Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Gå til voteringsoversikten

Det ble votert over:

Innstilling:

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall I.

    På statsbudsjettet for 2020 bevilges under:

    Kap.

    Post

    Formål

    Kroner

    Kroner

    Utgifter

    100

    Utenriksdepartementet

    1

    Driftsutgifter

    2 334 217 000

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres

    13 595 000

    45

    Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

    22 858 000

    70

    Erstatning av skader på utenlandske ambassader

    1 120 000

    71

    Hjelp til norske borgere i utlandet

    190 000

    103

    Regjeringens representasjon

    1

    Driftsutgifter

    47 428 000

    104

    Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet

    1

    Driftsutgifter

    10 140 000

    115

    Næringsfremme, kultur og informasjon

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70 og 71

    12 847 000

    70

    Kultur- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 21

    27 860 000

    71

    Næringsfremme, kan overføres, kan nyttes under post 21

    7 820 000

    116

    Internasjonale organisasjoner

    70

    Pliktige bidrag

    1 497 132 000

    117

    EØS-finansieringsordningene

    77

    EØS-finansieringsordningen 2014–2021, kan overføres

    2 526 000 000

    78

    Den norske finansieringsordningen 2014–2021, kan overføres

    1 931 000 000

    118

    Utenrikspolitiske satsinger

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, 71, 72 og 73

    77 942 000

    70

    Nordområdetiltak, samarbeid med Russland og atomsikkerhet, kan overføres, kan nyttes under post 21

    259 734 000

    71

    Globale sikkerhetsspørsmål, kan overføres, kan nyttes under post 21

    12 974 000

    72

    Nedrustning, ikke-spredning og kjernefysisk sikkerhet mv., kan overføres, kan nyttes under post 21

    29 928 000

    73

    Klima, miljøtiltak og hav mv., kan overføres, kan nyttes under post 21

    27 434 000

    74

    Forskning, dialog og menneskerettigheter mv.

    53 455 000

    140

    Utenriksdepartementet

    1

    Driftsutgifter

    1 640 558 000

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres

    156 020 000

    45

    Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

    33 810 000

    141

    Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad)

    1

    Driftsutgifter

    284 425 000

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres

    23 271 000

    144

    Norsk senter for utvekslingssamarbeid (Norec)

    1

    Driftsutgifter

    54 464 000

    70

    Utvekslingsordninger, kan overføres

    145 811 000

    150

    Humanitær bistand

    70

    Nødhjelp og humanitær bistand, kan overføres

    4 831 700 000

    71

    Verdens matvareprogram (WFP), kan overføres

    300 000 000

    72

    FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR)

