Regjeringen v/Kunnskapsdepartementet legger
i kapittel 2 i denne proposisjonen frem forslag til endringer i
enkelte bevilgninger i statsbudsjettet 2015. Departementet foreslår
å øke utgiftene med til sammen 759,4 mill. kroner, inkludert lånetransaksjoner.
Inntektene foreslås økt med til sammen 454,7 mill. kroner, inkludert
lånetransaksjoner.
Bevilgningsendringer på 90-poster behandles
i Stortinget av finanskomiteen og er derfor ikke kommentert i den
foreliggende faginnstillingen.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 5,1
mill. kroner mot en tilsvarende økning under kap. 3222 post 2, jf.
omtale under denne posten.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 5,1
mill. kroner som følge av høyere salgsinntekter fra fjernundervisning
ved Sameskolen for Midt-Norge.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med
6,4 mill. kroner på grunn av lavere elevtall og aktivitet enn forutsatt
i Saldert budsjett 2015.
Bevilgningen for 2015 gjelder opplæring høsten 2014
og våren 2015. Elevtallet er lavere enn tidligere lagt til grunn.
Departementet foreslår derfor å redusere bevilgningen med 32,3 mill. kroner.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 31,6
mill. kroner på grunn av høyere renteanslag enn tidligere lagt til
grunn.
Prognoser fra Husbanken tilsier at ikke hele
investeringsrammen for 2015 på 3 mrd. kroner vil bli benyttet. Departementet
foreslår derfor å redusere investeringsrammen som det kan gis nye tilsagn
om rentekompensasjon for i 2015 fra 3 mrd. kroner til 2,5 mrd. kroner,
jf. forslag til vedtak II, punkt 1. Dette ble varslet i Prop. 1
S (2015–2016) for Kunnskapsdepartementet. I budsjettforslaget for
2016 er investeringsrammen foreslått økt med 1,5 mrd. kroner for
at den totalt skal utgjøre 15 mrd. kroner, gitt reduksjonen som
departementet nå foreslår i 2015.
Prognoser fra fylkesmennene tilsier et mindre- behov
i 2015. Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 2 mill.
kroner.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med
674 000 kroner på grunn av mindrebehov til studiehjemler.
Det har kommet inn rundt 35 pst. flere søknader til
ordningen enn det som ble lagt til grunn i vår, jf. Prop. 119 S
(2014–2015). Departementet foreslår å øke bevilgningen med 23,3
mill. kroner for å unngå redusert sats.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 130 000
kroner som følge av endringer i kontingentkrav og eurokursen.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med
5,9 mill. kroner som følge av redusert bevilgningsbehov til opplæring
av barn og unge som søker opphold i Norge, jf. kap. 225 post 64.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med
63 mill. kroner som følge av frafall innenfor videreutdanningen
for lærere og lavere gjennomsnittskostnader per deltaker enn tidligere anslått.
Elevtallet våren 2015 var lavere enn lagt til grunn
i Saldert budsjett 2015. Departementet foreslår derfor å redusere
bevilgningen med 329 000 kroner.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 173,4
mill. kroner som følge av høyere elevtall enn lagt til grunn i Saldert
budsjett 2015.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 29 mill.
kroner som følge av høyere elevtall enn lagt til grunn i Saldert
budsjett 2015.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 4,4 mill.
kroner som følge av høyere elevtall enn lagt til grunn i Saldert
budsjett 2015.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 4,9
mill. kroner som følge av høyere elevtall enn lagt til grunn i Saldert
budsjett 2015.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med
7,3 mill. kroner som følge av lavere elevtall enn lagt til grunn
i Saldert budsjett 2015.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 15,2
mill. kroner som følge av høyere elevtall enn lagt til grunn i Saldert
budsjett 2015.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med
95 000 kroner som følge av lavere elevtall enn lagt til grunn i
Saldert budsjett 2015.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 1,8
mill. kroner som følge av høyere elevtall enn lagt til grunn i Saldert
budsjett 2015.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med
16,6 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon på kap. 3230 post
1, jf. omtale under denne posten.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med
16,6 mill. kroner som følge av lavere omfang av oppdragsvirksomhet
enn tidligere anslått.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 46,7
mill. kroner, hovedsakelig som en følge av høyere eurokurs som gir
høyere kontingent.
Departementet foreslår å øke bevilgningen på posten
med 1,3 mill. kroner mot en tilsvarende økning på kap. 3256 post
1, jf. omtale under denne posten.
Departementet foreslår å øke bevilgningen på posten
med 1,3 mill. kroner som en følge av økt oppdragsvirksomhet.
Departementet foreslår å øke bevilgningen på posten
med 1,7 mill. kroner som en følge av økte inntekter.
I forbindelse med revidert nasjonalbudsjett
for 2015 vedtok Stortinget å opprette om lag 500 nye studieplasser
ved statlige og private universiteter og høyskoler, jf. Innst. 360
S (2014–2015). Summen som lå til grunn for Stortingets vedtak var
basert på en beregning med bruk av en gjennomsnittskategori for
tildeling av studieplasser, kategori D. Den endelige fordelingen av
studieplasser innebar et lite avvik fra denne beregningen både for
kap. 260 post 50 og post 70. Departementet foreslår på denne bakgrunn
at kap. 260 post 50 økes med 255 000 kroner, mens kap. 260 post
70 reduseres med 195 000 kroner.
I statsbudsjettet for 2015 er det bevilget 75 mill. kroner
til samarbeid, arbeidsdeling, konsentrasjon og sammenslåinger i
universitets- og høyskolesektoren (SAKS). Midlene er budsjettert
på kap. 260 post 50 Statlige universiteter og høyskoler, men ikke
alle SAKS-midlene i 2015 går til statlige universiteter og høyskoler. Kunnskapsdepartementet
har utbetalt midler til slike prosesser i sektoren til andre aktører
som UNINETT AS og Database for statistikk om høgre utdanning (DBH)
under Norsk samfunnsvitenskapelig datatjeneste (NSD). Departementet
foreslår på denne bakgrunn å redusere kap. 260 post 50 med 1,5 mill.
kroner mot en tilsvarende økning på kap. 281 post 70.
Samlet foreslås det å redusere bevilgningen
med 1,2 mill. kroner.
Kunnskapsdepartementet vedtok 15. juni 2015
å avvikle statstilskuddet til Den norske Eurytmihøyskole (DNE) fra
og med andre halvår 2015, da det etter departementets vurdering
ikke lenger er grunnlag for at høyskolen vil kunne bruke tilskuddet
i tråd med forutsetningene angitt i tilskuddsbrevet. Styret ved
DNE har etter dette vedtatt å nedlegge utdanningen ved institusjonen.
På denne bakgrunn foreslår departementet at posten reduseres med
1,8 mill. kroner.
Videre foreslår departementet å redusere bevilgningen
på posten med 195 000 kroner, jf. omtale under kap. 260 post 50.
Samlet foreslås det å redusere bevilgningen
med 2 mill. kroner.
I statsbudsjettet for 2015 ble budsjetteringsmodellen
for tilskudd til studentboligbygging lagt om, slik at posten på
en bedre måte følger kontantprinsippet og kravet om realistisk budsjettering,
jf. Prop. 1 S (2014–2015) for Kunnskapsdepartementet. Prognoser
fra Husbanken for utbetaling på posten for 2015 tilsier en økning
i bevilgningen på 110 mill. kroner i 2015 for å dekke opp for tidligere
forpliktelser samt å legge til rette for snarlig oppføring av studentboliger.
På denne bakgrunn foreslår departementet å øke bevilgningen på posten
med 110 mill. kroner, jf. forslag til vedtak II, punkt 2.
Departementet foreslår å overføre 51 000 kroner fra
kap. 540 post 22 til kap. 280 post 51 for betaling av elektronisk
ID og digital post til private leverandører. Rammeoverføringen skyldes
at kostnaden for bruk av eID på høyt sikkerhetsnivå til innlogging
i Felles studieadministrativt tjenestesenter (FSAT) i 2015 er lavere
enn forventet. Departementet foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen
på posten med 51 000 kroner.
Norges andel av kontingenten til NORDUnet AS fastsettes
av Nordisk råd og er basert på relativ størrelse på brutto nasjonalprodukt
(BNP) mellom de nordiske landene. Det gjenstår en forpliktelse i
siste kvartal på om lag 8,3 mill. kroner i 2015. Departementet foreslår
derfor at tilskuddet på posten økes med 1,5 mill. kroner i 2015,
for å dekke Norges andel av forpliktelsene.
I statsbudsjettet for 2015 er det bevilget en
total ramme på 167,1 mill. kroner over kap. 281 Felles tiltak for
universiteter og høyskoler postene 1 og 70. I Prop. 1 S (2014–2015)
er det anslått fordeling mellom 1- og 70-post på bakgrunn av om
mottaker er en statlig eller privat aktør. Departementet foreslår
å øke bevilgningen på post 1 med 1,2 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon
på kap. 281 post 70.
Departementet foreslår å øke bevilgningen på posten
med 1,5 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon på kap. 260 post
50 grunnet tildeling av tilskudd til prosesser for samarbeid, arbeidsdeling,
konsentrasjon og sammenslåinger i universitets- og høyskolesektoren
(SAKS) i statsbudsjettet for 2015. Se omtale under kap. 260 post
50.
Departementet foreslår også å øke bevilgningen til
Komité for kjønnsbalanse og mangfold i forskning (Kif) med 600 000
kroner, grunnet behov for oppgradering av nettside og gjennomføring av
mangfoldsundersøkelse.
Videre foreslår departementet å redusere bevilgningen
på posten med 1,2 mill. kroner, jf. omtale under kap. 281 post 1.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen med 0,9 mill.
kroner.
Departementet foreslår å øke bevilgningen på posten
med 1,6 mill. kroner. Merbehovet skyldes høyere valutakurser på
betalingstidspunktet enn det som ble lagt til grunn i gjeldende
budsjett.
De nasjonale forskningsetiske komiteene (FEK) har
nylig blitt godtatt i medlemskategori ordinært forvaltningsorgan
i Statens pensjonskasse. FEK skal dermed fra og med 2015 ikke betale
inn premie til Statens pensjonskasse for pensjon og forsikring.
Departementet foreslår derfor å redusere bevilgningen på posten
med 2,1 mill. kroner.
Departementet foreslår å øke bevilgningen på posten
med 1,5 mill. kroner. Midlene skal brukes til å styrke virkemidlet
Toppfinansiering av Marie Curie-kandidater. Siktemålet med programmet
er å finansiere den delen av stipendiaters tarifflønn som ikke dekkes
av Marie Curie-ordningen. Ordningen støtter både inngående og utgående
mobilitet.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 11,6
mill. kroner grunnet endrede valutakurser. Store deler av det økte
bevilgningsbehovet skyldes Norges kontingent til CERN, hvor den
norske kronen har svekket seg mot sveitsiske franc.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 279,7
mill. kroner. Merbehovet skyldes styrket eurokurs sammenlignet med
revidert budsjett.
Departementet foreslår å overføre 353 000 kroner
til post 1 fra kap. 540 Direktoratet for forvaltning og IKT, post
22 Betaling av elektronisk ID og digital post til private leverandører.
Rammeoverføringen skyldes at kostnaden for bruk av eID på høyt sikkerhetsnivå
til innlogging i Lånekassen i 2015 er lavere enn forventet.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 16,9
mill. kroner. Merbehovet skyldes i hovedsak at færre studenter enn
tidligere forutsatt får omgjort stipend til lån i forbindelse med
den årlige bokontrollen som ble innført i 2015.
Departementet foreslår å øke bevilgningen på posten
med 7,7 mill. kroner. Merbehovet skyldes i all hovedsak en økning
i antall mottakere av flyktningstipend, sykestipend og ekstrastipend til
personer med nedsatt funksjonsevne, som til sammen gir et økt bevilgningsbehov
på 37 mill. kroner. Videre har utbetaling av foreldrestipend økt
med 21,9 mill. kroner som følge av høyere gjennomsnittlig stipend.
På den annen side reduseres bevilgningsbehovet med 51,2 mill. kroner
som følge av færre mottakere av grunnstipend enn det som lå til
grunn for revidert nasjonalbudsjett for 2015.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 27,8
mill. kroner. Endringen skyldes flere mottakere av tilleggsstipend
samt en økning i stipendbeløpet, både for skolepengestipend og tilleggsstipend,
som trolig skyldes valutasvingninger.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 60,5
mill. kroner. Endringen skyldes en økning av renter til ikke-rentebærende
lån, samtidig som anslagene for tilbakeførte renter for kunder som ikke
fortsetter studiene er høyere enn tidligere anslått.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen på
posten med 17,2 mill. kroner. Reduksjonen skyldes i all hovedsak
lavere anslag for lån etter gjeldsordningsloven og lån som blir
overført permanent til SI.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 52,4
mill. kroner. Merbehovet skyldes i hovedsak endret rente. Redusert
rentegjeld for denne perioden er redusert med 23,6 mill. kroner,
mens påløpte renter, renter ved overgang til tilbakebetaling og
forsinkelsesrenter har økt med til sammen 42,5 mill. kroner. Anslagene
for rentes rente er redusert med 17 mill. kroner.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med
50,5 mill. kroner. Reduksjonen skyldes at antall purregebyr har
gått gradvis ned etter overgangen fra kvartalsvis til månedlig forfall
i juli 2014.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 430,4
mill. kroner. Økningen skyldes en økning i tilbakebetaling av lån
fra kundene, som kan være et resultat av den lave renten.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 3,1
mill. kroner. Endringen skyldes nye anslag for omgjøring av lån
til stipend som følge av innføring av fast bokontroll, som har økt
med 10,4 mill. kroner, jf. omtalen under kap. 2410 post 50.
