Skriftlig spørsmål fra Sofie Marhaug (R) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:1597 (2022-2023)
Innlevert: 07.03.2023
Sendt: 08.03.2023
Besvart: 14.03.2023 av olje- og energiminister Terje Aasland

Sofie Marhaug (R)

Spørsmål

Sofie Marhaug (R): Kan statsråden redegjøre for hvilke myndigheter som har ansvar for forurensing fra vindkraftverk, både gjennom søl og slitasje, og hvordan deres rutiner for kontroll er, og har vindkraftutbyggere ansvar for å rapportere inn alle potensielt skadelige stoffer i vindturbinene, hvor mye som eventuelt kan slippe ut i naturen og alle hendelser med søl fra olje eller annet?

Begrunnelse

Norge har hatt utbygging av vindkraft i en økende skala i 30 år, og særlig de siste ti årene. Likevel ser det ut som miljøkonsekvensene ikke har blitt særlig godt håndtert. Fra vindkraftanlegg er det muligheter for akutt forurensing, blant annet ved oljesøl. Kystverket er den nasjonale myndigheten med ansvar for oljesøl og akutt forurensing, både på land og til vanns. I en artikkel hos EnergiWatch 3. mars kommer det fram at Kystverket likevel skriver «Vindparker er, la oss kalle det nybrottsområde, for oss» i et brev. Det tyder på at Kystverket ikke full ut har blitt satt i stand til å ivareta sine oppgaver.
Det finnes også andre miljøproblemer for vindkraftnæringen. Ved produksjon av vindturbinblader brukes PFAS, og som klima- og miljøminister sa i en pressemelding 7. februar: PFAS er blant de mest bekymringsfulle stoffene vi omgir oss med. Norge og flere land jobber nå for et forbud mot slike stoffer i hele EU og EØS. PFAS kan ved slitasje på turbiner havne i naturen. Det er viktig å få informasjon om hvor store mengder stoffer som slippes ut fra turbinvingene og hvorvidt disse er skadelige.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Hovedregelen i forurensningsloven er at forurensning er forbudt, med mindre det er tillatt i lov, forskrift eller særskilt tillatelse. Forurensningsloven ligger under Klima- og miljødepartementets ansvarsområde.
Kunnskapsgrunnlaget om forurensing fra vindkraftanlegg er nylig oppdatert i et samarbeid mellom Miljødirektoratet og NVE, og kan leses her: Forurensning - NVE. Vindkraftverk har begrenset potensial for alvorlig forurensning, men det kan forekomme forurensning under bygging, drift og avvikling. Basert på den eksisterende kunnskapen om forurensning fra vindkraftanlegg kreves det ikke tillatelse etter forurensningsloven.
Som det framgår av kunnskapsgrunnlaget fra Miljødirektoratet og NVE vil utslipp fra slitasje på turbinbladene i hovedsak være mikroplast. Det er estimert en årlig slitasje på opp til 200 gram per turbin. For de om lag 1 400 turbinene som er i drift, vil det gi et årlig utslipp på 280 kg. Til sammenligning er anslaget over totale norske utslipp av mikroplast på 19 000 tonn.
En vindturbin kan inneholde 1 000–1 500 liter olje. Dette er lukkede systemer, og turbinene er bygd med beholdere inne i turbinhuset som skal samle oljen ved eventuelle lekkasjer. Utslipp av olje fra turbiner er ulovlig, og den ansvarlige for vindkraftanlegget har plikt etter forurensingsloven til å hindre, stanse og begrense slik forurensning. Ved akutt forurensning eller fare for akutt forurensning skal nærmeste politimyndighet straks varsles.
Nærings- og fiskeridepartementet med Kystverket som underliggende etat har ansvaret for statens beredskap mot akutt forurensning og har myndighet til å følge opp hendelser med akutt forurensning.
Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) har ansvar for å føre kontroll med konsesjoner som er gitt etter energiloven og tilhørende vilkår. Dersom det avdekkes avvik som kan medføre betydelig skade på miljøet, skal dette umiddelbart rapporteres til NVE. NVE kan også motta bekymringsmeldinger fra privatpersoner og organisasjoner. Der det dreier seg om forhold utenfor NVEs ansvarsområde, tilstreber NVE å videresende henvendelser til rette myndighet.