Representantforslag om mer effektivt utnyttelse av det eksisterende togtilbudet på det sentrale Østlandet

Dette dokument

  • Representantforslag 97 S (2022–2023)
  • Fra: André N. Skjelstad, Abid Raja, Ola Elvestuen og Guri Melby
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Hovedutfordringen for togtrafikken i Oslo-området er at det allerede er fullt på de fleste strekninger i rushtiden i dag, både når det gjelder antall tog og passasjerbelegg. Det planlegges gjennomført en rekke tiltak som skal gjøre det mulig med flere togavganger og ny rutemodell, men fram til dette er på plass, er det ikke mulig å øke kapasiteten gjennom Oslo uten at også Flytogets kapasitet utnyttes bedre. Det betyr i klartekst at flytogene kjøres som en del av det ordinære togtilbudet og tar med og setter av passasjerer på de samme stasjonene som Vy sine tog i dag.

Jernbanedirektoratets utredning fra 2020 viser at en integrasjon av dagens flytog og regiontogene kan gi en vesentlig økning av antall togavganger i rush-retning for pendlere og flypassasjerer på Østlandet:

  • Oslo–Gardermoen: En økning fra 4 til 12 avganger

  • Lillestrøm: En økning fra 8 til 19 avganger

  • Hamar: En øking fra 2 til 4 avganger

  • Jessheim: En økning fra 2 til 4 avganger

  • Årnes: En økning fra 2 til 3 avganger

  • Asker og Sandvika: En økning fra 8 til 12 avganger

  • Drammen: En økning fra 7 til 10 avganger

  • Tønsberg: En økning fra 3 til 4 avganger

  • Spikkestadbanen: Mulighet for inntil 9 minutter kortere reisetid

Denne økningen i togtilbudet, uten vesentlige infrastrukturtiltak, bør prioriteres.

Jernbanedirektoratet anbefalte i 2020 at togkapasiteten gjennom Oslo-området utnyttes bedre. En integrering av flytogtilbudet i øvrig togtrafikk vil gi økt kapasitet, bedre mobilitet for alle reisende og er lønnsomt for samfunnet. Samtidig må tilbringertjenesten og flytogtilbudet til Gardermoen fortsatt være attraktive.

Utredningen Jernbanedirekoratet gjorde på oppdrag fra Samferdselsdepartementet i 2020, hadde til hensikt å sikre best mulig utnyttelse av jernbanens kapasitet på strekningen gjennom Oslo på kort, mellomlang og lang sikt. Utredningen konkluderte med at det vil være lønnsomt for samfunnet å integrere tilbringertjenesten til Gardermoen i det øvrige togtilbudet. Forutsetningen er at noen av de kvalitetene som Flytoget representerer i dag, kan beholdes.

Forslagsstillerne understreker at dette ikke er et argument for å slå sammen selskapene. Flytoget har vært en suksess, og en bedre kapasitetsutnyttelse av Flytoget kan gjennomføres gjennom samordning av rutesystemet og økt fleksibilitet i bruken av togene.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:
  1. Stortinget ber regjeringen sikre at Flytoget utvikler løsninger som best mulig utnytter kapasiteten i deres tog for å lette trengselen i det øvrige togtilbudet.

  2. Stortinget ber regjeringen sikre en integrasjon av Flytoget og øvrige tog i ruteplanleggingen og gi Entur i oppdrag å utvikle enkle billettløsninger for alle typer tog til, fra og forbi Oslo lufthavn.

19. januar 2023

André N. Skjelstad

Abid Raja

Ola Elvestuen

Guri Melby