Til Stortinget
Anslagene for oljeinntektene var i det opprinnelige statsbudsjett
for 2000 av Regjeringen anslått til 85 120 mrd.
kroner og dette medførte et overskudd i statsbudsjettforslaget
på 79 238 mrd. kroner. Statsøkonomien
går altså med et meget betydelig overskudd og
oljeinntektene må reduseres enormt før det nærmer
seg underskudd. I Revidert nasjonalbudsjett som Stortinget behandlet
16. juni 2000 anslo Regjeringen oljeinntektene (statens
netto kontantstrøm fra oljevirksomheten) til 138 120
mrd. kroner, altså en økning på 53 mrd.
kroner. Senere har oljeprisen i kroner til dels vært betydelig
høyere enn det siste anslaget, men utviklingen er selvsagt
usikker. Det er likevel helt åpenbart at Norge uventet
har fått betydelige inntekter som de ordinære
budsjetter og derved utgifter ikke er basert på. Disse
nye og udisponerte pengeinntekter som landet mottar kan selvsagt
enten spares for fremtiden eller benyttes til formål som
er meget nødvendig i det norske samfunn.
De økte inntekter til staten er en virkning av de økte
oljepriser, mens virkningen for innbyggerne i Norge er økte
drivstoffkostnader. Dette skyldes at Fremskrittspartiets forslag
om nedsettelse av drivstoffavgiftene for å hindre at den
ubudsjetterte og ikke planlagte vekst i drivstoffkostnader skulle
stoppes, ble nedstemt. Staten har altså fått langt
flere penger, mens innbyggerne og næringslivet har fått økte kostnader
som følge av økte priser på dieselolje
og bensin. Disse økte priser kunne lett ha vært
stoppet gjennom avgiftslettelser slik at de opprinnelige forutsetninger
for bensinpriser og dieselpriser kunne vært opprettholdt
i samsvar med det som lå i det vedtatte budsjett for 2000.
Det kan også påpekes at andre forutsetninger fra
det opprinnelige budsjett ble fraveket i det kostnadsveksten som
følge av lønnsoppgjøret ble høyere
enn tiltenkt i og med at Fremskrittspartiets forslag om å tilby
skattelettelse tilsvarende tre kroner i timen i lønnsøkning
ikke ble imøtekommet. Som følge av den mangelfulle
oppfølging av det opprinnelige budsjett ved innføring
av avgifts- og skattelettelser har det medført en økt
prisstigning og økt kostnadspress i økonomien
stikk i strid med det som var planlagt i det opprinnelige statsbudsjett
som ble vedtatt av Bondevik-regjeringen med støtte fra
Arbeiderpartiet. Den unødvendige prisstigning som følge av
at man sa nei til avgiftslettelser og skattelettelser istedenfor
bruttolønnsøkninger har også medført
en økning i rentene fra Norges Bank, noe som har medført
en ytterligere forverring av kjøpekraften til folk flest
i forhold til det som lå i forutsetningene i nasjonalbudsjettet
og statsbudsjettet for 2000. Sentrumspartiene og Arbeiderpartiet
som vedtok statsbudsjettet kunne selvsagt ha sikret at både
prisforutsetningen og kostnadsforutsetningen hadde vært bibeholdt
gjennom skatte- og avgiftsreduksjoner og det ville også sannsynligvis
ha hindret de siste renteøkninger.
Det må også påpekes at utviklingen
gjennom 2000 har klarlagt at det er oppstått vanskeligheter med økonomien
i landets sykehus i større grad enn det som var forutsetningen
ved vedtagelsen av statsbudsjettet og det som ble hevdet fra Regjeringen
under behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett. Det er således
hevdet fra flere sykehus som har foretatt innstramminger i sin aktivitet
når det gjelder behandling av pasienter at mangel på penger
er årsaken til innskrenkninger. Sykehusene kan ikke utnytte
full tilgjengelig arbeidskapasitet fordi det mangler penger til å betale
lønn, overtid eller oppgradering av deltidsstillinger til
heldagsstillinger. Det er således klart at det ikke bare
er mangel på leger, sykepleiere, hjelpepleiere og annet
personell som er årsaken til manglene i sykehusene, men
også på penger til å betale folk for
en arbeidsinnsats.
