6.1 Gassmarkedene

Statoils andel av en samlet norsk gasseksport på 43,3 mrd. kubikkmeter i 1998 var på 5,7 mrd. kubikkmeter. I tillegg hadde selskapet ansvaret for å markedsføre 24,1 mrd. kubikkmeter på vegne av Statens direkte økonomiske engasjement. Eksport fra norsk sokkel utgjorde 42,8 mrd. kubikkmeter. I tillegg er det solgt 0,7 mrd. kubikkmeter til metanolfabrikken på Tjeldbergodden og til det lokale gasselskapet Gasnor i Nord-Rogaland.

To nye transportrørledninger for gass ble åpnet for drift i Europa i 1998. Fra 1. oktober ble det eksportert gass gjennom NorFra-systemet fra norsk sokkel til Dunkerque i Frankrike. Rørledningen, som har en kapasitet på 15 mrd. kubikkmeter årlig, er med sine 840 km verdens lengste undersjøiske rørledning. Statoil er operatør for transportsystemet.

Samtidig startet driften av Interconnector som forbinder Storbritannia og Belgia. Denne gassrørledningen har en transportkapasitet på 20 mrd. kubikkmeter årlig fra Storbritannia til Belgia og 8,5 mrd. kubikkmeter for transport i motsatt retning.

Norske gasselgere var raskt ute med å utnytte muligheten for eksport til Storbritannia gjennom Interconnector. I 1998 fremforhandlet Statoil på vegne av Gassforhandlingsutvalget (GFU) en avtale om leveranser av 1 milliard kubikkmeter gass fra Sleipner-området. Avtalen har en vesentlig kortere tidsramme enn det som til nå har vært det vanlige. Dette reflekterer en endring i det europeiske gassmarkedet. Gassmarkedet i Storbritannia vurderes som meget interessant, og vil kunne bli et av de viktigste satsningsområdene for norsk gasseksport i årene fremover.

Statoils ambisjon er å videreutvikle det heleide datterselskapet Alliance Gas (AGL) i Storbritannia til å bli en betydelig aktør i det britiske energimarkedet. Alliance Gas ble rangert som det nest beste gass markedsføringsselskapet i Storbritannia i en stor, uavhengig kundeundersøkelse. AGL har oppnådd positive marginer på salg til sluttbrukere i et meget konkurranseutsatt marked, og AGL har hatt gode resultater fra tradingvirksomhet i et spotmarked hvor selskapet er en av de største aktørene. Alliance Gas har inngått en avtale med Chevron UK om markedsføring av selskapets andel av gassen fra Britanniafeltet og fra den britiske delen av Statfjordfeltet. AGL vil markedsføre rundt 0,9 mrd. kubikkmeter gass årlig i tre år på vegne av Chevron.

Etter en rekordhøy vekst i det europeiske gassforbruket i 1996 på 11 pst., stagnerte gassforbruket i 1997. Den milde vinteren 1997/98 forårsaket et betydelig fall i salg til husholdning og kommersiell sektor, til tross for økning i antall kunder. Totalt gassforbruk i Europa i 1997 var på 430 mrd. kubikkmeter, fordelt med 364 mrd. på Vest-Europa og 66 mrd. på Sentral-Europa. Mens de fleste land i Europa hadde nedgang i gassforbruket, viser tall fra Italia, Spania, UK og Tyrkia fortsatt vekst. I Spania var økningen i gassforbruket på over 32 pst.

Det europeiske gassmarkedet er i betydelig forandring og vekst, med økt konkurranse i alle ledd av gasskjeden. Det europeiske gassdirektivet vil etterhvert gi langt flere kvalifiserte gasskunder. Dette vil øke konkurransen for Statoils eksisterende gasskunder, samtidig som det vil kunne representere nye markedsmuligheter.

Statoil og de øvrige rettighetshavere på norsk sokkel gjennomfører fortsatt betydelige investeringer for å møte framtidige kontraktsforpliktelser. Det blir, slik styret ser det, utviklet et effektivt og fleksibelt system som kan forsyne europeiske gasskjøpere i lang tid.

Verdens lengste undersjøiske rørledning, den 840 km lange gassrørledningen fra Draupner plattformen i Nordsjøen til Dunkerque i Frankrike, er i 1998 etablert som et nytt og viktig brohode for norsk gass til kontinentet. Med den nye Statoilopererte ledningen er det etablert tre sentrale landingspunkter på kontinentet, som er hovedmarkedet for avsetning av norsk gass. I løpet av høsten ble også den første rørforbindelsen, Interconnector, mellom kontinentet og Storbritannia etablert. Statoils britiske datterselskap, Alliance Gas, leier transportkapasitet i denne rørledningen.

6.2 Energimarkedene

Konsernets rolle som framtidig energileverandør er under utvikling. Selskapet legger vekt på at Statoil søker å posisjonere seg for en rolle i et framtidige nordisk energimarked.

Statoil har en betydelig aktivitet innenfor energisegmentet i USA gjennom datterselskapet Statoil Energy Inc. Selskapet opererer i det østlige USA hvor det er en av de største energimarkedsførere innenfor sine kundesegmenter. Tiltak for å sikre lønnsom og effektiv drift av eksisterende portefølje vil være en prioritert oppgave i Statoil Energys videreutvikling.

Statoil har i 1998 kostnadsført investeringene knyttet til Naturkraft AS. Selskapet har konsesjon til å bygge to gasskraftverk på Vestlandet. De strenge utslippskravene medfører imidlertid at prosjektene under dagens markedsforhold og rammebetingelser ikke vil være lønnsomme.

6.3 Oljehandel, raffinering og markedsføring

Statoil omsetter daglig 2,1 mill. fat olje, hovedsakelig basert på konsernets tilgang på egenolje og oljevolumer fra Statens direkte økonomiske engasjement på norsk sokkel (SDØE). Markedet for råolje har vært vanskelig i 1998 med til dels betydelig prispress. De økonomiske resultatene fra handel med råolje og produkter er vesentlig svakere enn tidligere år, blant annet som følge av verdireduksjon på lager av råolje.

Selskapet har i 1998 lagt stor vekt på å finne nye markeder for selskapets råolje. Salget av olje til Asia er økt betydelig og de første lastene med Nordsjøolje er levert til Japan.

Raffineringsvirksomheten har et lavere resultat enn i 1997, hovedsakelig som følge av reduserte marginer og planlagt revisjonsstans på Mongstad. Statoil og Shell har inngått en intensjonsavtale som innebærer bytte av en andel på ca. 22 pst. i Statoils raffineri på Mongstad mot 10 pst. i Shells raffineri Pernis i Nederland. Styret ser på dette samarbeidet med Shell som et viktig ledd i arbeidet med å styrke raffineringsvirksomheten.

1998 ble et bedre år for Statoils detaljmarkedsføring enn 1997 på grunn av høyere drivstoffmarginer. Styret er opptatt av å styrke konkurransekraften til Statoils detaljmarkedsføringsapparat i Skandinavia. Dette er bakgrunnen for at Statoil har inngått en rammeavtale med ICA/Hakon-gruppen om felles eierskap og drift av 1 500 bensinstasjoner i Skandinavia. Det nye selskapet, Statoil Detaljhandel, kan trekke både på ICA/Hakons kompetanse på dagligvaresiden og Statoils kunnskaper om drivstoff og service i et marked hvor konkurransen stadig blir hardere.