Søk

4. Endringer i trygderettsloven

4.1 Innledning og bakgrunn

Anke til Trygderetten fremsettes for ankemotparten, som forbereder ankesaken, jf. trygderettsloven § 13. Ankemotparten utarbeider et oversendelsesbrev som sendes rekommandert til den ankende part. Kravet til rekommandert brev følger av en henvisning til trygderettsloven § 31 første ledd første punktum i trygderettsloven § 13 femte ledd. Kravet ble opprettholdt ved lovrevisjonen i 2016, jf. Prop. 139 L (2014–2015) punkt 11.2.4, der notoritetshensynet er fremhevet. En større grad av sikkerhet for at den ankende part har kunnet gjøre seg kjent med oversendelsesbrevet vil redusere risikoen for unødvendige begjæringer om gjenopptak av ankesaken.

4.2 Departementets vurdering og forslag

Ved lovendring 19. desember 2017 nr. 113 med ikrafttredelse fra 1. januar 2018, ble det tatt inn et tredje punktum i trygderettsloven § 31 første ledd, der det ble gitt hjemmel for Trygderetten til å sende meldinger elektronisk, jf. Prop. 7 L (2017–2018) punkt 3.4. Ved en inkurie ble henvisningsbestemmelsen i trygderettsloven § 13 femte ledd oversett. Det var ingen grunn til å opprettholde et krav til rekommandert sending av Arbeids- og velferdsetatens oversendelsesbrev der en digital løsning gir minst like god sikkerhet for at den ankende part kan gjøre seg kjent med oversendelsesbrevet og dessuten at tidspunktet for mottak av meldingen enkelt vil kunne dokumenteres. Det foreslås derfor å ta inn en henvisning også til § 31 første ledd tredje punktum i § 13 femte ledd. Trygderettsloven § 31 første ledd andre punktum gjelder meldinger der notoritetshensynet er mindre fremtredende. En henvisning til hele første ledd vil derfor kunne føre til uklarheter.

Elektronisk melding kan ikke gjennomføres overfor den som har reservert seg mot dette eller av andre grunner ikke har tilgang til digital postkasse. Den som ikke kan få oversendelsesbrevet via en betryggende digital løsning, vil som tidligere motta oversendelsesbrevet rekommandert.

Trygderettsloven § 31 andre ledd har en bestemmelse om at meldingen anses mottatt to uker etter innlevering til postoperatør. Det foreslås å ta inn en henvisning til denne bestemmelsen i § 13 femte ledd, noe som vil lette fristberegningen i de tilfeller oversendelsesbrevet blir sendt rekommandert.

Det vises til lovforslaget, trygderettsloven § 13.

4.3 Komiteens merknader

Komiteen viser til regjeringens forslag om å endre trygderettsloven § 13, der ankemotparten i forberedelse av ankesaken gis mulighet til å kunne sende oversendelsesbrevet til Trygderetten og ankepartene elektronisk i stedet for ved rekommandert sending.

Komiteen ser behovet for permanent hjemmel for forenklet saksbehandling i klagesaker til Trygderetten og gir sin tilslutning til regjeringens forslag, under forutsetning av at saksdokumenter fortsatt sendes rekommandert til klager som ikke har adgang til digitalt mottak av oversendelsesbrev. Komiteen forutsetter at Nav som saksforberedende instans og Trygderetten som behandlende instans forsikrer seg om at klager har mottatt nødvendige dokumenter, enten elektronisk eller ved rekommandert sending.