Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:373 (2018-2019)
Innlevert: 14.11.2018
Sendt: 15.11.2018
Besvart: 27.11.2018 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): Jernbanestrekningen Hokksund - Hønefoss, som del av Randsfjordbanen, har i praksis ingen funksjon for jobbpendlere i dag. Det brukes privatbiler og delvis buss til arbeidsmarkeder sørover. Det er ikke togstopp overhodet ved viktige stasjoner, og stasjonsområdene forfaller, til tross for at Rands-fjordbanen kunne spilt en avgjørende rolle i persontransport for jobbpendlere og for næringsutvikling i dalføret.
Hva slags strategi har statsråden for Randsfjordbanen i dag og etter at Ringeriksbanens står ferdig?

Begrunnelse

Dagens kollektivtilbud Vikersund - Oslo består i realiteten av buss med varierende reisetid fra 1 time og 40 minutter til 2 timer. Togtilbud for midtre deler av Buskerud er rett og slett ikke-eksisterende for jobbpendlere, selv om det går fullverdig jernbane gjennom dalen, Hokksund - Hønefoss. Passasjertrafikk på denne Randsfjordbanen er ikke omtalt i jernbanens strategier og planer. Dette er svært beklagelig på bakgrunn av ønsket, erklært politikk om at vi skal reise mer miljøvennlig og utvikle bosetting og næringsutvikling rundt jernbanen og knutepunkt.
Dagens tilgjengelighet til Midt-Buskerud gjør området til utkantdistrikt. Men enkle grep for lave summer kan Midt-Buskerud utvikles og gjøres til et felles bo- og arbeidsområde med Drammen og Oslo.
I sin omfattende høringsuttalelse til fylkeskommunens bestilte rapport (05/2017) fra Urbanet Analyse, skriver Modum Næringsråd følgende:

"Med Ringeriksbanen i drift vil Vikersund være cirka 55 minutter fra Oslo. Dette kan oppnås uten ekstra, tunge investeringer. Et togtilbud på den eksisterende Randsfjordbanen er nøkkelen for å samle bo- og arbeidsområdene Ringerike, Midt-Buskerud, Eiker, Kongsberg og Drammen. Lokalt næringsliv vil få kraftig vekst som vil være av avgjørende betydning. Dette kan gjøres for en lav driftskostnad, med en potensielt meget stor gevinst.
Vårt ønske for fremtidig kollektivtilbud er minimum timesavganger mellom Modum og Oslo uten togbytter, støttet av et godt busstilbud som mater til knutepunktene.
En sterk region vest for Oslo vil avlaste hovedstaden. Tog skal være ryggraden i å forflytte folk på Østlandet, og det skal satses på steder som kommer under én time fra Oslo. Det vil Midt-Buskerud være med vårt forslag.
Nærmere 70.000 personer sokner til Randsfjordbanen, med stasjonene i Drammen og Nedre Eiker har over 160.000 personer tilgang. Med togbytte til Kongsbergbanen vil totalt 190.000 personer ha potensielt nytte av togmuligheten, forstørret arbeidsmarked eller tilgang på flere arbeidstakere. Nye reisende fra Bærum og Oslo via Ringeriksbanen er ikke beregnet inn."

I Bane Nors innspill til handlingsplan for jernbanesektoren 2019-2028 omtaler Bane Nor eiendom kun åtte steder i Norge hvor de satser på eiendomsutvikling i knutepunkt. Vikersund og Hokksund er to av disse. Modum kommune og Bane Nor har etablert selskapet Vikersund Utvikling AS. Det ligger også store potensialer i utvikling av Åmot, Skotselv og de andre stasjonene der tog overhodet ikke stopper i dag. Synspunktene fra Modum deles av alle berørte kommuner og Buskerud Fylkesting.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Kollektivtilbodet på strekninga Hokksund-Hønefoss består i dag av buss i regi av Buskerud Fylkeskommune. Fylkeskommunen har i den årlege dialogen med Jernbanedirektoratet, bedt direktoratet om å vurdere ei kortsiktig løysning for eit auka tilbod frå Oslo/Drammen til Hokksund, med forlenging langs Randsfjordbanen til Vikersund/Hønefoss. Samferdselsdepartementet er også kjent med at Buskerud fylkesting er positive til å arbeide for persontrafikk på Randsfjordbanen, men at fylkestinget samtidig forutsetter at kortsiktige løsninger ikke må hindre ambisjonene om økt togfrekvens til Kongsberg.
Jernbanedirektoratet vurderer årleg moglege forbetringar av togtilbodet på dei fleste strekningane i landet. Persontrafikktilbodet på dei fleste strekningane inneber offentleg kjøp, løyvd over statsbudsjettet. Dei fleste forbetringar i togtilbodet må såleis forsvarast og prioriterast samfunnsøkonomisk i samband med behandlinga av statsbudsjettet. Før Jernbanedirektoratet kan anbefale eit betre togtilbod, må etaten og vurdere om det er kapasitet på infrastrukturen, om betringa krev kjøp av fleire togsett, om det er tilstrekkeleg marknad og hvor stor auken i betalinga til togoperatøren må rekne med å bli. Dette er ein årleg prosess i Jernbanedirektoratet.
Når det gjeld stortingsrepresentanten sitt konkrete spørsmål om togtilbodet mellom Drammen/Hokksund og Hønefoss, har Jernbanedirektoratet førebels konkludert med at det ikkje er tilstrekkeleg kapasitet mellom Drammen og Hokksund til å auke frekvensen med fleire tog på denne strekninga. Dette må og sjåast i lys av dei omfattande byggearbeida som skal gjennomførast på Drammen stasjon og strekningen Drammen-Gulskogen dei næraste åra. Persontrafikk mellom Hokksund og Hønefoss vil og krevja fleire togsett enn det som i dag er tilgjengeleg.
Etter at Ringeriksbanen opnar, vil toga til og frå Bergen ikkje køyre på Randsfjordbanen. Dette vil gi auka kapasitet for regionale tog mellom Drammen og Hønefoss. Samstundes vil eit effektivt busstilbod mellom Hønefoss og Vikersund, med omstiging der til/frå Oslo, gi redusert reisetid mellom til dømes Vikersund og Oslo. Jernbanedirektoratet vil vurdere forbetring av togtilbodet mellom Drammen og Hokksund (eventuelt Hønefoss) når tilstrekkeleg infrastrukturkapasitet er bygd ut til at tilbodet kan aukast med akseptabel punktleghet.
Eg viser elles til eit forslag til endring i yrkestransportlova om at løyve for kommersielle bussruter ikkje lenger skal behovsprøvast. Framlegget er no på offentleg høyring. Dersom forslaget får tilslutnad, vil dette kunne opne for nye rutetilbod også på den aktuelle strekninga dersom operatørar finn marknadsgrunnlag for det.