Det ble votert over:
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall I.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall II.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall III.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IV.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall V.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VI.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VIII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IX.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall X.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XI.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIII.
- Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIV.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall I.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall II.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall III.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IV.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall V.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VI.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VII.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VIII.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IX.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall X.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall XI.
- Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall XII.
Innstilling:
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall I.
På statsbudsjettet for 2020 bevilges under:
Kap.
Post
Formål
Kroner
Kroner
Utgifter
100
Utenriksdepartementet
1
Driftsutgifter
2 334 217 000
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres
13 595 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
22 858 000
70
Erstatning av skader på utenlandske ambassader
1 120 000
71
Hjelp til norske borgere i utlandet
190 000
103
Regjeringens representasjon
1
Driftsutgifter
47 428 000
104
Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet
1
Driftsutgifter
10 140 000
115
Næringsfremme, kultur og informasjon
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70 og 71
12 847 000
70
Kultur- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 21
27 860 000
71
Næringsfremme, kan overføres, kan nyttes under post 21
7 820 000
116
Internasjonale organisasjoner
70
Pliktige bidrag
1 497 132 000
117
EØS-finansieringsordningene
77
EØS-finansieringsordningen 2014–2021, kan overføres
2 526 000 000
78
Den norske finansieringsordningen 2014–2021, kan overføres
1 931 000 000
118
Utenrikspolitiske satsinger
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, 71, 72 og 73
77 942 000
70
Nordområdetiltak, samarbeid med Russland og atomsikkerhet, kan overføres, kan nyttes under post 21
259 734 000
71
Globale sikkerhetsspørsmål, kan overføres, kan nyttes under post 21
12 974 000
72
Nedrustning, ikke-spredning og kjernefysisk sikkerhet mv., kan overføres, kan nyttes under post 21
29 928 000
73
Klima, miljøtiltak og hav mv., kan overføres, kan nyttes under post 21
27 434 000
74
Forskning, dialog og menneskerettigheter mv.
53 455 000
140
Utenriksdepartementet
1
Driftsutgifter
1 640 558 000
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres
156 020 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
33 810 000
141
Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad)
1
Driftsutgifter
284 425 000
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres
23 271 000
144
Norsk senter for utvekslingssamarbeid (Norec)
1
Driftsutgifter
54 464 000
70
Utvekslingsordninger, kan overføres
145 811 000
150
Humanitær bistand
70
Nødhjelp og humanitær bistand, kan overføres
4 831 700 000
71
Verdens matvareprogram (WFP), kan overføres
300 000 000
72
FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR)
380 000 000
151
Fred, sikkerhet og globalt samarbeid
70
Fred og forsoning, kan overføres
435 900 000
71
Globale sikkerhetsspørsmål og nedrustning, kan overføres
287 700 000
72
Stabilisering av land i krise og konflikt, kan overføres
835 390 000
73
FN og globale utfordringer, kan overføres
311 514 000
74
Pliktige bidrag til FN-organisasjoner mv., kan overføres
304 690 000
152
Menneskerettigheter
70
Menneskerettigheter, kan overføres
660 277 000
71
FNs høykommissær for menneskerettigheter (OHCHR), kan overføres
165 000 000
159
Regionbevilgninger
70
Midtøsten og Nord-Afrika, kan overføres
682 807 000
71
Europa og Sentral-Asia, kan overføres
809 774 000
72
Afghanistan, kan overføres
550 000 000
75
Afrika, kan overføres
1 090 584 000
76
Asia, kan overføres
80 328 000
77
Latin-Amerika, kan overføres
103 350 000
160
Helse
70
Helse, kan overføres
3 410 686 000
71
Verdens helseorganisasjon (WHO), kan overføres
225 500 000
72
FNs aidsprogram (UNAIDS), kan overføres
60 000 000
161
Utdanning, forskning og faglig samarbeid
70
Utdanning, kan overføres
2 570 150 000
71
Forskning, kan overføres
208 846 000
72
Kunnskapsbanken og faglig samarbeid, kan overføres
888 714 000
162
Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi
70
Næringsutvikling og handel, kan overføres
461 200 000
71
Matsikkerhet, fisk og landbruk, kan overføres
1 191 966 000
72
Fornybar energi, kan overføres
867 000 000
73
Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC), kan overføres
160 000 000
75
Norfund – tapsavsetting
480 000 000
163
Klima, miljø og hav
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
15 000 000
70
Miljø og klima, kan overføres
1 392 542 000
71
Bærekraftige hav og tiltak mot marin forsøpling, kan overføres
517 967 000
164
Likestilling
70
Likestilling, kan overføres
324 019 000
71
FNs organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling (UN Women), kan overføres
100 000 000
72
FNs befolkningsfond (UNFPA)
530 000 000
73
Sårbare grupper, kan overføres
466 000 000
170
Sivilt samfunn
70
Sivilt samfunn, kan overføres
2 028 471 000
171
FNs utviklingsarbeid
70
FNs utviklingsprogram (UNDP)
615 000 000
71
FNs barnefond (UNICEF)
410 000 000
72
Andre tilskudd (FN), kan overføres
167 700 000
172
Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette
70
Verdensbanken, kan overføres
1 086 000 000
71
Regionale banker og fond, kan overføres
869 000 000
72
Strategisk samarbeid, kan overføres
139 000 000
73
Gjeldslette, kan overføres
326 500 000
179
Flyktningtiltak i Norge
21
Spesielle driftsutgifter
718 575 000
480
Svalbardbudsjettet
50
Tilskudd
385 808 000
1361
Samfunnet Jan Mayen
1
Driftsutgifter
55 500 000
Totale utgifter
43 732 191 000
Inntekter
3100
Utenriksdepartementet
1
Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene
27 368 000
2
Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene
199 348 000
5
Refusjon spesialutsendinger mv.
