Skriftlig spørsmål fra Jon Georg Dale (FrP) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:1441 (2019-2020)
Innlevert: 27.04.2020
Sendt: 27.04.2020
Besvart: 06.05.2020 av olje- og energiminister Tina Bru

Jon Georg Dale (FrP)

Spørsmål

Jon Georg Dale (FrP): Kva er lengste avstand frå den definerte Iskanten i 2011, til det området det er opna for olje- og gassaktivitet i Meld.St. 20 (201-2020), kor mange kvadratkilometer stengast for aktivitet som følge av denne grensejusteringa, og fins det områder der ny foreslått iskantsone går lenger nord enn området var definert i 2011?

Begrunnelse

Definisjonen av Iskantsona som ligg i Meld.st. 20 (2019-2020) har stor betydning for rammevilkåra for olje- og gassindustrien. Etter framlegginga av meldinga har det vore ein tiltakande diskusjon om kva dette har å bety for tilgangen på areal. Eg bed difor om at Olje- og energiministeren gir si vurdering av kor store konsekvensar dette reelt har for oljenæringa. Det bes derfor om ei vurdering av kor lang avstanden på det lengste er med forlaget frå regjeringa samanligna med den definerte Iskanten i 2011. Videare bes det om ei vurdering av kor mykje areal den nye iskantsonedefinisjonen innskrenkar for olje- og gassaktivitet samanligna med definisjonen frå 2011. Det bes også redegjort dersom forslaget frå regjeringa i Meld.St.20 i noko område opner område for aktivitet nord for det den definerte Iskanten gjorde i 2011.

Tina Bru (H)

Svar

Tina Bru: Jeg er enig med representanten Dale i at tilgangen på areal er en viktig del av rammebetingelsene for olje- og gassvirksomheten. Derfor følger regjeringen opp Granavolden-plattformen og viderefører praksisen med jevnlige konsesjonsrunder på norsk sokkel. Tilsvarende følger vi opp Granavolden-plattformen gjennom helhetlige rammer for næringsvirksomheten til havs, bl.a. gjennom områdespesifikke rammer for petroleumsvirksomhet i forvaltningsplanene. Formålet med forvaltningsplanene er å legge til rette for verdiskaping gjennom bærekraftig bruk av havområdenes ressurser og økosystemtjenester og samtidig opprettholde økosystemenes struktur, virkemåte, produktivitet og naturmangfold.
I Meld. St. 20 (2019-2020) har regjeringen etter en samlet vurdering valgt å sette grensen for det særlig verdifulle og sårbare området (SVO) iskantsonen der det forekommer havis 15 prosent av dagene i april basert på isutbredelse fra 30-års perioden 1988-2017. Denne grensen for iskantsonen ligger stedvis nord og stedvis sør for iskanten slik den ble lagt frem i Meld. St. 10 (2010-2011).
Iskantsonen, som den nå er definert i forvaltningsplanen, ligger i all hovedsak utenfor områder som Stortinget har åpnet for petroleumsvirksomhet. Når det gjelder areal tilgjengelig for petroleumsvirksomhet ved iskantsonen i den nylig fremlagte forvaltningsplanen, er det to områder hvor det ikke skal igangsettes ny petroleumsvirksomhet som ikke allerede er berørt av eksisterende rammer (det skal ikke igangsettes ny petroleumsvirksomhet nærmere enn 65 km fra Bjørnøya). Dette er et areal på om lag 149 km2 ved Bjørnøya og et areal på om lag 337 km2 i det nordøstlige hjørnet av åpnet areal i Barentshavet, jf. figur 9.1 i Meld. St. 20 (2019-2020).