Bård Vegar Solhjell (SV): Mellom Lillestrøm og Oslo sentrum er det god sykkelvei på mesteparten av strekningen, men korte strekk uten sykkelvei og enkelte vanskelige passeringer av kryss øker tidsbruk og risiko ved å sykle. Utbedringer av disse kunne gitt en sammenhengende sykkelvei på strekningen. NTP 2014-2023 varsler en kraftig opptrapping av bevilgningene til sykkelvei.
Vil samferdselsministeren sørge for at en sammenhengende sykkelvei mellom Lillestrøm og Oslo sentrum prioriteres og bygges ut?
Begrunnelse
Oslo-regionen har et stort potensial for flere syklister. En økning i sykkelandelen i Oslo og Akershus på b3ekostning av bil vil gi lavere klimagassutslipp, mindre lokale utslipp og mindre kø. En overgang fra kollektiv til sykkel vil frigjøre plass på kollektivtrafikken. Å sykle er også forbundet med bedre folkehelse.
En viktig hindring for at flere sykler er dårlig utbygde sykkelveier. Dette gjelder store deler av landet, men i folkerike og tettbygde områder er effekten av å bygge ut sykkelveier størst.
Et eksempel er Romerike. Mellom Lillestrøm og Oslo bor det svært mange mennesker. Stort deler av distansen har sykkelvei, men flaskehalser uten sykkelvei og vanskelige passeringer av kryss og veier øker risikoen og tidsbruken ved å sykle. Gjennom en begrenset og målrettet satsing her kunne man oppnå en betydelig gevinst. Jeg etterlyser at statsråden gir klare signaler om at denne strekningen skal være en av de prioriterte innen budsjettrammene til sykkelveier de neste årene.