Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen, Morten Stordalen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Siv Mossleth og Ivar Odnes, fra Sosialistisk Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Prop. 81 S (2017–2018) Finansiering og utbygging av E6 på strekningen Ranheim–Åsen. Prosjektet omfatter utbygging av ca. 42 km firefelts veg med fartsgrense 110 km og er en del av KVU/KS1 for E6 Trondheim–Steinkjer.

Komiteen merker seg at prosjektet består av 2 delstrekninger, og at utbyggingen vil skje i regi av Nye Veier og basere seg på samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Proposisjonen legger til grunn at både statlige midler og bompenger skal nyttes til å finansiere prosjektet.

Komiteen merker seg at det foreligger lokalpolitisk tilslutning i kommunene Trondheim, Malvik, Stjørdal og Levanger, samt Trøndelag fylkeskommune, som også har vedtatt å stille garanti for bompengeselskapets låneopptak. Saksgrunnlaget er også oversendt kommunene Inderøy, Verdal, Steinkjer og Frosta til orientering, som også har gitt sin tilslutning. Den lokalpolitiske tilslutningen legger som forutsetning at gjennomsnittstakstene ikke overskrider (i 2017-kroner) de ulike takstene som er definert i saksgrunnlaget fra Nye Veier. Bommene plasseres på hhv. E6 Leistad, E6 Hell, E6 Forbordsfjelltunellen og E6 Åsen.

Videre merker komiteen seg at prosjektet har et kostnadsanslag på 11,4 mrd. kroner (2018), hvorav bompengeandelen er på 53 pst., mens de resterende 47 pst. er statens andel.

Komiteen merker seg at reiselengden for de to delstrekningene vil bli redusert fra dagens ca. 47 km til ca. 42 km, og at de prosjektutløsende behov er å styrke en felles bo- og arbeidsmarkedsregion, avhjelpe sårbarhet i trafikksystemet knyttet til rasfare på Langstein og øke kapasitet på bane og veg på strekningen Trondheim–Stjørdal.

Videre merker komiteen seg at det ved utvikling av bompengeopplegg er lagt til grunn de føringene som gis i Nasjonal transportplan 2014–2023 om plassering av bomstasjoner. Disse angir at det ved sammenhengende utbygging over lengre avstander bør plasseres flere bomstasjoner på strekningen, og at strekningen deles opp i mindre strekninger. Det legges til grunn 15 års etterskuddsvis innkreving i hver bom.

Komiteen merker seg at beregnet årsdøgntrafikk på strekningen varierer fra 19 000 kjøretøy like øst for Trondheim til i overkant av 8 600 kjøretøy ved Vuddudalen sør for Åsen sentrum. Det er ÅDT fra 2016 som danner grunnlaget for beregningsmodellen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre, legger til grunn at bompengetakstene kan settes lavere, basert på markedsrente eller binding av renten, slik at det kommer bilistene til gode. Flertallet mener dette er en mulighet fylkeskommuner og kommuner kan gjøre seg nytte av dersom det er et lokalt ønske om det.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til den høye bompengekostnaden gjennom Trøndelag når hele porteføljen til Nye Veier er realisert. Da vil det for personbil koste kr 600,- tur/retur Berkåk–Åsen. Disse medlemmer viser til sitt forslag i Nasjonal transportplan om en utredning av veiprising, og mener det nå er på tide å utrede alternative løsninger til bompenger.

Videre viser komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet til Trøndelag fylkeskommunes garantiansvar i dette prosjektet på 9,8 mrd. kroner og mener staten selv må stille garanti for riksveger.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er bekymret for manglende kapasitet på Trønderbanen under utbyggingen av E6, hvor en i perioder må forvente redusert fremkommelighet. Disse medlemmer viser til tidligere planlegging for en helhetlig og samordnet utbygging samtidig med elektrifisering og utbedring av Trønder- og Meråkerbanen. Det er av stor betydning for utviklingen av Trøndelag at vedtak i Nasjonal transportplan blir igangsatt som lovet.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti understreker at målet for transportplanleggingen i Norge må være å sikre flest mulig tilgang på best mulige miljøvennlige transportmuligheter. Dette medlem mener at det vil innebære en nedprioritering av nye fire-felts motorveier, som bidrar til økt biltrafikk, økte klimagassutslipp og nedbygging av natur og matjord. Dette medlem mener felleskapets midler i større grad burde gå til å finansiere en opprustning av jernbanen, mer kollektivtrafikk i byene og lyntog mellom de store byene i Norge. Skal vi lykkes med å få gods og persontrafikk over på bane heller enn vei, må vi, slik dette medlem ser det, satse mer på nettopp bane enn nye motorveier. Dette medlem mener at det foreslåtte veiprosjektet i denne proposisjonen er et eksempel på nettopp denne typen miljøfiendtlige og lite samfunnsøkonomisk lønnsomme veiprosjekter. Dette medlem mener at heller enn en ny fire-felts motorvei med 110 km/t bør den eksisterende veien, med to–tre felt utbedres og hovedsakelig følge nåværende trasé. Dette medlem viser til den lokalpolitiske behandlingen og merknader og forslag fra Sosialistisk Venstreparti i forbindelse med de behandlingene.

På denne bakgrunn fremmer dette medlem følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen stanse den planlagte 4-felts veien mellom Ranheim og Åsen og fremme forslag om et veiprosjekt mellom Ranheim og Åsen som hovedsakelig følger dagens trasé, som legger opp til 2–3 felts vei med midtdeler og 90 km/t som fartsgrense.»

Dette medlem viser også til den planlagte utbygningen av E6 Åsen–Mære. Dette medlem understreker at også denne strekningen bør utbedres med utgangspunkt i traseen som finnes i dag, og ikke bygges som ny firefelts vei, av de samme grunnene som er nevnt for strekningen Ranheim–Åsen.