    380 000 000

    151

    Fred, sikkerhet og globalt samarbeid

    70

    Fred og forsoning, kan overføres

    435 900 000

    71

    Globale sikkerhetsspørsmål og nedrustning, kan overføres

    287 700 000

    72

    Stabilisering av land i krise og konflikt, kan overføres

    835 390 000

    73

    FN og globale utfordringer, kan overføres

    311 514 000

    74

    Pliktige bidrag til FN-organisasjoner mv., kan overføres

    304 690 000

    152

    Menneskerettigheter

    70

    Menneskerettigheter, kan overføres

    660 277 000

    71

    FNs høykommissær for menneskerettigheter (OHCHR), kan overføres

    165 000 000

    159

    Regionbevilgninger

    70

    Midtøsten og Nord-Afrika, kan overføres

    682 807 000

    71

    Europa og Sentral-Asia, kan overføres

    809 774 000

    72

    Afghanistan, kan overføres

    550 000 000

    75

    Afrika, kan overføres

    1 090 584 000

    76

    Asia, kan overføres

    80 328 000

    77

    Latin-Amerika, kan overføres

    103 350 000

    160

    Helse

    70

    Helse, kan overføres

    3 410 686 000

    71

    Verdens helseorganisasjon (WHO), kan overføres

    225 500 000

    72

    FNs aidsprogram (UNAIDS), kan overføres

    60 000 000

    161

    Utdanning, forskning og faglig samarbeid

    70

    Utdanning, kan overføres

    2 570 150 000

    71

    Forskning, kan overføres

    208 846 000

    72

    Kunnskapsbanken og faglig samarbeid, kan overføres

    888 714 000

    162

    Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi

    70

    Næringsutvikling og handel, kan overføres

    461 200 000

    71

    Matsikkerhet, fisk og landbruk, kan overføres

    1 191 966 000

    72

    Fornybar energi, kan overføres

    867 000 000

    73

    Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC), kan overføres

    160 000 000

    75

    Norfund – tapsavsetting

    480 000 000

    163

    Klima, miljø og hav

    45

    Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

    15 000 000

    70

    Miljø og klima, kan overføres

    1 392 542 000

    71

    Bærekraftige hav og tiltak mot marin forsøpling, kan overføres

    517 967 000

    164

    Likestilling

    70

    Likestilling, kan overføres

    324 019 000

    71

    FNs organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling (UN Women), kan overføres

    100 000 000

    72

    FNs befolkningsfond (UNFPA)

    530 000 000

    73

    Sårbare grupper, kan overføres

    466 000 000

    170

    Sivilt samfunn

    70

    Sivilt samfunn, kan overføres

    2 028 471 000

    171

    FNs utviklingsarbeid

    70

    FNs utviklingsprogram (UNDP)

    615 000 000

    71

    FNs barnefond (UNICEF)

    410 000 000

    72

    Andre tilskudd (FN), kan overføres

    167 700 000

    172

    Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette

    70

    Verdensbanken, kan overføres

    1 086 000 000

    71

    Regionale banker og fond, kan overføres

    869 000 000

    72

    Strategisk samarbeid, kan overføres

    139 000 000

    73

    Gjeldslette, kan overføres

    326 500 000

    179

    Flyktningtiltak i Norge

    21

    Spesielle driftsutgifter

    718 575 000

    480

    Svalbardbudsjettet

    50

    Tilskudd

    385 808 000

    1361

    Samfunnet Jan Mayen

    1

    Driftsutgifter

    55 500 000

    Totale utgifter

    43 732 191 000

    Inntekter

    3100

    Utenriksdepartementet

    1

    Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene

    27 368 000

    2

    Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene

    199 348 000

    5

    Refusjon spesialutsendinger mv.

    45 540 000

    4361

    Samfunnet Jan Mayen

    7

    Refusjoner og andre inntekter

    6 300 000

    Totale inntekter

    278 556 000

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall II.

    Merinntektsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2020 kan:

    overskride bevilgningen under

    mot tilsvarende merinntekter under

    kap. 100, post 1

    kap. 3100, postene 2 og 5

    kap. 140, post 1

    kap. 3140, post 5

    Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

    Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall III.

    Fullmakt til overskridelse

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2020 kan

    1. overskride bevilgningene under kap. 117 EØS-finansieringsordningene, post 77 EØS-finansieringsordningen 2014–2021, og post 78 Den norske finansieringsordningen 2014–2021, med en samlet øvre ramme på 440 mill. kroner som følge av usikkerhet i fremdrift og valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser gjennom avtale inngått med EU.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IV.

    Valutatap (disagio)/Valutagevinst (agio)

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2020 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning valutatap (disagio)/valutagevinst (agio) som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet og kap. 140/3140 Utenriksdepartementet, postene 89 Valutatap (disagio)/Valutagevinst (agio).

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall V.

    Bruk av opptjente rentemidler

    Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt fra Norge til tematisk støtte, multilaterale fond, multi-bi-prosjekter, samarbeidsprosjekter, stat-til-stat-bistand og støtte til internasjonale og lokale ikke-statlige aktører, kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VI.

    Tilsagnsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2020 kan gi tilsagn om:

    1. støtte ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

      Kap.

      Post

      Betegnelse

      Samlet ramme

      117

      EØS-finansieringsordningene

      77

      EØS-finansieringsordningen 2014–2021

      7 011 mill. kroner

      78

      Den norske finansieringsordningen 2014–2021

      6 497 mill. kroner

      162

      Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi

      70

      Næringsutvikling og handel

      50 mill. kroner

      72

      Fornybar energi

      100 mill. kroner

    2. tilskudd til en global finansieringsordning for kvinne- og barnehelse med inntil 5 400 mill. kroner samlet i perioden 2015–2023 under kap. 160 Helse.

