Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen, Morten Stordalen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Siv Mossleth og Ivar Odnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til at Stortinget våren 2015 vedtok at det skal installeres alkolås i kjøretøy på veg som driver persontransport mot vederlag og at Samferdselsdepartementet nå foreslår endring i lov 18. juni 1965 nr. 4 om vegtrafikk (vegtrafikkloven) for å tilrettelegge for innføring av påbud om alkolås i kjøretøy som benyttes til transport mot vederlag, og fremmer forslag om ny § 18 i vegtrafikkloven. Bestemmelsen skal gi departementet hjemmel til ved forskrift å pålegge den som driver transport mot vederlag på veg, å sørge for at kjøretøyet har installert alkolås. Bestemmelsen retter seg mot transportvirksomheter eller enkeltpersoner. Påbudet foreslås i første omgang avgrenset til norske busser og minibusser som benyttes til persontransport mot vederlag.

Komiteen viser til at det pågår en prosess i EU med mål om å pålegge bilfabrikanter å legge til rette for alkolås, og det blir et vilkår for å få typegodkjenning at det skal kunne installeres alkolås. Europakommisjonen la i mars 2017 fram en lovgivningspakke til Europaparlamentet nettopp i denne saken.

Komiteen viser til at en innføring av påbud om alkolås i forskrift vil gi både økonomiske og administrative konsekvenser for Statens vegvesen (SVV). Videre må det påregnes ressurser til godkjenning av alkolåsverksteder, tilsyn med verksteder, forberedelse av klagesaker og vegkantkontroll.

En vesentlig del av bussmateriellet, i dag om lag 11 000 busser, utfører kollektivtransport med fylkeskommunen som oppdragsgiver. Komiteen mener påbudet om alkolås slik vil kunne medføre økte kostnader ved fylkeskommunenes kjøp av kollektivtjenester med buss, både for framtidige kontrakter og for kontrakter som allerede er inngått.

Komiteen viser til at enkelte fylkeskommuner har gitt tilbakemelding på at påbudet om alkolås vil kunne påføre fylkeskommunene en kostnad for ettermontering av alkolås i de bussene som ikke allerede har dette montert.

Komiteen forutsetter at alkolås som teknisk innretning utelukkende skal brukes som en sikkerhetsforanstaltning og teknisk startsperre som hindrer kjøring i alkoholpåvirket tilstand med betalende passasjerer. Apparatene må ikke brukes til loggføring eller overvåking av ansatte, og data skal ikke lagres i apparatene.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener endringer i regelverk som medfører økte utgifter for offentlige transportkjøpere, skal kompenseres.

På denne bakgrunn fremmer komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sikre at offentlige transportkjøpere kompenseres for merutgiftene som følger av påbudet om alkolås.»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener det er hensiktsmessig å innføre krav til alkolås på alle kjøretøy som benyttes til persontransport mot vederlag på veg. Disse medlemmer fremhever imidlertid viktigheten av at regler om alkolås ikke bare skal gjelde norskregistrerte befordringsmidler, men også utenlandske. Disse medlemmer mener det er avgjørende at det arbeides aktivt internasjonalt for å oppnå like rammevilkår, og dermed også øke sikkerheten i trafikken.

Disse medlemmer mener at krav til alkolås på alle kjøretøy som benyttes til persontransport mot vederlag på veg, bør innføres på nye kjøretøyer fra 2020 med en overgangsordning på tre år etter dette for ettermontering i kjøretøyer registrert før denne tid.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen igangsette et lovarbeid for at alkolås skal installeres i alle kjøretøy som brukes til betalt personbefordring.»

Medlemene i komiteen frå Senterpartiet meiner kostnadane ved innføring av alkolås, slik det vert føreslege frå regjeringa, vert for store. Desse medlemene meiner òg det er svært uheldig at regjeringa ikkje vil støtte ein kompensasjon for transportkjøparane, som stort sett er fylkeskommunane, ved innføring av alkolås. Det er heller ikkje klarlagt godt nok korleis og kor omfattande ordninga skal vera, og kvar service på alkolås kan gjennomførast.