Søk

Innhold

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Dag Terje Andersen, Eva Kristin Hansen og Magne Rommetveit, fra Høyre, Svein Harberg og Bente Stein Mathisen, fra Fremskrittspartiet, Mazyar Keshvari og Ulf Leirstein, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra Sosialistisk Venstreparti, Torgeir Knag Fylkesnes, og fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, viser til årsmeldingen for året 2017 fra Stortingets ombudsmann for forvaltningen (Sivilombudsmannen), Dokument 4 (2017–2018).

Komiteen vil innledningsvis understreke den særlig viktige funksjonen som ombudsmannen har for den enkelte borger og for samfunnet som helhet. Gjennom ombudsmannen får den enkelte innbygger en mulighet til å få gyldigheten av et forvaltningsvedtak undersøkt av en nøytral og uavhengig instans. Ombudsmannen gjør også et viktig arbeid for å overvåke og kontrollere at forvaltningen respekterer og sikrer menneskerettighetene.

Komiteen viser til at Sivilombudsmannen har lagt aktivt til rette for å spre kunnskap om muligheten for å bruke ombudsmannsordningen, blant annet gjennom nye nettsider og prioritert tilstedeværelse i mediene. Komiteen mener dette er svært positivt og bidrar til å gjøre ordningen tilgjengelig for flere.

Komiteen vil understreke verdien av åpenhet i forvaltningen og at offentlighetsloven praktiseres riktig, og at Sivilombudsmannen har en viktig rolle i disse spørsmålene.

Komiteen viser til at Sivilombudsmannen i årsmeldingen løfter fram det at spørsmål om saksomkostninger i saker mellom en privat part og forvaltningen har en rekke utfordringer, og at forvaltningen praktiserer bestemmelsene noe ulikt. Lovavdelingen i Justisdepartementet og ombudsmannen har siden 2007 uttrykt ulikt syn på spørsmålet om forvaltningen skal dekke partens sakskostnader for arbeid med å få opphevet et avslag på en søknad. Lovavdelingen mener at førsteinstansens vedtak ikke er «endret til gunst» ved opphevelsen, fordi partens rettsstilling i sakens spørsmål fremdeles er den samme som før han eller hun søkte. Parten kan få dekket sakskostnadene for opphevelsen først når han eller hun eventuelt får medhold i klagen ved forvaltningens nye behandling av saken etter opphevelsen. Dette har medført ulik praktisering av § 36 i forvaltningen. Resultatet er at private parter kan få ulik kostnadsdekning, avhengig av hvilke forvaltningsorgan som behandler sakene. På den bakgrunn har ombudsmannen forsøkt å avklare rettstilstanden. Komiteen mener dette spørsmålet bør avklares av utvalget som skal revidere forvaltningsloven og avgi innstilling 1. februar 2019.

Komiteen viser til at Sivilombudsmannen i 2017 behandlet en sak som gjaldt betydningen av barns beste ved avgjørelse av bostedsregistrering. Komiteen deler Sivilombudsmannens standpunkt knyttet til at det bør gjøres en vurdering av om reglene om bostedsregistrering og oppløsning av hjem etter samlivsbrudd står i forhold til prinsippet om barns beste slik det er nedfelt i Barnekonvensjonens artikkel 3 og Grunnloven § 104.

Komiteen er tilfreds med at ombudsmannen valgte å fokusere på «Helsepersonells rolle i møte med mennesker som er fratatt friheten i politiarrest og fengsel» under sitt menneskerettighetsseminar 26. oktober 2017. Komiteen mener også det er positivt at Sivilombudsmannen arbeider opp mot Kina for å styrke kunnskapsnivået hos kinesiske rettshåndhevere om norsk lovgivning og internasjonale standarder.

Komiteen viser til at Sivilombudsmannen har funnet enkeltsaker hvor saksbehandler i forvaltningen ikke har oppgitt navn eller har oppgitt fiktivt navn. I disse sakene er det viktige hensyn som må balanseres opp mot hverandre, som god forvaltningsskikk og habilitetsreglement opp mot ansattes mulighet til å beskytte seg mot trusler og annen uønsket kontakt. Komiteen deler Sivilombudsmannens vurdering av at regelverket bør gjennomgås for å undersøke om det bør være adgang til å skjerme saksbehandleres navn og i hvilke tilfeller dette bør være mulig.

Komiteen peker på at det som følge av Sivilombudsmannens undersøkelser knyttet til førerett vil bli startet en dialog mellom Samferdselsdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet med sikte på å få en omforent forståelse av utfordringene og legge grunnlag for en videre prosess for gjennomgang av de førerkortrelaterte sidene av regelverket.

Komiteen registrerer at antallet klager har gått opp vesentlig i 2017, blant annet som følge av mer utadrettet aktivitet for at flere skal kjenne til Sivilombudsmannen. Komiteen registrerer at andelen av realitetsbehandlede saker som totalt sett fører til kritikk eller henstilling om å se på saken på nytt, er på rundt 9 pst.

Komiteen påpeker viktigheten av at klagesaksbehandlingen hos Sivilombudsmannen ikke er for langvarig. Ventetiden har i 2017 gått ned, samtidig som ombudsmannen har fått en vesentlig økning i antall klager. Komiteen mener dette er positivt.