    3. tilskudd til Koalisjonen for innovasjon for epidemiberedskap (CEPI) med inntil 1 600 mill. kroner under kap. 160 Helse, samt fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Inntil 1 000 mill. kroner gis i direkte støtte til CEPI i årene 2017–2021, og inntil 600 mill. kroner i årene 2021–2025. Hele eller deler av disse midlene kan fra 2019 gå via en finansieringsmekanisme forvaltet av Verdensbanken eller IFFIm.

    4. tilskudd til Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria med inntil 2 020 mill. kroner samlet i perioden 2020–2022 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.

    5. tilskudd til Det grønne klimafondet med inntil 2 800 mill. kroner i perioden 2020–2023 under kap. 163 Klima, miljø og hav.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VII.

    Dekning av forsikringstilfelle

    Stortinget samtykker i at Kongen i 2020 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en totalramme for gamle og nye garantier på inntil 500 mill. kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under transport, lagring og i visningsperioden.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VIII.

    Toårige budsjettvedtak

    Stortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Mekanismen for internasjonale straffedomstoler (MICT) og for regulært bidrag til FN.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IX.

    Ettergivelse av fordringer

    Stortinget samtykker i at Kongen i 2020 kan ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004 Om gjeldslette for utvikling innenfor den resterende ramme på 834 mill. kroner under Garantiinstituttet for eksportkreditts gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet inklusive påløpte renter, belastes gjeldsplanens ramme og ettergis uten bevilgning over bistandsbudsjettet. Rammen belastes ikke ved en eventuell ettergivelse av statlige fordringer på Sudan som stammer fra den norske skipseksportkampanjen (1976–1980), jf. Prop. 110 S (2012–2013).

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall X.

    Utbetaling av tilskudd

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2020 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:

    1. Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas en gang i året.

    2. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas en gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.

    3. Eventuelle utbetalinger av regjeringens gave til TV-aksjoner kan i sin helhet utbetales som et engangsbeløp.

    4. Utbetalinger av tilskudd til Climate Investment Funds (CIF) kan foretas i samsvar med fondets prosedyrer for fondsoppbygging.

    5. Utbetalinger av tilskudd til fond forvaltet av Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD) kan foretas i henhold til regelverket til det enkelte fond.

    6. Utbetalinger av tilskudd til Ukraine Trust Fund for Military Career Transition forvaltet av NATO, kan foretas i henhold til fondets regelverk.

    7. Utbetalinger av tilskudd til akutt nødhjelpsarbeid kan i enkelte tilfeller foretas for opptil ett år frem i tid når dette er påkrevd for å sikre raske og nødvendige investeringer.

    8. Utbetalinger av tilskudd til fond forvaltet av Verdensbanken, Afrikabanken, Asiabanken, Den interamerikanske utviklingsbanken og Det internasjonale fond for jordbruksutvikling kan foretas i henhold til regelverket for det enkelte fond.

    9. Utbetalinger til Vaksinealliansen Gavi kan foretas årlig i tråd med organisasjonens finansieringsstrategi og regelverk.

    10. Utbetalinger av tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) kan foretas i samsvar med fondets strategi og prosedyrer for fondsoppbygging.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XI.

    Bruk av gjeldsbrev og raskere trekk på gjeldsbrev

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2020 kan fravike Bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse av gjeldsbrev i forbindelse med kapitalpåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet og Den globale miljøfasiliteten.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XII.

    Deltakelse i kapitaløkninger i internasjonale banker og fond

    Stortinget samtykker i at:

    1. Norge deltar, i forbindelse med formalisering av Sør-Sudans medlemskap i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB), i en selektiv kapitaløkning i banken, med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen UA 0,57 mill. (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR). Innbetalingen foretas i løpet av årene 2016–2023, og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 8,93 mill.

