Innstilling frå kommunal- og forvaltningskomiteen om endringer i statsbudsjettet 2015 under Kommunal- og moderniseringsdepartementet

Innhold

Til Stortinget

1. Samandrag

1.1 Innledning

Kommunal- og moderniseringsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2015.

1.2 Forslag til endringer

Kap. 3525 Fylkesmannsembetene

Post 1 Inntekter ved oppdrag

Ved innføring av nøytral merverdiavgift i statlig sektor ble det ikke trukket ut anslått merverdiavgift på inntektsposten, kun på utgiftsposten, jf. Prop. 1 S (2014–2015) for Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Posten foreslås derfor i proposisjonen redusert med 10,5 mill. kroner til 154,2 mill. kroner.

Kap. 530 Byggeprosjekter utenfor husleieordningen

Post 33 Videreføring av byggeprosjekter, kan overføres

Prosjektet Urbygningen på Ås vil ha et høyere likviditetsbehov enn bevilget i 2015, jf. økning av kostnadsrammen til 470 mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2015, jf. Prop. 119 S (2014–2015) og Innst. 360 S (2014–2015). Det foreslås i proposisjonen å øke bevilgningen med 81,9 mill. kroner til 1 186,5 mill. kroner.

Kap. 534 Erstatningslokaler for departementene

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

De samlede kostnadene til sikring av erstatningslokalene var beregnet til 630 mill. kroner. Med unntak av flytting av treningssenteret til Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) fra Akersgata 64–68 til nye lokaler og fasadesikring av studentsamskipnadens lokaler i Akersgata 64–68, er de identifiserte og planlagte sikringstiltakene i sluttfasen, og forventes ferdigstilt første halvår 2016.

Når SiO har flyttet ut av Akersgata 64–68, vil Statsbygg overta lokalene og sette i gang arbeid med fasadesikring. På grunn av det privatrettslige leieforholdet mellom studentsamskipnaden og utleier i Akersgata 64–68 har staten til nå ikke hatt nødvendig grunnlag for å fasadesikre lokalene.

Det anslås at de samlede kostnadene til sikringstiltak av erstatningslokalene blir 35 mill. kroner lavere enn tidligere anslått. På denne bakgrunn foreslås det i proposisjonen at bevilgningen i 2015 settes ned med 35 mill. kroner til 198,3 mill. kroner.

Kap. 2445 Statsbygg

Post 24 Driftsresultat
Konsekvenser av å innføre nye statlige regnskapsstandarder

Innføringen av nye statlige regnskapsstandarder medfører at en større andel av vedlikeholdskostnadene skal regnskapsføres som investeringer og avskrives i tråd med forventet levetid. Prognosen for utskiftninger og påkostninger etter de statlige regnskapsstandardene har økt med 35 mill. kroner. Det foreslås derfor i proposisjonen å omdisponere 35 mill. kroner fra Statsbyggs driftsbudsjett til post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, jf. omtale under kap. 2445 post 45 og kap. 5445 Statsbygg, post 39 Avsetning til investeringsformål. Forslaget innebærer å redusere underpost 24.2 Driftsutgifter med 35 mill. kroner, mens underpost 24.5 Til investeringsformål økes tilsvarende.

Nedskrivning av Statsbyggs balanse

Statsbygg har utarbeidet et skisseprosjekt til et nytt beredskapssenter for politiet til 46,7 mill. kroner. Investeringen er regnskapsført i Statsbyggs balanse. Da Statsbygg ikke skal være byggherre for prosjektet, må Statsbyggs balanse nedskrives med investert beløp. Det foreslås derfor i proposisjonen at underpost 24.3 Avskrivninger økes med 46,7 mill. kroner. Resultatkravet til Statsbygg reduseres med tilsvarende beløp.

Denne økningen motsvares av en tilsvarende inntekt på Finansdepartementets kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift, post 30 Avskrivninger.