I anslag for kostnadene ved de nye studieplassene
som ble vedtatt i revidert nasjonalbudsjett for 2015, ble det ved
en feil beregnet budsjetteffekt på kap. 5310 post 93 i 2015, mens
det ikke skal være effekt på posten før i 2016. Bevilgningen på
posten ble dermed feilaktig økt med 7,3 mill. kroner som følge av
dette. Det foreslås derfor å nedjustere bevilgningen med 7,3 mill.
kroner.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 86
mill. kroner. Endringen skyldes endringer i rentenivået og størrelsen
på den rentefrie støtten, jf. omtale under kap. 2410 post 72.
Holocaust-senteret fikk i revidert nasjonalbudsjett
for 2013 20 mill. kroner til vedlikehold, modernisering og bedre
utnyttelse av Villa Grande. Senteret har benyttet deler av bevilgningen
til rehabilitering av en bunker og planlegging av videre modernisering,
men har til nå ikke kunnet realisere hele prosjektet. Villa Grandes status
som et fredet bygg og regulering i området gir særskilte utfordringer.
Departementet foreslår derfor at bevilgningen i statsbudsjettet for
2015 tilføyes stikkordet «kan overføres», jf. forslag til vedtak
III.
Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU)
forvalter midler til internasjonalisering av høyere utdanning og
internasjonalt høyere utdanningssamarbeid. I 2015 er det et underforbruk
av stipendordningen for studenter ved College of Europe på om lag
700 000 kroner. Departementet vil be SIU om å vurdere tiltak for økt
utnyttelse av stipendordningen, men samtidig gi SIU anledning til
at ubenyttede midler kan benyttes til andre tiltak.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Christian Tynning Bjørnø, lederen Trond Giske, Martin Henriksen, Tone
Merete Sønsterud og Marianne Aasen, fra Høyre, Henrik Asheim, Norunn
Tveiten Benestad, Kent Gudmundsen og Kristin Vinje, fra Fremskrittspartiet,
Sivert Bjørnstad og Bente Thorsen, fra Kristelig Folkeparti, Anders
Tyvand, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Venstre, Iselin
Nybø, og fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes,
viser til proposisjonen og har ingen merknader.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og råder Stortinget til
å gjøre følgende
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
| | | |
Utgifter |
222 | | Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 5 113 000 |
| | fra kr 91 834 000 til kr 96 947 000 | |
225 | | Tiltak i grunnopplæringen | |
| 63 | Tilskudd til samisk i grunnopplæringen,
kan overføres, nedsettes med | 6 406 000 |
| | fra kr 58 551 000 til kr 52 145 000 | |
| 64 | Tilskudd til opplæring til barn og unge som søker opphold
i Norge,
nedsettes med | 32 320 000 |
| | fra kr 157 320 000 til kr 125 000 000 | |
| 65 | Rentekompensasjon for skole- og svømmeanlegg, kan overføres,
forhøyes med | 31 608 000 |
| | fra kr 442 753 000 til kr 474 361 000 | |
| 66 | Tilskudd til leirskoleopplæring, nedsettes med | 2 000 000 |
| | fra kr 46 887 000 til kr 44 887 000 | |
| 67 | Tilskudd til opplæring i finsk, nedsettes med | 674 000 |
| | fra kr 8 306 000 til kr 7 632 000 | |
| 70 | Tilskudd til opplæring av lærlinger og lærekandidater
med spesielle behov, forhøyes med | 23 276 000 |
| | fra kr 56 408 000 til kr 79 684 000 | |
| 72 | Tilskudd til internasjonale utdanningsprogram og organisasjoner,
forhøyes med | 130 000 |
| | fra kr 6 290 000 til kr 6 420 000 | |
226 | | Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen | |
