Til Stortinget
Lave lønninger, overtidspress, dårlig sikkerhet og mangel på
respekt for fagforeningsarbeid preger store deler av vareproduksjonen
for verdensmarkedet. Utfordringene er strukturelle og vedvarende.
Norske forbrukere har lite informasjon og få rettigheter når det
gjelder innsyn i og kunnskap om hvordan varer er produsert. Mange
forbrukere etterlyser informasjon som muliggjør opplyste valg for
ikke å bidra til uverdige arbeidsforhold ved handling av produkter.
Organisasjoner og forbrukere ønsker en rettighetsfestet adgang til
å vite om det som kjøpes, er produsert på en etisk forsvarlig måte.
Selv om problemene har vært kjent i mange år, har merkevareselskaper
og importører som opererer i Norge igangsatt forholdsmessig få effektive
tiltak for å møte disse utfordringene. For å bidra til åpenhet har enkelte
klesbedrifter valgt å offentliggjøre informasjon om hvilke leverandører
og underleverandører de bruker. Likevel er ikke dette noe de er
forpliktet til, og det er fortsatt få aktører som har åpne leverandørlister.
Bevisste forbrukere har dermed ikke rett til å kreve innsyn i hvor
eller hvordan plaggene er laget. Mangel på åpenhet og informasjon
kompliserer arbeidet med å forbedre arbeidsforhold i produksjonsland.
Åpenhet er i seg selv en kraft til forbedring og endring. Bare muligheten
for at andre etterprøver og ser hva som skjer på fabrikkene, skaper
bedre arbeidsbetingelser for å prioritere arbeidet med leverandørkjeden.
Mangel på informasjon og åpenhet reduserer også muligheten for forbrukere
til å vise at de ønsker etiske alternativer, og til å fatte gode,
etiske valg når de handler.
Forslagsstillerne mener det bør opprettes en lov om åpenhet og
informasjon om hvordan selskapene arbeider med samfunnsansvar og
leverandørkjeden, det vil si en lov som pålegger bedrifter å svare
forbrukerne og organisasjoner om temaer knyttet til deres arbeid
for å forbedre forhold ved produksjonen. Målet er å skape endring
gjennom åpenhet, og til å sikre forbrukernes rett til informasjon.
Dette vil gjøre det enklere for bevisste forbrukere å unngå å bidra
til brudd på menneskerettigheter ved innkjøp og bruk av ulike produkter,
og det kan virke forebyggende ved at offentlig og privat sektor
styrker innsatsen for å sikre anstendige produksjonsforhold. Hensikten
er at norske myndigheter og forbrukere sammen bidrar til bedre arbeidsforhold
i produksjonsland.
Forslagsstillerne mener følgende elementer bør være sentrale
i utredningen og utformingen av en slik lov.
Formålet må være å sikre forbrukerne informasjon om etiske forhold
knyttet til produkter. Lovens gyldighetsområde bør være varer som
klassifiseres som høyrisikoprodukter av DIFI, det vil si blant annet
tekstiler, klær, sko, elektronikk og IKT, møbler, kaffe, te, kakao
og leker. Forslagsstillerne mener den bør omfatte både offentlige
myndigheter og private virksomheter. Loven bør etter forslagsstillernes
syn gjelde alle som har selskaper registrert i Norge, det vil si
alle selskaper som importerer varer til Norge og samtidig er en
juridisk enhet i Norge, norsk eller utenlandsk.
Forslagsstillerne mener det bør vurderes om loven bør pålegge
en plikt til å imøtekomme spørsmålsstiller med tilgjengelig informasjon
om forhold knyttet til produktet, som for eksempel lønnsforhold, arbeidstid
og arbeidsmiljø, bl.a. sikkerhet og helseforhold på arbeidsplassen.
