3. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik og lederen Lene Vågslid, fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine Linnestad og Mari Holm Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni, Kathrine Kleveland og Kari Mette Prestrud, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad og Erlend Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, og fra Rødt, Tobias Drevland Lund, viser til proposisjonen. Komiteen merker seg at lovforslaget har vært på alminnelig høring, og viser til at komiteen har åpnet for skriftlige innspill, men at det ikke har kommet innspill.

Komiteen merker seg at bakgrunnen for proposisjonen er å føre kontroll med hvem som befinner seg i Norge, og raskere kunne avklare identiteten til personer som søker asyl i landet.

Komiteen merker seg at regjeringen har gjennomført vurderinger av forslaget opp mot Norges menneskerettslige forpliktelser, og viser til kapittel 4 i proposisjonen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, mener det er viktig å få en tydelig regulering som er tilpasset dagens virkelighet, og som sikrer en god balanse mellom hensynet til myndighetenes kontrollbehov, hensynet til å bevare tilliten til asylsystemet og hensynet til den enkeltes personvern. Flertallet viser til at reglene som foreslås, tydeliggjør at utlendingsmyndighetene har adgang til rutinemessig kontroll av klær og bagasje så lenge slik kontroll ikke er åpenbart unødvendig. Dette kan bl.a. avdekke ID-dokumenter eller gjenstander.

Flertallet vil vise til at dagens lovgivning ikke har en oppdatert regulering av adgangen til å undersøke om asylsøkere har med seg dokumenter eller elektroniske enheter som gir tilgang til informasjon som er viktig. Flertallet vil vise til at dette ikke bare handler om å klarlegge identitet, men også om å vurdere søknadene og legge til rette for eventuell retur.

Flertallet viser til at når det gjelder mobiltelefoner o.l., skal det gjelde strengere begrensninger. Dersom asylsøkeren motsetter seg gjennomgang av enheten, må det vurderes konkret om slik gjennomgang vil være uforholdsmessig. Mobiltelefoner kan inneholde informasjon som er av stor betydning for asylsaken, men også mye personlig informasjon som ikke er relevant.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til Dokument 8:82 S (2021–2022) om hjemmel til å rutinemessig gjennomføre visitasjon og undersøkelse av asylsøkere i forbindelse med asylregistrering, hvor det ble fremmet forslag om at regjeringen snarest skulle fremme forslag om endringer i utlendingsloven som gir hjemmel for visitasjon og undersøkelse av elektroniske lagringsenheter i forbindelse med asylregistreringen. Disse medlemmer merker seg at regjeringen raskt har fulgt opp forslaget, og nå har fremmet forslag som gir slike hjemler. Disse medlemmer støtter regjeringens forslag.

Disse medlemmer understreker at Norge må være forberedt på mulig økt migrasjon til landet. Det er viktig at det finnes effektive systemer for å sikre rask avklaring av asylsøkerens identitet, reiserute og annen relevant informasjon. Disse medlemmer mener regelverket må være oppdatert i tråd med den digitale hverdagen. Adgang til undersøkelse av elektroniske lagringsenheter er viktig for å få en så godt opplyst asylsaksbehandling som mulig. Disse medlemmer merker seg at regjeringen har gjennomført vurderinger av de personvernmessige utfordringene slik rutinemessig visitasjon kan innebære, og viser til proposisjonen. Mange asylsøkere kommer til Norge uten gyldige reisedokumenter. Gode systemer for å avdekke beskyttelsesbehov og identitet til asylsøkere er viktige for å beholde legitimiteten til asylsystemet på lang sikt, blant annet fordi befolkningen må ha tillit til at de som får opphold i Norge, faktisk har et beskyttelsesbehov. Dersom uriktige opplysninger brukes til å skaffe opphold i riket, og myndighetene ikke klarer å avdekke det, vil det undergrave at de som faktisk trenger beskyttelse, får det.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt støtter ikke regjeringens forslag til endringer i utlendingsloven ved å innføre særskilte bestemmelser om visitasjon av asylsøkere og om undersøkelse av medbragte gjenstander, i forbindelse med asylregistrering, som presentert i proposisjonen. Disse medlemmer deler ikke synet om at dette er et lite inngripende tiltak, men mener snarere tvert imot at rutinemessig visitasjon og undersøkelse er å regne som ganske så inngripende for den enkelte.

Disse medlemmer kan heller ikke se at det skal være nødvendig med de foreslåtte lovendringene, da det allerede finnes hjemmel i lovverket for å foreta visitasjon, undersøkelse og beslag av blant annet elektroniske lagringsenheter der det foreligger tvil om identitet eller konkrete holdepunkter for å anta at utlendingen skjuler eller tilbakeholder opplysninger (jf. utlendingsloven § 104).

Disse medlemmer deler synet til NOAS om at rutinemessig visitasjon og generell adgang til å undersøke mobile lagringsenheter er upresise virkemidler og ikke kan legitimeres innenfor det gitte formålet. Det vil etter disse medlemmers syn være svært uheldig om politiet gis vide fullmakter til å treffe beslutninger om visitasjon, beslag og personundersøkelse uten at det skal foreligge samtykke fra utlendingen selv, en beslutning truffet av retten eller fra en jurist i politiet.