    2. Norge deltar i kapitalpåfyllingen til Den interamerikanske utviklingsbankens (IDB) organisasjon for privat sektor, Inter-American Investment Corporation (IIC), med en andel på USD 10,1 mill. innbetalt i syv årlige avdrag for perioden 2016–2022. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.

    3. Norge deltar i den 5. kapitaløkningen i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil USD 47,6 mill. i perioden 2020–2023, som belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken. Den norske statsgarantien i IBRD økes samtidig med inntil USD 354 mill. Økningen i statsgarantien vil skje i takt med de årlige kapitalinnskuddene.

    4. Norge deltar i kapitaløkningen i Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil USD 46,1 mill. innbetalt over perioden 2020–2024, som belastes kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 73 Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC).

    5. Norge deltar i kapitalpåfyllingen i Den globale miljøfasiliteten (GEF) med en innbetalt andel på inntil 520 mill. kroner over perioden 1. juli 2018–30. juni 2022. Innbetalingene belastes kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.

    6. Norge deltar i den 11. kapitalpåfylling i Det internasjonale fond for jordbruksutvikling (IFAD-11) med et bidrag på til sammen 360 mill. kroner for perioden 2019–2021, innbetalt i tre årlige bidrag på 120 mill. kroner per år i 2019–2021. Innbetalingene belastes kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk.

    7. Norge deltar i den 7. generelle kapitaløkningen i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil 69 500 000 Units of Accounts, UA (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR) i perioden 2020–2027. Innbetalingene foretas i åtte like årlige beløp og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med inntil UA 1 088 830 000. Forpliktelser inngås i SDR, og kronebeløpet må valutajusteres i forbindelse med årlige utbetalinger.

    8. Norge deltar i den 15. påfyllingen av giverlandsbidrag til Den afrikanske utviklingsbankens fond for de fattigste landene, Afrikafondet (ADF-15), med et bidrag på til sammen inntil 2 052 mill. kroner for perioden 2020–2022, innbetalt i tre like årlige beløp. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.

    9. Norge deltar, i forbindelse med den 15. kapitalpåfyllingen av AfDF-15 for perioden 2020–2022, i Det internasjonale gjeldsletteinitiativet for de fattigste landene, Heavily Indebted Poor Countries initiative (HIPC), med et bidrag på til sammen 55,92 mill. kroner til «Grant Compensation» (kompensasjon til Afrikafondet for at land med gjeldsproblemer i større eller mindre grad mottar gaver framfor lån på myke vilkår). Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.

    10. Norge kan delta i forhandlingene om den 13. påfyllingen av Den asiatiske utviklingsbankens fond for de fattigste landene, som skal fremforhandles for fireårsperioden 2021–2024 med en ramme på tilsammen 250 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.

    11. Norge deltar i den 19. påfyllingen av Det internasjonale utviklingsfondet (IDA-19) med et bidrag på til sammen 2 928 mill. kroner for perioden 2020–2022, innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken.

    12. Norge deltar, i forbindelse med den 19. kapitalpåfyllingen av Det internasjonale utviklingsfondet (IDA-19) for perioden 2020–2022 i det internasjonale gjeldsletteinitiativet for de fattigste landene, Heavily Indebted Poor Countries initiative (HIPC), med et bidrag på 313,6 mill. kroner innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIII.

    Det internasjonale gjeldsletteinitiativet (MDRI)

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2020 kan utstede en bindende forpliktelse til Det internasjonale utviklingsfondet (IDA) og Det afrikanske utviklingsfondet (AfDF) for Norges bidrag til Det internasjonale gjeldsletteinitiativet (MDRI) i perioden 1. juli 2025 til 30. juni 2028 for Det internasjonale utviklingsfondet og i perioden 1. januar 2030 til 31. desember 2032 for Det afrikanske utviklingsfondet.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIV.

    Merinntektsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2020 kan:

    overskride bevilgningen under

    mot tilsvarende merinntekt under

    kap. 1361, post 1

    kap. 4361, post 7

    Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

    Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall I.

    På statsbudsjettet for 2020 bevilges under:

    Kap.

