Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Gå til voteringsoversikten

Det ble votert over:

Innstilling:

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall I.

    På statsbudsjettet for 2022 bevilges under:

    Kap.

    Post

    Formål

    Kroner

    Kroner

    Utgifter

    100

    Utenriksdepartementet

    1

    Driftsutgifter

    2 386 875 000

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres

    43 422 000

    45

    Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

    23 424 000

    70

    Erstatning av skader på utenlandske ambassader

    1 186 000

    71

    Hjelp til norske borgere i utlandet

    201 000

    103

    Regjeringens representasjon

    1

    Driftsutgifter

    55 591 000

    104

    Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet

    1

    Driftsutgifter

    10 505 000

    115

    Næringsfremme, kultur og informasjon

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70 og 71

    13 454 000

    70

    Kultur- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 21

    37 051 000

    71

    Næringsfremme, kan overføres, kan nyttes under post 21

    18 830 000

    116

    Internasjonale organisasjoner

    70

    Pliktige bidrag

    1 477 200 000

    117

    EØS-finansieringsordningene

    77

    EØS-finansieringsordningen 2014-2021, kan overføres

    2 745 000 000

    78

    Den norske finansieringsordningen 2014-2021, kan overføres

    2 375 000 000

    118

    Utenrikspolitiske satsinger

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, 71, 72 og 73

    96 831 000

    70

    Nordområdetiltak, samarbeid med Russland og atomsikkerhet, kan overføres, kan nyttes under post 21

    221 771 000

    71

    Globale sikkerhetsspørsmål, kan overføres, kan nyttes under post 21

    11 068 000

    72

    Nedrustning, ikke-spredning og kjernefysisk sikkerhet mv., kan overføres, kan nyttes under post 21

    30 273 000

    73

    Klima, miljøtiltak og hav mv., kan overføres, kan nyttes under post 21

    12 714 000

    74

    Forskning, dialog og menneskerettigheter mv.

    48 450 000

    140

    Utenriksdepartementet

    1

    Driftsutgifter

    1 676 320 000

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres

    135 583 000

    45

    Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

    35 294 000

    141

    Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad)

    1

    Driftsutgifter

    294 390 000

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres

    37 772 000

    144

    Norsk senter for utvekslingssamarbeid (Norec)

