstilling fra kirke-, utdannings- og forskningskomiteen om endringer i statsbudsjettet 2014 under Kunnskapsdepartementet

Dette dokument

  • Innst. 109 S (2014–2015)
  • Kildedok: Prop. 25 S (2014–2015), kap. 222, 225–228, 230, 252, 256, 270, 276, 280, 283, 284, 287, 288, 2410, 3222, 3225, 3230, 3256, 5310, 5617
  • Dato: 09.12.2014
  • Utgiver: kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
  • Sidetall: 8
  • PDF

Innhold

Til Stortinget

Regjeringen ved Kunnskapsdepartementet foreslår i denne proposisjonen endringer i enkelte bevilgninger i statsbudsjettet 2014. Utgiftene foreslås redusert med til sammen 455,7 mill. kroner, inkludert lånetransaksjoner. Inntektene foreslås redusert med til sammen 616,8 mill. kroner, inkludert lånetransaksjoner.

Det foreslås å øke bevilgningen over post 1 med 6,2 mill. kroner mot en tilsvarende inntektsøkning under kap. 3222 post 2. Forslaget følger av høyere salgsinntekter fra fjernundervisning.

Det foreslås å øke posten med 8,8 mill. kroner som følge av at det var flere eksamenskandidater vårsemesteret 2014 enn tidligere anslått.

Det foreslås å redusere bevilgningen med 6,2 mill. kroner på grunn av lavere elevtall og aktivitet enn forutsatt i saldert budsjett 2014.

Nye prognoser fra UDI viser at færre søker om opphold i Norge enn tidligere anslått. Dette medfører et redusert behov for opplæring av barn og unge i mottak og omsorgssentre. Det foreslås å redusere posten med 8,2 mill. kroner.

Det foreslås å redusere bevilgningen med 21,4 mill. kroner på grunn av lavere renteanslag enn tidligere lagt til grunn.

Det foreslås å redusere bevilgningen med 611 000 kroner på grunn av lavere elevtall og aktivitet enn forutsatt i saldert budsjett 2014.

Det har kommet inn flere søknader til ordningen enn det som ble lagt til grunn i saldert budsjett. Bevilgningen ble i forbindelse med Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014) økt med 10 mill. kroner for å legge til rette for at flere kan oppnå praksisbrev. Det har ikke kommet inn søknader om tilskudd til praksisbrev.

For at flest mulig lærlinger og lærekandidater skal få tilfredsstillende utbytte av opplæringen foreslår departementet at midlene til praksisbrevkandidater benyttes innenfor formålet med bevilgningen på posten for øvrig. I tillegg foreslår departementet å øke bevilgningen på posten med 6 mill. kroner for å unngå reduksjon i tilskuddsutbetalingen til den enkelte søker som følge av mange søknader.

Utgiftene til Norges bidrag til EUs utviklings- og informasjonssenter for yrkesopplæringen, Cedefop, og kontingenten til Det europeiske språkrådet i Graz, er høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett 2014. Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 121 000 kroner.

Det foreslås å øke bevilgningen her for å gi driftstilskudd til organisasjonen MOT til arbeid mot mobbing. Bevilgningen foreslås økt med 750 000 kroner mot en tilsvarende reduksjon på kap. 226 post 21 i 2014. Se også omtale under kap. 226 post 72.

Det foreslås å redusere bevilgningen med 787 000 kroner på grunn av endrede forutsetninger for beregning av ODA-refusjon for tilskudd til opplæring av unge asylsøkere og barn av asylsøkere.

Det foreslås å redusere bevilgningen med 1 mill. kroner mot en økning på kap. 225 post 74 på 750 000 kroner og 250 000 kroner på kap. 226 post 72, jf. omtale under disse postene.

På grunn av frafall fra videreutdanningsprogrammet i løpet av studieåret foreslår departementet å redusere bevilgningen med 27 mill. kroner.

Departementet foreslår å øke bevilgningen her for å gi prosjektstøtte til organisasjonen MOT til arbeid mot mobbing. Bevilgningen økes med 250 000 kroner, mot en tilsvarende reduksjon på post 21, jf. også omtale under kap. 225 post 74.

Tilskuddet til opplæring ved Misjonærskolen i Kenya gis som en sats per elev innenfor gitt bevilgning. Basert på oppdatert elevtall per 1. oktober 2014 foreslår departementet å redusere bevilgningen med 546 000 kroner.