Det er selvsagt begrenset hva man kan gjøre på slutten
av et år når det gjelder endringer i statsbudsjettet
særlig på utgiftssiden, men noe av merinntektene
må kunne benyttes til helt spesielle formål og det
vil derfor i dette dokumentforslag bli tatt opp forslag om at staten
direkte dekker alle underskuddene i landets sykehus fra foregående år
som ellers må dekkes inn gjennom innsparinger i driften
for inneværende år. Samtidig bør det
bevilges direkte fra staten for inneværende år
det som er nødvendig for at alle sykehus i de siste to
måneder av året kan utnytte all tilgjengelig kapasitet
som kan kjøpes for penger slik at flere behandlingstrengende
mennesker får den nødvendige behandling. Det forutsettes
at det også for neste år bevilges direkte nødvendige
midler for at sykehussektoren kan arbeide med full kapasitet til beste
for befolkningen. Imidlertid er det relativt klart at de betydelige
ventelister og køer av pasienter som trenger behandling
ikke vil kunne elimineres før på meget lang tid
dersom det er den norske behandlingskapasitet som skal legges til
grunn. Det er imidlertid fullt mulig å gjøre noe
med dette problemet hvis man i stor grad iverksetter kjøp
av operasjonskapasitet og behandlingskapasitet i andre land hvor
slik kapasitet er tilgjengelig. Dette er mulig for et land som disponerer
tilstrekkelig med penger, slik som den norske stat nå gjør
gjennom de uventede og uplanlagte inntekter som staten mottar i år
2000. Norge står overfor et enkelt valg, nemlig valget
mellom å la behandlingstrengende syke mennesker dø,
lide med smerter i køer og på venteliste eller å bruke
en mindre del av de ekstrainntekter ingen visste vi ville få da
budsjettet for 2000 ble laget. Når vi selv om vi bruker
noen milliarder kroner til å kjøpe behandlingskapasitet
i andre land allikevel står langt bedre økonomisk
stillet enn planlagt, må vi selvsagt bruke noe av "Lotto-gevinsten"
til å få behandlet syke mennesker og til å få fjernet
alle køer og ventelister som kan kjøpes for penger
brukt i andre land. Slike kjøp av operasjons- og behandlingskapasitet
må imidlertid organiseres, og det tas i dette dokumentforslag
opp forslag om opprettelse av et eget kontor i statlig regi for
kjøp av operasjons- og medisinsk behandlingskapasitet i
andre land.
Stortinget la til grunn en oljepris på kr 125
pr. fat ved behandlingen av statsbudsjettet for inneværende år.
Oljeprisen er nå i området kr 260 pr.
fat og har vært over kr 340 pr. fat i år.
Bensin- og autodieselprisene har dermed gjennom året
vedvarende vært svært mye høyere enn
hva som ble lagt til grunn som forutsetning ved budsjettbehandlingen.
Dette har ført til svært mye høyere transportomkostninger
for næringsliv og husholdninger. Norges Bank fastslår
i sin inflasjonsrapport for 3. kvartal at oljeprisen og
avgiftene har drevet konsumprisindeksen i været og dermed
nødvendiggjort de kraftige renteøkninger gjennom året.
Renteøkningene rammer næringsliv og husholdninger,
de svakeste rammes hardest. Når Norges Bank selv viser
til oljeprisen og avgiftene som årsak til økningen
i inflasjonen, underbygger det Fremskrittspartiets påstand om
at en tidlig nedsettelse av avgifter og skatter ville kunne hindret
renteoppgangen.
Den svært høye oljeprisen har ført
til eventyrlige oljeinntekter til statskassen. Anslagene for 2000
varierer opp mot i overkant av 200 mrd. kroner, som er drøyt
120 mrd. kroner mer enn Stortinget la til grunn ved budsjettbehandlingen
for 2000. I forhold til det vedtatte budsjett kan altså dette
"ekstraoverskuddet" beløpe seg til over 100 mrd. kroner.
Vi har dermed den situasjon at statskassen profitterer på samme
tid som næringslivet og husholdningene opplever en sjelden
sterk økning og et sjeldent høyt nivå på drivstoffpriser
kombinert med kraftige renteøkninger.
De høye drivstoffprisene fører til at konkurranseutsatt
norsk næringsliv sakker akterut. Transportkostnadene internt
i Norge vil alltid være høye på grunn
av avstandene. Spesielt vil det nordnorske eksportrettede
næringsliv alltid ha en konkurranseulempe som følge
av sin lange avstand til markedene. Denne normalsituasjonen forverres
kraftig ved at Norge også har tilnærmet europarekord
i drivstoffpriser. Pr. 28. august 2000 var gjennomsnittlig
pumpepris for autodiesel i EU kr 6,86 pr. liter. I Norge var
prisen kr 9,89 pr. liter. Bare Storbritannia har høyere
priser. Norsk transportnæring alene er i ferd med å bli
utkonkurrert av utenlandske selskaper som fyller diesel i utlandet
for å transportere gods i Norge.
