Skriftlig spørsmål fra Dagfinn Henrik Olsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:430 (2021-2022)
Innlevert: 19.11.2021
Sendt: 22.11.2021
Besvart: 30.11.2021 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Dagfinn Henrik Olsen (FrP)

Spørsmål

Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Fergepriser har vært et av de største utfordringer for pendlere og andre reisende i de senere år. AutoPass ordningen har også vært mye diskutert, fordi innskuddet er høyt.
Vil statsråden ta grep for å få innskuddet på AutoPass redusert jamfør ønsket til mange reisende?

Begrunnelse

De siste årene har det vært fokus på høye fergepriser. Undertegnede er opptatt av at rabattordningene som finnes skal være tilgjengelig for alle, og inngangsbilletten må senkes slik at de som er avhengige av ferge i hverdagen ikke rammes like hardt som i dag.
Takster for fergetrafikk er i dag regulert av riksregulativet. Riksregulativet er dermed også styrende for rabattordninger, som verdikort og Auto Pass på ferger. Her kan oppnås inntil 50% rabatt for private. Inngangsbilletten er her at verdikort eller Auto Pass må kjøpes på forhånd til en pris på kr. 3600,- for personbilene opp til 8 meter. De som har råd til det kan dermed kjøpe seg gode rabatter.
En stor andel av de reisende benytter seg også av disse ordningene i dag selv med en inngangsbillett på kr. 3600,- som også må fornyes hver gang kortet eller brikken ikke har tilstrekkelig restverdi til å betale for reisen.
Dersom rabattordningene skal være tilgjengelig for alle må de også gjøres kundevennlige. Det er ikke akseptabelt at restverdi ikke lagres på kortet, at billettprisen ikke kommer frem ved kjøp, at man må logge inn på nett for å få kvittering og at det ikke innrømmes rabatt når kortet er tomt.
Mange av de reisende mener inngangsbilletten er så høy at de som trenger den mest ikke har råd til å ta del i ordningene. Dette gir en organisert sosial ulikhet som vi ikke kan være bekjent av.
De som har minst fra før ender med å betale mer for hver tur enn de som har råd til å kjøpe seg inn i rabattordningen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: I Hurdalsplattformen har denne regjeringen satt store mål for ferjepolitikken. Vi er allerede i gang med dette arbeidet og har nettopp lagt fram et budsjett som legger til rette for å redusere ferjeprisene med 30 pst. Staten vil dekke kostnadene for dette. Det vil komme alle til nytte, uavhengig av individuelle rabattavtaler og forhåndsbetaling.
I desember 2020 vedtok Stortinget at man ønsket et lavere forskuddsbeløp for AutoPASS. På bakgrunn av dette vedtaket ga Samferdselsdepartementet Statens vegvesen, i brev av 12. mars i år, i oppdrag å gjennomføre en helhetlig gjennomgang av takstregulativene. I oppdraget heter det blant annet at fylkeskommuner i stor grad bruker staten sine regulativ, og at regler for forskudd er gjennomgående i riks- og fylkesvegferjedrift.
Statens vegvesen har nå utarbeidet forslag til endringer i regulativene, som er sendt til blant annet fylkeskommunene til uttalelse. Etter denne høringsrunden vil Statens vegvesen sende sitt faglige forslag til departementet. Departementet avventer resultatet av denne prosessen.