Representantforslag om et statlig vedlikeholdsprogram for fylkesveinettet

Dette dokument

  • Representantforslag 193 S (2022–2023)
  • Fra: Frank Edvard Sve, Bård Hoksrud, Tor André Johnsen, Helge André Njåstad, Bengt Rune Strifeldt og Morten Stordalen
  • Sidetall: 2
Søk

Innhold

Innhold

Til Stortinget

Bakgrunn

Fylkeskommunene har ansvaret for cirka 44 000 kilometer med vei. Det er store forskjeller i kvaliteten på veinettet hos fylkene, og det har over tid bygd seg opp et betydelig vedlikeholdsetterslep samt moderniseringsbehov. Store deler av veinettet som fylkene overtok etter en reform av den rød-grønne regjeringen i 2010, var også i dårlig forfatning med svært store vedlikeholdsetterslep. Til tross for at fylkene har fått økt sine bevilgninger, som har gjort det mulig med mer veivedlikehold, er dette ikke nok til å kunne få kontroll på situasjonen. Det er store variasjoner mellom fylkeskommunene i hvordan pengene som er tilført fylkene til vedlikehold og til å ta igjen etterslepet, faktisk blir brukt. Noen fylker bruker disse midlene til helt andre formål, og derfor må disse midlene øremerkes. Arbeiderparti–Senterparti-regjeringens signaler om at veiformål i tiden fremover skal nedprioriteres, gir grunn til å tro at situasjonen bare vil bli verre. Et veinett i forfall øker ulykkesfaren og slitasjen på kjøretøy. Alle trafikanter taper på en slik politikk.

Fylkesveiene har fått et så omfattende vedlikeholdsetterslep at det er vanskelig å kunne se at dette kan tas igjen uten betydelig statlig finansiering. Forslagsstillerne vil vise til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett for 2023, der det ble prioritert 400 mill. kroner ekstra for å redusere etterslepet på fylkesveiene. Tunellsikkerhetsdirektivet som Stortinget vedtok i 2014, har også bidratt til at fylkeskommunenes utgifter har økt.

Forslagsstillerne viser til at Senterpartiet spesielt, men også Arbeiderpartiet, har fremmet mange forslag om styrking av fylkesveinettet og nå står i en situasjon i regjering der forslag må omdannes til handling.

Forslagsstillerne mener situasjonen er så alvorlig at det er behov for et større statlig program med øremerkede midler for å redusere vedlikeholdsetterslepet i samarbeid med fylkene. Programmet kan innrettes som en tilskuddsordning hvor staten bevilger egne øremerkede midler til formålet.

Det må legges opp til at staten etter søknad fra fylkeskommunene tar 50 prosent av kostnadene for bruer, tuneller og vedlikeholdet generelt på fylkesveinettet. Ordningen har som forutsetning at fylkene bruker midlene til vei, og det må planlegges slik at man bygger rimelig og med god kvalitet innen fornuftig tid.

Forslag

På denne bakgrunn fremmes følgende

forslag:

Stortinget ber regjeringen fremme forslag til et program for å redusere vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet. Programmet skal skissere en opptrappingsplan for vedlikeholdet der etterslepet for både veier, bruer og tuneller reduseres. Det etableres en forpliktene finansieringsmodell uten bruk av bompenger.

30. mars 2023

Frank Edvard Sve

Bård Hoksrud

Tor André Johnsen

Helge André Njåstad

Bengt Rune Strifeldt

Morten Stordalen