Vedrørende forslaget om beslag og undersøkelse av elektroniske enheter vil disse medlemmer vise til Advokatforeningen, som er kritisk til forslaget og blant annet uttaler at det ikke stilles krav til skjellig grunn til mistanke om straffbart forhold, slik vår rettsorden ellers stiller som krav for slike beslag, jf. straffeprosessloven § 203. Disse medlemmer vil videre vise til høringsinnspill fra Rettspolitisk forening, som fremhever at de som unntaksvis har noe å skjule for politiet og utlendingsmyndighetene, sannsynligvis vil klare dette, for eksempel ved å kvitte seg med elektroniske lagringsenheter eller kontoer på nettbaserte tjenester som sosiale medier. Disse medlemmer deler synet til Rettspolitisk forening om at dette forslaget vil komme til å ramme de mindre ressurssterke asylsøkerne som kommer til riket.

Disse medlemmer mener, i likhet med flere av høringsinstansene, at forslaget i Prop. 137 L (2021–2022) kan være i strid med Norges menneskerettslige forpliktelser og i strid med EMK artikkel 8. Disse medlemmer er i likhet med NOAS også kritiske til at det ikke er vurdert hvordan retten til et effektivt rettsmiddel etter EMK artikkel 13 ivaretas i forslaget.

Disse medlemmer understreker at mange av flyktningene som kommer til Norge, har vært utsatt for krig og alvorlige overgrep. De har ofte helseproblemer forårsaket av forhold som ledet til flukten, som fysiske og psykiske skader etter voldtekt, tortur eller krigshandlinger, samt langvarige perioder med atskillelse, tap og usikkerhet. Disse medlemmer viser til Europarådets torturovervåkningskomité (CPT), som påpeker at visitasjon og undersøkelse av en allerede traumatisert flyktning kan føre til en ytterligere permanent skade.

Disse medlemmer deler departementets ønske om å forhindre menneskesmugling, men kan ikke se at dette forslaget vil være et presist virkemiddel for å forhindre slik kriminalitet. Disse medlemmer ser forslaget i proposisjonen som et forsøk på å mistenkeliggjøre alle som kommer til Norge for å søke asyl, uten at det foreligger grunn til mistanke. Etter disse medlemmers syn er asylsøkere sårbare mennesker, som må ivaretas med omsorg, ikke uforbeholden mistenkeliggjøring. Disse medlemmer kan ikke se at det skal være nødvendig å svekke rettssikkerheten til asylsøkere som gjennomgår asylregistrering i Norge når det allerede finnes et lovverk som åpner for flere av de forslagene som fremmes i proposisjonen.

3.1 Visitasjon og undersøkelse i forbindelse med registrering av søknad om beskyttelse

Komiteen viser til at registreringsprosessen for asylsøkere til Norge må være effektiv for å raskest mulig kunne avklare hvorvidt søknad om asyl skal innvilges. Komiteen merker seg at dagens lovverk åpner for visitasjon av asylsøkere og undersøkelse av medbrakte gjenstander ved samtykke. Komiteen merker seg at regjeringen foreslår en særlig hjemmel til å rutinemessig kunne visitere asylsøkere og undersøke medbragte gjenstander i forbindelse med asylregistreringen uten samtykke. Regjeringen foreslår enkelte unntak der visitasjon åpenbart ikke vil være nødvendig.

Videre merker komiteen seg at regjeringen foreslår at adgangen til visitasjon og undersøkelse utvides, slik at visitasjon og undersøkelse også kan foretas for å avdekke opplysninger om reiserute og andre opplysninger med vesentlig betydning for søknaden, samt for å ivareta sikkerheten på registreringsstedet.

3.2 Beslag

Komiteen merker seg at regjeringen foreslår å utvide det lovlige formålet for å vurdere beslag overfor asylsøkere. Komiteen merker seg at dette innebærer at det kan tas beslag i reisedokumenter, billetter, elektroniske enheter, lagrede data eller annet materiale som kan avdekke opplysninger om en asylsøkers identitet, reiserute og andre forhold av betydning for søknaden, samt materiale som må beslaglegges for å ivareta sikkerheten på registreringsstedet. Komiteen merker seg at beslutning om beslag skal kunne treffes av polititjenestemann.

3.3 Tilbakelevering av innlevert pass mv.

Komiteen merker seg at regjeringen foreslår å presisere at myndighetene kan beholde innleverte dokumenter, herunder pass, frem til det er fattet endelig vedtak om oppholdstillatelse eller utlendingen forlater riket.

3.4 Oppfølging av anmodningsvedtak nr. 539 og 541 (2017–2018) – alternative tvangsmidler til internering

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet, merker seg at regjeringen har utredet, sendt på høring og vurdert alternativer til å internere barn i forbindelse med uttransportering. Flertallet merker seg at regjeringen mener det ikke er identifisert målrettede og hensiktsmessige tiltak som kan anbefales, og at vedtakene dermed anses utkvittert fra regjeringens side.

3.5 Økonomiske og administrative konsekvenser

Komiteen merker seg at forslaget ikke har vesentlige økonomiske eller administrative konsekvenser.