    Post

    Formål

    Kroner

    Kroner

    Utgifter

    42

    Ombudsmannsnemnda for Forsvaret

    1

    Driftsutgifter

    7 500 000

    1700

    Forsvarsdepartementet

    1

    Driftsutgifter

    830 361 000

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres, overslagsbevilgning

    132 900 000

    43

    Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres

    9 467 000

    71

    Overføringer til andre, kan overføres

    86 226 000

    73

    Forskning og utvikling, kan overføres

    85 393 000

    78

    Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter, kan overføres

    349 024 000

    1710

    Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

    1

    Driftsutgifter, kan overføres

    4 414 351 000

    47

    Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under kap. 1761, post 47

    2 994 219 000

    1716

    Forsvarets forskningsinstitutt

    51

    Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt

    198 975 000

    1720

    Felleskapasiteter i Forsvaret

    1

    Driftsutgifter

    9 473 868 000

    71

    Overføring til andre, kan overføres

    22 739 000

    1731

    Hæren

    1

    Driftsutgifter

    5 979 989 000

    1732

    Sjøforsvaret

    1

    Driftsutgifter

    4 545 051 000

    1733

    Luftforsvaret

    1

    Driftsutgifter

    5 992 775 000

    1734

    Heimevernet

    1

    Driftsutgifter

    1 439 422 000

    1735

    Etterretningstjenesten

    21

    Spesielle driftsutgifter

    2 188 783 000

    1760

    Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

    1

    Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760, post 45

    1 638 693 000

    44

    Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel, kan overføres

    83 794 000

    45

    Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under kap. 1761, post 45

    10 179 932 000

    48

    Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel, kan overføres

    350 000 000

    75

    Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 44

    98 154 000

    1761

    Nye kampfly med baseløsning

    1

    Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1761, post 45

    178 076 000

    45

    Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 45

    5 863 471 000

    47

    Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under kap. 1710, post 47

    779 532 000

    1790

    Kystvakten

    1

    Driftsutgifter

    1 184 726 000

    1791

    Redningshelikoptertjenesten

    1

    Driftsutgifter

    876 527 000

    1792

    Norske styrker i utlandet

    1

    Driftsutgifter

    940 928 000

    70

    Tilskudd Afghan National Army (ANA) Trust Fund

    60 000 000

    Totale utgifter

    60 984 876 000

    Inntekter

    4700

    Forsvarsdepartementet

    1

    Driftsinntekter

    40 856 000

    4710

    Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

    1

    Driftsinntekter

    3 954 288 000

    47

    Salg av eiendom

    270 475 000

    4720

    Felleskapasiteter i Forsvaret

    1

    Driftsinntekter

    404 358 000

    4731

    Hæren

    1

    Driftsinntekter

    93 538 000

    4732

    Sjøforsvaret

    1

    Driftsinntekter

    56 020 000

    4733

    Luftforsvaret

    1

    Driftsinntekter

    111 532 000

    4734

    Heimevernet

    1

    Driftsinntekter

    21 626 000

    4760

    Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

    1

    Driftsinntekter

    33 979 000

    48

    Fellesfinansierte investeringer, inntekter

    350 036 000

    4790

    Kystvakten

    1

    Driftsinntekter

    1 158 000

    4791

    Redningshelikoptertjenesten

    1

    Driftsinntekter

    774 340 000

    4792

    Norske styrker i utlandet

    1

    Driftsinntekter

    38 919 000

    4799

    Militære bøter

    86

    Militære bøter

    500 000

    Totale inntekter

    6 151 625 000

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall II.

    Merinntektsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2020 kan benytte alle merinntekter til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:

    1. Inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.

    2. Inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen under kap. 1760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.

    Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

    Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall III.

    Bestillingsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2020 kan:

    1. foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

      Kap.

