Skriftlig spørsmål fra Tobias Drevland Lund (R) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:1706 (2023-2024)
Innlevert: 09.04.2024
Sendt: 09.04.2024
Besvart: 16.04.2024 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Tobias Drevland Lund (R)

Spørsmål

Tobias Drevland Lund (R): Kan statsråden forklare hvordan hun begrunner at utlendingsforskriften §16-4 ikke gjelder for sakene til de 21 etiopierne som sitter internert på Trandum, når UNHCR ikke har endret sine landspesifikke anbefalinger?

Begrunnelse

På Trandum sitter det nå internert 21 etiopiere som skal kastes ut av Norge. De har alle bodd i Norge i over ti år, og den lengste i over 20 år. Dette har skapt sterke reaksjoner hos mange, også hos undertegnede. Dersom disse 21 menneskene blir kastet ut av Norge og returnert til Etiopia er dette i direkte strid med de klare anbefalingene fra FNs Høykommissær for flyktninger (UNHCR).
I utlendingsforskriftens § 16-4 annet ledd fremgår det at praksis som er i strid med § 16-4 fast at praksis i strid med landspesifikke anbefalinger fra UNHCR skal prøves i stornemnd. UNE bryter med andre ord regelverket de er satt til å håndheve hvis de ikke prøver en sak for stornemnd.
Det vises til utlendingsforskriftens § 16-4: saker som avgjøres i stornemnd.

«Saker etter lovens § 76 tredje ledd skal avgjøres i stornemnd.
Saker av prinsipiell betydning, saker med store samfunnsmessige eller økonomiske konsekvenser og saker på områder der det er tendenser til ulik praksis, kan avgjøres i stornemnd. Også anmodning om omgjøring av Utlendingsnemndas vedtak i saker som nevnt i første punktum, kan avgjøres i stornemnd. Dersom praksis er i strid med formelle landspesifikke anbefalinger fra FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) om beskyttelse, eller det kan være aktuelt å etablere ny praksis i strid med slike anbefalinger, skal som hovedregel minst én representativ sak avgjøres i stornemnd, med mindre samsvar er i samsvar med instruks fra departementet til Utlendingsdirektoratet.»

I en sak publisert hos Nettavisen 04.04.2024 om denne saken viser journalisten til et skriftlig svar statsråden har gitt til et annet spørsmål om lengeværende etiopiske asylsøkere med endelig avslag:

«Mehl skriver i sitt svar at verken hun eller departementet «har myndighet etter utlendingsloven til å gripe inn eller påvirke utfallet av enkeltsaker». Unntaket er hvis det berører grunnleggende nasjonale interesser eller utenrikspolitiske hensyn»».

Videre siteres statsråden:

«uttalelser fra UNHCR veier tungt, men utlendingsmyndighetene ser også hen til andre landinformasjonskilder».

Det bes om at statsråden forklarer hvordan det begrunnes at utlendingsforskriften § 16-4 ikke gjelder, når UNHCR ikke har endret sine anbefalinger.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Utlendingsforskriften (utlf.) § 16-4 angir hvilke saker som kan eller skal avgjøres i stornemnd i Utlendingsnemnda (UNE). Hvorvidt den kommer til anvendelse i enkeltsaker må vurderes konkret.
Det fremgår bl.a. av bestemmelsen at dersom praksis er i strid med formelle landspesifikke anbefalinger fra UNHCR om beskyttelse, eller dersom det kan være aktuelt å etablere ny praksis i strid med slike anbefalinger, skal som hovedregel minst én representativ sak avgjøres i stornemnd. Dette er imidlertid ikke en absolutt regel, jf. også uttalelser i departementets høringsbrev i 2009. UNHCRs anbefalinger kan inneholde anbefalinger som gjelder andre hensyn enn beskyttelse, f.eks. humanitære hensyn, og det kan etter at anbefalingene ble gitt ha inntruffet endringer i de faktiske forholdene i et land, slik at hovedregelen om avgjørelse i stornemnd ikke gjelder. Noen ganger kan det også være uklart om det foreligger reell motstrid. Det er i utgangpunktet UNE som vurderer om praksis er i strid med UNHCRs anbefalinger og om en sak ev. skal avgjøres i stornemnd.
Jeg har tillit til at UNE har gjort, og fortsatt gjør, nødvendige og gode vurderinger i denne sammenheng.