    1

    Driftsutgifter

    54 809 000

    70

    Utvekslingsordninger, kan overføres

    133 477 000

    150

    Humanitær bistand

    70

    Nødhjelp og humanitær bistand, kan overføres

    3 938 789 000

    71

    Verdens matvareprogram (WFP), kan overføres

    400 000 000

    72

    Flyktninger og fordrevne, kan overføres

    2 000 000 000

    151

    Fred, sikkerhet og globalt samarbeid

    70

    Fred og forsoning, kan overføres

    420 260 000

    71

    Globale sikkerhetsspørsmål og nedrustning, kan overføres

    180 060 000

    72

    Stabilisering av land i krise og konflikt, kan overføres

    864 829 000

    73

    FN og globale utfordringer, kan overføres

    318 138 000

    74

    Pliktige bidrag til FN-organisasjoner mv., kan overføres

    365 990 000

    152

    Menneskerettigheter

    70

    Menneskerettigheter, kan overføres

    671 617 000

    71

    FNs høykommissær for menneskerettigheter (OHCHR), kan overføres

    197 000 000

    159

    Regionbevilgninger

    70

    Midtøsten og Nord-Afrika, kan overføres

    752 011 000

    71

    Europa og Sentral-Asia, kan overføres

    656 634 000

    72

    Afghanistan, kan overføres

    475 241 000

    75

    Afrika, kan overføres

    2 552 693 000

    76

    Asia, kan overføres

    483 503 000

    77

    Latin-Amerika og Karibia, kan overføres

    192 339 000

    160

    Helse

    70

    Helse, kan overføres

    3 877 297 000

    71

    Verdens helseorganisasjon (WHO), kan overføres

    235 500 000

    72

    FNs aidsprogram (UNAIDS), kan overføres

    45 000 000

    161

    Utdanning, forskning og faglig samarbeid

    70

    Utdanning, kan overføres

    1 366 798 000

    71

    Forskning, kan overføres

    208 846 000

    72

    Kunnskapsbanken og faglig samarbeid, kan overføres

    1 003 214 000

    162

    Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi

    70

    Næringsutvikling og handel, kan overføres

    364 536 000

    71

    Matsikkerhet, fisk og landbruk, kan overføres

    1 451 966 000

    72

    Fornybar energi, kan overføres

    816 500 000

    73

    Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC), kan overføres

    46 700 000

    75

    Norfund - tapsavsetting

    438 288 000

    76

    Norfund klimainvesteringsfond - risikokapital

    250 000 000

    163

    Klima, miljø og hav

    70

    Miljø og klima, kan overføres

    1 564 431 000

    71

    Bærekraftige hav og tiltak mot marin forsøpling, kan overføres

    256 967 000

    164

    Likestilling

    70

    Likestilling, kan overføres

    183 319 000

    71

    FNs organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling (UN Women), kan overføres

    100 300 000

    72

    FNs befolkningsfond (UNFPA)

    589 600 000

    170

    Sivilt samfunn

    70

    Sivilt samfunn, kan overføres

    2 480 665 000

    171

    FNs utviklingsarbeid

    70

    FNs utviklingsprogram (UNDP)

    464 400 000

    71

    FNs barnefond (UNICEF)

    490 600 000

    72

    FNs fellesfond for bærekraftig utvikling, kan overføres

    15 000 000

    73

    Internasjonale rekrutteringer og tilskudd til andre tiltak i FN, kan overføres

    59 099 000

    172

    Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette

    70

    Verdensbanken, kan overføres

    1 074 350 000

    71

    Regionale banker og fond, kan overføres

    932 100 000

    72

    Strategisk samarbeid, kan overføres

    5 000 000

    73

    Gjeldslette, kan overføres

    396 000 000

    179

    Flyktningtiltak i Norge

    21

    Spesielle driftsutgifter

    573 029 000

    480

    Svalbardbudsjettet

    50

    Tilskudd

    449 536 000

    481

    Samfunnet Jan Mayen

    1

    Driftsutgifter

    57 103 000

    Totale utgifter

    46 241 739 000

    Inntekter

    3100

    Utenriksdepartementet

    1

    Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene

    25 200 000

    2

    Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene

    157 800 000

    5

    Refusjon spesialutsendinger mv.

    45 040 000

    3481

    Samfunnet Jan Mayen

    1

    Refusjoner og andre inntekter

    6 637 000

    Totale inntekter

    234 677 000

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall II.

    Merinntektsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2022 kan:

    overskride bevilgningen under

    mot tilsvarende merinntekter under

    kap. 100 post 1

    kap. 3100 post 5

    kap. 140 post 1

    kap. 3140 post 5

    Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

    Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall III.

    Fullmakt til overskridelse

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2022 kan:

    • 1. overskride bevilgningene under kap. 117 EØS-finansieringsordningene, post 77 EØS- finansieringsordningen 2014–2021, og post 78 Den norske finansieringsordningen 2014–2021, med en samlet øvre ramme på 520 mill. kroner som følge av usikkerhet i fremdrift og valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser gjennom avtale inngått med EU.

    • 2. overskride bevilgningen under kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 73 Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC) med inntil 5 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.

    • 3. overskride bevilgningen under kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken med inntil 10 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.

    • 4. overskride bevilgningen under kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond med inntil 19 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IV.

    Valutatap (disagio)/ Valutagevinst (agio)

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2022 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning valutatap (disagio)/valutagevinst (agio) som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet og kap. 140/3140 Utenriksdepartementet, postene 89 Valutatap (disagio)/Valutagevinst (agio).

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall V.

    Bruk av opptjente rentemidler

    Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VI.

    Tilsagnsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2022 kan gi tilsagn om:

    • 1. støtte utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

      Kap.