      Post

      Betegnelse

      Samlet ramme

      1700

      Forsvarsdepartementet

      1

      Driftsutgifter

      34 mill. kroner

      1720

      Felleskapasiteter i Forsvaret

      1

      Driftsutgifter

      2 187 mill. kroner

      1731

      Hæren

      1

      Driftsutgifter

      30 mill. kroner

      1732

      Sjøforsvaret

      1

      Driftsutgifter

      1 080 mill. kroner

      1733

      Luftforsvaret

      1

      Driftsutgifter

      1 500 mill. kroner

      1734

      Heimevernet

      1

      Driftsutgifter

      65 mill. kroner

      1760

      Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

      1

      Driftsutgifter

      1 100 mill. kroner

      44

      Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel

      80 mill. kroner

      45

      Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

      65 000 mill. kroner

      48

      Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel

      165 mill. kroner

      1761

      Nye kampfly med baseløsning

      45

      Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

      39 600 mill. kroner

      1790

      Kystvakten

      1

      Driftsutgifter

      1 910 mill. kroner

      1791

      Redningshelikoptertjenesten

      1

      Driftsutgifter

      60 mill. kroner

      1792

      Norske styrker i utlandet

      1

      Driftsutgifter

      25 mill. kroner

    2. gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over det som dekkes av egne avsetninger.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IV.

    Tilsagnsfullmakt

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2020 kan gi tilsagn om økonomisk støtte ut over bevilgningen, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

    Kap.

    Post

    Betegnelse

    Samlet ramme

    1700

    Forsvarsdepartementet

    73

    Forskning og utvikling

    68 mill. kroner

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall V.

    Nettobudsjettering av salgsomkostninger

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2020 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kap. 4760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter, og kap. 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg, post 47 Salg av eiendom.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VI.

    Personell

    Stortinget samtykker i at:

    1. Forsvarsdepartementet i 2020 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimevernstjenesten slik det går frem av Prop. 1 S (2019–2020).

    2. enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner, og benyttes i operasjoner i utlandet.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VII.

    Investeringsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2020 kan:

    1. starte opp nye investeringsprosjekter som er presentert i Prop. 1 S (2019–2020), innenfor de kostnadsrammer som der er omtalt.

    2. endre tidligere godkjente prosjekter som anført i Prop. 1 S (2019–2020), herunder endrede kostnadsrammer.

    3. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringsprosjekter med en kostnadsramme under 500 mill. kroner.

    4. starte opp og gjennomføre eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) med en kostnadsramme under 200 mill. kroner.

    5. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2019–2020).

    6. gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av planlagte materiellanskaffelser.

    7. igangsette planlegging og prosjektering av eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) innenfor rammen av bevilgningen på de respektive poster.

    8. inkludere gjennomføringskostnader i eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter på post 47.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VIII.

    Fullmakter vedrørende fast eiendom

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2020 kan:

    1. avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene er aktuelle for frilufts- eller kulturformål kan de selges på samme vilkår til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å kjøpe eiendommene. Likeledes kan eiendommer som er nødvendige for å oppfylle samfunnets målsetting om å opprettholde en selvfinansiert sivil luftfart, selges direkte til Avinor AS. Dette gjelder følgende eiendomskategorier:

      1. rullebaner, taksebaner med tilhørende sikkerhetsområder, flyoppstillingsplasser og andre arealer og infrastruktur for flyoperasjoner

      2. terminal innrettet mot det service- og tjenestebehov som forbrukere og myndigheter har bruk for

      3. områder for kollektiv og privat tilbringertjeneste

      4. kontorer og lignende

      5. eiendommer for fremtidig utbygging.

    2. avhende fast eiendom til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IX.

    Tidspunkt for belastning av utgiftsbevilgninger

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2020 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NSPA (NATO Support and Procurement Agency), andre internasjonale organisasjoner eller andre lands myndigheter fra det tidspunkt materiell blir bestilt, selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende budsjettår.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall X.

    Kjøp/innløsning av boliger med fellesgjeld

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet gjennom Forsvarsbygg i 2020 kan kjøpe/innløse boliger med fellesgjeld, slik at samlet gjeld knyttet til eierskap av slike boliger ikke overstiger 100 mill. kroner.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall XI.

    Hovemoen leir

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet kan videreføre Hovemoen leir tilpasset Forsvarets organisasjon og struktur.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall XII.

    Oppheving av anmodningsvedtak

    Vedtak nr. 86, 5. desember 2017 og nr. 87, 5. desember 2017 oppheves.

Gå til voteringsoversikten
: