Skriftlig spørsmål fra Gisle Meininger Saudland (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:2086 (2023-2024)
Innlevert: 22.05.2024
Sendt: 22.05.2024
Besvart: 30.05.2024 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Gisle Meininger Saudland (FrP)

Spørsmål

Gisle Meininger Saudland (FrP): Ser statsråden at det er nødvendig å redusere bompengetakstene slik at flere kan kjøre den nye og trafikksikre motorveien mellom Kristiansand og Mandal framfor den gamle?

Begrunnelse

På ny E39 mellom Kristiansand og Mandal er det nå blitt så dyrt å kjøre at mange velger å kjøre den gamle og trafikkfarlige E39. Nylig steg bomsatsene på den nye motorveien med ca. 35 prosent. En bilist kan måtte betale opp mot 130 kroner for å kjøre på den 25 km lange motorveien og for tungtransport koster det nesten 400 kroner å kjøre samme strekning.
Ifølge Norges lastebileierforbund bruker transportselskapet MBT i Mandal 15 000 kr om dagen i bompenger for 20 turer mellom Kristiansand og Mandal, og en privatperson som kjører strekningen daglig risikerer hele 48 000 kroner i året i bompenger.
Framfor å velge den åpenbare løsningen med å redusere bompengetaksten vurderes det nå å innføre såkalt sideveisbom på gamle E39 for å ta inn bompenger fra de som velger å kjøre den gamle veien.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Regjeringen er svært opptatt av trafikksikkerhet. Jeg deler bekymringen over at flere trafikanter nå velger gammel E39 etter at takstene på nye E39 økte i vinter.
I gjeldende finansieringsopplegg som er vedtatt av Stortinget ligger det an til at total bompengebelastning blir noe lavere enn det som opprinnelig ble lagt til grunn. Trafikk og trafikksammensetning på strekningen avviker imidlertid fra beregningene, noe som utfordrer prosjektets totale finansiering.
Initiativ til en ny justering av finansieringsopplegget må tas lokalt. Agder fylkeskommune er garantist for bompengeselskapets gjeld i forbindelse med utbyggingen. Jeg er kjent med at fylkestinget i Agder allerede i juni skal behandle en utredning fra Nye Veier om justert bompengeopplegg med mål om å redusere takster på ny E39. Jeg ser positivt på at en slik utredning foreligger allerede nå.
Det er i dag for tidlig å ta stilling til hvilke justeringer som kan gjøres i bompengeprosjektet. I første omgang vil jeg avvente utfallet av den lokalpolitiske behandlingen, i tråd med ordinær fremgangsmåte i bompengespørsmål. Jeg understreker at regjeringen vil bidra til å finne en god løsning i saken.