Representantforslag om å prosjektere Furuset-lokket på E6

Dette dokument

  • Representantforslag 201 S (2021–2022)
  • Fra: Seher Aydar, Bjørnar Moxnes, Sofie Marhaug og Geir Jørgensen
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

I 2016 vedtok bystyret i Oslo en områderegulering for Furuset, som inkluderte E6-traseen. En av hovedstadens største kommende utbygginger, mer enn 2 000 boliger, er planlagt i Furuset-området i Groruddalen. Det store byutviklingsgrepet i områdereguleringen er å legge E6, som er en statlig vei, under lokk. Det vil bli et av landets største miljølokkprosjekter, til glede for nye og eksisterende beboere.

I 2017 godkjente Kommunal- og moderniseringsdepartementet områdereguleringen. I vedtaket heter det imidlertid:

«I medhold av plan- og bygningsloven § 12-13 andre ledd godkjenner Kommunal- og moderniseringsdepartementet områderegulering for Furuset vedtatt 16. november 2016. Spørsmålet om lokk over E6, det vil si lokkets lengde og tekniske forhold, må avklares i kommende detaljregulering.»

En slik detaljregulering er i de mer enn fem årene som er gått, ikke blitt initiert av Statens vegvesen. Siden veien er statlig, må initiativet overfor plan- og bygningsetaten i Oslo komme fra dem.

Lokket er tenkt finansiert gjennom den regionale bompengeavtalen Oslopakke 3 samt grunneierbidrag. I gjeldende avtale for Oslopakke 3 heter det:

«Midler til byutviklingsprosjekter som f.eks. E6 lokk Furuset, E18 Filipstad og E18 Framnes–Lysaker er prioritert innenfor Rammer til øvrige riksvegprosjekter. E6 lokk Furuset og E18 Filipstad er viktige prosjekter med betydelig byutviklingspotensiale. Derfor er det viktig at planarbeidet fortsetter for å sikre god prosjektfremdrift. Store arealer kan frigjøres til utbyggingsformål både på Furuset og Filipstad. Grunneierbidrag er en vesentlig forutsetning for å sikre at prosjektene fullfinansieres. Den endelige prioriteringen av disse prosjektene avgjøres senere.»

Fordi det ikke er avklart hvor langt lokk som er teknisk mulig og/eller ønskelig å bygge, og prosjektet for øvrig ikke er ferdig prosjektert, vet man ikke hva lokket kommer til å koste. Dermed er det heller ikke laget en konkret finansieringsplan, og det er ikke forhandlet med grunneiere i området om bidrag.

Furuset-lokket er ikke omtalt i gjeldende Nasjonal transportplan (NTP). Dette er heller ikke nødvendig, siden det er planlagt finansiert lokalt. Prosjektet har en parallell i den kommende tunnelforlengelsen av Operatunnelen (E18) på Filipstad i Oslo, hvor dagens tunnel skal forlenges rundt 500 meter vestover for å åpne opp for byutvikling og boligbygging på Filipstad.

Heller ikke dette prosjektet er omtalt i gjeldende NTP, og det var ikke omtalt i forrige NTP eller NTP før der igjen. Det var ikke til hinder for at Statens vegvesen startet detaljregulering av prosjektet i 2013, uten at en finansieringsplan fantes. Den ble sluttført gjennom bystyrevedtak i Oslo i 2020. I forkant hadde det blitt inngått en finansieringsavtale med berørte grunneiere, og det ligger til Oslo kommune å skaffe de resterende pengene, antagelig gjennom Oslopakke 3. En tilsvarende prosess er aktuell for Furuset-lokket, men da må detaljreguleringen først komme i gang.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen sette i gang et arbeid for å prosjektere Furuset-lokket på E6 i Oslo ferdig.

7. april 2022

Seher Aydar

Bjørnar Moxnes

Sofie Marhaug

Geir Jørgensen