45 540 000
4361
Samfunnet Jan Mayen
7
Refusjoner og andre inntekter
6 300 000
Totale inntekter
278 556 000
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall II.
MerinntektsfullmakterStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2020 kan:
overskride bevilgningen under
mot tilsvarende merinntekter under
kap. 100, post 1
kap. 3100, postene 2 og 5
kap. 140, post 1
kap. 3140, post 5
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall III.
Fullmakt til overskridelseStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2020 kan
-
overskride bevilgningene under kap. 117 EØS-finansieringsordningene, post 77 EØS-finansieringsordningen 2014–2021, og post 78 Den norske finansieringsordningen 2014–2021, med en samlet øvre ramme på 440 mill. kroner som følge av usikkerhet i fremdrift og valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser gjennom avtale inngått med EU.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IV.
Valutatap (disagio)/Valutagevinst (agio)Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2020 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning valutatap (disagio)/valutagevinst (agio) som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet og kap. 140/3140 Utenriksdepartementet, postene 89 Valutatap (disagio)/Valutagevinst (agio).
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall V.
Bruk av opptjente rentemidlerStortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt fra Norge til tematisk støtte, multilaterale fond, multi-bi-prosjekter, samarbeidsprosjekter, stat-til-stat-bistand og støtte til internasjonale og lokale ikke-statlige aktører, kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VI.
TilsagnsfullmakterStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2020 kan gi tilsagn om:
-
støtte ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
117
EØS-finansieringsordningene
77
EØS-finansieringsordningen 2014–2021
7 011 mill. kroner
78
Den norske finansieringsordningen 2014–2021
6 497 mill. kroner
162
Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi
70
Næringsutvikling og handel
50 mill. kroner
72
Fornybar energi
100 mill. kroner
-
tilskudd til en global finansieringsordning for kvinne- og barnehelse med inntil 5 400 mill. kroner samlet i perioden 2015–2023 under kap. 160 Helse.
-
tilskudd til Koalisjonen for innovasjon for epidemiberedskap (CEPI) med inntil 1 600 mill. kroner under kap. 160 Helse, samt fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Inntil 1 000 mill. kroner gis i direkte støtte til CEPI i årene 2017–2021, og inntil 600 mill. kroner i årene 2021–2025. Hele eller deler av disse midlene kan fra 2019 gå via en finansieringsmekanisme forvaltet av Verdensbanken eller IFFIm.
-
tilskudd til Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria med inntil 2 020 mill. kroner samlet i perioden 2020–2022 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.
-
tilskudd til Det grønne klimafondet med inntil 2 800 mill. kroner i perioden 2020–2023 under kap. 163 Klima, miljø og hav.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VII.
Dekning av forsikringstilfelleStortinget samtykker i at Kongen i 2020 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en totalramme for gamle og nye garantier på inntil 500 mill. kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under transport, lagring og i visningsperioden.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VIII.
Toårige budsjettvedtakStortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Mekanismen for internasjonale straffedomstoler (MICT) og for regulært bidrag til FN.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IX.
Ettergivelse av fordringerStortinget samtykker i at Kongen i 2020 kan ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004 Om gjeldslette for utvikling innenfor den resterende ramme på 834 mill. kroner under Garantiinstituttet for eksportkreditts gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet inklusive påløpte renter, belastes gjeldsplanens ramme og ettergis uten bevilgning over bistandsbudsjettet. Rammen belastes ikke ved en eventuell ettergivelse av statlige fordringer på Sudan som stammer fra den norske skipseksportkampanjen (1976–1980), jf. Prop. 110 S (2012–2013).