Det må konstateres at Stortingets budsjettforutsetning
om oljeprisen har sviktet. Dermed har forventningen om pumpepris
for drivstoff sviktet. Næringsliv og husholdninger bruker
mer enn forutsatt av sin disponible inntekt på renter og
transport. Regjeringens og flertallets passivitet overfor drivstoffavgiftene
har således gitt husholdningene og næringslivet
et dårligere økonomisk utgangspunkt enn det som var
forutsatt i nasjonalbudsjettet. For å bringe balanse i
regnskapet og yte noe tilbake for den utilsiktede innstramning dette
har medført hittil i år, fremmes med dette forslag
til nye avgiftssatser for bensin og autodiesel slik at pumpeprisen
i Norge kommer ned i ca. kr 6,90. De nye og lavere avgiftssatser
er foreslått gjort gjeldende fra og med 1. november
2000. Det er ingen grunn til å vente og Stortinget har
da også i andre sammenhenger demonstrert evne til å lage
nye lover på rekordkort tid når den politiske
vilje er til stede. Fremskrittspartiet vil for øvrig vise
til sine forslag om bevegelige drivstoffavgifter for å sikre
en stabil bensin- og dieselpris mellom kr 6,50 og kr 7,00 pr.
liter som vil bli tatt opp igjen noe senere.
Flere sykehus, både regionsykehus, statssykehus og lokalsykehus
fikk underskudd i 1999 som de etter regelverket må dekke
inn i løpet av to år. Flere sykehus har varslet
at den eneste måte de vil makte dette på er gjennom
en reduksjon i sin behandling av syke mennesker. Dette vil sannsynligvis
bety flere unødvendige dødsfall, syke som lider
med smerter, mange som går sykemeldt og flere som kanskje
aldri vil kunne få den nødvendige behandling fordi
de blir for skrøpelige eller for gamle for operasjon.
Det er hevdet at det ikke kommer sykepleiere, hjelpepleiere eller
leger opp av borehullene i Nordsjøen. Dette er både
riktig og feil. Selvsagt er det olje og gass som produseres i Nordsjøen,
men de pengeinntekter for staten som oljen og gassen veksles om
i kan fremskaffe flere leger, sykepleiere og hjelpepleiere. Det
kan enten gjøres gjennom ansettelser av medisinsk personell
hvis tilgjengelig, men også gjennom ansettelser av kontorpersonell,
serveringspersonell og servicepersonell som kan overta funksjoner som
i dag utføres av det medisinske personell der dette er
mulig. Det er også mulig å innlede forhandlinger
med de medisinske faggruppers fagforeninger om å tilbakeføre
ledelse- og bestemmelsesrett for hvilke arbeidsoppgaver som skal
utføres av hvilken faggruppe til sykehusledelsen (stoppe
profesjonskampen), samt bedre fleksibiliteten og ledelsesrettigheter
i bytte mot økte lønninger (etter modell av læreroppgjøret).
For å dekke oppsamlede underskudd ved de norske sykehus,
samt å sikre tilstrekkelige midler slik at ikke mangel
på penger er en begrunnelse for at ikke maksimal kapasitetsutnyttelse
for operasjoner og behandling av syke mennesker utnyttes, foreslås
en tilleggsbevilgning på 2 000 mill. kroner for
inneværende budsjettermin. Bevilgningen gjøres som
en overslagsbevilgning og det forutsettes at midlene stilles til
rådighet direkte til de enkelte sykehus basert på innsendte
oppgaver over regnskapssituasjonen, samt muligheter for å øke
kapasiteten hvis penger stilles til rådighet fra og med
1. november 2000.
Ved de norske sykehus føres det i dag lister over pasienter
som venter på nødvendige operasjoner og medisinsk
behandling, men som følge av kapasitetsproblemer er det
til dels langvarig ventetid. I tillegg kommer selvsagt ordinært
kjøp av behandlingskapasitet for spesielle pasientgrupper
som revmatikere, psoriasispasienter og andre som blir bedre ved
behandling i land med varmere og bedre klima etter nærmere
regler i folketrygdsystemet. Dette forslaget omhandler imidlertid
ikke nå denne siste og permanente gruppe, idet Fremskrittspartiet
vil komme tilbake til en generell forbedring av tilskuddsregelverket
for disse grupper i den ordinære budsjettbehandling.
