Søk

6. Komiteens avsluttende merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser til at det er kommet flere eksempler på arbeidskriminalitet i kjølvannet av covid-19-pandemien i Norge. Blant annet gjelder det misbruk av permitteringsreglene, som er alvorlig for den enkelte arbeidstaker og for samfunnet. Skjerpede straffetiltak kan være ett av flere tiltak for å møte disse utfordringene.

Flertallet vil imidlertid understreke at det er grunn til å tro at kriminalitet nå tiltar og endrer seg på flere områder, og mener det krever en helhetlig tilnærming i vurderingen av skjerpede straffetiltak. Flertallet viser til nylig utgitt rapport fra Europol: Pandemic profiteering: How criminals exploit the Covid-19 crisis, som viser at mange land i EU rapporterer om økt kriminalitet på en rekke områder. Blant annet cyberkriminalitet, gjennom et økt antall ID-tyverier, digitale innbrudd i bedrifter og helseinstitusjoner, virus, falske fakturaer og overgrep mot barn. Det er videre rapportert om et betydelig økt omfang av svindelforsøk ved at det markedsføres og selges varer som enten ikke finnes eller ikke er lovlige, både til privatpersoner og bedrifter. Særlig synes det å gjelde medisinsk utstyr som munnbind, desinfeksjonsmidler og annet, som mange nå forsøker å skaffe seg i frykt for å bli smittet. Rapporten peker videre på uro for at menneskesmugling og menneskehandel skal tilta i skyggen av covid-19-pandemien. Eventuelle skjerpede straffetiltak må etter flertallets syn derfor ses i sammenheng, og samlet.

Arbeidskriminaliteten vi nå ser, krever målrettede ressurser og virkemidler. Sentrene mot arbeidslivskriminalitet og Nav Kontroll har en viktig rolle i dette arbeidet.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti ser med bekymring på opplysninger som viser at taushetsplikt for relevante registerdata både i og mellom etater som kan avdekke eksempelvis misbruk av permitteringsordningene, er et problem. Det kan for eksempel gjelde opplysninger om hvilke selskaper som har meldt inn permitteringer, hvem dette gjelder og liknende. Disse medlemmer viser til at slike hindre kan motvirke målrettede tilsyn og kontroll.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener regjeringen snarest må foreslå endringer slik at taushetsplikt for relevante registerdata både i og mellom etater oppheves, slik eksempelvis misbruk av permitteringsordningene lettere kan avdekkes.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til opplysninger fra blant annet Fair Play Bygg Oslo, Uropatruljen og Arbeidstilsynet, som tyder på at useriøse og kriminelle arbeidsgivere forsøker å utnytte den ekstraordinære covid-19-pandemien og de midlertidige forbedringene i regelverket, som skal gi berørte personer og bedrifter nødvendig inntektssikring i en vanskelig periode for alle. Disse medlemmer mener at det bør reageres kraftig på en slik kynisk utnyttelse av fellesskapets midler.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for et robust kontrollregime for å fange opp useriøse og kriminelle arbeidsgivere som misbruker de nye reglene, blant annet for permittering, samt vurdere behovet for skjerpede sanksjoner i form av økt strafferamme, utvidete muligheter for bøtelegging og inndragning av urettmessig fortjeneste i denne typen saker.»

Komiteens medlem fra Senterpartiet mener konsekvensene av covid-19-pandemien kommer til å vare lenger enn Stortinget så langt har forutsatt. Folkehelseinstituttets melding per nå er at vi må leve med tiltak i 18 måneder fremover, det vil si langt ut på høsten 2021.

Det vil ta lang tid før folks forbruksmønstre kommer i et mer normalt gjenge. Dette medlem mener Stortinget videre må ta inn over seg at en svært høy andel av økt konsum de siste årene har vært lånefinansiert. En rekke bedrifter og arbeidsplasser er derfor meget sårbare. Gjeldsnivået til europeiske land og husholdninger er også langt høyere nå sammenlignet med situasjonen rett etter finanskrisen. Vi står med andre ord i en situasjon som vil kunne kjennetegnes ved før og etter covid-19-pandemien. De tiltakene som vi legger til rette for i dag, må derfor gi oss tid til å omstille norsk nærings- og arbeidsliv. Det er meget viktig at produksjonsvirksomhet av varer og tjenester som er grunnleggende for nasjonalstaten Norge, blir videreført. Videre må de midlertidige tiltakene sikre rettferdighet mellom ulike sosiale lag i befolkningen, fordele byrder mellom bedrifter, selvstendige næringsdrivende og ansatte, samt konsekvent bygge på at alle gjør sin plikt og krever sin rett.

Dette medlem mener vi allerede nå må rette oppmerksomheten mot en omstilling som opprettholder og skaper ny aktivitet i Norge. Dette må ha høyeste prioritet og gjelder alt fra leverandørindustrien i olje- og gassektoren, fiske, fiskeforedling, skogbruk, treforedling, nydyrking, matforsyning, helsevesen og IT-ingeniører til varehandel. Generelt må man ta lærdom av behovet for større nasjonal produksjon og bedre nasjonal beredskap.

Dette medlem mener dagpenger ved permittering og ledighet må forlenges slik at dagpenger i første omgang kan gis ut 2020, samt at satsene beholdes.

Dette medlem mener videre at det i hver enkelt kommune må organiseres en arbeidsformidling hvor både formidling, praktisk arbeidsskolering og arbeidsutdanning inngår. Dette må skje i den enkelte kommune i samarbeid med det statlige Nav, kommunestyret, fylkeskommunen og arbeids- og næringslivets parter, samt frivillige organisasjoner. Med det enorme arbeidspresset som Nav nå har, vil det være helt avgjørende raskest mulig å få i gang en slik innsats i hver enkelt kommune, rett og slett for å gjøre en kvalitativ, god jobb der man ser mulighetene og behovene ut fra det lokale arbeids- og næringslivet sitt ståsted.

Dette medlem vil understreke at det er svært viktig å opprettholde prinsippet om at man enten mottar dagpenger eller har inntektsbringende arbeid. Derved skal inntektsgivende arbeid under permittering meldes inn og gi avkortning av dagpenger time for time. Dersom unntak fra dette prinsippet innføres, hindrer vi nødvendig omstilling. Det blir også umulig å kontrollere når man ikke har rett til dagpenger, samt at det hverken er rettferdig eller mulig å avgrense en slik kombinasjon til enkelte lavbetalte næringer og yrker.