Basert på elevtelling 1. oktober 2014 anslås et merbehov på posten. Elevtallet er høyere enn det som er lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår derfor å øke bevilgningen med 142 mill. kroner.

Basert på elevtelling 1. oktober 2014 anslås et merbehov på posten. Elevtallet er høyere enn det som ble lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen med 14,5 mill. kroner.

Basert på elevtelling 1. oktober 2014 anslås et mindrebehov på posten, idet elevtallet er lavere enn det som ble lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår på denne bakgrunn å redusere bevilgningen med 312 000 kroner.

Basert på elevtelling 1. oktober 2014 anslås et merbehov på posten som følge av høyere elevtall enn det som ble lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen med 333 000 kroner.

Basert på elevtelling 1. oktober 2014 anslås et mindrebehov på posten som følge av lavere elevtall enn det som ble lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår på denne bakgrunn å redusere bevilgningen med 3,2 mill. kroner.

Basert på elevtelling 1. oktober 2014 anslås et merbehov på posten som følge av høyere elevtall enn det som ble lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen med 14,8 mill. kroner.

Basert på elevtelling 1. oktober 2014 anslås et mindrebehov på posten som følge av lavere elevtall enn det som ble lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår å redusere bevilgningen på posten med 124 000 kroner.

Basert på elevtelling 1. oktober 2014 anslås et merbehov på posten som følge av høyere elevtall enn det som ble lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen med 1,4 mill. kroner.

Basert på elevtallsprognoser foreslår departementet å redusere bevilgningen med 6,5 mill. kroner i 2014.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen over post 21 med 9,8 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon på kap. 3230 post 1 Inntekter ved oppdrag, som følge av et noe lavere omfang av oppdragsvirksomhet enn tidligere anslått.

Det foreslås å øke bevilgningen med 35 mill. kroner, hovedsakelig som følge av høyere eurokurs og en økning i kontingenten for Erasmus+.

Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 256 post 21 med 1,25 mill. kroner mot en tilsvarende økning på kap. 3256 post 1 Inntekter fra oppdrag, som følge av økt oppdragsvirksomhet.

I Prop. 1 S (2014–2015) foreslår regjeringen å endre budsjetteringsmodellen for tilskudd til bygging av studentboliger slik at bevilgningen på posten på en bedre måte følger kontantprinsippet og kravet om realistisk budsjettering. I budsjettforslaget ligger det tilskudd til oppstart av nye prosjekter og videreføring av prosjekter som er i gang og som har fått tilsagn om tilskudd i 2014 og tidligere. Prognoser fra Husbanken tilsier at det vil gå om lag 300 mill. kroner til utbetaling i 2014 mot 563,9 mill. kroner disponibelt på posten. Med gammel budsjetteringsmodell ville ubrukte midler i 2014 blitt overført til 2015, men med ny budsjetteringsmodell ligger disse midlene inne i budsjettforslaget for 2015. På denne bakgrunn foreslår departementet at posten reduseres med 263,8 mill. kroner i 2014.

Tomb fagskole avvikler sin virksomhet fra og med høstsemesteret 2014. Tilskuddet til skolen avvikles dermed fra og med 1. oktober 2014. På denne bakgrunn foreslås bevilgningen redusert med 254 000 kroner.

I forbindelse med at Fagskolen Innlandet har overtatt ansvaret for fagskoleutdanningen ved Norges Byggskole fra studieåret 2014–2015, foreslår departementet at Fagskolen Innlandet får et øremerket tilskudd til drift av dette fagskoletilbudet høsten 2014.

Departementet foreslår å overføre 33 000 kroner fra post 51 til kap. 540 Direktoratet for forvaltning og IKT, post 22 Betaling av elektronisk ID og digital post til private leverandører. Rammeoverføringen skyldes at kostnaden for bruk av eID på høyt sikkerhetsnivå til innlogging i Felles studieadministrativt tjenestesenter (FSAT) i 2014 er høyere enn forventet. FSAT ble etablert 1. juli 2014 og er en sammenslåing av Felles studentsystem (FS), Samordna opptak (SO) og Seksjon for utvikling av nasjonale informasjonssystemer ved USIT/UiO.