Videre bør informasjon om hvorvidt leverandører følger ILOs kjernekonvensjoner
om minimumsstandarder i arbeidslivet (forbud mot barnearbeid, vern
av organisasjonsfrihet, forbud mot diskriminering, avskaffelse av
tvangsarbeid) vurderes pålagt. Forslagsstillerne mener det bør vurderes
om loven bør pålegge en plikt for selskaper til å være åpne om hvor
de produserer sine varer. I henhold til FNs veiledende prinsipper
for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP), et rammeverk som aktivt
støttes av Norge, må selskaper vite, og kunne vise for omgivelsene,
at de ikke bidrar til brudd på menneskerettigheter. Hvis selskapene
skal utvise den aktsomhet som forventes av dem, og hvis de skal
kunne forhindre at rettighetene krenkes, er innsyn i produksjonsforhold
avgjørende. Fortsatt hemmelighold vil ha motsatt effekt: Fortsatte
krenkelser av rettigheter og arbeidere som ikke har mulighet til
å gjøre sin stemme hørt i redsel for ulike typer represalier.
Forslagsstillerne mener det bør vurderes om en informasjonsplikt
bør gjelde i ett ledd bakover, eller flere. Forslagsstillerne mener
loven ikke bør pålegge aktører å oppfylle spesifikke krav knyttet
til sosiale forhold ved dens aktivitet. Derimot bør loven pålegge
bedriften å svare ærlig om eksisterende forhold.
Forslagsstillerne mener det bør utredes hvor mye av denne informasjonen
som bedrifter og det offentlige allerede er pålagt å inneha, gjennom
øvrig lovverk, som regnskapsloven. I den forbindelse bør det også
utredes i hvor stor grad en lov om etikkinformasjon vil medføre
ekstrakostnader, og hva som er en hensiktsmessig juridisk avgrensning.
Det bør også utredes hvordan en eventuelt kan håndtere forretningssensitive
eller konkurransesensitive opplysninger, og om det er mulig å gjøre
unntak som ikke går utover formålet om åpen forbrukerinformasjon.
Forslagsstillerne mener åpenhet til forbrukere og sivilsamfunn må
gå foran forretningssensitivitet eller konkurransesensitivitet,
der disse hensynene står opp mot hverandre.
Loven bør etter forslagsstillernes syn håndheves av en klagenemnd
for private aktører og av Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet
og/eller nærmeste overordnede organ for offentlige aktører.
Forslagsstillerne vil vise til miljøinformasjonsloven. Denne
har som formål å
«sikre allmennheten tilgang til miljøinformasjon og derved
gjøre det lettere for den enkelte å bidra til vern av miljøet, å
verne seg selv mot helse- og miljøskade og å påvirke offentlige
og private beslutningstakere i miljøspørsmål. Loven skal også fremme
allmennhetens mulighet til å delta i offentlige beslutningsprosesser
av betydning for miljøet.»
Miljøinformasjonsloven har hatt stor betydning for gjennomslag
i en rekke viktige miljøsaker i Norge. Et ferskt eksempel er Regnskogfondet
og Grønn hverdags palmeoljekampanje, som førte til en 2/3 reduksjon
i palmeoljeforbruket i Norge på ett år. Uten en miljøinformasjonslov
hadde bedriftene neppe gitt ut informasjon om palmeoljeinnholdet
i produktene de førte, og da hadde grunnlaget for kampanjen falt bort.
Forslagsstillerne mener det bør vurderes oppretting av en tilsvarende
lov med formål å sikre allmennheten tilgang til forbrukerinformasjon,
og derved gjøre det lettere for den enkelte og for sivilsamfunn
å bidra til etisk produksjon og å påvirke offentlige og private
beslutningstakere i spørsmål rundt etisk forsvarlig produksjon av
varer.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
Stortinget ber regjeringen utrede og vurdere å fremme forslag
til lov om åpenhet om produksjonssteder og etikkinformasjon om vareproduksjon
til forbrukere og organisasjoner.
18. februar 2016