Vedlegg - Brev fra Klima- og miljødepartementet v/statsråd Vidar Helgesen til energi- og miljøkomiteen, datert 14. februar 2017

Vedlegg
Vedrørende representantforslag 31 S (2016-2017) om nasjonale tiltak for å stanse marin forsøpling av havet og kysten

Det vises til Stortingets brev av 11. januar 2017 til klima- og miljøministeren vedrørende representantforslag 31 S (2016-2017) om nasjonale tiltak for å stanse forsøpling av havet og kysten.

Som representanten påpeker er marin forsøpling og mikroplast i havet et alvorlig og økende miljøproblem. Dette er et område jeg som klima- og miljøminister er svært opptatt av, og som jeg prioriterer høyt både nasjonalt og internasjonalt.

Særlig er plastavfall som tilføres hav- og kystområder en utfordring, da plast brytes langsomt ned, kan inneholde miljøgifter og er en kilde til mikroplast. Marin forsøpling og spredning av mikroplast har negativ påvirkning på marine økosystem, naturmangfold og bærekraftig utvikling. Det er fortsatt behov for bedre kunnskap om kilder, omfang og effekter av marin forsøpling og mikroplast.

Avfall blir transportert med havstrømmene mellom land og kontinenter. Marin forsøpling og spredning av mikroplast krever derfor i stor grad globale løsninger. Norge arbeider aktivt for å få på plass tiltak internasjonalt, blant annet i FNs miljøforsamling. Norge bidrar også i relevante EU-prosesser, ettersom tiltak på europeisk nivå er av stor betydning. Marin forsøpling er satt høyt på dagsorden i Nordisk Ministerråd, der Norge i år har formannskapet. Selv om bidraget til marin forsøpling og spredning av mikroplast fra Norge er lavt i global sammenheng, er det også behov for å styrke tiltakene her hjemme.

Gjennom tiltaksvurderingene til Miljødirektoratet, og den gradvis økende kunnskapen om og forståelsen av utfordringene med marin forsøpling og mikroplast, har vi nå et stadig bedre grunnlag for handling. Jeg vil raskt komme videre med konkrete tiltak.

Jeg er også opptatt av å redegjøre for Stortinget om dette viktige temaet. Før påske vil jeg derfor legge frem en stortingsmelding om oppdatering av forvaltningsplan Norskehavet hvor status for marin forsøpling i norske havområder vil bli grundig gjennomgått. Videre vil virkemidler og tiltak overfor marin forsøpling og mikroplast være sentrale temaer i stortingsmeldingen om avfallspolitikken og den sirkulære økonomien som legges frem før sommeren.

Flere av tiltakene som foreslås i representantforslaget er allerede til vurdering. Miljødirektoratet har nylig foreslått en rekke tiltak på området, blant annet innføring av produsentansvarsordninger for fiskeri- og oppdrettsnæringen. Hensikten er å gi produsenter og importører av utstyr som brukes i fiskeri- og oppdrettsnæringen et ansvar for produktene gjennom hele livsløpet, også når de har blitt avfall.

Lokalt kan kasserte fritidsbåter være en viktig kilde til marin forsøpling. Jeg viser til enigheten i budsjettforliket for 2017 om å innføre en tilskuddsordning for å øke innsamlingen av kasserte fritidsbåter. Departementet arbeider nå med hvordan en slik ordning best kan utformes, og jeg vil komme tilbake med forslag til innretning.

Representanten etterlyser initiativ for å utvikle nedbrytbare fiskeredskap. Det er per i dag behov for mer kunnskap, blant annet om nedbrytning av bio-plast, før vi kan ta stilling til om en handlingsplan for innfasing er hensiktsmessig.

Miljømyndighetenes pilotprosjekt, Fishing for Litter, er et prosjekt der fiskefartøy på frivillig basis samler opp og leverer søppel de får i fiskeredskapet. Dette får de dekket kostnadene ved, men prosjektet innebærer ikke noen belønning som sådan. Totalt ble det levert inn 48 tonn avfall til mottakene i Tromsø, Ålesund og Egersund i 2016 i forbindelse med prosjektet. Muligheten for at fiskere og andre på permanent basis gratis kan levere avfall de har plukket fra havet, vil nå bli utredet av Miljødirektoratet.

Emballasje er en kilde til marin forsøpling, og et forslag fra Miljødirektoratet om hvordan produsentansvaret for emballasje kan forskriftsfestes er nå på høring. I forskriften foreslås det en rekke krav til returselskapene om blant annet innsamling, behandling, rapportering og avfallsforebygging, samt spesifikke materialgjenvinningsmål.

Tilskuddsordningen for tiltak mot marin forsøpling har vist seg å treffe et tydelig behov, og bidrar blant annet til å oppfylle OSPARs handlingsplan mot marin forsøpling. Tilskuddsordningen er innrettet slik at den er rettet mot private aktører og skal stimulere til frivillig innsats. Jeg vil nå vurdere hvordan tilskuddsordningen kan videreføres og da se spesielt på om det vil være mer hensiktsmessig å øke bistanden til profesjonelle aktører som kan gjennomføre opprydning i større skala, for eksempel i regi av Statens naturoppsyn eller Skjærgårdstjenesten. Det vil også være viktig å involvere kommunene på en god måte.

Når det gjelder kommunenes sanksjonsmuligheter, har Miljødirektoratet foreslått at det innføres en ny hjemmel i forurensningsloven som åpner for bruk av overtredelsesgebyr blant annet i saker om ulovlig forsøpling. Dette er nå til vurdering i departementet.

Jeg viser til det omfattende arbeidet med tiltak og virkemidler som er igangsatt for å bekjempe marin forsøpling og spredning av mikroplast, og at jeg kommer tilbake til Stortinget i løpet av våren med de nevnte meldingene.