Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Fergepriser har vært et av de største utfordringer for pendlere og andre reisende i de senere år. AutoPass ordningen har også vært mye diskutert, fordi innskuddet er høyt.
Vil statsråden ta grep for å få innskuddet på AutoPass redusert jamfør ønsket til mange reisende?
Begrunnelse
De siste årene har det vært fokus på høye fergepriser. Undertegnede er opptatt av at rabattordningene som finnes skal være tilgjengelig for alle, og inngangsbilletten må senkes slik at de som er avhengige av ferge i hverdagen ikke rammes like hardt som i dag.
Takster for fergetrafikk er i dag regulert av riksregulativet. Riksregulativet er dermed også styrende for rabattordninger, som verdikort og Auto Pass på ferger. Her kan oppnås inntil 50% rabatt for private. Inngangsbilletten er her at verdikort eller Auto Pass må kjøpes på forhånd til en pris på kr. 3600,- for personbilene opp til 8 meter. De som har råd til det kan dermed kjøpe seg gode rabatter.
En stor andel av de reisende benytter seg også av disse ordningene i dag selv med en inngangsbillett på kr. 3600,- som også må fornyes hver gang kortet eller brikken ikke har tilstrekkelig restverdi til å betale for reisen.
Dersom rabattordningene skal være tilgjengelig for alle må de også gjøres kundevennlige. Det er ikke akseptabelt at restverdi ikke lagres på kortet, at billettprisen ikke kommer frem ved kjøp, at man må logge inn på nett for å få kvittering og at det ikke innrømmes rabatt når kortet er tomt.
Mange av de reisende mener inngangsbilletten er så høy at de som trenger den mest ikke har råd til å ta del i ordningene. Dette gir en organisert sosial ulikhet som vi ikke kan være bekjent av.
De som har minst fra før ender med å betale mer for hver tur enn de som har råd til å kjøpe seg inn i rabattordningen.