Justering av underposter

Ved en inkurie ble underpost 24.5 Til investeringsformål justert opp med 14,9 mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2015, jf. Prop. 119 S (2014–2015) og Innst. 360 S (2014–2015). For å korrigere for dette foreslås det at underpost 24.5 Til investeringsformål reduseres med 14,9 mill. kroner, samtidig som underpost 24.2 Driftsutgifter foreslås økt tilsvarende. Forslaget påvirker ikke post 24 Driftsresultat.

Oppsummering post 24

Samlet foreslås det i proposisjonen å redusere underpost 24.2 Driftsutgifter med 20,1 mill. kroner og øke underpost 24.5 Til investeringsformål tilsvarende. Videre foreslås det å øke underpost 24.3 Avskrivninger med 46,7 mill. kroner. Resultatkravet til Statsbygg foreslås redusert med totalt 46,7 mill. kroner.

Post 30 Prosjektering av bygg, kan overføres

For perioden 2013–2015 er det bevilget 105 mill. kroner til et nytt beredskapssenter for politiet, mens det er benyttet 46,7 mill. kroner i perioden. Det er besluttet at Statsbygg ikke skal være byggherre for prosjektet, og posten foreslås redusert med ubrukt bevilgning.

Det foreslås i proposisjonen å redusere bevilgningen på posten med 58,3 mill. kroner til 114,1 mill. kroner.

Post 33 Videreføring av ordinære byggeprosjekter, kan overføres

Prosjektet nytt nasjonalmuseum på Vestbanen vil ha et høyere likviditetsbehov enn bevilget i 2015.

Det foreslås i proposisjonen å øke bevilgningen med 32 mill. kroner til 1 454,6 mill. kroner.

Post 34 Videreføring av kurantprosjekter, kan overføres

Etterspørsel etter denne typen prosjekter er større enn forutsatt og det foreslås å øke bevilgningen med 80 mill. kroner til 730 mill. kroner.

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Det er behov for å omdisponere 35 mill. kroner fra post 24 Driftsresultat til post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold for å ivareta endringer av nye statlige regnskapsstandarder, jf. omtale under post 24 og kap. 5445 Statsbygg, post 39 Avsetning til investeringsformål. Det foreslås i proposisjonen å øke bevilgningen med 35 mill. kroner til 241 mill. kroner.

Kap. 5445 Statsbygg

Post 39 Avsetning til investeringsformål

Økte inntekter på kap. 5445 Statsbygg, post 39 motsvares av tilsvarende økning på kap. 2445 Statsbygg, underpost 24.5 Til investeringsformål.

Det foreslås i proposisjonen å øke bevilgningen med 35 mill. kroner til 1 065 mill. kroner som følge av innføring av nye statlige regnskapsstandarder, jf. omtale under kap. 2445 Statsbygg, post 24 Driftsresultat og post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.

Kap. 540 Direktoratet for forvaltning og IKT

Post 22 Betaling for bruk av elektronisk ID og Sikker digital posttjeneste
Elektronisk ID

Hver gang en innbygger bruker en elektronisk ID utstedt av BankID, Buypass og Commfides til en offentlig tjeneste, vil det utløse et betalingskrav som utbetales av Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) og som skal dekkes av den virksomheten som forvalter tjenesten. I bevilgningen for 2015 er det rammeoverført 9,3 mill. kroner fra flere virksomheter. Det er også lagt til grunn at en merutgift i 2014 på 1 mill. kroner, som skyldes at eID-leverandørene fakturerte Difi à konto for første kvartal 2015, dekkes av mottakervirksomhetene i 2015.

På bakgrunn av avregning per 30. september 2015, estimater på transaksjonsvolum per 31. desember 2015 samt avregnet merutgift fra 2014, foreslås det i proposisjonen å justere rammeoverføringene i tråd med tabellen nedenfor.

