2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Eigil Knutsen og Hadia Tajik, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, lederen Henrik Asheim, Mudassar Kapur, Vetle Wang Soleim og Aleksander Stokkebø, fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Knut Magne Flølo og Bård Hoksrud, fra Senterpartiet, Sigbjørn Gjelsvik og Trygve Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk Venstreparti, Solveig Skaugvoll Foss, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra Kristelig Folkeparti, Tore Storehaug, fra Miljøpartiet De Grønne, Une Bastholm, og fra Rødt, Bjørnar Moxnes, viser til brev av 21. august 2019 fra finansministeren til Stortinget, hvor følgende ny informasjon etter fremlagt proposisjon er inntatt:

«Det ble fremmet en kongelig resolusjon 25. juni 2019 om deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen om å innlemme forordningen i EØS-avtalen. Beslutningen ble fattet 10. juli 2019 og avviker ikke vesentlig fra utkastet som er vedlagt proposisjonen.»

Komiteen viser til proposisjonens del om samtykke til deltagelse i en beslutning i EØS-komiteen om innlemmelse i EØS-avtalen av forordning (EU) 2016/1011 om referanseverdier med vedlegg (S-delen), som behandles i denne innstillingen. Siden forordningen medfører behov for lovendringer i norsk rett, er det nødvendig med Stortingets samtykke til beslutningen.

Komiteen har forelagt innstillingsutkast for utenriks- og forsvarskomiteen, som i brev av 6. november 2019 opplyste at den ikke har merknader til utkast til innstilling.

Komiteen viser ellers til at endringer i referanserenteloven mv. (gjennomføring av referanseverdiforordningen) behandles i Innst. 37 L (2019–2020).

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Rødt, slutter seg til regjeringens forslag om Stortingets samtykke.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Rødt fremholder at det hverken er nødvendig eller akseptabelt at det igjen avstås suverenitet til EU og EUs finanstilsyn. Disse medlemmer viser til at det i denne saken ikke synes å foreligge konkrete holdepunkter for at slik suverenitetsavståelse vil gi fordeler av betydning.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet mener det er uheldig at regelverk av denne typen innføres i Norge uten at regjeringen har undersøkt konsekvensene for norske foretak i større detalj, og uten at det er vurdert endringer eller tilpasninger som kunne ha lettet byrdene for norske aktører og ellers sørget for at reglene er bedre tilpasset norske forhold. Disse medlemmer finner også grunn til å problematisere at forslaget innebærer økt byråkrati og økt belastning for Finanstilsynet og domstolene, og at det ikke er gjort en vurdering av hvorvidt dette kan gå utover andre og viktigere oppgaver for disse institusjonene. Det norske samfunnet har ikke ubegrensede ressurser, og det hadde etter disse medlemmers syn vært rimelig å forvente at regjeringen hadde gjort en vurdering av hvorvidt den endrede ressursbruken forslaget innebærer samlet sett, vil gi en mer fornuftig bruk av skattebetalernes penger.

Disse medlemmer mener på generelt grunnlag at det i alle saker som innebærer harmonisering av norsk regelverk mot utenlandsk sådan bør kunne forventes at regjeringen gjør en grundig vurdering av om endringene er i norske interesser og om det kan gjøres endringer eller tilpasninger som sikrer slike hensyn. Disse medlemmer mener at en slik saksforberedelse ikke har funnet sted i dette tilfellet, og går på denne bakgrunn imot regjeringens forslag og fremmer i stedet følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et nytt forslag vedrørende EUs referanseverdiforordning der det gjøres grundige vurderinger av Norges interesser i saken og der det foreslås endringer og tilpasninger som kan lette byrdene for norske aktører og ellers gi et regelverk tilpasset norske forhold.»