Kjersti Toppe (Sp): Vil statsråden gripe inn slik at pasienter ikke må forhåndsbetale for nødvendige og planlagte pasientreiser, opphold ved pasienthotell, mat, parkering m.m. og sørge for at dagens svært byråkratiske søknadsskjemaer for refusjoner endres?
Begrunnelse
I 2015 ble Endringer i pasient- og brukerrettighetsloven (dekning av utgifter til pasientreiser, Prop. 77 L (2014-2015) Innst. 302 L (2014-2015)), vedtatt.
Etter dette er det flere tilbakemeldinger som viser at systemet for pasientene har blitt svært byråkratisk og at det i større grad enn før bes om store utlegg mange kan ha vanskeligheter med å betale.
Spørsmålsstillerne er gjort kjent med et konkret eksempel. Det gjaldt en pasientundersøkelse for MR og konsultasjon med nevrokirurg for to små barn som hadde med følge av foreldre. På grunn av timeavtale kl. 07.30 og lang reiseavstand rekvirerte pasientkoordinator overnatting på pasienthotell. Da familien ankom hotellet viste det seg at de selv måtte betale omlag 3000 kroner for oppholdet, noe som for de var ny praksis da de hadde vært på tilsvarende opphold tidligere uten å betale.
Familien fikk beskjed om at de kunne søke pasientreiser om refusjon i etterkant. De innhentet dokumentasjon på at de hadde vært til undersøkelse og fikk med seg to skjemaer på fire sider hver til utfylling.
I tillegg ble det krevd dokumentasjon på besøk ved poliklinisk avdeling, kvittering for utlegg til overnatting, matutgifter, parkeringsutgifter og begrunnelse for hvorfor ikke nærmeste sykehus ble brukt, og bekreftelse fra sykehuset.
Fordi familien glemte å spørre om dokumentasjon på at nærmeste sykehus ikke kan foreta de undersøkelsene barna gjennomførte, risikerer de avslag og en ny søknadsrunde for refusjon.
Totalt kostet dette behandlingsoppholdet familien 4.500 kroner. Mange ville hatt vanskeligheter med å legge ut for en slik stor sum. Det fremstår også som svært ressurskrevende for det offentlige og unødvendig tungvint for pasientene å måtte søke om refusjon på den måten som beskrives.