      Post

      Betegnelse

      Samlet ramme

      117

      EØS-finansieringsordningene

      77

      EØS-finansieringsordningen 2014–2021

      4 080 mill. kroner

      78

      Den norske finansieringsordningen 2014–2021

      4 059 mill. kroner

      162

      Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi

      70

      Næringsutvikling og handel

      100 mill. kroner

      72

      Fornybar energi

      100 mill. kroner

    • 2. tilskudd til en global finansieringsordning for kvinne- og barnehelse med inntil 5 400 mill. kroner samlet i perioden 2015–2023 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.

    • 3. tilskudd til Den globale koalisjonen for forebygging av epidemier og pandemier (CEPI) med inntil 1 600 mill. kroner under kap. 160 Helse, post 70 Helse, samt fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Inntil 1 000 mill. kroner gis i direkte støtte til CEPI i årene 2017–2021, og inntil 600 mill. kroner i årene 2021–2025. Hele eller deler av disse midlene har fra 2019 kunnet gå via en finansieringsmekanisme forvaltet av Verdensbanken eller IFFIm.

    • 4. tilskudd til Det grønne klimafondet med inntil 2 800 mill. kroner i perioden 2020–2023 under kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.

    • 5. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFlm) med inntil 2 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Tilsagnet skal finansiere epidemi- og pandemibekjempelse gjennom Den globale koalisjonen for forebygging av epidemier og pandemier (CEPI).

    • 6. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFIm) med inntil 4 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån.

    • 7. tilskudd til Vaksinealliansen Gavi med inntil 6 250 mill. kroner i perioden 2021–2025 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.

    • 8. tilskudd til Det globale partnerskapet for utdanning (GPE) med inntil 3 700 mill. kroner i perioden 2021–2025 under kap. 161 Utdanning, forskning og faglig samarbeid, post 70 Utdanning.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VII.

    Dekning av forsikringstilfelle

    Stortinget samtykker i at Kongen i 2022 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en total ramme for gamle og nye garantier på inntil 500 mill. kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under transport, lagring og i visningsperioden.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall VIII.

    Toårige budsjettvedtak

    Stortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Mekanismen for internasjonale straffedomstoler (MICT) og for regulært bidrag til FN.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall IX.

    Ettergivelse av fordringer

    Stortinget samtykker i at Kongen i 2022 kan ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004 Om gjeldslette for utvikling innenfor den resterende ramme på 830 mill. kroner under Eksportfinansiering Norges (Eksfin) gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet inklusive påløpte renter, belastes gjeldsplanens ramme og ettergis uten bevilgning over bistandsbudsjettet. Rammen belastes ikke ved en eventuell ettergivelse av statlige fordringer på Sudan som stammer fra den norske skipseksportkampanjen (1976–1980), jf. Prop. 110 S (2012–2013).

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall X.

    Utbetaling av tilskudd

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2022 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:

    • 1. Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas en gang i året.

    • 2. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas en gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.

    • 3. Eventuelle utbetalinger av regjeringens gave til TV-aksjoner kan i sin helhet utbetales som et engangsbeløp.

    • 4. Utbetalinger av tilskudd til Climate Investment Funds (CIF) kan foretas i samsvar med fondets prosedyrer for fondsoppbygging.

    • 5. Utbetalinger av tilskudd til fond forvaltet av Verdensbankgruppen, Afrikabanken, Asiabanken, Den interamerikanske utviklingsbanken, Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD), Nordisk utviklingsfond (NDF) og Det internasjonale fond for jordbruksutvikling (IFAD) kan foretas i henhold til regelverket til det enkelte fond.

    • 6. Utbetalinger av tilskudd til Ukraine Trust Fund for Military Career Transition forvaltet av NATO, kan foretas i henhold til fondets regelverk.

    • 7. Utbetalinger av tilskudd til akutt nødhjelpsarbeid kan i enkelte tilfeller foretas for opptil ett år frem i tid når dette er påkrevd for å sikre raske og nødvendige investeringer.

    • 8. Utbetalinger til Vaksinealliansen Gavi, Den globale koalisjonen for forebygging av epidemier og pandemier (CEPI) og Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM) kan foretas årlig i tråd med organisasjonens finanseringsstrategi og regelverk.

