Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:804 (2017-2018)
Innlevert: 29.01.2018
Sendt: 29.01.2018
Besvart: 01.02.2018 av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Vil samferdselsministeren nå vurdere å holde sine egne valgløfter og komme i gang med elektrifisering av togene i Trøndelag?

Begrunnelse

En flokk borgerlige trønderpolitikere kunne i passende tid før stortingsvalget i fjor røpe at det var lagt inn 2,945 milliarder kroner til elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen i første fireårsperiode av Nasjonal transportplan for 2018-2029. - En gledens dag, sa stortingskandidatene fra Høyre og Frp til Adresseavisen. Overskriften var «I 2021 går Trønderbanen på strøm». Noen uker etter valget ble statsbudsjettet lagt fram av den gjenvalgte regjeringen med totalt null kroner til elektriske tog i Trøndelag. Bane NOR har nå lagt fram nye planer for å gjennomføre elektrifiseringen med 600 millioner i lavere kostnader, og venter nå på klarsignal.

Ketil Solvik-Olsen (FrP)

Svar

Ketil Solvik-Olsen: Jeg kan bekrefte at jeg ikke bare vurdere å holde egne valgløfter, men faktisk jobber hver dag for å gjennomføre valgløftene. I en handlekraftig regjering har samferdselsbudsjettet økt kraftig, inkludert satsingen på jernbane. Det gjør det mulig å realisere en rekke prosjekter som en rekke politikere har omtalt og ønsket seg i mange tiår.
Vi skal styrke jernbanen i Trøndelag. Flere grep er allerede gjort, som har gitt flere avganger og flere reisende. Enda mer skal gjøres. Samtidig er det viktig at vi håndterer skattebetalernes penger på en mest mulig effektiv og nyttig måte. Derfor er kostnadskontroll og nytteøkning viktige punkter å jobbe med. Jeg er uenig i en tilnærming hvor kostnadsøkninger skal løses gjennom økt skattlegging av innbyggerne.
Jernbanedirektoratet meldte i budsjettprosessen for 2018 at prosjektet elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen hadde en betydelig kostnadsøkning sammenliknet med anslaget i Nasjonal transportplan 2018-2029. For å kunne prioritere prosjektet videre, var det nødvendig å forsikre seg om at Bane NOR på ny gjennomgikk mulighetene for å redusere kostnadene. Dette er årsaken til at prosjektet ikke ble prioritert med oppstart i 2018. Jeg merket meg for øvrig at Arbeiderpartiet omtalte sitt ønske om raskt å starte prosjektet til tross for kostnadsøkningene, men konstaterer at dette langt fra ble tilgodesett med tilstrekkelige midler i APs alternative statsbudsjett for 2018.
Jeg er kjent med at Bane NOR har sendt Jernbanedirektoratet sin rapport hvor de på nytt har gått gjennom kostnadene i prosjektet. Saken er dog enda ikke sendt over til Samferdselsdepartementet. Når Jernbanedirektoratet har foretatt sine vurderinger og gitt sin tilrådning til departementet, vil jeg vurdere den videre oppfølgningen av saken.
Lokalt har jeg oppfattet en ambisjon om å utvikle togtilbudet på Trønderbanen under stikkordene "oftere", "raskere" og "renere". Disse ambisjonene deler jeg. Det er derfor viktig at Jernbanedirektoratet bidrar med vurdering om hvordan vi best kan få konkrete resultater for de reisende og hvordan elektrifiseringsprosjektet særskilt bidrar til å nå disse målene.