(i 1 000 kr)

Kap./post

Virksomhet

Fordeling i Prop. 1 S (2014–2015)

Bevilgnings behov i 2015

Forslag til justering

605/01

Nav

2 902

2 131

-771

1618/01

Skattedirektoratet, herunder Statens innkrevingssentral

960

494

-466

701/21

Helsedirektoratet

621

273

-348

2410/01

Lånekassen

945

592

-353

280/51

Samordna opptak

210

159

-51

904/01

Brønnøysundregistrene

3 669

2 146

-1 523

Sum

9 307

5 795

-3 512*

* Rammeoverføring fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet

Det foreslås derfor i proposisjonen at bevilgningen på posten reduseres med 3,5 mill. kroner mot en tilsvarende økning på ovennevnte budsjettposter.

Det er i 2015 også lagt opp til å fakturere enkelte virksomheter for 2 mill. kroner mot tilsvarende inntekter på kap. 3540 Direktoratet for forvaltning og IKT, post 5 Betaling for bruk av elektronisk ID og Sikker digital posttjeneste. Utgiftene er nå beregnet til 1,6 mill. kroner, og det foreslås derfor i proposisjonen at bevilgningen på posten reduseres med 0,4 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon på kap. 3540 post 5.

Prognosen for neste år viser at antall autentiseringer og signeringer vil øke. Dette vil bli fakturert à konto fra leverandørene inneværende år. I bevilgningen for 2015 er det ikke satt av midler til dette. Det foreslås derfor å øke bevilgningen på posten med 0,3 mill. kroner.

Sikker digital posttjeneste

I bevilgningen for 2015 ble det anslått utgifter knyttet til sikker digital posttjeneste på om lag 7 mill. kroner. Faktiske utgifter for bruk vil bli fakturert avsendervirksomhetene.

På bakgrunn av avregning per 30. september 2015 foreslås det å nedjustere bevilgningen med 3,8 mill. kroner mot en tilsvarende nedjustering av kap. 3540 post 5. Årsaken er færre antall autentiseringer for digital postkasse og mindre utgifter til bruk av digital postkasse enn forventet.

Samlet foreslås det i proposisjonen at bevilgningen på posten reduseres med 7,4 mill. kroner til 10,9 mill. kroner.

Kap. 3540 Direktoratet for forvaltning og IKT

Post 5 Betaling for bruk av elektronisk ID og Sikker digital posttjeneste

På posten budsjetteres inntekter knyttet til betaling fra offentlige virksomheter for bruk av Sikker digital posttjeneste til innbyggere samt kostnader for innlogging til postkassene via ID-porten. Videre gjelder posten betaling for bruk av elektronisk ID på høyt sikkerhetsnivå utstedt av private leverandører, jf. omtale under kap. 540, post 22 Betaling for bruk av elektronisk ID og Sikker digital posttjeneste.

Bevilgningen på posten foreslås i proposisjonen redusert med 4,2 mill. kroner knyttet til en tilsvarende reduksjon under kap. 540 post 22. Bevilgningen foreslås videre redusert med 0,7 mill. kroner som følge av at tilsvarende beløp på post 22 først blir viderefakturert og kommer til innbetaling i 2016. I tillegg kommer en nedjustering med 1,1 mill. kroner som skyldes at posten ikke er justert for uttrekk av merverdiavgift i 2015.

Samlet foreslås det i proposisjonen at bevilgningen på posten reduseres med 6 mill. kroner til 4,4 mill. kroner.

Programkategori 13.67 Nasjonale minoriteter

Kap. 567 Nasjonale minoriteter

Post 71 Romanifolkets/taternes kulturfond

Stiftelsen Romanifolkets/taternes kulturfond fordeler tilskuddsmidlene. Stiftelsen skal levere rapport og regnskap påfølgende år. Bevilgningen i 2015 er 5,2 mill. kroner.

Departementet har på ordinær måte fulgt opp at bevilgningen til stiftelsen blir forvaltet i tråd med Stortingets forutsetninger og de alminnelige kravene i bevilgningsreglementet mv. Det har blant annet vært nødvendig å etterlyse nødvendig dokumentasjon, og midlene for 2015 er derfor ikke utbetalt per november 2015.