    • 9. Utbetalinger av tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) kan foretas i samsvar med fondets strategi og prosedyrer for fondsoppbygging.

    • 10. Utbetalinger under kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 72 Fornybar energi av samlet tilskudd på inntil 300 mill. kroner til garantiinstrumenter for fornybar energi i utviklingsland kan skje i samsvar med regelverket til den enkelte garantiinstitusjonen.

    • 11. Tilskudd under kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 70 Næringsutvikling og handel kan utbetales til avsetning for tap ved utlåns- eller garantiinstrumenter hos tilskuddsmottaker.

    • 12. Utbetalinger av tilskudd til fondsforvalter for fellesfond i FN kan skje i henhold til regelverket for det enkelte fond.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XI.

    Bruk av gjeldsbrev og raskere trekk på gjeldsbrev

    Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2022 kan fravike Bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse av gjeldsbrev i forbindelse med kapitalpåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet og Den globale miljøfasiliteten.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XII.

    Deltakelse i kapitaløkninger og fondspåfyllinger i internasjonale banker og fond

    Stortinget samtykker i at:

    • 1. Norge deltar, i forbindelse med formalisering av Sør-Sudans medlemskap i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB), i en selektiv kapitaløkning i banken, med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen UA 0,57 mill. (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR). Innbetalingen foretas i løpet av årene 2016–2023, og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 8,93 mill.

    • 2. Norge deltar i den 5. kapitaløkningen i Den internasjonale bank for rekonstruksjon og utvikling (IBRD) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil USD 47,6 mill. i perioden 2020–2023, som belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 70 Verdensbanken. Den norske statsgarantien i IBRD økes samtidig med inntil USD 354 mill. Økningen i statsgarantien vil skje i takt med de årlige kapitalinnskuddene.

    • 3. Norge deltar i kapitaløkningen i Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av inntil USD 38,1 mill. innbetalt over perioden 2020–2025 som belastes kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 73 Det internasjonale finansieringsinstituttet (IFC).

    • 4. Norge deltar i kapitalpåfyllingen i Den globale miljøfasiliteten (GEF) med en innbetalt andel på inntil 1 040 mill. kroner i perioden 1. juli 2022– 30. juni 2025. Innbetalingene belastes blant annet kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.

    • 5. Norge deltar i den 12. kapitalpåfylling i Det internasjonale fond for jordbruksutvikling (IFAD-12) med et bidrag på inntil 508 mill. kroner for perioden 2022–2024, innbetalt i to bidrag på 170 mill. kroner per år i 2022–2023 og 168 mill. kroner i 2024. Innbetalingene belastes kap. 162 Næringsutvikling, landbruk og fornybar energi, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk.

    • 6. Norge deltar i den 7. generelle kapitaløkningen i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av UA 56,78 mill. (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR) i perioden 2020–2027. Innbetalingene foretas i åtte like årlige beløp og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 889,52 mill. Forpliktelser inngås i SDR, og kronebeløpet må valutajusteres i forbindelse med årlige utbetalinger.

    • 7. Norge deltar i den 13. påfyllingen av Den asiatiske utviklingsbankens fond for de fattigste landene for fireårsperioden 2021–2024, med 201,1 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldslette, post 71 Regionale banker og fond.

    • 8. Norge deltar i den femte kapitalpåfyllingen i Nordisk utviklingsfond (Nordic Development Fund, NDF) med totalt 97,3 mill. euro, innbetalt i ti årlige bidrag tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet, for perioden 2022-2031.

    • 9. Norge deltar i påfyllingsforhandlingene i det multilaterale fondet under Montrealprotokollen for perioden 2021–2023, og vil støtte fondet med et beløp som ikke overskrider støtten for forrige treårsperiode. Støtten for forrige treårsperiode var på totalt 54,6 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIII.

    Fullmakt til postering mot mellomværende med statskassen

    Stortinget samtykker til at Utenriksdepartementet i 2022 kan:

    • 1. føre utlegg som skal viderefaktureres kunde og tilhørende innbetalinger mot mellomværende med statskassen.

