Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Moxnes (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:394 (2018-2019)
Innlevert: 16.11.2018
Sendt: 16.11.2018
Besvart: 27.11.2018 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Bjørnar Moxnes (R)

Spørsmål

Bjørnar Moxnes (R): Hvis NSB og SJ hadde bedre planer for å få flere kunder, hvordan kan da Go-Ahead vinne anbudsrunden med en lavere pris som er basert på at de skal skaffe flere kunder enn konkurrentene?

Begrunnelse

Go-Ahead vant anbudet på Sørlandsbanen, basert på prisen de kunne levere for, sammenlignet med de andre tilbyderne SJ og NSB Anbud. Dette på tross av at kvalitet skulle telle mest i anbudsrunden. Go-Ahead og de andre tilbyderne skulle levere anbud på drift av de samme togene med de samme vognene, og med samme makspris på billettene. Likevel klarer Go-Ahead å ligge 21 prosent lavere i pris enn sin nærmeste konkurrent. I et intervju i Stavanger Aftenblad sier Go-Ahead at de klarer å ligge så mye lavere i pris enn konkurrentene fordi de skal skaffe flere passasjerer, og ha flere fornøyde passasjerer som tar tog oftere.
I Jernbanedirektoratets brev av 17.10.2018 til SJ, som Rødt har fått innsyn i, gis det tilbakemelding på tilbudet fra SJ og begrunnelse for at Go-Ahead vant anbudet. I tilbakemeldingen på tema 2.6 (Satsningsprogram for flere kunder) står det at «Besvarelsen vurderes samlet sett som svært god, og som bedre enn besvarelsen til Go-Ahead». Tilsvarende tilbakemelding har NSB Anbud fått.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Jernbanedirektoratet står for gjennomføringa av konkurransen om Sørlandsbanepakka.
Eg har difor verken innsyn i tilboda eller påvirker kven som vert tildelt kontrakt. Ettersom alle desse vurderingane er gjort av Jernbanedirektoratet er mitt svar basert på den informasjonen som direktoratet har gitt. Jernbanedirektoratet har orientert Samferdselsdepartementet om at Go-Ahead vann konkurransen ut frå ei samla vurdering av tilbod opp mot dei to tildelingskriteria, ikkje åleine fordi dei var det billegaste alternativet.
Jernbanedirektoratet har kome til at sjølv om både NSB og SJ får noko høgare uttelling når det gjeld tildelingskriteriumet "kvalitet" enn Go-Ahead, er det små skilnader mellom tilboda på dette punktet. For det andre tildelingskriteriumet, "pris", har Jernbanedirektoratet kome til at forskjellane er større og at Go-Ahead er best. I tildelingsbreva til trafikkpakke 1 sør, som representanten har fått innsyn i, skriv Jernbanedirektoratet i oppsummeringa at «Go-Ahead på en tillitvekkende måte har beskrevet hvordan selskapet kommer til å sørge for større dynamikk, nytenking og kundeorientering i persontogmarkedet enn hva som så langt har vært tilfelle». Jernbanedirektoratet legg til grunn at Go-Ahead sjår større marknadsmoglegheiter enn konkurrentane med dei tiltaka dei vil sette i verk.