Norges andel av kontingenten til NORDUnet AS fastsettes av Nordisk råd og er basert på relativ størrelse på BNP mellom de nordiske landene. Det gjenstår en forpliktelse på om lag 6,7 mill. kroner i 2014. Departementet foreslår derfor at bevilgningen økes med 2,1 mill. kroner.

Meteorologisk institutt ble i 2014 utpekt som en statsinstitusjon som huser skjermingsverdige objekter. Meteorologisk institutt må derfor iverksette sikringstiltak for å beskytte funksjoner av stor samfunnsmessig betydning og for å oppfylle kravene i sikkerhetsloven og forskrift om objektsikkerhet.

Departementet foreslår å øke bevilgningen på posten med 8,2 mill. kroner til tiltak for nødvendig sikring av skjermingsverdige objekter ved Meteorologisk institutt.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 744 000 kroner. De fleste kontingentene til internasjonale organisasjoner er utbetalt. Merbehovet er knyttet til World Meteorological Organization (WMO), der Norges bidrag til WMOs satsing Global Framework for Climate Services øker noe.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 1 mill. kroner. Merbehovet gjelder engangskostnader som De nasjonale forskningsetiske komiteene (FEK) har hatt i forbindelse med flytting til nye lokaler.

Det foreslås å redusere bevilgningen med 450 000 kroner grunnet endringer i tidsplanen for gjennomføring av enkelte prosjekter og lavere bevilgningsbehov enn lagt til grunn i gjeldende budsjett.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 3,4 mill. kroner grunnet valutakursendringer.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 27,8 mill. kroner grunnet valutakursendringer.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 333 000 kroner grunnet valutakursendringer.

Det foreslås å øke bevilgningen med 5 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon på post 45. Dette er en teknisk flytting av midler innenfor bevilgningen til Lånekassens fornyingsprogram LØFT.

Departementet foreslår å overføre 344 000 kroner fra post 1 til kap. 540 Direktoratet for forvaltning og IKT, jf. omtale av tilsvarende overføring fra kap. 280 post 51.

Samlet foreslås det å øke bevilgningen på posten med 4,7 mill. kroner.

Det foreslås å redusere bevilgningen med 5 mill. kroner, jf. post 1.

Videre foreslår departementet å redusere bevilgningen med 16,5 mill. kroner. Mindrebehovet i 2014 skyldes endret periodisering i LØFT-programmet. I Prop. 1 S (2014–2015) for Kunnskapsdepartementet er det foreslått en tilsvarende økning av bevilgningen på posten for 2015.

Samlet foreslås det å redusere bevilgningen med 21,5 mill. kroner.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 27,1 mill. kroner. Et mindrebehov på 54,4 mill. kroner skyldes at antall mottakere av bostipend er lavere enn det som er anslått tidligere. Samtidig er det et merbehov på til sammen 27,3 mill. kroner på grunn av flere mottakere av flyktningstipend, sykestipend og ekstrastipend til søkere med nedsatt funksjonsevne.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 53 mill. kroner. Merbehovet skyldes endringer i rentenivå og økt beholdning av ikke-rentebærende lån.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 80 mill. kroner. Reduksjonen skyldes at færre saker enn tidligere anslått blir overført til Statens innkrevingssentral (SI).

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 247,3 mill. kroner. Reduksjonen skyldes i hovedsak endringer i rentesatser og antall støttemottakere. Påløpte renter er redusert med 167 mill. kroner mens redusert rentegjeld denne perioden er økt med 151 mill. kroner, noe som skyldes at påløpte renter betales raskere ved overgang fra kvartalsvis til månedlig forfall. Samtidig er det en økning i anslaget på forsinkelsesrenter på 45,2 mill. kroner og en økning i renter ved overgang til tilbakebetaling på 30,3 mill. kroner.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 8,6 mill. kroner. Det økte behovet skyldes et etterslep av avskrivinger fra høsten 2013. Dette har medført at antall avskrivinger i 2014 øker mer enn tidligere anslått.

Departementet foreslår å øke bevilgningen med 8,2 mill. kroner. Det økte behovet skyldes at økningen i antall purregebyr på grunn av endring fra kvartalsvis til månedlig forfall, er større enn tidligere anslått.

Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 583,8 mill. kroner. Reduksjonen skyldes i hovedsak at innbetalte avdrag er blitt lavere enn tidligere anslått. En annen årsak til mindrebehovet er endringer i bevilgningsbehovet til tap på utlån, jf. omtale under kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning, post 74 Tap på utlån.

Departementet forslår å redusere bevilgningen med 46,8 mill. kroner. Endringen skyldes endringer i rentenivået og størrelsen på den rentefrie støtten, jf. omtale under kap 2410 Statens lånekasse for utdanning, post 72 Rentestøtte.

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Christian Tynning Bjørnø, lederen Trond Giske, Martin Henriksen, Tone Merete Sønsterud og Marianne Aasen, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn Tveiten Benestad, Kent Gudmundsen og Kristin Vinje, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad og Bente Thorsen, fra Kristelig Folkeparti, Anders Tyvand, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Venstre, Iselin Nybø, og fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, viser til proposisjonen og har ikke merknader.

Komiteen viser til proposisjonen og råder Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

I statsbudsjettet for 2014 blir det gjort følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

222

Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat

1

Driftsutgifter, forhøyes med

6 199 000

fra kr 90 653 000 til kr 96 852 000

225

Tiltak i grunnopplæringen

21

Spesielle driftsutgifter, forhøyes med

8 822 000

fra kr 89 773 000 til kr 98 595 000

63

Tilskudd til samisk i grunnopplæringen, kan overføres, nedsettes med

6 198 000

fra kr 57 533 000 til kr 51 335 000

64

Tilskudd til opplæring av unge asylsøkere og barn av asylsøkere, nedsettes med

8 176 000

fra kr 122 445 000 til kr 114 269 000

65

Rentekompensasjon for skole- og svømmeanlegg, kan overføres, nedsettes med

21 410 000

fra kr 533 300 000 til kr 511 890 000

67

Tilskudd til opplæring i finsk, nedsettes med

611 000

fra kr 8 136 000 til kr 7 525 000

70

Tilskudd til opplæring av lærlinger og lærekandidater med spesielle behov, forhøyes med

6 000 000

fra kr 48 798 000 til kr 54 798 000

72

Tilskudd til internasjonale utdanningsprogram og organisasjoner, forhøyes med

121 000

fra kr 5 604 000 til kr 5 725 000

74

Tilskudd til organisasjoner, forhøyes med

750 000

fra kr 23 214 000 til kr 23 964 000

226

Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, nedsettes med

1 000 000

fra kr 791 065 000 til kr 790 065 000

22

Videreutdanning for lærere og skoleledere, nedsettes med

27 000 000

fra kr 616 773 000 til kr 589 773 000

72

Tilskudd til utviklingsprosjekter i grunnopplæringen, forhøyes med

250 000

fra kr 2 070 000 til kr 2 320 000

227

Tilskudd til særskilte skoler

73

Tilskudd til opplæring i Kenya, nedsettes med

546 000

fra kr 1 309 000 til kr 763 000

228

Tilskudd til private skoler mv.

70

Private grunnskoler, overslagsbevilgning, forhøyes med

141 993 000

fra kr 1 601 993 000 til kr 1 743 986 000

71

Private videregående skoler, overslagsbevilgning, forhøyes med

14 472 000

fra kr 1 410 920 000 til kr 1 425 392 000

72

Private skoler godkjent etter kap. 4 i voksenopplæringsloven, overslagsbevilgning, nedsettes med

