Trygve Slagsvold Vedum (Sp): Vil statsråden sørge for å ta nødvendige grep for å sikre at Norge fortsatt skal ha mulighet for å drive tyngre vedlikehold av F-35 kampfly nasjonalt og hvilke grep vil i så fall statsråden ta?
Grunngiving
I 2011 ble AIM Norway skilt ut som et statsforetak for å kunne konkurrere om leveransene av vedlikehold og modifikasjoner til Norges militære fly og helikoptre. Av hensyn til beredskap er det viktig at Norge har sterke fagmiljøer som er i stand til å drive vedlikehold av vårt eget militære materiell. Dette har det vært bred politisk enighet om. I Nasjonal forsvarsindustriell strategi skriver regjeringen «Regjeringen vil kunne eller måtte fravike grunnleggende prinsipper om konkurranse, ikke-diskriminering, likebehandling og transparens på definerte materiell-, tjeneste- og samarbeidsområder som er strategisk avgjørende for nasjonal sikkerhet». I samme strategi peker regjeringen ut «levetidsstøtte for militære land-, sjø- og luftsystemer» som en av åtte prioriterte områder for samarbeid med industrien.
I desember 2014 besluttet amerikanske myndigheter (JPO, Joint Program Office) at leverandøren for tyngre vedlikehold og modifikasjoner av F-35 i Europa skulle være FACO i Italia. I etterkant av dette har imidlertid både Storbritannia og Nederland besluttet å beholde ansvaret for tyngre vedlikehold og modifikasjoner av sine F-35 kampfly nasjonalt, og kun unntaksvis benytte FACO. Dermed står Norge foreløpig igjen som eneste land i Europa som ikke skal ha nasjonal beredskap for tyngre vedlikehold av F-35 kampfly nasjonalt. AIM Norway har i dag ca. 200 teknikere som understøtter F-16 jagerfly og denne ressursen vil enkelt kunne videreføres og konverteres til å understøtte F-35. Resultatet av at norske myndigheter foreløpig legger opp til at vedlikehold av de norske F-35 kampflyene utover 30 dager (som Luftforsvaret selv skal gjøre) skal utføres i Italia, er at AIM Norway allerede har måttet permittere ansatte og ser ut til å måtte permittere eller gå til oppsigelse av flere ansatte i nær framtid. Disse ansatte kunne i dag vært satt på opplæring og oppdatering for å kunne understøtte F-35.