Søk

Bakgrunn

I store deler av landet er folk og næringsliv avhengige av flytilbudet på kortbanenettet for å komme seg fram. Kortbanenettet er avgjørende for bosetting og verdiskaping i hele landet. Årlig reiser cirka 1,6 millioner passasjerer på kortbanenettet, hvorav cirka 1 million passasjerer på anbudsruter (FOT-ruter) og 0,6 millioner passasjerer på kommersielle kortbaneruter.

Mandag 17. februar 2020 varslet Widerøe at de kutter 4 000 avganger i året, 15 pst. av den kommersielle produksjonen på kortbanenettet. Endringene trer i kraft 4. mai 2020. Widerøe begrunner kuttene med at lønnsomheten på de kommersielle kortbanerutene er under hardt press på grunn av økte avgifter over flere år. Når Widerøe kutter i tilbudet, er det en viktig del av kollektivtransporten i store deler av Norge som rammes. Også pasienter som benytter kortbanenettet, rammes når tilbudet reduseres. Det vil gjøre det dyrere for helseforetaket og gi større ulempe for pasienter som bruker Widerøe til å komme seg til og fra sykehus, ifølge Einar Holand, rådgiver for Pasientreiser ved Universitetssykehuset Nord-Norge. Videre sier han at pasientene i større grad må reise dagen før og bli til dagen etter. Det gir helseforetaket større utgifter til overnatting og kost. Færre avganger kan også føre til at prisen på reisene øker, og pasientene må legge ut for større beløp.

Forslagsstillerne viser til at Senterpartiet i flere år har advart mot at økte avgifter vil føre til økte priser og redusert tilbud på kortbanenettet. Blant regjeringens tiltak som har ført til et dårligere tilbud på kortbanenettet, er flypassasjeravgift, økt merverdiavgift på persontransport og CO2-avgift. Ifølge Silje Brandvoll i Widerøe betaler selskapet 73 pst. mer avgifter i 2020 enn i 2012 og 5 mill. kroner mer i 2020 enn i 2019.

Senterpartiet har tidligere fremmet en rekke forslag som, hadde de blitt vedtatt, ville ha vært viktige bidrag til å sikre et godt tilbud på de stedene som nå rammes av Widerøes nedleggelser. Senest i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2020 ble det fremmet forslag om å bruke 40 mill. kroner mer enn regjeringen på FOT-rutene. I tillegg er det fremmet forslag om fjerning av flypassasjeravgift på fly under 20 tonn og reduksjon av merverdiavgift på persontransport.