312 000

fra kr 148 215 000 til kr 147 903 000

73

Private grunnskoler i utlandet, overslagsbevilgning, forhøyes med

333 000

fra kr 111 458 000 til kr 111 791 000

74

Private videregående skoler i utlandet, overslagsbevilgning, nedsettes med

3 158 000

fra kr 25 858 000 til kr 22 700 000

75

Private skoler for funksjonshemmede elever, overslagsbevilgning, forhøyes med

14 844 000

fra kr 224 305 000 til kr 239 149 000

76

Andre private skoler, overslagsbevilgning, nedsettes med

124 000

fra kr 45 272 000 til kr 45 148 000

77

Den tyske skolen i Oslo, overslagsbevilgning, forhøyes med

1 414 000

fra kr 12 688 000 til kr 14 102 000

78

Kompletterende undervisning, nedsettes med

6 450 000

fra kr 43 360 000 til kr 36 910 000

230

Statlig spesialpedagogisk støttesystem

21

Spesielle driftsutgifter, nedsettes med

9 799 000

fra kr 58 410 000 til kr 48 611 000

252

EUs utdannings- og ungdomsprogram

70

Tilskudd, forhøyes med

34 982 000

fra kr 290 360 000 til kr 325 342 000

256

Vox, nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk

21

Spesielle driftsutgifter, forhøyes med

1 250 000

fra kr 16 521 000 til kr 17 771 000

270

Internasjonal mobilitet og sosiale formål for studenter

75

Tilskudd til bygging av studentboliger, kan overføres, nedsettes med

263 826 000

fra kr 358 981 000 til kr 95 155 000

276

Fagskoleutdanning

72

Annen fagskoleutdanning, nedsettes med

254 000

fra kr 65 628 000 til kr 65 374 000

280

Felles enheter

51

Drift av nasjonale fellesoppgaver, nedsettes med

33 000

fra kr 146 896 000 til kr 146 863 000

73

Tilskudd til NORDUnet, kan overføres, forhøyes med

2 100 000

fra kr 23 905 000 til kr 26 005 000

283

Meteorologiformål

50

Meteorologisk institutt, forhøyes med

8 200 000

fra kr 290 089 000 til kr 298 289 000

72

Internasjonale samarbeidsprosjekter, forhøyes med

744 000

fra kr 61 445 000 til kr 62 189 000

284

De nasjonale forskningsetiske komiteene

1

Driftsutgifter, forhøyes med

1 023 000

fra kr 17 529 000 til kr 18 552 000

287

Forskningsinstitutter og andre tiltak

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 71, nedsettes med

450 000

fra kr 25 078 000 til kr 24 628 000

288

Internasjonale samarbeidstiltak

72

Internasjonale grunnforskningsorganisasjoner, nedsettes med

3 426 000

fra kr 233 123 000 til kr 229 697 000

73

EUs rammeprogram for forskning, kan overføres, nedsettes med

27 823 000

fra kr 1 603 029 000 til kr 1 575 206 000

74

Det europeiske instituttet for innovasjon og teknologi, kan overføres, nedsettes med

333 000

fra kr 11 511 000 til kr 11 178 000

2410

Statens lånekasse for utdanning

1

Driftsutgifter, kan nyttes under post 45, forhøyes med

4 656 000

fra kr 343 111 000 til kr 347 767 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, nedsettes med

21 515 000

fra kr 82 240 000 til kr 60 725 000

70

Utdanningsstipend, overslagsbevilgning, nedsettes med

27 126 000

fra kr 3 105 295 000 til kr 3 078 169 000

72

Rentestøtte, overslagsbevilgning, forhøyes med

53 005 000

fra kr 946 096 000 til kr 999 101 000

74

Tap på utlån, nedsettes med

80 000 000

fra kr 344 700 000 til kr 264 700 000

90

Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning, nedsettes med

247 278 000

fra kr 22 274 976 000 til kr 22 027 698 000

Inntekter

3222

Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat

2

Salgsinntekter mv., forhøyes med

6 199 000

fra kr 4 898 000 til kr 11 097 000

3225

Tiltak i grunnopplæringen

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter, nedsettes med

787 000

fra kr 52 345 000 til kr 51 558 000

3230

Statlig spesialpedagogisk støttesystem

1

Inntekter ved oppdrag, nedsettes med

9 799 000

fra kr 58 410 000 til kr 48 611 000

3256

Vox, nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk

1

Inntekter ved oppdrag, forhøyes med

1 250 000

fra kr 10 698 000 til kr 11 948 000

5310

Statens lånekasse for utdanning

4

Refusjon av ODA-godkjente utgifter, forhøyes med

8 630 000

fra kr 21 100 000 til kr 29 730 000

89

Purregebyrer, forhøyes med

8 225 000

fra kr 115 065 000 til kr 123 290 000

90

Redusert lån og rentegjeld, nedsettes med

583 764 000

fra kr 8 303 672 000 til kr 7 719 908 000

5617

Renter fra Statens lånekasse for utdanning

80

Renter, nedsettes med

46 768 000

fra kr 3 804 289 000 til kr 3 757 521 000

Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 9. desember 2014

Trond Giske

leder og ordfører