Til Stortinget
Konkurranse i finansnæringen er et viktig forbrukerspørsmål.
Manglende konkurranse medfører lavere rente på innskudd
og høyere rente på utlån, noe som øker
husholdningenes finansieringskostnader. Utviklingen i norsk finansnæring
de siste 15 årene har gått i retning av færre
og store enheter. Dette har medført en konsentrasjon innen
finansnæringen, som attpåtil er sterkere enn i
land det er naturlig å sammenligne seg med. Dette gjelder
i særlig grad om man betrakter tallet på ekspedisjonssteder.
En slik utvikling kan føre til stordriftsfordeler og mer
effektiv drift, men samtidig øker sjansene for at konkurransen blir
begrenset, og at både næringslivs- og husholdningskunder
dermed møter dårligere finansieringsbetingelser.
For at vanlige lånekunder skal kunne dra fordel av konkurransen
er det viktig at det er enkelt å sammenligne både
renter og andre lånevilkår.
Antall banker
i Norge 1990-2003
| 1990 | 1992 | 1994 | 1996 | 1998 | 2003 |
Forretningsbanker | 23 | 21 | 15 | 14 | 13 | 15 |
Sparebanker | 142 | 134 | 132 | 133 | 133 | 129 |
Sum | 165 | 155 | 147 | 147 | 146 | 144 |
Kilde: Statens Bankinvesteringsfond
Konkurranse mellom banker generelt og långivere spesielt,
kan fremmes ved å redusere terskelen for bytte av långiver.
Det viktigste tiltaket i så måte vil være å redusere
tinglysingsgebyret. Dette påløper når en
låntaker overfører boliglån til en annen
långiver, og da må tinglyse en ny pantobligasjon.
Tinglysingsgebyret for pantobligasjoner er knyttet til rettsgebyret
(R), og er i dag satt til 2,5 R, eller 1 850 kroner. Gebyret
gjør det mer kostbart å bytte långiver,
og et høyt gebyr virker konkurransehemmende. Motsatt vil
redusert tinglysingsgebyr gjøre det lettere å bytte långiver,
og dermed stimulere til sterkere konkurranse om lånekundene.
Konkurransetilsynet har i brev av 7. februar 2003 til
Arbeids- og administrasjonsdepartementet påpekt at de fleste
låntakere tegner boliglån med flytende rente,
og at en låntaker sannsynligvis flytter lånet
sitt dersom de reduserte renteutgiftene det første året
er større enn kostnadene ved å flytte. Tinglysingsgebyret
utgjør brorparten av disse kostnadene, og gjør
at rentegevinsten i mange tilfeller må være betydelig for
at bytte av långiver skal være lønnsomt.
Tinglysingsgebyret er likt for store og små lån,
og virker mest konkurransehemmende i forhold til små lånebeløp.
Konkurransetilsynet har beregnet at det trengs en rentedifferanse
på minst 0,35 prosentpoeng for at en kunde med lån
på 500 000 kroner skal finne det lønnsomt å flytte
lånet med dagens størrelse på dette gebyret.
Tinglysingsgebyret er i realiteten en fiskal avgift fordi størrelsen
ikke står i forhold til de faktiske kostnadene som påløper
i samband med tinglysing av nye pantobligasjoner. Tall innhentet
fra Justisdepartementet viser at inntektene av tinglysingsgebyr
på pantobligasjoner er øket fra 366 mill. kroner
i 2001 til 532 mill. kroner i 2004 (anslag). Kostnadene ved tinglysingen
ble oppgitt å være 90 mill. kroner i 2001 - jf.
St.meld. nr. 13 (2001-2002) - en kostnad som antas å bli
noe redusert gjennom den planlagte omorganisering av dette arbeidet.
Forbrukerrådet har i flere medier gått ut med
krav om at tinglysingsgebyret må fjernes helt, eller reduseres
til å dekke de faktiske kostnadene ved arbeidet. Forslagsstillerne
støtter dette syn.
En undersøkelse foretatt av Adresseavisen og omtalt
i Aftenposten 25. februar 2004, viser at det brukes lang
og varierende tid fra Norges Bank setter ned sin styringsrente og
til nedsettelsen blir effektiv for løpende lån.
Det er registrert ventetider fra 18 til 45 dager i de banker som
er undersøkt. Forsinkelsen varierer mye også for
samme bank fra tilfelle til tilfelle. Ulikhetene medfører
betydelige renteforskjeller i tider med hyppige endringer fra Norges
Bank. Dette er forhold som gjør det vanskelig for en vanlig
bankkunde å sammenligne lånevilkår mellom
ulike banker. På den annen side er det innarbeidet praksis
i alle banker at nye lån får den reduserte rentesats
uten noen forsinkelse. Forbrukerrådet har uttalt at kunder som
ikke bytter långiver, må få like rask
rentenedsettelse som nye låntakere.
Finansavtaleloven krever seks ukers varslingsfrist når
lånerenta går opp og to uker når innskuddsrenta
går ned. Det finnes ingen frist når lånerenta
settes ned eller innskuddsrenta settes opp. Forslagsstillerne mener
det vil skape en mer oversiktlig konkurranse om det innføres
en maksimumsfrist for bankene til å effektuere en nedsettelse
av lånerenta, og at denne kan være 3 uker regnet
fra Norges Banks vedtak.
I en undersøkelse blant de større bankene publisert
i Dine Penger, varierte etableringsgebyret for nye lån
fra 0 til 1 600 kroner. Også dette gebyret er det
samme for mindre og store lån, og gjør det vanskeligere
for kunder med små lån å utnytte konkurransen
mellom bankene. Forslagsstillerne mener at etableringsgebyret på samme
vis som tinglysingsgebyret, må kunne begrenses til et nivå som
gjenspeiler bankens selvkost. Forslagsstillerne vil vise til at
det i 1997 ble forbudt å ilegge flyttegebyr ved bytte av strømleverandør
for å få dette markedet til å fungere bedre.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag som gjør det
enklere for husholdningskunder å bytte långiver
ved at
tinglysingsgebyret for pantobligasjoner
fastsettes til selvkost
det innføres en maksimal frist på 21 dager
for nedsettelse av lånerente etter vedtak i Norges Bank
det innføres en maksimalgrense for etableringsgebyr
for nye lån som tilsvarer bankens selvkost.
5. mars 2004