    • 2. føre utbetalinger knyttet til refunderbart depositum for utenriksstasjonenes leide eiendommer mot mellomværende med statskassen. Fullmakten gis for inntil 50 mill. kroner for Utenriksdepartementets totale føringer av depositum for å ta høyde for pris- og kurssvingninger i stedlige boligmarkeder.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XIV.

    Merinntektsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2022 kan:

    overskride bevilgningen under

    mot tilsvarende merinntekter under

    kap. 481 post 1

    kap. 3481 post 1

    Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

    Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

  • Komiteens tilråding bokstav A. rammeområde 4, romertall XV.

    Bestillingsfullmakt

    Stortinget samtykker i at Olje- og energidepartementet i 2022 kan foreta bestillinger utover gitte bevilgninger til skredsikring i Longyearbyen, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger 35 mill. kroner på Justis- og beredskapsdepartementets kap. 480, post 50, jf. Svalbardbudsjettets kap. 0007 Tilfeldige utgifter, post 30 Skred- og boligtiltak.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall I.

    På statsbudsjettet for 2022 bevilges under:

    Kap.

    Post

    Formål

    Kroner

    Kroner

    Utgifter

    1700

    Forsvarsdepartementet

    1

    Driftsutgifter

    969 178 000

    21

    Spesielle driftsutgifter, kan overføres, overslagsbevilgning

    140 719 000

    43

    Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres

    9 936 000

    71

    Overføringer til andre, kan overføres

    80 078 000

    73

    Forskning og utvikling, kan overføres

    158 078 000

    78

    Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter, kan overføres

    437 520 000

    1710

    Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

    1

    Driftsutgifter, kan overføres

    5 161 669 000

    47

    Nybygg og nyanlegg, kan overføres

    3 532 802 000

    1716

    Forsvarets forskningsinstitutt

    51

    Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt

    249 780 000

    1720

    Forsvaret

    1

    Driftsutgifter

    32 137 891 000

    71

    Overføringer til andre, kan overføres

    40 165 000

    1735

    Etterretningstjenesten

    21

    Spesielle driftsutgifter

    2 580 633 000

    1760

    Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

    1

    Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760, post 45

    1 950 015 000

    44

    Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel, kan overføres

    132 669 000

    45

    Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

    20 346 486 000

    48

    Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel, kan overføres

    350 000 000

    75

    Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 44

    111 931 000

    1791

    Redningshelikoptertjenesten

    1

    Driftsutgifter

    661 021 000

    Totale utgifter

    69 050 571 000

    Inntekter

    4700

    Forsvarsdepartementet

    1

    Driftsinntekter

    52 627 000

    4710

    Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg

    1

    Driftsinntekter

    4 503 281 000

    47

    Salg av eiendom

    17 540 000

    4720

    Forsvaret

    1

    Driftsinntekter

    768 453 000

    4760

    Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

    1

    Driftsinntekter

    32 543 000

    45

    Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter

    101 760 000

    48

    Fellesfinansierte investeringer, inntekter

    350 036 000

    4791

    Redningshelikoptertjenesten

    1

    Driftsinntekter

    548 937 000

    4799

    Militære bøter

    86

    Militære bøter

    500 000

    Totale inntekter

    6 375 677 000

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall II.

    Merinntektsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2022 kan benytte alle merinntekter til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:

    • a. Inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.

    • b. Inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen under kapittel 1760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.

    Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kapittel 1633, post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.

    Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall III.

    Bestillingsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2022 kan:

    • 1. foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

      Kap.

      Post

      Betegnelse

      Samlet ramme

      1700

      Forsvarsdepartementet

      01

      Driftsutgifter

      34 mill. kroner

      1720

      Forsvaret

      01

      Driftsutgifter

      9 020 mill. kroner

      1760

      Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold

      01

      Driftsutgifter

      1 100 mill. kroner

      44

      Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel

      220 mill. kroner

      45

      Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold

      104 000 mill. kroner

      48

      Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel

      470 mill. kroner

      1791

      Redningshelikoptertjenesten

      01

      Driftsutgifter

      60 mill. kroner

    • 2. gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over det som dekkes av egne avsetninger.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IV.

    Tilsagnsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2022 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:

    Kap.

    Post

    Betegnelse

    Samlet ramme

    1700

    Forsvarsdepartementet

    73

    Forskning og utvikling

    320 mill. kroner

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall V.

    Nettobudsjettering av salgsomkostninger

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2022 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kapittel 4760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter, og kapittel 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg, post 47 Salg av eiendom.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VI.

    Personell

    Stortinget samtykker i at:

    • 1. Forsvarsdepartementet i 2022 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimevernstjenesten slik det går frem av Prop. 1 S (2021–2022).

    • 2. enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner, og benyttes i operasjoner i utlandet.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VII.

    Investeringsfullmakter

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2022 kan:

    • 1. starte opp følgende nye investeringsprosjekter:

      Prosjekt

      Kostnadsramme

      P9360 Stridsvognskapasitet til Hæren

      19 439 mill. kroner

      Program Mime – leveransebølge 1

      2 916 mill. kroner

    Fullmakten gjelder også forpliktelser som inngås i senere budsjettår, innenfor kostnadsrammen for prosjektet. Forsvarsdepartementet gis fullmakt til å pris- og valutajustere kostnadsrammen i senere år.

    • 2. endre tidligere godkjente prosjekter som anført i Prop. 1 S (2021–2022), herunder endrede kostnadsrammer.

    • 3. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringsprosjekter med en kostnadsramme under 500 mill. kroner.

    • 4. starte opp og gjennomføre eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) med en kostnadsramme under 200 mill. kroner.

    • 5. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2021–2022).

    • 6. gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av planlagte materiellanskaffelser.

    • 7. igangsette planlegging og prosjektering av eiendoms-, bygge-, anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) innenfor rammen av bevilgningen på de respektive poster.

    • 8. inkludere gjennomføringskostnader i eiendom-, bygge- og anleggsprosjekter på post 47.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall VIII.

    Fullmakter vedrørende fast eiendom

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2022:

    • 1. avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene er aktuelle for frilufts- eller kulturformål kan de selges på samme vilkår til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å kjøpe eiendommene. Likeledes kan eiendommer som er nødvendige for å oppfylle samfunnets målsetting om å opprettholde en selvfinansiert sivil luftfart, selges direkte til Avinor AS. Dette gjelder følgende eiendomskategorier:

      • a. rullebaner, taksebaner med tilhørende sikkerhetsområder, flyoppstillingsplasser og andre arealer og infrastruktur for flyoperasjoner

      • b. terminal innrettet mot det service- og tjenestebehov som forbrukere og myndigheter har bruk for

      • c. områder for kollektiv og privat tilbringertjeneste

      • d. kontorer og lignende

      • e. eiendommer for fremtidig utbygging.

    • 2. avhende fast eiendom til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall IX.

    Tidspunkt for belastning av utgiftsbevilgninger

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2022 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NSPA (NATO Support and Procurement Agency), andre internasjonale organisasjoner eller andre lands myndigheter fra det tidspunkt materiell blir bestilt, selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende budsjettår.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall X.

    Uttak fra lager av materiell som er utgiftsført tidligere år

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2022 kan fravike Bevilgningsreglementets bestemmelser om kontant- og ettårsprinsippet ved uttak fra lager som er utgiftsført på kapittel 1720 i tidligere budsjettår til anvendelse på Forsvarsdepartementets kapitler 1700, 1735 og 1791, samt Justis- og beredskapsdepartementets kapittel 481.

  • Komiteens tilråding bokstav B. rammeområde 8, romertall XI.

    Kjøp/innløsning av boliger med fellesgjeld

    Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet gjennom Forsvarsbygg i 2022 kan kjøpe/innløse boliger med fellesgjeld, slik at samlet gjeld knyttet til eierskap av slike boliger ikke overstiger 100 mill. kroner.

Gå til voteringsoversikten
: