Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:1845 (2022-2023)
Innlevert: 28.03.2023
Sendt: 28.03.2023
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 11.04.2023 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Hvordan er status vedrørende nedbetaling av de forskjellige bomstasjonene i prosjektet Hovinmoen-Kolomoen, og vil samferdselsministeren sørge for at de bomstasjonene som er nedbetalt fjernes umiddelbart og at de resterende fjernes forløpende etter hvert som de blir nedbetalt?

Begrunnelse

Grunnet unødvendig og unaturlig høye strømpriser, så har prisene økt også på de fleste varer og tjenester. Spesielt matvarer har blitt mye dyrere. Høy inflasjon har igjen ført til høyere rente. Det har ført til at folk flest har fått enormt store ekstra utgifter og mange sliter nå økonomisk. Situasjonen for folk flest har blitt ytterligere forverret ved at dagens Ap/Sp regjering i tillegg har økt flere skatter og avgifter.
I den krevende økonomiske tiden de fleste nå befinner seg i, med høy rente, høy inflasjon og økte skatter og avgifter, så er det ekstra viktig at myndighetene tar grep som kan bidra til å redusere utgiftene til folk flest. Et viktig grep er å fjerne bomstasjoner og redusere bomtakstene. Det er viktig både for næringslivet og for folk flest enten man pendler til jobb, kjører barn til og fra fritidsaktiviteter eller besøker familie, venner og kjente.
Innkreving av bompenger på de forskjellige delstrekningene fra Hovinmoen – Kolomoen startet i 2009, 2011 og 2015. Planlagt nedbetaling i henhold til Stortingsproposisjonene var 15 år. Dvs. at bomstasjonene skulle fjernes i 2024, 2026 og 2030.
Men økt trafikkvekst tilsier at bomstasjonene faktisk kan fjernes tidligere. Da vi satt i regjering tilsa trafikkprognosene og høyere trafikk på E6 enn antatt, at bomstasjonene på prosjektet Hovinmoen – Kolomoen vil bli nedbetalt raskere enn på 15 år. Forventet nedbetaling var 2022, 2024 og 2028. Det tilsier at de bomstasjonene som ble satt opp først, dvs. Hauerseter i Ullensaker og Kolomoen på Stange, skulle vært fjernet nå. Videre kan flere bomstasjoner både i Stange og Eidsvoll fjernes allerede til neste år.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Stortinget har samtykket til innkreving av bompenger for finansiering av utbygging av E6 på strekningen Gardermoen - Kolomoen, jf. St.prp. nr. 87 (2006-2007), Innst. S. nr. 21 (2006-2007), Samferdselsdepartementets brev av 20. november 2007 til Stortingets transport- og kommunikasjonskomité og vedtak i Stortinget 22. november 2007 (etappe 1), St.prp. nr. 82 (2008-2009), Innst. S. nr. 344 (2008-2009) og vedtak i Stortinget 16. juni 2009 (etappe 2) og Prop. 13 S (2011-2012), Innst. 118 S (2011-2012) og vedtak i Stortinget 16. desember 2011 (etappe 3).
I utgangspunktet ble det lagt til grunn 15 års bompengeinnkreving i hver bomstasjon.
Prognosen nå for når lånene til de tre etappene er nedbetalt er som følger:

• Etappe 1. Hovinmoen - Dal og Skaberud – Kolomoen startet innkrevingen 19. oktober 2009 og forventer å avslutte innkrevingen i september/oktober 2023.
• Etappe 2. Dal - Boksrud og Boksrud – Minnesund startet innkrevingen 21. november 2011 og forventer å avslutte innkrevingen i 2025.
• Etappe 3. Minnesund - Hedmark grense startet innkrevingen 25. juni 2015 og Akershus grense – Skaberud 15. desember 2014. Begge strekningene forventer å avslutte innkrevingen i 2028/2029.

Bompengeinnkrevingen vil bli avsluttet så snart lånet er nedbetalt og det er innkrevd nok bompenger til å dekke kostnadene med fjerning av bomstasjonen(e) og til administrative kostnader med avvikling av prosjektselskapet.