Slik Fremskrittspartiet ser det er det nå uakseptabelt
med en ventetid over to måneder for nødvendig medisinsk
behandling eller operasjon, dersom slik operasjon eller behandling
er tilgjengelig for kjøp i andre land. Det er også uakseptabelt å avvise
refusjon for behandling i utlandet der det norske helsevesen er
maktesløst, mens det i andre land er tilgjengelig ekspertise
med en rimelig grad av suksess. Dette skyldes at Norge nå har
en meget betydelig pengerikelighet, men mangelfull kapasitet og
ekspertise i eget land for mye medisinsk behandling.
Det foreslås derfor opprettet et eget kontor (SKKMOTU)
som skal organisere kjøp av behandlingskapasitet fra sykehus
og behandlingsinstitusjoner i andre land. Et slikt kontor bør
kunne opprettes i løpet av noen uker med en stillingsramme
til å begynne med på ca. 20 personer. Samtidig
innføres det et system hvor alle sykehus kan
innrapportere alle pasienter som er utredet for behandling eller
operasjon, men hvor kapasitetsmangelen er slik at behandling ikke
vil kunne påbegynnes før etter to måneder.
Kontoret forventes å raskt skaffe seg en oversikt over hvilke
sykehus i Europa som mot betaling kan ta imot ulike pasientkategorier,
samt en kvalitetsvurdering av disse tilbud. Videre må det
utvikles rutiner for kjøp og organisering av transportkapasitet
for de pasienter som velger å la seg behandle i utlandet
fremfor å vente i usikkerhet i Norge, samt for oppholdssystemer
i de enkelte land. Det må videre lages noen enkle regler
for mulighet til å ha med seg pårørende og
andre praktiske spørsmål. De utgifter dette vil medføre
vil bortsett fra kontorets egne driftskostnader på ca.
20 mill. kroner pr. år ikke påvirke norsk innenriksøkonomi
idet utgiftene til transport, opphold og betaling for operasjonen
eller behandlingen vil påløpe i utlandet. For å sikre
at kontoret vil kunne starte opp, samt sikres midler til ett års
drift foreslås det å bevilge 20 mill. kroner til
driften av kontoret og 3 000 mill. kroner (3 pst. av engangsoverskuddet)
på 100 mrd. kroner ekstra i 2000 og begge bevilgninger gjøres
overførbare til neste år.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
I
I Stortingets vedtak om særavgifter til statskassen for
budsjetterminen 2000 gjøres følgende endringer med
virkning fra 1. november 2000:
Avgift på motorvogner
V. Avgift på bensin
§ 1 nytt annet ledd skal lyde:
Fra 1. november 2000 skal det i henhold til lov 19. mai
1933 nr. 11 betales avgift til statskassen på bensin.
Avgift betales med følgende beløp pr. liter:
a) For blyholdig bensin med blyinnhold
over 0,05 g/l: kr 2,02,
b) for blyholdig bensin med blyinnhold 0,05 g/l
eller under: kr 1,48,
c) for blyfri bensin: kr 1,23.
VI. Avgift på mineralolje til framdrift av motorvogn
(autodieselavgift)
§ 1 nytt annet ledd skal lyde:
Fra 1. november 2000 skal det i henhold til lov 19. mai
1933 nr. 11 betales avgift til statskassen med kr 0,70
pr. liter mineralolje til framdrift av motorvogn.
II
Med virkning fra 1. november 2000 opprettes et Statens
kontor for kjøp av medisinske operasjoner og tjenester
fra utlandet (SKKMOTU) med oppgave å organisere kjøp
av operasjonskapasitet og medisinske tjenester fra sykehus og helseinstitusjoner
i utlandet for pasienter som må vente mer enn 2 måneder for
nødvendig behandling i Norge, samt utarbeide rutiner for
kvalitetssikring og organisering av transport og opphold for pasienter
og eventuelt nødvendige pårørende.
III
På statsbudsjettet for 2000 gjøres følgende
endringer:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
| | Utgifter: | |
732 | | (Nytt) Sletting av underskudd ved norske sykehus
og til å sikre full kapasitetsutnyttelse ved norske sykehus, | |
| | overslagsbevilgning, bevilges med | 2 000 000 000 |
736 | | (Nytt) Statens kontor for kjøp av
medisinske operasjoner og tjenester fra utlandet | |
| 01 | Driftsutgifter, kan overføres, bevilges
med | 20 000 000 |
| 60 | Tilskudd til kjøp av tjenester, kan
overføres, bevilges med | 3 000 000 000 |
| | Inntekter: | |
5536 | | Avgift på motorvogner m.m. | |
| 76 | Avgift på bensin, reduseres med | 550 000 000 |
| 77 | Avgift på mineralolje til framdrift
av motorvogn (autodieselavgift), reduseres med | 320 000 000 |
3. oktober 2000