Departementet er kjent med at Stiftelsestilsynet følger opp forvaltningen av Stiftelsen Romanifolkets/taternes kulturfond. Etter departementets vurdering bør bevilgningen holdes tilbake inntil organiseringen og driften av stiftelsen er akseptabel og godkjent av Stiftelsestilsynet, og departementet har fått vurdert og godkjent den etterspurte dokumentasjonen.

Det foreslås på denne bakgrunn i proposisjonen at stikkordet kan overføres tilføyes posten i 2015.

Programkategori 13.70 Rammeoverføringer til kommunesektoren mv.

Kap. 575 Ressurskrevende tjenester

Post 60 Toppfinansieringsordning, overslagsbevilgning

Kommunene søker om refusjon året etter at utgiftene har påløpt. Tilskuddet er en overslagsbevilgning. Ordningen forvaltes av Helsedirektoratet.

I 2015 får kommunene kompensert 80 pst. av netto lønnsutgifter til helse- og omsorgstjenester ut over et innslagspunkt på 1 043 000 kroner.

Tilskuddsordningen gjelder for tjenestemottakere til og med det året de fyller 67 år.

I saldert budsjett for 2015 er det bevilget 8 058,7 mill. kroner til ressurskrevende tjenester. Det ble lagt til grunn en vekst i antall tjenestemottakere på 6 pst. og en reell vekst i utgift per mottaker på 1,6 pst. fra 2014. Det har blitt utbetalt totalt 8 264,2 mill. kroner, dvs. 205,5 mill. kroner mer enn saldert budsjett for 2015. Det er 7 517 mottakere som er omfattet av ordningen i 2015, tilsvarende en økning på 5,5 pst. fra 2014. Realveksten i utgift per mottaker var 5,2 pst. Videre har det i 2015 blitt utbetalt 56,5 mill. kroner knyttet til utgifter kommunene hadde i 2013.

På bakgrunn av dette foreslås det at bevilgningen økes med 205,5 mill. kroner til 8 264,2 mill. kroner.

Kap. 580 Bostøtte

Post 70 Bostøtte, overslagsbevilgning

Bevilgningen for 2015 er 2 810 mill. kroner.

Nye anslag tilsier at det vil bli i gjennomsnitt 107 600 husstander som får bostøtte hver måned i 2015, mot tidligere anslag på 108 500 mottakere. Gjennomsnittlig utbetalt bostøtte per mottaker for året anslås til 27 000 kroner, mot tidligere anslag på 25 700 kroner. I tillegg er det satt av midler på posten til etterbetaling av bostøtte, blant annet som følge av opprettinger og klagebehandling. Veksten i gjennomsnittlig utbetalt bostøtte skyldes blant annet at det er flere mottakere uten trygdeytelser enn tidligere anslått. Denne gruppen har lavere inntekt enn andre grupper.

På denne bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen på posten med 125 mill. kroner til 2 935 mill. kroner.

Kap. 587 Direktoratet for byggkvalitet

Post 22 Kunnskapsutvikling og informasjonsformidling

Bevilgningen for 2015 er på 57,7 mill. kroner i 2015.

I 2015 anslås det et mindreforbruk på posten. Det foreslås derfor å redusere bevilgningen med 4 mill. kroner til 53,7 mill. kroner i 2015, mot en tilsvarende økning av bevilgningen på kap. 2412, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold. Det vises til omtale under kap. 2412 post 45.

Kap. 2412 Husbanken

Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

Bevilgningen er 40,8 mill. kroner i 2015 etter at den ble økt med 6,7 mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2015, jf. Prop. 119 S (2014–2015) og Innst. 360 S (2014–2015).

Som et ledd i regjeringens nasjonale strategi for boligsosialt arbeid, Bolig for velferd (2014–2020), utvikler Husbanken en digital boligsosial veiviser.

For å forsere arbeidet med den digitale boligsosiale veiviseren foreslås det å øke bevilgningen på posten med 4 mill. kroner til 44,8 mill. kroner, mot en tilsvarende reduksjon av bevilgningen på kap. 587, post 22 Kunnskapsutvikling og informasjonsformidling, jf. omtale under kap. 587 post 22.