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall X.
Utbetaling av tilskuddStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2020 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:
-
Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas en gang i året.
-
Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas en gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.
-
Eventuelle utbetalinger av regjeringens gave til TV-aksjoner kan i sin helhet utbetales som et engangsbeløp.
-
Utbetalinger av tilskudd til Climate Investment Funds (CIF) kan foretas i samsvar med fondets prosedyrer for fondsoppbygging.
-
Utbetalinger av tilskudd til fond forvaltet av Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD) kan foretas i henhold til regelverket til det enkelte fond.
-
Utbetalinger av tilskudd til Ukraine Trust Fund for Military Career Transition forvaltet av NATO, kan foretas i henhold til fondets regelverk.
-
Utbetalinger av tilskudd til akutt nødhjelpsarbeid kan i enkelte tilfeller foretas for opptil ett år frem i tid når dette er påkrevd for å sikre raske og nødvendige investeringer.
-
Utbetalinger av tilskudd til fond forvaltet av Verdensbanken, Afrikabanken, Asiabanken, Den interamerikanske utviklingsbanken og Det internasjonale fond for jordbruksutvikling kan foretas i henhold til regelverket for det enkelte fond.
-
Utbetalinger til Vaksinealliansen Gavi kan foretas årlig i tråd med organisasjonens finansieringsstrategi og regelverk.
-
Utbetalinger av tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) kan foretas i samsvar med fondets strategi og prosedyrer for fondsoppbygging.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XI.
Bruk av gjeldsbrev og raskere trekk på gjeldsbrevStortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2020 kan fravike Bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse av gjeldsbrev i forbindelse med kapitalpåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet og Den globale miljøfasiliteten.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XII.
Deltakelse i kapitaløkninger i internasjonale banker og fondStortinget samtykker i at:
-
Norge deltar, i forbindelse med formalisering av Sør-Sudans medlemskap i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB), i en selektiv kapitaløkning i banken, med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen UA 0,57 mill. (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR). Innbetalingen foretas i løpet av årene 2016–2023, og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 8,93 mill.
-
Norge deltar i kapitalpåfyllingen til Den interamerikanske utviklingsbankens (IDB) organisasjon for privat sektor, Inter-American Investment Corporation (IIC), med en andel på USD 10,1 mill. innbetalt i syv årlige avdrag for perioden 2016–2022. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.
-
Norge deltar i den 5. kapitaløkningen i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil USD 47,6 mill. i perioden 2020–2023, som belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken. Den norske statsgarantien i IBRD økes samtidig med inntil USD 354 mill. Økningen i statsgarantien vil skje i takt med de årlige kapitalinnskuddene.
-
Norge deltar i kapitaløkningen i Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil USD 46,1 mill. innbetalt over perioden 2020–2024, som belastes kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 73 Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC).
-
Norge deltar i kapitalpåfyllingen i Den globale miljøfasiliteten (GEF) med en innbetalt andel på inntil 520 mill. kroner over perioden 1. juli 2018–30. juni 2022. Innbetalingene belastes kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.
-
Norge deltar i den 11. kapitalpåfylling i Det internasjonale fond for jordbruksutvikling (IFAD-11) med et bidrag på til sammen 360 mill. kroner for perioden 2019–2021, innbetalt i tre årlige bidrag på 120 mill. kroner per år i 2019–2021. Innbetalingene belastes kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk.
-
Norge deltar i den 7. generelle kapitaløkningen i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil 69 500 000 Units of Accounts, UA (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR) i perioden 2020–2027. Innbetalingene foretas i åtte like årlige beløp og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med inntil UA 1 088 830 000. Forpliktelser inngås i SDR, og kronebeløpet må valutajusteres i forbindelse med årlige utbetalinger.
-
Norge deltar i den 15. påfyllingen av giverlandsbidrag til Den afrikanske utviklingsbankens fond for de fattigste landene, Afrikafondet (ADF-15), med et bidrag på til sammen inntil 2 052 mill. kroner for perioden 2020–2022, innbetalt i tre like årlige beløp. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.
-
Norge deltar, i forbindelse med den 15. kapitalpåfyllingen av AfDF-15 for perioden 2020–2022, i Det internasjonale gjeldsletteinitiativet for de fattigste landene, Heavily Indebted Poor Countries initiative (HIPC), med et bidrag på til sammen 55,92 mill. kroner til «Grant Compensation» (kompensasjon til Afrikafondet for at land med gjeldsproblemer i større eller mindre grad mottar gaver framfor lån på myke vilkår). Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.
