Anslagene for oljeinntektene var i det opprinnelige statsbudsjett
for 2000 av Regjeringen anslått til 85 120 mrd.
kroner og dette medførte et overskudd i statsbudsjettforslaget
på 79 238 mrd. kroner. Statsøkonomien
går altså med et meget betydelig overskudd og
oljeinntektene må reduseres enormt før det nærmer
seg underskudd. I Revidert nasjonalbudsjett som Stortinget behandlet
16. juni 2000 anslo Regjeringen oljeinntektene (statens
netto kontantstrøm fra oljevirksomheten) til 138 120
mrd. kroner, altså en økning på 53 mrd.
kroner. Senere har oljeprisen i kroner til dels vært betydelig
høyere enn det siste anslaget, men utviklingen er selvsagt
usikker. Det er likevel helt åpenbart at Norge uventet
har fått betydelige inntekter som de ordinære
budsjetter og derved utgifter ikke er basert på. Disse
nye og udisponerte pengeinntekter som landet mottar kan selvsagt
enten spares for fremtiden eller benyttes til formål som
er meget nødvendig i det norske samfunn.
De økte inntekter til staten er en virkning av de økte
oljepriser, mens virkningen for innbyggerne i Norge er økte
drivstoffkostnader. Dette skyldes at Fremskrittspartiets forslag
om nedsettelse av drivstoffavgiftene for å hindre at den
ubudsjetterte og ikke planlagte vekst i drivstoffkostnader skulle
stoppes, ble nedstemt. Staten har altså fått langt
flere penger, mens innbyggerne og næringslivet har fått økte kostnader
som følge av økte priser på dieselolje
og bensin. Disse økte priser kunne lett ha vært
stoppet gjennom avgiftslettelser slik at de opprinnelige forutsetninger
for bensinpriser og dieselpriser kunne vært opprettholdt
i samsvar med det som lå i det vedtatte budsjett for 2000.
Det kan også påpekes at andre forutsetninger fra
det opprinnelige budsjett ble fraveket i det kostnadsveksten som
følge av lønnsoppgjøret ble høyere
enn tiltenkt i og med at Fremskrittspartiets forslag om å tilby
skattelettelse tilsvarende tre kroner i timen i lønnsøkning
ikke ble imøtekommet. Som følge av den mangelfulle
oppfølging av det opprinnelige budsjett ved innføring
av avgifts- og skattelettelser har det medført en økt
prisstigning og økt kostnadspress i økonomien
stikk i strid med det som var planlagt i det opprinnelige statsbudsjett
som ble vedtatt av Bondevik-regjeringen med støtte fra
Arbeiderpartiet. Den unødvendige prisstigning som følge av
at man sa nei til avgiftslettelser og skattelettelser istedenfor
bruttolønnsøkninger har også medført
en økning i rentene fra Norges Bank, noe som har medført
en ytterligere forverring av kjøpekraften til folk flest
i forhold til det som lå i forutsetningene i nasjonalbudsjettet
og statsbudsjettet for 2000. Sentrumspartiene og Arbeiderpartiet
som vedtok statsbudsjettet kunne selvsagt ha sikret at både
prisforutsetningen og kostnadsforutsetningen hadde vært bibeholdt
gjennom skatte- og avgiftsreduksjoner og det ville også sannsynligvis
ha hindret de siste renteøkninger.
Det må også påpekes at utviklingen
gjennom 2000 har klarlagt at det er oppstått vanskeligheter med økonomien
i landets sykehus i større grad enn det som var forutsetningen
ved vedtagelsen av statsbudsjettet og det som ble hevdet fra Regjeringen
under behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett. Det er således
hevdet fra flere sykehus som har foretatt innstramminger i sin aktivitet
når det gjelder behandling av pasienter at mangel på penger
er årsaken til innskrenkninger. Sykehusene kan ikke utnytte
full tilgjengelig arbeidskapasitet fordi det mangler penger til å betale
lønn, overtid eller oppgradering av deltidsstillinger til
heldagsstillinger. Det er således klart at det ikke bare
er mangel på leger, sykepleiere, hjelpepleiere og annet
personell som er årsaken til manglene i sykehusene, men
også på penger til å betale folk for
en arbeidsinnsats.
Det er selvsagt begrenset hva man kan gjøre på slutten
av et år når det gjelder endringer i statsbudsjettet
særlig på utgiftssiden, men noe av merinntektene
må kunne benyttes til helt spesielle formål og det
vil derfor i dette dokumentforslag bli tatt opp forslag om at staten
direkte dekker alle underskuddene i landets sykehus fra foregående år
som ellers må dekkes inn gjennom innsparinger i driften
for inneværende år. Samtidig bør det
bevilges direkte fra staten for inneværende år
det som er nødvendig for at alle sykehus i de siste to
måneder av året kan utnytte all tilgjengelig kapasitet
som kan kjøpes for penger slik at flere behandlingstrengende
mennesker får den nødvendige behandling. Det forutsettes
at det også for neste år bevilges direkte nødvendige
midler for at sykehussektoren kan arbeide med full kapasitet til beste
for befolkningen. Imidlertid er det relativt klart at de betydelige
ventelister og køer av pasienter som trenger behandling
ikke vil kunne elimineres før på meget lang tid
dersom det er den norske behandlingskapasitet som skal legges til
grunn. Det er imidlertid fullt mulig å gjøre noe
med dette problemet hvis man i stor grad iverksetter kjøp
av operasjonskapasitet og behandlingskapasitet i andre land hvor
slik kapasitet er tilgjengelig. Dette er mulig for et land som disponerer
tilstrekkelig med penger, slik som den norske stat nå gjør
gjennom de uventede og uplanlagte inntekter som staten mottar i år
2000. Norge står overfor et enkelt valg, nemlig valget
mellom å la behandlingstrengende syke mennesker dø,
lide med smerter i køer og på venteliste eller å bruke
en mindre del av de ekstrainntekter ingen visste vi ville få da
budsjettet for 2000 ble laget. Når vi selv om vi bruker
noen milliarder kroner til å kjøpe behandlingskapasitet
i andre land allikevel står langt bedre økonomisk
stillet enn planlagt, må vi selvsagt bruke noe av "Lotto-gevinsten"
til å få behandlet syke mennesker og til å få fjernet
alle køer og ventelister som kan kjøpes for penger
brukt i andre land. Slike kjøp av operasjons- og behandlingskapasitet
må imidlertid organiseres, og det tas i dette dokumentforslag
opp forslag om opprettelse av et eget kontor i statlig regi for
kjøp av operasjons- og medisinsk behandlingskapasitet i
andre land.