Post 72 Rentestøtte

Bevilgningen for 2015 er 9 mill. kroner.

Porteføljen med lån på særvilkår reduseres fra år til år slik at bevilgningen på posten gradvis reduseres. Nye anslag tilsier at porteføljen er noe høyere i 2015 enn lagt til grunn i budsjetteringen. Det foreslås derfor å øke bevilgningen på posten med 0,5 mill. kroner til 9,5 mill. kroner.

Post 90 Lån fra Husbanken, overslagsbevilgning

Bevilgningen for 2015 er 18 186 mill. kroner etter en reduksjon på 30 mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2015, jf. Prop. 119 S (2014–2015) og Innst. 360 S (2014–2015). Departementet forventer at lånerammen for 2015 på 20 mrd. kroner blir disponert fullt ut.

Utbetalingene av lån går langsommere enn forutsatt i budsjetteringen.

På bakgrunn av dette foreslås det i proposisjonen å redusere bevilgningen for 2015 med 700 mill. kroner til 17 486 mill. kroner.

Kap. 5312 Husbanken

Post 11 Tilfeldige inntekter

På posten blir det inntektsført tilfeldige inntekter, som for eksempel tilbakebetalt tilskudd og bostøtte. Posten har en bevilgning på 19,2 mill. kroner i 2015 etter en økning på 15 mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2015, jf. Prop. 119 S (2014–2015) og Innst. 360 S (2014–2015). Økningen skyldes i hovedsak innføringen av maskinell etterkontroll av bostøtteutbetalingene, noe som har ført til økt tilbakebetaling av bostøtte.

Det anslås at det vil bli innbetalt tilfeldige inntekter for om lag 43 mill. kroner i 2015. Det meste av dette er tilbakebetalt bostøtte. Mottakere som har hatt en vesentlig økning i inntekt eller formue sammenliknet med oppgitt beløp, må tilbakebetale urettmessig støtte. På denne bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen med 24 mill. kroner til 43,2 mill. kroner.

Post 90 Avdrag

Bevilgningen er på 10 680 mill. kroner i 2015 etter en nedjustering på 358 mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2015, jf. Prop. 119 S (2014–2015) og Innst. 360 S (2014–2015).

Det anslås at ordinære avdrag i 2015 blir om lag 200 mill. kroner lavere enn tidligere forutsatt og at ekstraordinære avdrag blir om lag 700 mill. kroner høyere enn forutsatt. Ordinære avdrag reduseres blant annet som følge av senere utbetaling av lån fra Husbanken, jf. omtale under kap. 2412, post 90 Lån fra Husbanken. På denne bakgrunn foreslås det i proposisjonen at bevilgningen økes med 500 mill. kroner til 11 180 mill. kroner.

Kap. 5615 Husbanken

Post 80 Renter

Bevilgningen er på 3 371 mill. kroner i 2015 etter en reduksjon på 145 mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2015, jf. Prop. 119 S (2014–2015) og Innst. 360 S (2014–2015).

På bakgrunn av regnskapstall per 31. august 2015, høyere gjennomsnittsrente og lavere gjennomsnittlig utlånsvolum enn tidligere forutsatt, anslås det at renteinntektene i 2015 vil bli om lag 100 mill. kroner høyere enn gjeldende budsjett. Det foreslås derfor i proposisjonen å øke bevilgningen på posten med 100 mill. kroner til 3 471 mill. kroner.

2. Merknader frå komiteen

Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Jan Bøhler, Stine Renate Håheim, Stein Erik Lauvås, Helga Pedersen og Eirin Sund, frå Høgre, Frank J. Jenssen, Mudassar Kapur, Bjørn Lødemel og Ingjerd Schou, frå Framstegspartiet, Mazyar Keshvari og leiaren Helge André Njåstad, frå Kristeleg Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal, frå Senterpartiet, Heidi Greni, frå Venstre, André N. Skjelstad, og frå Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, handsamar i innstillinga Prop. 28 S (2015–2016), unntatt budsjettkapitla 542, 595 og 3595, og har elles ingen merknader.