-
Norge kan delta i forhandlingene om den 13. påfyllingen av Den asiatiske utviklingsbankens fond for de fattigste landene, som skal fremforhandles for fireårsperioden 2021–2024 med en ramme på tilsammen 250 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.
-
Norge deltar i den 19. påfyllingen av Det internasjonale utviklingsfondet (IDA-19) med et bidrag på til sammen 2 928 mill. kroner for perioden 2020–2022, innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken.
-
Norge deltar, i forbindelse med den 19. kapitalpåfyllingen av Det internasjonale utviklingsfondet (IDA-19) for perioden 2020–2022 i det internasjonale gjeldsletteinitiativet for de fattigste landene, Heavily Indebted Poor Countries initiative (HIPC), med et bidrag på 313,6 mill. kroner innbetalt i tre like årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 73 Gjeldslette.
-
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIII.
Det internasjonale gjeldsletteinitiativet (MDRI)Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2020 kan utstede en bindende forpliktelse til Det internasjonale utviklingsfondet (IDA) og Det afrikanske utviklingsfondet (AfDF) for Norges bidrag til Det internasjonale gjeldsletteinitiativet (MDRI) i perioden 1. juli 2025 til 30. juni 2028 for Det internasjonale utviklingsfondet og i perioden 1. januar 2030 til 31. desember 2032 for Det afrikanske utviklingsfondet.
Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIV.
MerinntektsfullmakterStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2020 kan:
overskride bevilgningen under
mot tilsvarende merinntekt under
kap. 1361, post 1
kap. 4361, post 7
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall I.
På statsbudsjettet for 2020 bevilges under:
Kap.
Post
Formål
Kroner
Kroner
Utgifter
42
Ombudsmannsnemnda for Forsvaret
1
Driftsutgifter
7 500 000
1700
Forsvarsdepartementet
1
Driftsutgifter
830 361 000
21
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, overslagsbevilgning
132 900 000
43
Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres
9 467 000
71
Overføringer til andre, kan overføres
86 226 000
73
Forskning og utvikling, kan overføres
85 393 000
78
Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter, kan overføres
349 024 000
1710
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg
1
Driftsutgifter, kan overføres
4 414 351 000
47
Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under kap. 1761, post 47
2 994 219 000
1716
Forsvarets forskningsinstitutt
51
Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt
198 975 000
1720
Felleskapasiteter i Forsvaret
1
Driftsutgifter
9 473 868 000
71
Overføring til andre, kan overføres
22 739 000
1731
Hæren
1
Driftsutgifter
5 979 989 000
1732
Sjøforsvaret
1
Driftsutgifter
4 545 051 000
1733
Luftforsvaret
1
Driftsutgifter
5 992 775 000
1734
Heimevernet
1
Driftsutgifter
1 439 422 000
1735
Etterretningstjenesten
21
Spesielle driftsutgifter
2 188 783 000
1760
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold
1
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760, post 45
1 638 693 000
44
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel, kan overføres
83 794 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under kap. 1761, post 45
10 179 932 000
48
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel, kan overføres
350 000 000
75
Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 44
98 154 000
1761
Nye kampfly med baseløsning
1
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1761, post 45
178 076 000
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 45
5 863 471 000
47
Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under kap. 1710, post 47
779 532 000
1790
Kystvakten
1
Driftsutgifter
1 184 726 000
1791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsutgifter
876 527 000
1792
Norske styrker i utlandet
1
Driftsutgifter
940 928 000
70
Tilskudd Afghan National Army (ANA) Trust Fund
60 000 000
Totale utgifter
60 984 876 000
Inntekter
4700
Forsvarsdepartementet
1
Driftsinntekter
40 856 000
4710
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg
1
Driftsinntekter
3 954 288 000
47
Salg av eiendom
270 475 000
4720
Felleskapasiteter i Forsvaret
1
Driftsinntekter
404 358 000
4731
Hæren
1
Driftsinntekter
93 538 000
4732
Sjøforsvaret
1
Driftsinntekter
56 020 000
4733
Luftforsvaret
1
Driftsinntekter
111 532 000
4734
Heimevernet
1
Driftsinntekter
21 626 000
4760
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold
1
Driftsinntekter
33 979 000
48
Fellesfinansierte investeringer, inntekter
350 036 000
4790
Kystvakten
1
Driftsinntekter
1 158 000
4791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsinntekter
774 340 000
4792
Norske styrker i utlandet
1
Driftsinntekter
38 919 000
4799
Militære bøter
86
Militære bøter
500 000
Totale inntekter
6 151 625 000
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall II.
MerinntektsfullmakterStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2020 kan benytte alle merinntekter til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:
-
Inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.
-
Inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen under kap. 1760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
-
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall III.
BestillingsfullmakterStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2020 kan:
-
foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1700
Forsvarsdepartementet
1
Driftsutgifter
34 mill. kroner
1720
Felleskapasiteter i Forsvaret
1
Driftsutgifter
2 187 mill. kroner
1731
Hæren
1
Driftsutgifter
30 mill. kroner
1732
Sjøforsvaret
1
Driftsutgifter
1 080 mill. kroner
1733
Luftforsvaret
1
Driftsutgifter
1 500 mill. kroner
1734
Heimevernet
1
Driftsutgifter
65 mill. kroner
1760
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold
1
Driftsutgifter
1 100 mill. kroner
44
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel
80 mill. kroner
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
65 000 mill. kroner
48
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel
165 mill. kroner
1761
Nye kampfly med baseløsning
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
39 600 mill. kroner
1790
Kystvakten
1
Driftsutgifter
1 910 mill. kroner
1791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsutgifter
60 mill. kroner
1792
Norske styrker i utlandet
1
Driftsutgifter
25 mill. kroner
-
gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over det som dekkes av egne avsetninger.
-
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IV.
TilsagnsfullmaktStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2020 kan gi tilsagn om økonomisk støtte ut over bevilgningen, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1700
Forsvarsdepartementet
73
Forskning og utvikling
68 mill. kroner
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall V.
Nettobudsjettering av salgsomkostningerStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2020 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kap. 4760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter, og kap. 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg, post 47 Salg av eiendom.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VI.
PersonellStortinget samtykker i at:
-
Forsvarsdepartementet i 2020 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimevernstjenesten slik det går frem av Prop. 1 S (2019–2020).
-
enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner, og benyttes i operasjoner i utlandet.
-
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VII.
InvesteringsfullmakterStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2020 kan:
-
starte opp nye investeringsprosjekter som er presentert i Prop. 1 S (2019–2020), innenfor de kostnadsrammer som der er omtalt.
-
endre tidligere godkjente prosjekter som anført i Prop. 1 S (2019–2020), herunder endrede kostnadsrammer.
-
starte opp og gjennomføre materiellinvesteringsprosjekter med en kostnadsramme under 500 mill. kroner.
-
starte opp og gjennomføre eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) med en kostnadsramme under 200 mill. kroner.
-
nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2019–2020).
-
gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av planlagte materiellanskaffelser.
-
igangsette planlegging og prosjektering av eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) innenfor rammen av bevilgningen på de respektive poster.
-
inkludere gjennomføringskostnader i eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter på post 47.
-
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VIII.
Fullmakter vedrørende fast eiendomStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2020 kan:
-
avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene er aktuelle for frilufts- eller kulturformål kan de selges på samme vilkår til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å kjøpe eiendommene. Likeledes kan eiendommer som er nødvendige for å oppfylle samfunnets målsetting om å opprettholde en selvfinansiert sivil luftfart, selges direkte til Avinor AS. Dette gjelder følgende eiendomskategorier:
-
rullebaner, taksebaner med tilhørende sikkerhetsområder, flyoppstillingsplasser og andre arealer og infrastruktur for flyoperasjoner
-
terminal innrettet mot det service- og tjenestebehov som forbrukere og myndigheter har bruk for
-
områder for kollektiv og privat tilbringertjeneste
-
kontorer og lignende
-
eiendommer for fremtidig utbygging.
-
-
avhende fast eiendom til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.
-
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IX.
Tidspunkt for belastning av utgiftsbevilgningerStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2020 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NSPA (NATO Support and Procurement Agency), andre internasjonale organisasjoner eller andre lands myndigheter fra det tidspunkt materiell blir bestilt, selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende budsjettår.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall X.
Kjøp/innløsning av boliger med fellesgjeldStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet gjennom Forsvarsbygg i 2020 kan kjøpe/innløse boliger med fellesgjeld, slik at samlet gjeld knyttet til eierskap av slike boliger ikke overstiger 100 mill. kroner.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall XI.
Hovemoen leirStortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet kan videreføre Hovemoen leir tilpasset Forsvarets organisasjon og struktur.
Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall XII.
Oppheving av anmodningsvedtakVedtak nr. 86, 5. desember 2017 og nr. 87, 5. desember 2017 oppheves.