2. Komiteens merknader

2.1 Innledning

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Ragnhild Male Hartviksen og Torstein Tvedt Solberg, fra Høyre, Turid Kristensen og Tage Pettersen, fra Senterpartiet, Margrethe Haarr og Åslaug Sem-Jacobsen, fra Fremskrittspartiet, Silje Hjemdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og fra Venstre, lederen Grunde Almeland, viser til Prop. 64 L (2022–2023) Endringer i barnevernsloven m.m. (formidling av opplysninger, meldinger om ufødte barn, politiattest).

Komiteen har invitert til å sende inn skriftlige høringsinnspill i saken, men ved fristens utløp hadde det ikke kommet noen innspill.

2.2 Formidling av opplysninger mellom barnevernstjenester i ulike kommuner

Komiteen mener det er både viktig og riktig at man nå lovfester en bestemmelse som presiserer barnevernstjenestens plikt til å varsle barnevernstjenesten i andre kommuner når en familie som mottar aktuelle tiltak, flytter over kommunegrensen.

Komiteen vil understreke at barn og unge som mottar tjenester fra barnevernstjenesten, er noen av de mest sårbare i vårt samfunn. Spesielt gjelder det barn og unge som er i familier som mottar tiltak som er mer inngripende enn frivillige tiltak. Viktigheten av at man må sikre at barna ikke utsettes for ytterligere svikt ved flytting, styrkes av at man i tillegg er kjent med at mange av disse familiene flytter mer enn gjennomsnittet. En presisering av prosedyrer som sikrer ivaretagelse ved flytting ut over alminnelig meldeplikt, er derfor spesielt viktig for denne gruppen.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at regjeringen Solberg gjennom barnevernsreformen og ny barnevernslov har bidratt til tydelige krav til kompetanse og kvalitetsheving i barnevernet for å sikre rettssikkerheten og kvaliteten på tjenestene til noen av de mest sårbare i samfunnet vårt. Denne lovendringen i barnevernsloven vil sikre mer sømløse overganger mellom ulike barnevern.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser videre til Høyres stortingsvalgprogram, hvor partiet har programfestet både å sørge for at informasjonsdeling mellom samarbeidende aktører blir enklere innenfor eksisterende regler om personvern og taushetsplikt, og ikke minst å sikre at saksmapper som ikke er lukket fra barnevernet, automatisk overføres til ny kommune ved flytting over kommunegrensene.

2.3 Behandling av registrering av meldinger om ufødte barn

Komiteen er klar over at det i dag kan være usikkerhet i kommunene knyttet til registrering og lagring av meldinger og opplysninger om gravide og ufødte barn i kommunene, samt at departementet har mottatt flere henvendelser og spørsmål om kommunenes behandling av bekymringsmeldinger om gravide og ufødte barn.

Komiteen stiller seg derfor bak departementets forslag om å presisere adgangen til å behandle nødvendige personopplysninger i slike saker i ny barnevernslov og presiserer at forslaget ikke utvider barnevernets ansvar for det ufødte liv ut over dagens praksis, samt at en eventuell undersøkelsessak fortsatt vil kreve samtykke fra den gravide kvinnen.

2.4 Lovkrav om politiattest for eier av barnevernsinstitusjon

Komiteen støtter departementets forslag om å presisere at også eier av private barnevernsinstitusjoner skal fremlegge gyldig politiattest.

Komiteen viser til at politiattest er et viktig hjelpemiddel for å sikre at barn ivaretas av skikkede personer, og for å forebygge overgrep mot barn og unge.

2.5 Økonomiske og administrative konsekvenser

Komiteen har merket seg proposisjonens omtale av økonomiske og administrative konsekvenser av de fremlagte forslagene til lovendringer.