3. Tilråding frå komiteen

Komiteen har elles ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjere følgjande

vedtak:

I

I statsbudsjettet 2015 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

Utgifter

530

Byggeprosjekter utenfor husleieordningen

33

Videreføring av byggeprosjekter, kan overføres, forhøyes med

81 900 000

fra kr 1 104 600 000 til kr 1 186 500 000

534

Erstatningslokaler for departementene

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, nedsettes med

35 000 000

fra kr 233 300 000 til kr 198 300 000

2445

Statsbygg

24

Driftsresultat, bevilges med

-569 593 000

1 Driftsinntekter

-4 324 021 000

2 Driftsutgifter

1 649 444 000

3 Avskrivinger

1 049 700 000

4 Renter av statens kapital

69 700 000

5 Til investeringsformål

1 064 976 000

6 Til reguleringsfondet

-79 392 000

30

Prosjektering av bygg, kan overføres, nedsettes med

58 300 000

fra kr 172 400 000 til kr 114 100 000

33

Videreføring av ordinære byggeprosjekter, kan overføres, forhøyes med

32 000 000

fra kr 1 422 600 000 til kr 1 454 600 000

34

Videreføring av kurantprosjekter, kan overføres, forhøyes med

80 000 000

fra kr 650 000 000 til kr 730 000 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, forhøyes med

35 000 000

fra kr 206 000 000 til kr 241 000 000

540

Direktoratet for forvaltning og IKT

22

Betaling for bruk av elektronisk ID og Sikker digital posttjeneste, nedsettes med

7 400 000

fra kr 18 300 000 til kr 10 900 000

575

Ressurskrevende tjenester

60

Toppfinansieringsordning, overslagsbevilgning, forhøyes med

205 460 000

fra kr 8 058 700 000 til kr 8 264 160 000

580

Bostøtte

70

Bostøtte, overslagsbevilgning, forhøyes med

125 000 000

fra kr 2 810 000 000 til kr 2 935 000 000

587

Direktoratet for byggkvalitet

22

Kunnskapsutvikling og informasjonsformidling, nedsettes med

4 000 000

fra kr 57 652 000 til kr 53 652 000

2412

Husbanken

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, forhøyes med

4 000 000

fra kr 40 800 000 til kr 44 800 000

72

Rentestøtte, forhøyes med

500 000

fra kr 9 000 000 til kr 9 500 000

90

Lån fra Husbanken, overslagsbevilgning, nedsettes med

700 000 000

fra kr 18 186 000 000 til kr 17 486 000 000

Inntekter

3525

Fylkesmannsembetene

1

Inntekter ved oppdrag, nedsettes med

10 476 000

fra kr 164 700 000 til kr 154 224 000

5445

Statsbygg

39

Avsetning til investeringsformål, forhøyes med

35 000 000

fra kr 1 029 976 000 til kr 1 064 976 000

3540

Direktoratet for forvaltning og IKT

5

Betaling for bruk av elektronisk ID og Sikker digital posttjeneste, nedsettes med

6 000 000

fra kr 10 400 000 til kr 4 400 000

5312

Husbanken

11

Tilfeldige inntekter, forhøyes med

24 000 000

fra kr 19 150 000 til kr 43 150 000

90

Avdrag, forhøyes med

500 000 000

fra kr 10 680 000 000 til kr 11 180 000 000

5615

Husbanken

80

Renter, forhøyes med

100 000 000

fra kr 3 371 000 000 til kr 3 471 000 000

II

Tilføying av stikkord

Stortinget samtykker i at Kommunal- og moderniseringsdepartementet kan tilføye stikkordet kan overføres på bevilgningen i 2015 under kap. 567 Nasjonale minoriteter, post 71 Romanifolkets/taternes kulturfond.

Oslo, i kommunal- og forvaltningskomiteen, den 7. desember 2015

Helge André Njåstad

leiar og ordførar