| 22 | Videreutdanning for lærere og skoleledere, nedsettes med
| 63 000 000 |
| | fra kr 1 083 944 000 til kr 1 020 944 000 | |
227 | | Tilskudd til særskilte skoler | |
| 73 | Tilskudd til opplæring i Kenya, nedsettes med | 329 000 |
| | fra kr 676 000 til kr 347 000 | |
228 | | Tilskudd til private skoler mv. | |
| 70 | Private grunnskoler, overslagsbevilgning,
forhøyes med | 173 403 000 |
| | fra kr 1 701 414 000 til kr 1 874 817 000 | |
| 71 | Private videregående skoler, overslagsbevilgning,
forhøyes med | 28 992 000 |
| | fra kr 1 470 254 000 til kr 1 499 246 000 | |
| 72 | Private skoler godkjent etter kap. 4 i voksenopplæringsloven,
overslagsbevilgning, forhøyes med | 4 411 000 |
| | fra kr 139 306 000 til kr 143 717 000 | |
| 73 | Private grunnskoler i utlandet, overslagsbevilgning,
forhøyes med | 4 943 000 |
| | fra kr 109 555 000 til kr 114 498 000 | |
| 74 | Private videregående skoler i utlandet,
overslagsbevilgning,
nedsettes med | 7 309 000 |
| | fra kr 27 166 000 til kr 19 857 000 | |
| 75 | Private skoler for funksjonshemmede elever,
overslagsbevilgning,
forhøyes med | 15 215 000 |
| | fra kr 240 682 000 til kr 255 897 000 | |
| 76 | Andre private skoler, overslagsbevilgning,
nedsettes med | 95 000 |
| | fra kr 46 533 000 til kr 46 438 000 | |
| 77 | Den tyske skolen i Oslo, overslagsbevilgning,
forhøyes med | 1 778 000 |
| | fra kr 13 780 000 til kr 15 558 000 | |
230 | | Statlig spesialpedagogisk støttesystem | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, nedsettes med | 16 601 000 |
| | fra kr 59 978 000 til kr 43 377 000 | |
252 | | EUs utdannings- og ungdomsprogram | |
| 70 | Tilskudd, forhøyes med | 46 720 000 |
| | fra kr 390 629 000 til kr 437 349 000 | |
256 | | Vox, nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk | |
| 21 | Spesielle driftsutgifter, forhøyes med | 1 300 000 |
| | fra kr 14 880 000 til kr 16 180 000 | |
260 | | Universiteter og høyskoler | |
| 50 | Statlige universiteter og høyskoler, nedsettes med | 1 245 000 |
| | fra kr 29 844 250 000 til kr 29 843 005 000 | |
| 70 | Private høyskoler, nedsettes med | 1 951 000 |
| | fra kr 1 238 097 000 til kr 1 236 146 000 | |
270 | | Internasjonal mobilitet og sosiale formål for studenter | |
| 75 | Tilskudd til bygging av studentboliger,
kan overføres, forhøyes med | 110 000 000 |
| | fra kr 419 900 000 til kr 529 900 000 | |
280 | | Felles enheter | |
| 51 | Drift av nasjonale fellesoppgaver, forhøyes med | 51 000 |
| | fra kr 171 018 000 til kr 171 069 000 | |
| 73 | Tilskudd til NORDUnet, kan overføres,
forhøyes med | 1 500 000 |
| | fra kr 30 094 000 til kr 31 594 000 | |
281 | | Felles tiltak for universiteter og høyskoler | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under
post 70, forhøyes med | 1 180 000 |
| | fra kr 116 967 000 til kr 118 147 000 | |
| 70 | Andre overføringer, kan nyttes under
post 1, forhøyes med | 920 000 |
| | fra kr 50 510 000 til kr 51 430 000 | |
283 | | Meteorologiformål | |
| 72 | Internasjonale samarbeidsprosjekter, forhøyes med | 1 571 000 |
| | fra kr 96 964 000 til kr 98 535 000 | |
284 | | De nasjonale forskningsetiske komiteene | |
| 1 | Driftsutgifter, nedsettes med | 2 100 000 |
| | fra kr 18 212 000 til kr 16 112 000 | |
285 | | Norges forskningsråd | |
| 52 | Langsiktig, grunnleggende forskning, forhøyes med | 1 500 000 |
| | fra kr 1 523 564 000 til kr 1 525 064 000 | |
288 | | Internasjonale samarbeidstiltak | |
