Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1966 (2020-2021)
Innlevert: 19.04.2021
Sendt: 20.04.2021
Besvart: 26.04.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Er samferdselsministeren orientert om denne saken, mener ministeren at det er greit at en av budsjettmessige årsaker kutter i trafikksikkerhet til barn, og hva vil ministeren gjøre for at Statens vegvesen sørger for at denne undergangen for å komme seg trygt til og fra skolen i bygda kommer inn igjen i prosjektet?

Begrunnelse

16/4 d.å. hadde NRK en sak om utbygging av E6 i Ballangen, Nordland. Det viser seg at Statens vegvesen av budsjettmessige hensyn kuttet en undergang. Med det som resultat at barna må gå over E6 for å komme på skolen. Trafikksikkerhet har vært en stor bekymring for foreldre i Ballangen over mange år med E6 rett gjennom sentrum. Bygdefolket er derfor glad for at en omlegging av E6 endelig er i ferd med å bli realisert. Den siste tiden har det imidlertid dukket opp en rekke bekymringer over at trafikksikkerheten synes å bli brukt som salderingspost i prosjektet, noen av disse gjengitt i fremover.
Det har kommet frem at undergangen for fotgjengere, som var planlagt under E6 ved Shell, nå er fjernet fra planene. Fortvilte foreldre lurer på hva det er som skjer, da dette kommer til å gjøre skoleveien til svært mange barn veldig mye farligere. En av foreldrene hadde snakket med entreprenøren og spurt om det var andre steder der slike sikkerhetstiltak ble fjernet fra E6 utbygginger, og fikk til svar at det skjedde ingen andre steder.
Argumenter for å fjerne undergangen er blant annet at barna nok ikke kommer til å bruke den fordi den blir en liten omvei, men nå plasseres gangfelt på samme sted som undergangen skulle vært. Det blir heller ingen lysregulering her. Vi må i tillegg huske på at skoleskyssreglementet er i mellomtiden endret slik at barna fra og med andre klasse benytter denne skoleveien.
Denne endringen er gjort uten at reguleringsplanen har vært oppe igjen, og flere føler at de har gått glipp av en prosess med muligheten til innspill.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Saken gjelder Statens vegvesens utbygging av E6 gjennom Ballangen i Nordland. Jeg vil vise til at Statens vegvesen har gjennomført flere kostnadsreduserende tiltak i prosjektet E6 Ballangen, der blant annet sløyfing av en kulvert var ett av tiltakene. Dette har vært nødvendig for å unngå at prosjektkostnadene overstiger den økonomiske rammen som Statens vegvesen styrer prosjektet innenfor.
I vurderingen av om den nevnte kulverten burde inngå som kostnadsreduserende tiltak, ble det lagt vekt på flere forhold som for eksempel om omveg via kulvert ville føre til at kryssing av E6 i praksis likevel ville skje over rundkjøringen på trafikkert veg. Det er også gjennomført en egen trafikksikkerhetsvurdering av løsningene. Med bakgrunn i dette har Statens vegvesen lagt inn avbøtende tiltak i form av opphøyde gangfelt, forsterket belysning og redusert fart til 50 km/t for å sikre tryggest mulig kryssing av E6. Det er ellers ikke planlagt med gangfelt der kulverten opprinnelig var plassert. Ut fra trafikksikkerhetsvurderingen og de avbøtende tiltakene anser Statens vegvesen at hensynet til trafikksikkerhet er tilstrekkelig ivaretatt. Løsningen har også vært drøftet med Narvik kommune og vurdert til å være innenfor gjeldende reguleringsplan.
Jeg slutter meg til de faglige vurderingene som Statens vegvesen har gjort i denne saken.