| 72 | Internasjonale grunnforskningsorganisasjoner, forhøyes
med | 11 636 000 |
| | fra kr 291 623 000 til kr 303 259 000 | |
| 73 | EUs rammeprogram for forskning, kan
overføres, forhøyes med | 279 699 000 |
| | fra kr 2 397 942 000 til kr 2 677 641 000 | |
2410 | | Statens lånekasse for utdanning | |
| 1 | Driftsutgifter, kan nyttes under
post 45, forhøyes med | 353 000 |
| | fra kr 376 631 000 til kr 376 984 000 | |
| 50 | Avsetning til utdanningsstipend,
overslagsbevilgning, forhøyes med | 16 900 000 |
| | fra kr 5 903 516 000 til kr 5 920 416 000 | |
| 70 | Utdanningsstipend, overslagsbevilgning,
forhøyes med | 7 727 000 |
| | fra kr 2 780 269 000 til kr 2 787 996 000 | |
| 71 | Andre stipend, overslagsbevilgning,
forhøyes med | 27 818 000 |
| | fra kr 798 003 000 til kr 825 821 000 | |
| 72 | Rentestøtte, overslagsbevilgning,
forhøyes med | 60 505 000 |
| | fra kr 967 380 000 til kr 1 027 885 000 | |
| 74 | Tap på utlån, nedsettes med | 17 200 000 |
| | fra kr 317 200 000 til kr 300 000 000 | |
| 90 | Økt lån og rentegjeld, overslagsbevilgning,
forhøyes med | 52 360 000 |
| | fra kr 23 209 704 000 til kr 23 262 064 000 | |
| | | |
Inntekter |
3222 | | Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat | |
| 2 | Salgsinntekter mv., forhøyes med | 5 113 000 |
| | fra kr 5 030 000 til kr 10 143 000 | |
3225 | | Tiltak i grunnopplæringen | |
| 4 | Refusjon av ODA-godkjente utgifter, nedsettes med | 5 873 000 |
| | fra kr 73 248 000 til kr 67 375 000 | |
3230 | | Statlig spesialpedagogisk støttesystem | |
| 1 | Inntekter ved oppdrag, nedsettes med | 16 601 000 |
| | fra kr 59 978 000 til kr 43 377 000 | |
3256 | | Vox, nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk | |
| 1 | Inntekter ved oppdrag, forhøyes med | 1 300 000 |
| | fra kr 10 985 000 til kr 12 285 000 | |
| 2 | Salgsinntekter mv., forhøyes med | 1 712 000 |
| | fra kr 338 000 til kr 2 050 000 | |
5310 | | Statens lånekasse for utdanning | |
| 89 | Purregebyrer, nedsettes med | 50 503 000 |
| | fra kr 186 103 000 til kr 135 600 000 | |
| 90 | Redusert lån og rentegjeld, forhøyes med | 430 367 000 |
| | fra kr 8 560 726 000 til kr 8 991 093 000 | |
| 93 | Omgjøring av utdanningslån til stipend, forhøyes med | 3 138 000 |
| | fra kr 5 569 654 000 til kr 5 572 792 000 | |
5617 | | Renter fra Statens lånekasse for utdanning | |
| 80 | Renter, forhøyes med | 86 038 000 |
| | fra kr 3 949 988 000 til kr 4 036 026 000 | |
II
Tilsagnsfullmakter
1. Stortinget samtykker
i at Kunnskapsdepartementet i 2015 kan gi nye tilsagn om rentekompensasjon
tilsvarende en investeringsramme på 2,5 mrd. kroner under kap. 225
Tiltak i grunnopplæringen, post 65 Rentekompensasjon for skole-
og svømmeanlegg.
2. Stortinget samtykker i at Kunnskapsdepartementet
i 2015 kan gi tilsagn om tilskudd ut over gitt bevilging på kap.
270 Internasjonal mobilitet og sosiale formål for studenter, post
75 Tilskudd til bygging av studentboliger, men slik at samlet ramme
for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger 502,2 mill. kroner.
III
Tilføying av stikkord
Stortinget samtykker i at bevilgningen i statsbudsjettet
for 2015 under kap. 255 Tilskudd til freds- og menneskerettssentre,
post 70 Senter for studier av Holocaust og livssynsminoriteter, tilføyes
stikkordet «kan overføres».
Oslo, i kirke-, utdannings- og forskningskomiteen, den 1. desember 2015
Trond Giske |
leder og ordfører |